[WC] Spiksplinternieuwe AC.de Setup warmer dan verwacht

Pagina: 1
Acties:

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Avond tweakers,

Een tijdje geleden (een tijdje hier is ongeveer 2 maanden geleden) deed ik mee aan een AQ.de waterkoeling inkoopactie. Wat een prachtig spul is dat! En ongeveer een halve maand tot een maand geleden ben ik begonnen aan het inbouwen ervan. Ik was erg bang dat er iets mis kon gaan en mijn hart stond in mijn keel toen ik zag dat er water lekte over alles heen (stom stom, ik wil er niet over praten en ik wil er al helemaal geen flames of opmerkingen over. Daar gaat dit topic niet om).

Mijn computer is terug te vinden in dit topic en als je hierheen scrollt zie je mijn mod in de laatste vorderingen. Hier is mijn AC.de setup in gekomen. Het gaat om deze onderdelen:

- Cuplex Evo
- NB WC blok
- GPU WC blok
- Curver resevoir
- Hydor L20 pomp
- Evo 240 Radiator
- 2x 120mm fans blazen lucht door radiator naar boven dat aangezogen is door de 2 80mm fans.
- 2x 80mm fans blazen lucht van boven voeding de pc in

De onderdelen staan in de keten zoals hier in volgorde. Nu wordt mijn CPU echter 50 graden stressed terwijl mijn kasttemperatuur 20 is. Mijn radiator voelt totaal niet warm aan en mijn water in mijn resevoir voelt handwarm aan. De pomp staat recht voor de blowhole van mijn casemod. Als ik die fan aan zet dan daalt de CPU temperatuur tot soms wel 10 graden! Dat zou helemaal niet zo horen zijn want mijn radiator is hetgeen dan koelt, niet de pomp. Ik denk dus dat de pomp misschien te warm wordt, kan dat? Hij voelt aardig warm aan soms. Maar ook als ik voel hoe snel het water mijn resevoir in stroomt is dat niet bepaalt hard. Kan het ook zijn dat ik een slechte air flow heb met de 6mm binnendiameter buizen van AC.de waterkoeling? Het zou niet zo moeten zijn aangezien het setje bij elkaar hoort.

Het is mij een raadsel, wat moet ik doen?

edit:
Bij nader inzien is mijn pomp toch niet zo heel warm, kan het zijn dat een van de koelblokken niet correct koelt? Want die 120mm blowhole blaast ook op mijn moederbord en toebehoren.

[ Voor 5% gewijzigd door Josh op 08-10-2003 19:29 ]

• xentar
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09-2025
Mijn vermoeden is dat je cpu blok niet goed vast zit. Voel eens of die warm is.

http://www.zelan.be

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Nee ik heb al vaker gevoeld, maar die voelt niet heet aan, niet warm ofzo. Maar nu is dit niet zo goed te voelen dus ik kan het fout hebben. Ik heb misschien teveel koelpasta gebruikt? Maar dat zou geen 10 graden moeten verschillen!

Mijn CPU blok ziet stevig vast met die veren.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Je moet met deze set geen lage temperaturen verwachten... MAAR als je blok echt niet warm aanvoelt dan is toch het contact met de core niet zo goed lijkt me...

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Waarom zou ik met deze set niet zulke lage temperaturen verwachten moeten? Ik heb begrepen dat het een van de best koelende blokken is. Maar waarom krijgen de meeste mensen met deze setup temps van rond de 35 en eronder?

Verwijderd

GsJosh haal je Cuplex eens los, kijk eens of er veel pasta over de randen van je proc zit, zo ja heb je te veel gebruikt. Kun je gelijk kijken of je Cuplex er recht op zat, als deze ook maar iets scheef zit koelt het niet goed.

• tmotd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-01 08:16
Als je cpu volgens de sensor 50 graden word, dan is het blok slecht gemonteerd of de sensor is gaar. Heb je al een keer het blok er op nieuw op gemonteerd en gekeken of de core van je cpu geheel bedekt was met filter dun laagje koelpasta? Als je op het blokt drukt word de temp dan lager na tijdje??

Is de kast temp het zelfde met de blowholefan aan?
Btw cpu blok kan je enorm hard aan draaien, zolang hij maar recht zit. Mijne bijvoorbeeld doe ik altijd handvast.

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
Ik gebruik de cuplex en bij mij is de cpu temp 10 graden hoger dan de luchttemp: cpu 32, temp aan het koper van het wcblok 27 graden, lucht temp 22 graden. Mijn waterstroom is laag. Setup zie [rml][ WC] Inbouw in een Chieftec bigtower[/rml]

Do as I say, don't do as I do.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
okay, ik ga die veren strakker draaien. Maar de kasttemperatuur daalt een paar graden met het aanzetten van de blowhole. Ik zal binnekort maar eens het CPUblok demonteren. Alhoewel dit een hele moeilijke klus is met de setup erin (me=n00b). Het betreft hier wel een palomino.

• Oxi

Oxi

GsJosh schreef op 08 October 2003 @ 19:38:
Waarom zou ik met deze set niet zulke lage temperaturen verwachten moeten? Ik heb begrepen dat het een van de best koelende blokken is. Maar waarom krijgen de meeste mensen met deze setup temps van rond de 35 en eronder?
nou moet ik me wel schamen want ik las het verkeerd... maar een koel koelblok is zeker niet goed, dus ik had half gelijk :+

ik las teletubbie-poseidon :X

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17

Exigence

dnkroz

Oxigun schreef op 09 October 2003 @ 00:32:
[...]

...........maar een koel koelblok is zeker niet goed................
Ik denk dat bij waterkoeling je koelblok gauwer koud aanvoelt omdat er zo enorm veel warmte getransporteerd kan worden.

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Die Hydor L20 pomp zou toch echt wel een redelijke flow moeten produceren.. Weet je zeker dat er geen knikken in je slangen zitten??

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

erik9287nl schreef op 09 October 2003 @ 07:08:
[...]

Ik denk dat bij waterkoeling je koelblok gauwer koud aanvoelt omdat er zo enorm veel warmte getransporteerd kan worden.
In de ideale situatie is je koelblok even wamr als je CPU, op die manier word het meeste warmte afgevoerd. Als je koelblok koud is en je CPU heet, dan word er weinig warmte afgevoerd, omdat het contact tussen cooler en CPU dan slecht is.

offtopic:
gauwer?

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 13:09

Mex

GsJosh schreef op 08 October 2003 @ 19:44:
okay, ik ga die veren strakker draaien. Maar de kasttemperatuur daalt een paar graden met het aanzetten van de blowhole. Ik zal binnekort maar eens het CPUblok demonteren. Alhoewel dit een hele moeilijke klus is met de setup erin (me=n00b). Het betreft hier wel een palomino.
Heb je er een spacer tussen zitten?

• Tazzy
  • Laatst online: 15:54
Kan het zijn dat er lucht in je WC systeem zit?

• Apen-nootjes
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tazzy.. Dat zou kunnen maar dan zou hij dat echt wel gehoord hebben.. Ookal is GsJosh een n00b dat zou hij dan ook zelf wel bedacht hebben denk ik.. Denk dat het toch echt een knik in de slang is of een verkeerd gemonteerd koelblok met evt. nog teveel koelpasta..

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Oxi

Oxi

erik9287nl schreef op 09 October 2003 @ 07:08:
[...]

als ik dmv van veel fans me cpu temp onder de 30C krijg dan voelt ie idd niet meer koel aan, maar als de cpu 40C dan zeker wel! Zowel op het koper als op de plexiglas top. Ook voelen de slangen warm aan...
De reden waarom metaal kouder aanvoelt is omdat het heel snel warmte kan transporteren en daardoor snel warmte kan onttrekken aan je (warmere) huid. Als je blok warm is doet het dat niet meer dus voelt ie niet meer koud aan :)
De temp van het blok voelt dus koel aan zolang het onder de temperatuur van de huid ligt, en ik geloof dat het rond de 30C ligt....

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Terug van weggeweest :P
Mex schreef op 09 October 2003 @ 10:22:
[...]

Heb je er een spacer tussen zitten?
Nee :/, ik had er nog aan gedacht maar was te laat en had gehoord dat het best zonder kon.
Tazzy schreef op 09 October 2003 @ 10:28:
Kan het zijn dat er lucht in je WC systeem zit?
Kan best eigenlijk. Maar ik hoor inderdaad niets. Mijn radiator zit helemaal bovenaan en een ontluchtingpunt zit er net voor. Niet bepaalt zoals het moet maar mijn radiator voelt ook superkoud aan! Maar lucht in mijn radiator verklaard niet de temperatuurdaling bij aanzetting van de blowhole.
apen-nootjes schreef op 09 October 2003 @ 12:28:
Tazzy.. Dat zou kunnen maar dan zou hij dat echt wel gehoord hebben.. Ookal is GsJosh een n00b dat zou hij dan ook zelf wel bedacht hebben denk ik.. Denk dat het toch echt een knik in de slang is of een verkeerd gemonteerd koelblok met evt. nog teveel koelpasta..
Ik twijfel inderdaad nog over het monteren van dat koelblok of teveel pasta. Maar een knik heb ik niet gevonden. Slangen, NB, GPU, Resevoir, Radiator en water in resevoir voelel allemaal koud aan, met uitzondering op het water in mijn resevoir dat op zich handwarm aanvoelt.

HELP! :X

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 13:09

Mex

GsJosh schreef op 09 oktober 2003 @ 22:44:
Nee :/, ik had er nog aan gedacht maar was te laat en had gehoord dat het best zonder kon.
Als je er toch mee aan de gang gaat zou ik er meteen een spacer tussen doen, hoef je ook niet bang te zijn dat je je core sloopt bij het plaatsten en aandraaien van het waterblok.
Ik twijfel inderdaad nog over het monteren van dat koelblok of teveel pasta. Maar een knik heb ik niet gevonden. Slangen, NB, GPU, Resevoir, Radiator en water in resevoir voelel allemaal koud aan, met uitzondering op het water in mijn resevoir dat op zich handwarm aanvoelt.
Werkt je pompje überhaupt wel!?

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Mijn pomp werkt zekerweten. Ik heb nog best enige inhoud in mijn bovenkamer ;). Maar die spacer zal ik er maar eens tussen doen als ik hem eraf haal...

Verwijderd

kijk eens of jou blokje op de verhogende socket deel rust zo ja dan zit ie niet goed erop! dan moet je namelijk een beetje weg vijlen om echt goed contact te laten maken. Trouwens heb je een kopere Radiator?. :?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2003 12:18 ]

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
ik weet niet of mijn radiator van koper is. Hij is van Aquacomputer.de. Dat de socket verkeerd zit kan niet want mijn huigide koelblok is kleiner dan mijn luchtkoelblok.

• Thunderman_303
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:05

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

Ik heb zo goed als dezelfde setup setup, en ook een Xp Palomino (2100+).
Bij mij zijn ook dezelfde temperaturen aanwezig.
Alleen heb ik een eheim pomp.

Naar mijn weten is de radiator van koper, en moet ook genoeg warmte kunnen afstaan dmv de 2 120mm fans.

Kan het niet zo zijn dat de palomino gewoon een een heethoofd is in zijn soort, dat is mij namelijk eens verteld.
Ook komt de cuplex evo goed uit de testen, samen met de radiator.

Welke Palomino heb je als ik vragen mag?

[ Voor 8% gewijzigd door Thunderman_303 op 11-10-2003 21:00 ]

Mijn nieuwe Thunder-Li Specs

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
1800+ ik denk inmiddels ook dat me palomino de boel belazerd.

• Thunderman_303
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:05

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

GsJosh schreef op 12 October 2003 @ 11:46:
1800+ ik denk inmiddels ook dat me palomino de boel belazerd.
Wat het misschien ook kan zijn is dat er een luchtbel bij het blok voor je GPU zit. Had ik laatst ook (na opeens lag-problemen) :(

Toen ik mijn videokaart (G-4 Ti4600) had losgehaald kwamen er opeens allemaal belletjes uit het blokje, er zat dus lucht opgehoopt in het koellichaam (vreemd, want het is juist het laagste punt van de slangen.
Maar na het blok los te hebben gehaald en wat heen en weer te hebben gehaald was alle lucht eruit (en het water in mijn reservoir 5mm gezakt 8)7 )

Hiernaar zakte mijn temperatuur wel 4 graden (van mijn CPU)
MIsschien dat het bij jou ook zoiets kan zijn, dus probeer eens je kast wat onder bepaalde hoeken te zetten om te kijken of er ergens lucht zit (wat je niet kunt zien).
Suc7 :)

Mijn nieuwe Thunder-Li Specs

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 19:02
Die temperatuur die weergegeven wordt, zegt NIETS, want nadat ik een bios update gedaan had op m'n NF-7 was de temperatuur ineens 10 graden lager. Hoe je dit betrouwbaar moet meten weet ik ook niet.

Verwijderd

Omdat je verteld dat de temp wel 10 graden daalt na het aanzetten van je fan in je blowhole denk ik dat het gebrek airflow langs je mobo het probleem is.
Je hoort wel vaker dat het coolen van bijv. je mosfets tot spectaculaire temperatuurdalingen leidt.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Sorry maar hoe kan dat dan? En wat is een mosfets? Waarom hebben andere dat dan niet?

Verwijderd

Normaal gesproken zorgt je CPU-cooler altijd voor een "fris windje" over je mobo. Daardoor worden ook gelijk de overige chips rond je socket een beetje fris gehouden. Doordat je met waterkoeling deze fan, en daarmee de turbulentie, wegneemt kan het daar soms dus wat te heet worden en gaat je systeem onjuiste temps aangeven. Probeer het anders gewoon even door een fannetje op je mobo rond de socket te laten blazen.

Voor meer info over mosfets even de search gebruiken.

• theshatter
De temperatuurmeting van moederborden is gewoon EXTREEM onnauwkeurig, waarschijnlijk koelt er door de luchtstroom die ontstaat als je de fan aanzet, gewoon een of andere temperatuursensor af waardoor de temp. zogenaamd daalt.

• Josh

Josh

A Cloggy in Norway

Topicstarter
Ik laat het zo, zodra ik een nieuw moederbord en CPU koop zal ik er extra op letten en kijken of weer dit het geval is.

Verwijderd

GsJosh schreef op 14 October 2003 @ 13:26:
Sorry maar hoe kan dat dan? En wat is een mosfets? Waarom hebben andere dat dan niet?
Mosfet zijn van die kleine zwarte blokjes op je mobo vaak zijn die vlak bij de elco's en cpu gebied. Die mosfetten zijn voltage regelaars Je moet ze koel houden anders heb je kans dat ze exploderen (heb zelf meegemaakt) maar dat zal niet heel snel gebeuren tenzij je extreem gaat overclocken. meestal kun je ze koelen door airflow in je kast op te bouwen of gewoon koelblokjes erop te monteren of een fan er tegen aan te zetten :). je moet ze vooral niet aanraken als ze heet zijn want dan heb je kans dat je vingers verbrandt :P

• theshatter
Zolang alles goed loopt, en je kunt lekker overclocken, dan is er toch ook niets aan de hand
Pagina: 1