pc kan wel pakketten zenden maar niet ontvangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 12:02
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik adsl en na een installatie met de laptop van mijn vader had ik het allemaal al snel aan de praat. Toen ik echter (vol goede moed :*) ) een p.c. probeerde in te stellen werkte deze niet. Ik kwam er al snel achter dat het in de 1e instantie de firewall was. Hierna kon ik het internet op.

Na een reboot bleek echter dat ik geen ip van de router kreeg terwijl deze wel dhcp heeft.
Hierna probeerde ik de laptop weer en deze werkte in een keer. Toen ik met de laptop in de router naar de dhcp leases keek zag ik dat er wel een ip werd uitgedeeld nadat ik ipconfig /renew had ingetoetst maar deze verliep weer naar 2 min. Dit ging zo iedere keer.

Mijn moederboard is een asus p4s800 met een onbord lan connector. (ik heb gehoord dat deze problemen in het lan kan geven maar dit lijkt me sterk want ik heb hem de 1e keer wel aan de praat gekregen)

Ik vermoed dat de overige spec's hier niet van toepassing zijn omdat het puur aan de netwerk kaart ligt.

Ik hoop dat iemand me kan helpen,

Tim Bots

p.s.: Massa lussen / ground loops oid kan ook nog van toepassing zijn.

p.s. 2: admin's mocht ik hier iets hebben gezegd dat jullie niet aanstaat laat het me dan a.u.b. eerst even weten en beloon me niet meteen met een slotje ;). Ik probeer hier ook wat bij te leren. Van mij mag je ook mijn post's aanpassen (graag hierna ook even laten weten). alvast bedankt

Alvast hartelijk bedankt voor al jullie hulp en reacties, Tim Bots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ideeen:

firewall start weer op na opstarten pc?

Als je een keer een ip adres hebt ingesteld kun je dat ook met de hand hard instellen. (dus niet dhcp, maar static adres/gateway/dns op de pc). Lost je probeelm op al weten we dan de oorzaak niet.

Wat geeft ipconfig /all op de pc als hij het niet doet? . Doet hij het wel/niet na ipconfig /renew?

heeft de asus wellicht een speciale driver nodig om de onboard ethernet te activeren?

Verder is nog aardig om in je startpost het merk router, en soort provider/modem te noemen, en hoe je je router/modem hebt aangesloten. Waarschijnlijk goed aangezien de laptop werkt, maar je weet maar nooit.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
leuk_he schreef op 21 oktober 2004 @ 15:15:
Ideeen:

firewall start weer op na opstarten pc?
ja maar ik heb de configuratie aangepast, dit is dus geen probleem meer
Als je een keer een ip adres hebt ingesteld kun je dat ook met de hand hard instellen. (dus niet dhcp, maar static adres/gateway/dns op de pc). Lost je probeelm op al weten we dan de oorzaak niet.
Helaas, als ik het ip aders zelf instel dan kan ik de router nog steeds niet pingen
Wat geeft ipconfig /all op de pc als hij het niet doet? . Doet hij het wel/niet na ipconfig /renew?
ipconfig /all geeft of als ip 0.0.0.0 of een dom ip van microsoft (?.?.?.?)
heeft de asus wellicht een speciale driver nodig om de onboard ethernet te activeren?
Als deze nodig is dan is deze al geïnstalleerd bij aankoop (en de netwerkkaart is ingeschakeld)
Verder is nog aardig om in je startpost het merk router, en soort provider/modem te noemen, en hoe je je router/modem hebt aangesloten. Waarschijnlijk goed aangezien de laptop werkt, maar je weet maar nooit.
De provider is xs4all.
Het modem is een Thomson 510 (dacht ik) maar in iedergeval 1 uit de 500 serie, Deze heeft weliswaar 1 ethernet poort maar een switch lost veel op :)
Voor een schema zie mijn ascii art hieronder
code:
1
2
3
   adsl---|router|-----|switch|----|pc1  |
                            |
                       |pc2    |

Ik ga komend weekeind een 3com kaartje installeren, kijken of dit werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tim_bots schreef op 21 oktober 2004 @ 18:14:
[...]

Helaas, als ik het ip aders zelf instel dan kan ik de router nog steeds niet pingen
Regel 1: controleer de kabels.....

Met dom ip bedoel je 169.nogiets? --> kabel is verdacht. Of norton firewall niet goed gedeinstaleerd.
of 0.nogiets? -> tcp/ip herinstaleren zie faq nt of WOS

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-04 22:08
1. Controleer kabels, zenden en ontvangen zijn verschillende aderpaartjes.
2. Probeer 127.0.0.1 te pingen, dit moet lukken en vertelt je of je TCP/IP stcak goed is.
3. Zet je IP vast op 192.168.1.1 of zo iets en probeer die te pingen, dit zou ook moeten lukken.
4. Vroeger had je bij niet ontvangende NICs problemen met je interrupt, probeer een ander (pci?) slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Tim_bots schreef op 21 oktober 2004 @ 18:14:
ipconfig /all geeft of als ip 0.0.0.0
Deze opmerking deed mij gelijk aan dit topic denken. Misschien kan je ook nog wat met de tips daaruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
met een dom ip bedoel ik het "automatisch persoonlijk adres" dat windows toekent aan je p.c. als hij geen dns kan vinden. Maar de kabel kan het niet zijn want ik heb 2 (fabrieks) kabels.
Het pingen van 127.0.0.1 lukt gewoon.
Als ik mijn ip vastzet op 10.0.0.5/24 (de router deelt ip adressen uit in de 10.0.0.* reeks) en ik probeer dan naar de router (10.0.0.138/24) te pingen maar dit heeft ook geen resultaat.
De nic is op dit moment nog onbord dus het veranderen van pci slot wordt (wat) lastig ;).
Als firewall draait bij mij outpost http://www.agnitum.com/products/outpost/ (de freeware versie).

ik hoop dat jullie hier genoeg aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:03

DaRoot

Some say...

Deïnstalleer die firewall eens compleet. Kijken of dat helpt. Ik heb het vermoeden dat daar toch een configuratiefoutje in zit...
Been there before...

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Tim_bots schreef op 22 oktober 2004 @ 12:04:
met een dom ip bedoel ik het "automatisch persoonlijk adres" dat windows toekent aan je p.c. als hij geen dns kan vinden. Maar de kabel kan het niet zijn want ik heb 2 (fabrieks) kabels.
ook fabriekskabels kunnen kapot...

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
Nog vergeten te vertellen:

Ook al zou de firewall de data tegen houden dan zou (volgens mij) de teller van ontvangen pakketten wel moeten oplopen. Dit gebeurd ook niet.
De kabel: in dit geval niet want met de 2e kabel waarmee ik het geprobeerd heb die zat ook aan de laptop. Dus deze moet wel goed zijn.

vergeet deze mogelijkheid niet a.u.b.
Tim_bots schreef op 21 oktober 2004 @ 15:02:
[..]

[ Voor 28% gewijzigd door Tim_bots op 22-10-2004 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tim_bots schreef op 21 oktober 2004 @ 15:02:
Dat is aardig moeilijk voor elkaar te krijgen met gewone unshielded twisted pair(UTP). Wellicht ben je in de war met radio/tv ontvangst. Tenzij je een reden hebt om te denken dat er bij jou in huis zware electrische stoorvelden zijn.

Komen we toch weer terug op de kabels.(regel 1: controleer dekabels!)

Als je beide kabels die je hebt (of meer) eens rechtstreeks probeert tussen het modem en de pc.

by the way, in de speedtouch 510 zit een ingebouwde router, die had er niet extra tussen hoeven zetten. En tussen de router en switch heb een cross table? of een "up" port in je switch.
Ook al zou de firewall de data tegen houden dan zou (volgens mij) de teller van ontvangen pakketten wel moeten oplopen.
Maar of hij ook dhcp verkeer telt(?). Ik heb zelf zo'n slecht ervaringen met outpost dat die vrij snel weer gedeinstaleerd is. En je hebt toch geen 2 firewalls geinstaleerd staan ofzo (outpost + die van XP sp2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
Sorry, ik bedoel met router het ADSL modem. Dus de Thomson 510.

Mijn switch is een auto sense switch 10/100 mb &&& cross / straight. De switch heeft geen "up" poort, (anders had de laptop toch ook niet kunnen werken)

Ik heb windows XP sp1 en de standaard windows firewall staat ook aan.
Maar met een serieel modem (lees het demos abonement van kabelfoon)
(offtopic: 56K6 over de kabel, hoe doen ze het toch :) ) levert dit geen problemen op.

Waarom ik massa lussen / ground loops meeneem is omdat als ik een voltmeter over de p.c. kast en de massa van de kabel (cai) zet ik dan 230V meet!!

Ik zit op dit moment op school, maar komend weekeind zal ik alles gaan proberen.
* andere nic
* andere kabels
* firewalls uit (al een keer gedaan maar je weet maar nooit)
* de cai kabel lostrekken
* weet ik wat allemaal nog meer

Totdat ik alles geprobeerd heb zal ik niet posten, daarna zal ik een mooi lijstje van de resultaten hier neerzetten.

p.s. admin's dit houd dus nog NIET in dat de post dicht mag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Tim_bots schreef op 22 oktober 2004 @ 17:41:
Waarom ik massa lussen / ground loops meeneem is omdat als ik een voltmeter over de p.c. kast en de massa van de kabel (cai) zet ik dan 230V meet!!
Niet gezond, je pc in een geaard stopcontact steken zou dit moeten verhelpen, maar tenzij je je switch opblaast zou het geen probleemmoeten opleveren.
p.s. admin's dit houd dus nog NIET in dat de post dicht mag ;)
Die heten hier moderators. En die doen een topic pas dicht als je je misdraagt, of als een topic nergs tot leidt. als het opgelost is laat men het over het algemeen gewoon open. (tenzij de oplossing wel heel erg voor de hand ligt zoals in 20 seconden googlen, wat hier niet het geval is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
Nou het is opgelost hoor, net een nieuw 3 com kaartje erin en daar ging hij als een speer weg :) en nog een reboot later werkte de firewall ook weer normaal.
Dus het was niet de kabel, niet de driver, niet de TCP/IP stack of de switch maar de onbord nic (nu waarschijnlijk een hoopje stof ;) )

Ik zou iedereen in iedergeval willen bedanken voor alle tip's en tot ziens maar weer.

Tim

p.s. moderators (sorry dat ik jullie uitschold voor admins ;) ) en nu mag hier van mij een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Tim_bots schreef op 23 oktober 2004 @ 16:58:
Nou het is opgelost hoor, net een nieuw 3 com kaartje erin en daar ging hij als een speer weg :) en nog een reboot later werkte de firewall ook weer normaal.
Dus het was niet de kabel, niet de driver, niet de TCP/IP stack of de switch maar de onbord nic (nu waarschijnlijk een hoopje stof ;) )

Ik zou iedereen in iedergeval willen bedanken voor alle tip's en tot ziens maar weer.

Tim

p.s. moderators (sorry dat ik jullie uitschold voor admins ;) ) en nu mag hier van mij een slotje op.
Als je de onboard nic verwijderd uit de hardware lijst en de kable er weer insteekt doet ie het dan weer? Tis een te snelle conclusie om te trekken dat ie nu kapot was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_bots
Nee, helaas niet geprobeerd, (ik ben al lang blij dat het nu zo werkt). Mocht ik nog eens een nic tekort komen in deze p.c zal ik het zeker ff proberen

Pagina: 1