[vb]script voor openen excel-->automatisch de macro starten

Pagina: 1
Acties:
  • 1.264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
ik ben bezig om een soort backup server van een oud werkstationnetje te maken.
ik heb daar kladblok op staan waar ik mijn vb scriptjes in maak.
en natuurlijik office want ik wil mijn excel bestanden autmatisch laten backuppen.

nu heb ik in excel een macro-tje gemaakt die ervoor zorgt dat het excel bestand van een netwerk schijf geback-upped word naar de pc waar de macro dan op draait.

met vb heb ik een script gemaakt die automatisch excel opent en met geplande taken laadt ik dat script dan in.

hier de code van wat ik al heb
code:
1
2
3
4
5
6
Set appExcel = CreateObject("Excel.Application")
Set workbook = appExcel.WorkBooks.open("K:\Zomer 2005\Botenlijst\shipmentlist.xls")

appExcel.visible = true

workbook.activate

dit werkt maar nu wil ik dus dat de macro ook autmatisch start zodra het excel bestand openstaat.
is daar een oplossing voor
mijn vb kennis is nameljik niet zo heel erg groot en ik heb alleen kladblok tot mijn beschikking waar ik mijn scriptjes in maak

www.degroot-it.nl

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Kan je niet eerst controleren of het bestand open staat en zo ja, dan maak je eerst een kopie welke je vervolgens opent en daarna verwijder je het weer of is dat niet de bedoeling?

Anders heb je pech, want als iemand anders het bestand heeft geopend heeft hij de exclusieve rechten op het bestand.

• j_du_pee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09-2024

j_du_pee

du pain, du vin, du pee

Het klink me een beetje als een omweg in de oren. Met VbScript en het filesystemobject kun je prima een backupscript maken voor je excel app. Ik zou daarvoor niet eerst het workbook willen openen om daar een macro uit aan te roepen, want op die manier moet je voor ieder book en worddoc deze macro copieren :?

Als je dan persee toch die macro aan wilt roepen kun je waarschijnlijk het best je script eerst in de VBA editor van excel maken (tools -> macro -> vb editor) hier zit iets van foutcontrole en code completion ed. ;)
Ik denk ook dat de documentatie op dit gebied beter te vinden is met de zoektermen macro + VBA dan macro + VBscript. De verschillen tussen die twee zijn toch marginaal (als ze er al zijn :? )

kaart != map && bottel != fles
Wacht op antwoord

• degroot
  • Niet online
j_du_pee schreef op 19 oktober 2004 @ 09:28:
Het klink me een beetje als een omweg in de oren. Met VbScript en het filesystemobject kun je prima een backupscript maken voor je excel app. Ik zou daarvoor niet eerst het workbook willen openen om daar een macro uit aan te roepen, want op die manier moet je voor ieder book en worddoc deze macro copieren :?

Als je dan persee toch die macro aan wilt roepen kun je waarschijnlijk het best je script eerst in de VBA editor van excel maken (tools -> macro -> vb editor) hier zit iets van foutcontrole en code completion ed. ;)
Ik denk ook dat de documentatie op dit gebied beter te vinden is met de zoektermen macro + VBA dan macro + VBscript. De verschillen tussen die twee zijn toch marginaal (als ze er al zijn :? )
jah ik moet idd voor ieder workbook die macro kopieren maar dat is nog geen kwartier werk.
kan ik met de vba editor mijn vbscript compilen??
ik heb al veel gezocht en al veel sites bekijken maar niet echt een oplossing uit kunnen halen
Woudloper schreef op 19 oktober 2004 @ 09:18:
Kan je niet eerst controleren of het bestand open staat en zo ja, dan maak je eerst een kopie welke je vervolgens opent en daarna verwijder je het weer of is dat niet de bedoeling?

Anders heb je pech, want als iemand anders het bestand heeft geopend heeft hij de exclusieve rechten op het bestand.
dat het excel bestand openstaat kan dan niet voorkomen want de backup server kan back uppen na werktijd zodat er dan niemand aan het document kan werken :Y)

www.degroot-it.nl

• degroot
  • Niet online
kickje

www.degroot-it.nl

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:52
Als je de originele manier wilt proberen, in Excel zijn er de Workbook_Open en zo macro's.
Als je in je bestand, in VB editor in het blad Excel Objects -Thisworkbook zo'n macro zet, dan zal excel die automatisch runnen tijdens het openen.
In het workbook.open commando is een van de vele argumenten vervolgens weer een boolean autorun macro's oid.

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Kan je eens kijken in onderstaand topic, daar lijkt mij ongeveerd dezelfde vraag in te staan.

[rml][ Excel XP] Macro uitvoeren op meerdere bestanden[/rml]/

Verwijderd

workbook_open is in orde, de uitvoeren-op-meerdere-bestanden-draad werkt alleen van binnen excel.
ander kun je in het workbook een publieke sub plaatsen (gewoon sub blaat in een gewone module) en deze dan in je script aanroepen met appexcel.run "blaat"

• degroot
  • Niet online
bedankt voor de informatie ik kan nu automatisch excel openen en de macro backup runnen.
moet alleen nog ff een loop creeren dat ie alle excel bestanden afgaat(doe ik wel handmatig want dat is toch simpeler voor mij 8)7 )
en ik moet nog ff zo de macro maken dat het opgeslagen bestand het week nummer meegeeft van de week waar we inzitten
dit word wat lastiger 8)7
iig bedankt allemaal

www.degroot-it.nl

Pagina: 1