Geluid via COAX niet 100%. Tips?

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Ik heb de video-out van mijn Geforce MX via een s-video>composiet verloopje en een composiet>rf-modulator aangesloten op een (lange) coax antennekabel. Hier heb ik ook mijn audio bijgeplugd.

Het beeld is prima, maar bij de audio houd ik een 'tingelend' bijgeluidje dat gaat en komt en bij een laag geluidsniveau goed hoorbaar is.

Ik heb dit probleem in zoverre weten te isoleren, dat ik weet dat het pas misgaat bij de coax-kabel.

De vraag is nu: Kent iemand dit probleem? En zijn er oplossingen? Kan het liggen aan een mindere kwaliteit coax-kabel? (video goed, audio minder)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• JvdBosch
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 07:30
Audio en Video worden dezelfde frequentie gemoduleerd, dus als video goed is zou audio ook goed moeten zijn... Waarschijnlijk zit het in dat RF kastje (merk, kwaliteit, etc..)

e-Niro Runway Red met Smokey Grey interieur

Verwijderd

Coax kabel moet je niet voor het geluid gebruiken, gewoon normale kabels gebruiken.
Coax moet afgesloten worden met 50 (netwerk) of 75 (tv) ohm, doe je dat niet gaat de kabel spiegels genereren en dus bijgeluiden.
Afsluiten met dergelijke weerstanden zou ik ook niet doen omdat je signaal uit je soundcard dat niet kan hebben.

edit...
Oh wacht, een modulator....
zorg dat je audio flink wordt uitgestuurt en zorg dat je modulator op een frequentie zit die niet in de buurt van een andere zender zit, kanaal 33 of 36 is daar meestal vrij voor.

• Hyp Hyper
Op zondag 31 december 2000 18:13 schreef JvdBosch het volgende:
Audio en Video worden dezelfde frequentie gemoduleerd, dus als video goed is zou audio ook goed moeten zijn... Waarschijnlijk zit het in dat RF kastje (merk, kwaliteit, etc..)
Tsja.. ik heb met een kort coax-kabeltje getest op een klein tv'tje. Daar hoorde ik geen vreemde geluiden bij. Ik zal voor de zekerheid een dezer dagen m'n grote tv naar boven sjouwen en kijken wat die doet met het kleine kabeltje. Dan weet ik zeker of het de modulator of kabel is. :)

Kan het overigens niet zo zijn dat een kleine afwijking in audio niet herkenbaar is in het beeld? Het geluid is nl. niet waardeloos, er zit alleen een irritant achtergrondtingeltje in.

• Hyp Hyper
Oh wacht, een modulator....
zorg dat je audio flink wordt uitgestuurt en zorg dat je modulator op een frequentie zit die niet in de buurt van een andere zender zit, kanaal 33 of 36 is daar meestal vrij voor.
Ik heb alleen het signaal van de computer op de modulator staan. Ik 'mix' het dus niet met het cai-signaal. (of hoe dat mag heten).

Ik neem aan dat het geen nut heeft alsnog een ander kanaal te proberen?

Ik heb het volume op bijna max. staan, maar dat helpt helaas niet. (laagzetten ook niet)

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-08 16:15
Heb je het stekkertje wel op de juiste manier aan de coax kabel verbonden?

• Hyp Hyper
Probleem opgelost. Het audiovolume was toch te laag. Ik heb ooit zo'n 3D soundkaart (Guillemot Fortissimo) gekocht vanwege de optische uitgang die er op zat. Dat 3D-gedoe gebruik ik niet en heb ook maar twee speakers.

Wat bleek: De 'fading' stond voor een flink stuk op de (niet gebruikte) uitgang voor de achterste speakers.

Ik heb nu alles naar voren gegooid en het geluid komt stukken harder binnen en alle irritante bijgeluiden zijn verdwenen! (wel nog een lichte ruis, maar die is niet hinderlijk)

Pagina: 1