Toon posts:

rook uit m'n speakers!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.062 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een P.A. installatie met 4 speakers van LEM, 2 tops en 2 bass speakers. Ik was basgitaar over m'n PA aan het spelen en ik denk dat ik hem te hard had gezet. Ik rook opeens verbrand plastic en ik zag rook uit de 2 speakers voor hoge tonen komen! ik heb ze snel afgesloten en de volgende dag eens getest, maar ze doen het nog wel gewoon. geen gekraak ofzo dus. ik heb ze open geschroeft en ik vond het volgende: (ik heb totaal geen verstand van electronica dus ik zeg even wat ik zie:) in de box zit een plaatje waar de draadjes van de speakers naartoe gaan. Op dat plaatje zit ook een wit rechthoekig blokje en dit was een beetje gaan smelten geloof ik. verder zijn alle verbindingen nog intact enzo. kan ik de speakers gewoon gebruiken of moet ik er iets aan doen?

• Maasland
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-01-2024
hoe zijn de speakers aangesloten?

lijkt me geval van overbelasting

Verwijderd

Als ze nog te gebruiken zijn en al de verbindingen zijn nog intact zou ik zeggen: gebruik ze! Alleen niet weer te hard want dat zou wel het definitiefe eind kunnen zijn van de boxen en de relatie met je buren :P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een versterker met een mixer. de speakers zijn op de versterker aangesloten met een kabel naar de bass speaker en die weer met een kabel naar de top. zou het ook aan de versterker kunnen liggen? hij stond wel harder dan normaal dus het zou goed kunnen dat het daar niet aan ligt. wat is dat witte blokje eigenlijk?

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:36

_Ernst_

Mark It Zero!

dat witte blokje lijkt me een condensator. Maar kijk eens wat erop staat, wat voor waardes, dan kunnen we het met zekerheid zeggen.
Als die kapot is lijkt me dat idd overbelasting, maar zou dan wel makkelijk te vervangen zijn als je een beetje kunt solderen.

Last.fm

Verwijderd

Topicstarter
er staat nioets meer op doordat het bovenop is gaan smelten. er zit iig een rond groen dingetje op en waarop iets van nonpolar staat en 100v ofzo. verder alleen dat witte blokje. Als het de condensator is, en het klinkt gewoon nog goed en de verbindingen zijn niet gesmolten, kan ik ze dan gewoon gebruiken, of veranderd het geluid niet als de condensator kapot is? kortom: wat is het verstandigst, niet erop spelen tot het gerepareerd is, of kan ik het gewoon gebruiken (ik ga het wel repareren maar heb ze eigenlijk morgen wel nodig, snap je).

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Heb niet veel verstand van audio elektronica maar die condensator (als het een condensator is) zal vast wel ergens goed voor zijn, hij zal er niet voor niets inzitten, waarschijnlijk voor ontstoring of hoog/laag filtering.

Maar als het geluid goed klinkt denk ik niet dat het erg zal zijn om hem te gebruiken.

Nonpolar 100v zou wel kunnen duiden op een condensator, een bipolaire of keramische condensator.

Last.fm

Verwijderd

Ik denk dat we met een foto van het filter (waarop dus dat gesmolten "blokje" zit) een hele hoop meer kunnen vertellen.
Mij lijkt dat als er rook uit komt je toch wel precies moet weten wat er aan de hand is voordat je ze weer echt gaat gebruiken.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Die condensator is gewoon een hoogdoorlaat filter om de lage tonen weg te filteren voor de tweeter, als daar teveel stroom doorheen loopt (nouja het gaat er niet echt doorheen) dan wordt ie te warm en gaat het plastic dus smelten.
Die dingen zijn niet echt duur, 5 euro ofzo, dus ik zou em maar vervangen, vervang de condensator van de andere box dan gelijk ook, je kunt ze oa kopen bij http://www.bmm-electronics.nl , let wel op dat je geen bipolaire elco pakt want die zijn slechter dan bijvoorbeeld MKP.

Het gevaar bestaat namelijk dat de condensator doorslaat, dan staan de 2 geleiders met elkaar in verbinding, dat heeft als gevolg dat de lage tonen niet meer weggefilterd worden en dat je je tweeter opblaast.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• r8ality
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-12-2024

r8ality

Ignorance is bling.

Wit blokje?
Lijkt me eerder een weerstand dan een condensator.

[url=http://www.autofans.nl][b]AutoFans.nl !![/b][/url] Dé merk-ongebonden auto vereniging voor heel Nederland! | Hoezo kan een Sempron 2500+ niet in je auto?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

Nee tis een condensator die zoals gezegd voor het filter naar het hoog zorgt. Die mogen flink heet worden en ook wel wat smelten :) Het kan alleen wel zijn dat de waardes nu afwijken maar dat ga je op een normale pa niet horen .....

Tip koppel je hoogspeakers af als je weer bass gaat spelen. Je hebt ze dan niet nodig en kan ze dus ook niet vergallen :)

* Ray heeft al stapels speakers in rook op laten gaan, vooral door er gitaar over te spelen hehe, gaaat veeeel groffer dan gewoon muziek......

[ Voor 17% gewijzigd door Ray op 18-10-2004 23:07 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:21
Geen topkasten voor'n basgitaar :X :X en nog eens :X
Als je'n nu-metal bassist hebt misschien niet nee, maar iemand die een beetje kan spelen heeft echt wel tonen boven de 150Hz die je sub lief vindt in z'n sound hoor ;)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

:X negeer StuiTeR aub, wat hij zegt slaat dus nergens op. Als je condensator begint te smelten is er iets flink niet goed. Zeker vervangen dus als je permanente schade aan je speakers wilt voorkomen. Het hoeft niet zo te zijn dat het nu door deze ene keer hard spelen zijn gekomen dat de condensator kapot is, het kan wel de spreekwoordelijke druppel zijn, zeker met wat oudere speakers wil een condensator wel eens de geest geven. Vervang de condensator met minstens MKT maar liever MKP van exact dezelfde waarden (het zijn standaarwaarden) en minstens 100v, hoger mag uiteraard ook.

@StuiTer: mensen als jou zouden ze nooit aan PA apparatuur moeten toevertrouwen. Als je de versterker tot in de clip jaagt moet je niet vreemd uitkijken dat je dingen sloopt, ik snap niet waarom mensen zoals jij dat gore clippende geluid nog lekker schijnen te vinden ook. Overigens hoor je het prima als het filter anders wordt, dat jij het niet meer hoort is een 2e.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Ray

Ray

m.m schreef op 18 oktober 2004 @ 23:40:
:X negeer StuiTeR aub, wat hij zegt slaat dus nergens op. Als je condensator begint te smelten is er iets flink niet goed. Zeker vervangen dus als je permanente schade aan je speakers wilt voorkomen. Het hoeft niet zo te zijn dat het nu door deze ene keer hard spelen zijn gekomen dat de condensator kapot is, het kan wel de spreekwoordelijke druppel zijn, zeker met wat oudere speakers wil een condensator wel eens de geest geven. Vervang de condensator met minstens MKT maar liever MKP van exact dezelfde waarden (het zijn standaarwaarden) en minstens 100v, hoger mag uiteraard ook.

@StuiTer: mensen als jou zouden ze nooit aan PA apparatuur moeten toevertrouwen. Als je de versterker tot in de clip jaagt moet je niet vreemd uitkijken dat je dingen sloopt, ik snap niet waarom mensen zoals jij dat gore clippende geluid nog lekker schijnen te vinden ook. Overigens hoor je het prima als het filter anders wordt, dat jij het niet meer hoort is een 2e.
Hehehe, blijft lachen met jou. Ik ben zelf een totale audiofiel en draai met een krell referentie set van > 65.000 euri. Je mag er dus van uit gaan dat ik dingen hoor of gewoon geld teveel heb :) afin het type pa waar hier over gesproken wordt is niet meer dan een opgefokte klasse b/c versterker met meestal een veel te lichte voeding met daarachter een paar hoog rendement luidsprekers die botweg met 1 of 2 componenten weggefilterd zijn. Als je daar bas over gaat spelen is de kans inderdaad groot dat je alles naar de moer draait, niet zo zeer omdat de speakers het niet kunnen hebben maar omdat je de versterker over de zeik helpt. Een fatsoenlijke pa > 100.000 euri heeft dat intern opgelost. En ja daar hoor je de verschillen.

• MM
  • Niet online

MM

Verstand komt nog steeds niet met het geld wat je in je set steekt. Verder zie ik geen reden om verder op je reactie in te gaan, ik blijf bij mijn vorige post.

Beetje vreemd dat iemand die zo'n goede set heeft genoegen neemt met smeltende condensatoren :/

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:47
StuiTeR schreef op 19 oktober 2004 @ 22:24:
Hehehe, blijft lachen met jou. Ik ben zelf een totale audiofiel en draai met een krell referentie set van > 65.000 euri.
RESPECT! _/-\o_ :/

m.m heeft het bij het rechte eind. Om een condensator heet te krijgen moet je die verschrikkelijk hard mishandelen (lukt je met audio signalen nooit).

Het witte blokje is 99% zeker een weerstand, om de tweeter af te zwakken. Die dingen mogen een paar honderd graden hebben, krijg je niet zomaar kapot.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

subsonik schreef op 19 oktober 2004 @ 23:26:
Het witte blokje is 99% zeker een weerstand, om de tweeter af te zwakken. Die dingen mogen een paar honderd graden hebben, krijg je niet zomaar kapot.
Ik denk ook dat het een weerstand is (zo'n cement ding waarschijnlijk). Langwerping, vierkant en wit? Ik heb er vroeger ook al eens mijn vingens verbrand aan zo'n ding :P

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 19-10-2004 23:32 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik denk ook dat het een weerstand is, ik heb zelf voor electronica gestudeerd en waarschijnlijk is het groen waar de t.s. over praat 1 van de coderingen om de weerstand waarde aan te geven.
Desondanks zou een foto een hoop meer zeggen, ik zou wel even komen kijken als je een foto heb gepost.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

StuiTeR schreef op 18 oktober 2004 @ 23:05:
Nee tis een condensator die zoals gezegd voor het filter naar het hoog zorgt. Die mogen flink heet worden en ook wel wat smelten :) Het kan alleen wel zijn dat de waardes nu afwijken maar dat ga je op een normale pa niet horen .....

Tip koppel je hoogspeakers af als je weer bass gaat spelen. Je hebt ze dan niet nodig en kan ze dus ook niet vergallen :)

* Jag heeft al stapels speakers in rook op laten gaan, vooral door er gitaar over te spelen hehe, gaaat veeeel groffer dan gewoon muziek......
Je topkastjes afkoppelen lijkt me niet echt handig, klinkt een beetje raar als je maar respons hebt tot 100Hz (subjes) :P.

En je moet toch wel vrij lomp er mee omgaan om het kapot te krijgen over het algemeen. Alhoewel het met goedkope spullen zoals Lem het wat makkelijker gaat natuurlijk.

• CBass
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-12-2022
Ben totaal geen electro-man maar als ik de omschrijving van godson lees en dan bij goolge op "nonpolar 100v" zoek en dan op de eerste hit klik, kom ik op een site met producten zoals "100V NON-POLAR CAPACITOR". Dit is engels voor:condensator. Het lijkt mij dus een condensator.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Lijkt me ook niet onmogelijk dat de rook + geur afkomstig is van de lijm waarmee de weerstand vast zit.
Tegen de tijd dat een condensator zo warm is dat je em kan ruiken, dan heb je em al een keer of 2 door de kamer zien vliegen...

cement-ding - keramiek, en dat mag best warm worden, geen probleem. Betekend overigens wel dat je meer vermogen in de speaker stopt dan waar het filter en hoogstwaarschijnlijk ook de drivers, op berekend zijn.
10 tegen 1 dat dit inderdaad het resultaat van een clippende versterker is. Hoe heb je je gitaar eigenlijk aangesloten op de versterker?
Je zou zomaar eens een clippend signaal aan het versterken kunnen zijn...

[edit]
Afbeeldingslocatie: http://www.compworks.faithweb.com/electronics/pictures/resistor003.jpg de rechter toevallig?

[ Voor 8% gewijzigd door Arjan op 20-10-2004 02:03 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Ray

Ray

Goed we gaan de tecnische kant, prima. In elke filter naar het hoog zit een condensator voor de filtering. dat er daarnaast wellicht een weerstand kan zitten is mogelijk maar eerder uitzondering dan regel. de hoog unit is meestal afgestemd op het maximale vermogen wat door het filter kan lopen. Mocht je trouwens zo'n dikke weerstand als op de afbeeldig willen laten roken (5 watter of meer) dan moet je die zo extreem belasten, dat lukt je niet met een pa uitgang, tenminste niet deze.

Ik heb zelf diverse zelfbouw speakers systemen in elkaar gezet, inclusief de filtering. Ik zal eens kijken of ik hier nog een schema heb liggen waar je kan zien hoe het zit.

Het afkoppelen van de topkast is volgens mij nog steeds geen probleem. De laag kasten zijn bij dit type pa vrijwel nooit gefilterd. maw er gaat direct het signaal heen van de versterker. echter de speaker units hebben een beperkt bereik waardoor je niet het hoge hoog hoort (mm rare verwoording) eigelijk net als in een losse basversterker, daar zit ook een dergelijke speaker in.

het gaat mij helemaal niet om hier een ik weet het beter verhaal / discussie te krijgen. Ik heb echter zelf jarenlang in een band gespeeld en diverser andere bandjes uitgemixed tijdens concerten. tevens cd opnamens gemaakt in de silvox studio en zo de nodige ervaring opgedaan met pa's. okz ik vertaal het wellicht wat lomp maar de bottemline klopt.... :)

greetz

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 20-10-2004 08:26 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

StuiTeR schreef op 20 oktober 2004 @ 08:16:
Goed we gaan de tecnische kant, prima. In elke filter naar het hoog zit een condensator voor de filtering. dat er daarnaast wellicht een weerstand kan zitten is mogelijk maar eerder uitzondering dan regel. de hoog unit is meestal afgestemd op het maximale vermogen wat door het filter kan lopen. Mocht je trouwens zo'n dikke weerstand als op de afbeeldig willen laten roken (5 watter of meer) dan moet je die zo extreem belasten, dat lukt je niet met een pa uitgang, tenminste niet deze.
Weerstanden komen vaak zat voor. De tweeter heeft vaak wat meer efficientie dan de woofers, en dus wordt er een L-pad oid toegepast (dat zal bij PA niet anders zijn dan bij HiFi, hoewel de gevoeligheden doorgaans zeker hoger liggen). Normaal gezien zal er idd niets aan de hand zijn met zo'n weerstand, ook niet op een wat hoger vermogen. Maar als een amp gaat klippen, dan kunnen er kortstonding flinke vermogenspieken door de circuit gaat (veel meer dan het max vermogen dat de amp normaal kan leveren). Gebeurt dat lange tijd achter elkaar, dan kan de weerstand natuurlijk overbelasten.

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Denk toch echt niet dat het een weerstand is. Hij zegt dat het gesmolten is en dus van plastic is, van die hoogvermogens weerstanden zitten in een keramische behuizing en zal dus niet smelten maar simpelweg scheuren of uit elkaar barsten.

Ook vanwege de tekst die erop staat lijkt het me onwaarschijnlijk dat het een weerstand is, want de polariteit boeid niet voor een weestand en er staat nonpolar op (wat dus duid op een keramische of bipolaire elko). En ik moet de eerste weerstand nog tegenkomen waar 100 volt als maximale spanning opstaat.

Maar als de topicstarter er idd even een foto van zou kunnen maken word het al een stuk makkelijker.

Last.fm

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Idd, een foto is wel handig, want we komen er zo toch niet uit. Zijn het btw niet gewoon twee componenten aan elkaar geplakt? Een bi-polaire elko met een keramische weerstand eraan ofzo. De weerstand wordt heet, en de elko smelt :P pics dus >:)

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Zou kunnen ja, een RC netwerkje in 1 behuizing :P

Last.fm

• MM
  • Niet online

MM

@stuiter: Het is fijn dat je wilt helpen, incorrecte info geven helpt dan echter niet bepaald. "Het maximale vermogen wat door een filter kan lopen" is een hele vreemde uitdrukking waar heel moeilijk een reactie op te geven is, maar ik denk dat "dikke bull", hoewel wat bot gezegd, prima verwoord dat je grote onzin uitkraamt.

Laten we uitgaan van een 500w versterker voor het hoog, deze zal op maximaal vermogen 300-350w uitsturen naar de drivers bij normale muziek. Ook gaan we uit van een filter op 2khz, als je de onderste 100hz aan de subs voert gaat er van het overgebleven signaal zo'n 75% naar de woofer en 25% naar je CP driver, zo'n 75w dus. De meeste drivers kunnen die 75w niet aan, maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn. Met 100dB/2,83v houdt het voor de meeste frontfiring woofers echt wel op, terwijl 105dB geen vreemd rendement is voor een CP+hoorn. Je kunt dan dus 5dB verzwakken waardoor je nog maar 20w door je hoogsectie krijgt en 55w met weerstanden moet verwijderen, geen probleem met een aantal 20w'ers natuurlijk, hoewel ze wel warm/heet kunnen worden.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 16:49

Corn

Raar jongetje

[...]

Hehehe, blijft lachen met jou. Ik ben zelf een totale audiofiel en draai met een krell referentie set van > 65.000 euri. Je mag er dus van uit gaan dat ik dingen hoor of gewoon geld teveel heb :) afin het type pa waar hier over gesproken wordt is niet meer dan een opgefokte klasse b/c versterker met meestal een veel te lichte voeding met daarachter een paar hoog rendement luidsprekers die botweg met 1 of 2 componenten weggefilterd zijn. Als je daar bas over gaat spelen is de kans inderdaad groot dat je alles naar de moer draait, niet zo zeer omdat de speakers het niet kunnen hebben maar omdat je de versterker over de zeik helpt. Een fatsoenlijke pa > 100.000 euri heeft dat intern opgelost. En ja daar hoor je de verschillen.
Een veel te lichte voeding voor je versterker zorgt voor compressie, en dat is soms juist een gewenst effect. De voedingsspanning zakt als de versterker meer vermogen gaat vragen dan de voeding kan leveren, en dat geeft dit geluid. Je versterker ermee opblazen gebeurd echter zelden :)

Verwijderd

Wat nou als het gewoon een bipolaire elco is mat een hele klodder lijm eromheen, waardoor het lijkt dat ie gesmolten is? :*)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 19:03:
Als ze nog te gebruiken zijn en al de verbindingen zijn nog intact zou ik zeggen: gebruik ze! Alleen niet weer te hard want dat zou wel het definitiefe eind kunnen zijn van de boxen en de relatie met je buren :P
StuiTeR schreef op 18 oktober 2004 @ 23:05:

* _ferry_ heeft al stapels speakers in rook op laten gaan, vooral door er gitaar over te spelen hehe, gaaat veeeel groffer dan gewoon muziek......
offtopic:
Geweldig :/
Zulke adviezen geven aan iemand die er geen verstand van heeft (net als jullie lijkt wel). Wel makkelijk he, gewoon wat lullen, het is toch niet je eigen set die erdoor kapot gaat.
[loesje modus]Denk eerst goed na, voordat je wat doms roept

Maar goed, ontopic, er staan genoeg reply's die wel nuttig zijn, als het een keramisch achtig ding is is het dus een condensator weerstand, maar keramisch materiaal zal niet snel smelten ;) Dus ga er maar van uit dat t een condensator is

[ Voor 2% gewijzigd door _ferry_ op 20-10-2004 20:07 . Reden: typo condensator=weerstand ]

• Ray

Ray

@deepspace, een correctie weerstand, dus zo'n kleintje is inderdaad wel vaak gebruikt voor de correctie. Dat zijn de normale 0.25 watters. Daar moet je al kortsluiting overheen zetten om hem te bakken, echter is dan de speaker allang hemelen omdat de spoel eerder doorfikt dan de weerstand. Goed laten we ervan uitgaan dat er beide inzitten :) dan blijf ik er toch bij dat de condensator op zun kloten heeft gekregen. Ik heb dit zelf vaak gehad in buizenversterkers die over de max heen gingen en ik blijf erbij dat het vrijwel onmogelijk is om een condensator door hitte kapot te maken. Lukt dit wel dan knapt hij open en komt de inhoud drap eruit of werkt hij gewoon niet meer. Totdat het zover is blijft hij het gewoon doen, mogelijk wijken dan wel de specs wat af maar dat is te overzien.

@ferry, nou bedankt voor je flame. ik zal loesje zo nog even vanachteren pakken terwijl ik aan jou denk. Overigens heb ik jou nog niet veel zinnige inbreng zien geven.

Bottemline, alles werkt nog. Reden schade is oversturing / clipping. onderdelen vervangen is altijd beter maar volgens mij in dit geval niet direct noodzakelijk. voorkomen ? aansturen met beleid en mogelijk de input op de versterker aanpassen (niet te hard aansturen vanaf de gitaar / mogelijke pedalen etc) zodat daar nog geen vervorming optreedt. Hou er rekening mee dat gitaar / zang een heel ander dynamisch karakter heeft als je dit direct over een versterker doet dus beleid met de volumeknop

[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 20-10-2004 11:24 ]

• JT
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

[...]

Hehehe, blijft lachen met jou. Ik ben zelf een totale audiofiel en draai met een krell referentie set van > 65.000 euri. Je mag er dus van uit gaan dat ik dingen hoor of gewoon geld teveel heb :)
En nu moeten we je ineens wel geloven ? Argumenten op basis van autoriteit (zoek maar is uit wat dat is) heb ik niks aan, dat is vaak misleiding. Ik wil argumenten op basis van kennis. Nee, je bent niet stoer met je set. Nee, ik geloof niet dat het uitmaakt om je kabels over houders te laten lopen in plaats van gewoon hangen. Ben trouwens ook benieuwd of je het echt hebt: maak maar is pics, eentje ingezoomed op je logo. En je hoeft geen PA set te hebben van 100.000 euro om alles goed gefilterd te hebben: er zijn ook goede, veel goedkopere sets die intern GOED afgefilterd zijn. En je kan ook een actief filter kopen.

Het feit dat ik speakers heb met Seas Excel wil niet zeggen dat ik er meer van weet dan m'n vader met een gewone set vloerstaanders van Tannoy die ongeveer een factor 4 goedkoper waren.

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 20-10-2004 11:32 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

StuiTeR schreef op 20 oktober 2004 @ 11:14:
@deepspace, een correctie weerstand, dus zo'n kleintje is inderdaad wel vaak gebruikt voor de correctie. Dat zijn de normale 0.25 watters. Daar moet je al kortsluiting overheen zetten om hem te bakken,
Je denk toch niet serieus dat ze in een L-pad 0,25W weerstanden gebruiken, zeker niet in een PA kast! De volgende opmerking (over de kortsluiting) slaat natuurlijk al helemaal nergens op...

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 20-10-2004 11:33 ]

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

_ferry_ schreef op 20 oktober 2004 @ 11:09:
[...]
Maar goed, ontopic, er staan genoeg reply's die wel nuttig zijn, als het een keramisch achtig ding is is het dus een condensator weerstand, maar keramisch materiaal zal niet snel smelten ;) Dus ga er maar van uit dat t een condensator is
Keramisch = steenachtig dus weerstand, denk ook wel dat je dat bedoelde? :)

Last.fm

• OverSoft
  • Laatst online: 16:33
Hij zei overigens ook dat er een cilindertje LANGS het wit keramisch blokje stond met die 100V nonpolar erop :P Dat is idd een condensator, en die is niet doorgebrand. Het witte blokje is een weerstand (100% zeker), die is gewoon warm geworden, en de lijm of laklaag is gaan smelten. Dit verklaarde de rook en de vreemde geur.
Ik zal als ik jou was even de weerstand na meten of de waarde niet te veel veranderd is en als dat niet het geval is, je niet al te veel zorgen maken. Je hebt je speakers wel iets verder gepushed als wat toelaatbaar is, maar gelukkig is de schade niet al te hoog.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
hosten kan op

http://www.imageshack.us

*ik denk ik meld het maar even :)

you had me at EHLO

• Ray

Ray

@seas, hier onder mijn bescheiden setje.

http://httpd.chello.nl/~r.tebeest/krell1.jpg

http://httpd.chello.nl/~r.tebeest/krell2.jpg

oja de speakers zijn de dynaudio confidence 5, de zaak is gefilterd met een powersource van kemp (niet te zien op de foto)

niet dat het hebben van high end betekent dat je wat van pa's zou weten, enkel om jou even uit de droom te helpen.

@mm, thx, doe het maar even op deze manier :)

[ Voor 143% gewijzigd door Ray op 20-10-2004 18:29 ]

• MM
  • Niet online

MM

code:
1
[img]hierdeurlvanjeplaatje[/url]

Staat allemaal in de faq als ik het goed heb :)

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

m.m schreef op 20 oktober 2004 @ 18:25:
code:
1
[img]hierdeurlvanjeplaatje[/url]

Staat allemaal in de faq als ik het goed heb :)
Zegt ie het nog fout ook he 8)7 :P

[img]urlvanplaatje[/img]

dus geen [/url] op het einde :P

Staat idd in de FAQ

Last.fm

• MM
  • Niet online

MM

oepz :P

• OverSoft
  • Laatst online: 16:33
StuiTeR schreef op 20 oktober 2004 @ 18:23:

oja de speakers zijn de dynaudio confidence 5, de zaak is gefilterd met een powersource van kemp (niet te zien op de foto)

niet dat het hebben van high end betekent dat je wat van pa's zou weten, enkel om jou even uit de droom te helpen.

En dit bewijst wat? Dat je een patser bent?

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:17
Er zijn hier 2 dingen die mekaar wat tegen spreken.

Je was bas aan het spelen (weinig hoog dus) en je blaast een condensator van het hoog op?
De condensator voor de tweeter staat in serie met de tweeter en word alleen warm bij veel gebruik en kan dus volgens mij niet smelten bij weinig gebruik van de tweeter.
De tweeter werd misschien wel gebruikt door de harmonischen van je clippende versterker, maar je weet zelf ook dat rode lampjes niet gezond zijn. Daarnaast zal dit eerst je tweeter opblazen ipv een condensator.

Bij mijn weten sluiten zo goed als alle speakers de kast af, waardoor er dus volgens mij geen rook vanuit de speakerkast door een speaker naar buiten kan. Door een baspijp wel natuurlijk, of uit de tweeter, als je deze daadwerkelijk aan het kapot blazen bent. Volgens mij is je filter te licht, waardoor deze te warm word, in combinatie daarbij was je volgens mij je tweeter aan het oproken, en kwam deze rook niet uit die condensator. Ruik aan je tweeter.

Door het opschrift en het 'smelten' denk ik ook dat dat blokje een condensator is. Weerstanden zijn echter ook wit, en worden dikwijls 100* warmer dan een condensator, waardoor een evt naburige condensator wel kan smelten.

Zet je neus tegen die filter en ruik eens welke component gerookt heeft, of kijk naar verbrande bruine plekken.

Geef ook eens wat vermogens, vermogen van de boxen en de versterker.

Een deftige foto kan soms ook helpen.

Alles is zowat gezegd nu, zonder de interactie van de TS kan hierover niets meer gezegd worden.

• JT

JT

VETAK y0

Ziet er moo uit.

Erm, uit die droom hielp ik jou want jij beweert dat je het wel weet omdat je Krell heb enzo dus ga het nou niet omdraaien :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Dikke Foaf schreef op 20 oktober 2004 @ 19:12:
Er zijn hier 2 dingen die mekaar wat tegen spreken.

Je was bas aan het spelen (weinig hoog dus) en je blaast een condensator van het hoog op?
De condensator voor de tweeter staat in serie met de tweeter en word alleen warm bij veel gebruik en kan dus volgens mij niet smelten bij weinig gebruik van de tweeter.
De tweeter werd misschien wel gebruikt door de harmonischen van je clippende versterker, maar je weet zelf ook dat rode lampjes niet gezond zijn. Daarnaast zal dit eerst je tweeter opblazen ipv een condensator.
au contraire, je moet een filter zien als een splitsing. Krijgt de tweeter t niet op z'n dak, dan krijgen de filteronderdelen de volle lading. Als de versterker clipt mept ie stukjes gelijkstroom eruit en dat ziet er voor een filter uit als oneindig lage tonen. Die krijgt die tweeter dus in principe niet te zien, mits het filter sterk genoeg is. Het filter krijgt er des te meer van, daarom kan het goed dat t zaakje stond te roken.

• Ray

Ray

@seas, nee hoor die combi heb ik niet gemaakt. Ik geef aan dat ik ervaring heb met pa's omdat ik zelf jarenlang in een band gespeeld heb, diverse bands uitgemixed heb tijdens live optredens en mijn kennissen hebben de silvox studio in bontebrug waar ik ook vaak heb mogen kloten met mun eigen band. daarnaast heb ik in het begin vaak zelf dingen in elkaar moeten zetten omdat we geen geld hadden voor echte spullen. dus gewoon een oude huiskamer versterker pakken, een kast in elkaar zetten met een paar 10 inches en gaan maar ! dat ging dus meestal dan ook mis dus veel rokende speakers gezien. een gitaar vol op de microfoon ingang laten blazen is geen goed idee :)

@oversoft, nee dat ik lang en veel heb moeten werken voor mijn hobby en blij ben dat ik het bij elkaar heb kunnen krijgen. en ja een beetje trots ben ik er best wel op ! :)

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 20-10-2004 19:36 ]

• JT

JT

VETAK y0

StuiTeR schreef op 20 oktober 2004 @ 19:32:
@seas, nee hoor die combi heb ik niet gemaakt.
Zie:
[...]

Hehehe, blijft lachen met jou. Ik ben zelf een totale audiofiel en draai met een krell referentie set van > 65.000 euri. Je mag er dus van uit gaan dat ik dingen hoor of gewoon geld teveel heb :)
Daarmee doe je de suggestie zeker wel en dat 'het blijft lachen' klinkt ook wat denigrerend...

Ecodan warmtepomp

• Ray

Ray

@seas, ach ik zal wel een ochtenhumuer gehad hebben dan :) (kijkt even wanneer de post is gedaan) met die uitdrukking bedoelde ik dat ik goede oren heb en wel in staat ben verschillen te horen,niet zoals enkele kennissen van mij die wel het geld hebben en een dikke set kopen maar geen verschil horen tussen my first sony en de spullen die ze zelf hebben.

maar goed dit gaat inderdaad "die van mij is groter" kant op wat niet de bedoeling is. uiteindelijk gaat het om het probleem van TS die ik overigens niet meer terug gezien heb. Die zal wel lekker bas aan het spelen zijn terwijl wij ons druk zitten te maken :)

[ Voor 27% gewijzigd door Ray op 20-10-2004 20:40 ]

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:17
2atgast.
Indien een versterker clipt krijg je een afgetopte sinus, maar we spreken NOOIT van gelijkspanning, aangezien de spanning blijft wisselen tussen positieve en negatieve voedingsspanning. Je krijgt dus eerder een blokgolf.
Een blokgolf bestaat uit oneven harmonischen. Door deze harmonischen kan je tweeter het hard te verduren krijgen, waardoor bij mijn weten altijd eerst de tweeter sneuvelt ipv de filtercondensator.

Een woofer heeft een spoel in serie,
hoe hoger de frequentie, hoe hoger de impedantie van de spoel, en waardoor de woofer minder gaat weergeven bij stijgende frequentie.

Een tweeter heeft een condensator in serie,
hoe hoger de frequentie, hoe lager de impedantie van de condensator, en waardoor de tweeter meer gaat weergeven bij stijgende frequentie.

Om steilere filterflanken te maken combineert men bij de woofersectie ook nog condensatoren en weerstanden, zo ook bij de tweeter.

Om dan even verder te gaan, een condensator houd lage frequenties tegen, en gelijkspanning zelfs al helemaal. Je gaat mij dus niet vertellen dat bij een lage frequentie een condensator te warm word, hij staat immers gewoon niets te doen.

Ofwel dient deze condensator voor iets anders, of staat hij anders opgesteld dan ik denk, ofwel heeft een externe bron deze verhit.

Mijn ervaring met passieve filters is dat je zo goed als in alle gevallen spoelen en weerstanden oprookt, daarnaast staan de kapotte speakers. Condensatoren heb ik nog niet kapot zien gaan door overbelasting.

Zoals al eerder gezegd lijkt me niet dat de rook, ontwikkeld door evt de filter langs de tweeter de kast zal verlaten, langs de baspijp lijkt me eerder mogelijk. Ik blijf er dus bij dat de tweeter zelf heeft gerookt, wat dan natuurlijk wel raar is als je alleen bas speelt. Mij lijkt dat de tweeter dan is overbelast door een clippend signaal, evt van de versterker, maar we weten niet veel van de TS, geen vermogens, geen versterkertypes of wat dan ook. Dus hierover ga ik niet verder speculeren.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dikke Foaf schreef op 20 oktober 2004 @ 22:54:
Mij lijkt dat de tweeter dan is overbelast door een clippend signaal, evt van de versterker, maar we weten niet veel van de TS, geen vermogens, geen versterkertypes of wat dan ook. Dus hierover ga ik niet verder speculeren.
Ik zou even helemaal niet meer speculeren, aangezien we niet weten om welk component het nu gaat (en of het er misschien zelfs twee zijn). Verder denk ik dat atgast de rest van je verhaal ook wel weet ;) Ik denk echter dat jullie beiden wel deels gelijk kunnen hebben. Zowel tweeter als filter krijgen op hun dak als de amp clipt. Ik denk echter ook idd dat een condensator het minst gevoelig is voor dit soort signalen.

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 20-10-2004 23:11 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
@stuiterbal:

Had jij toestemming om mijn set te showen??? :P

Eén ding: mijn set wint het qua prijs/kwaliteit verhouding!

[ Voor 36% gewijzigd door Barry|IA op 20-10-2004 23:18 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

m.m schreef op 20 oktober 2004 @ 10:24:Je kunt dan dus 5dB verzwakken waardoor je nog maar 20w door je hoogsectie krijgt en 55w met weerstanden moet verwijderen, geen probleem met een aantal 20w'ers natuurlijk, hoewel ze wel warm/heet kunnen worden.
Hier maak je een denkfout. Als je een weerstand in serie met de tweeter zet, dan stijgt de impedantie. En dan gaat er dus ook geen 75 Watt meer naar het hoog. Die weerstanden krijgen dan ook geen 55 Watt voor hun kiezen.

Ik denk trouwens dat verder speculeren geen zin heeft totdat er een foto gepost is. Talking about which, maar is de topicstarter eigenlijk :+ ?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

volgens mij was ik ook diegene die vertelde dat het niet de cap. was die kapot was ;)
Atgast schreef op 20 oktober 2004 @ 01:57:
Lijkt me ook niet onmogelijk dat de rook + geur afkomstig is van de lijm waarmee de weerstand vast zit.
Tegen de tijd dat een condensator zo warm is dat je em kan ruiken, dan heb je em al een keer of 2 door de kamer zien vliegen...

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-07 23:49

PnD

like in Pinda ^_^

Leuk topic om te lezen, maar zijn we er nou al achter wat dat gesmolten dingetje is?

• MM
  • Niet online

MM

Jag schreef op 20 oktober 2004 @ 23:46:
[...]
Hier maak je een denkfout. Als je een weerstand in serie met de tweeter zet, dan stijgt de impedantie. En dan gaat er dus ook geen 75 Watt meer naar het hoog. Die weerstanden krijgen dan ook geen 55 Watt voor hun kiezen.

Ik denk trouwens dat verder speculeren geen zin heeft totdat er een foto gepost is. Talking about which, maar is de topicstarter eigenlijk :+ ?
Ik maak geen denkfout, jij maakt een leesfout :) Ik heb in mijn eigen post het woord 'serie' niet terug kunnen vinden. De makkelijkste manier om (bijvoorbeeld) 6ohm te verzwakken is 4ohm in serie en 8 ohm parallel over de (8ohms) tweeter.

• MM
  • Niet online

MM

Hmm kale baksteen in de luisterruimte, zou ik niet doen :P Niet omdat het niet mooi kan zijn maar klanktechnisch... niet ideaal om het zo maar te zeggen :) Verder vind ik de componentjes er wel leuk uitzien, het design van de speakers vind ik persoonlijk niet zo mooi. Qua geluid kan ik er weinig over zeggen maar ik denk dat ze niet aan mijn verwachtingen zullen voldoen.

[ Voor 4% gewijzigd door MM op 21-10-2004 03:33 ]

• Ray

Ray

Barry|IA schreef op 20 oktober 2004 @ 23:17:
@stuiterbal:

Had jij toestemming om mijn set te showen??? :P

Eén ding: mijn set wint het qua prijs/kwaliteit verhouding!
hehe ja ik zag je foto en ik dacht die plaats ik :) heb jij ook zon zooitje in je woonkamer ? ..... ik ben het helemaal met je eens dat Krell belachelijk duur is. de verschillen worden steeds kleiner en de prijsverschillen steeds groter. Toch kan ik je zeggen dat deze combie een van de mooiste is die ze ooit gemaakt hebben en ik geniet er dan ook elke dag van !

@m.m, die achterwand kreeg ik erbij toen ik de woning kocht :), helaas ik mijn woonkamer idd niet ideaal wat afmeting / opbouw betreft. Wordt aan gewerkt :) Het is natuurlijk maar net wat je zoekt in een speaker. Ik ben voor de dynaudio gegaan omdat het een gesloten systeem is. dit omdat ik dicht op de achterwand zit en niet van een boem bas houd. Smaken verschillen gelukkig, ik zou ook wel graag een avalon willen maar daar heb ik echt de ruimte niet voor.........

[ Voor 29% gewijzigd door Ray op 21-10-2004 07:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje zonder internet gezeten dus ik lees nu pas weer de reacties. Het klopt dat er op het ronde groene dingetje naast het blokje 100v nonpolar stond en dat is dan waarschijnlijk de condensator. Het witte blokje ernaast lijkt idd nog helemaal heel en is volgens mij ook keramisch dus dat zou dan de weerstand zijn? er is dus waarschijnlijk kunststof of lijm of iets degelijks gaan smelten, want er zijn druppelsvanaf het witte blokje gedropen. ik kan helaas geen foto maken maar ik ga wel even alle specificaties opschrijven van de apparatuur zodat jullie misschien wat meer duideijkheid hebben. op het witte blokje kan ik truwens nog net iets lezen als 5W. misschien hoort dat op een weerstand te staan ofzo...?
ik post dlaijk de rest.

• Barry|IA
StuiTeR schreef op 21 oktober 2004 @ 07:41:
[...]

hehe ja ik zag je foto en ik dacht die plaats ik :) heb jij ook zon zooitje in je woonkamer ? ..... ik ben het helemaal met je eens dat Krell belachelijk duur is. de verschillen worden steeds kleiner en de prijsverschillen steeds groter. Toch kan ik je zeggen dat deze combie een van de mooiste is die ze ooit gemaakt hebben en ik geniet er dan ook elke dag van !
Ik ben nog maar 17-jaar, ik kan nu al voor mezelf voorspellen dat ik nooit zo'n setje zal kopen. Muziek speelt een belangrijke rol in het leven voor mij, en ik zou er misschien ook wel zo veel geld voor over hebben. Maar dan moet het verschil ook wel duidelijk hoorbaar zijn.

Zelf heb ik een Pioneer versterker (A-209R) die meteen vervangen wordt op de dag dat ik verschil hoor met een andere versterker. Ik heb ook een NAD (Stereo Receiver 705) voor op mijn PC. Dat lijkt heel raar. Want waarom niet die NAD voor Hi-fi, en de Pioneer voor bij de PC? Dit omdat het verschil gewoon NIET hoorbaar is. Ik heb redelijk goede speakers (B&W DM560), maar het enige hoorbare verschil zit 'm in het ''reserve vermogen''; mijn Pioneer kan ook wel eens open gedraaid worden als dat nodig is, en dat kan bij de NAD minder goed. Wat films dus veel aantrekkelijker maakt op de Pioneer! De NAD wordt ook véél warmer, en heeft een ''soft-clipping'' methode, waar ik absoluut géén voorstander van ben! Waneer mijn Pioneer clipt springt hij gewoon gelijk in de beveiliging.

Het zal bij mij dus wel redelijk uit balans liggen (B&W's op een Pioneer), maar het klinkt gewoon heel neutraal! Het hoog van de Pioneer is misschien een tikkeltje te agressief, maar dat maken de B&W's weer goed :) .

[ Voor 27% gewijzigd door Barry|IA op 24-10-2004 14:09 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Versterker: LEM Procon 1250
230V 50Hz 1600W

Speakers: 2 tops - Lem PFM-10.2, Z=8 Ohm, 100W
2 subs- Lem PFM-15S, Z=6 Ohm, 300W

Mixer: Behringer Eurorack MX1604A

Basgitaar aangesloten op de mixer via een Behringer Ultra-DI active direct inject box model DI100

ik hoop dat jullie hier iets meer mee kunnen. allebei de tops rookten en vertonen gesmolten kunststof bij de (weerstand?)kan de rook echt niet van het plaatje zijn gekomen?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gekeken hoe een condensator eruit ziet op internet en het blokje is geen condensaator. De condensator zit er parallel naast.

• Barry|IA
Het is zéker weten een weerstand! Waarschijnlijk een zwaardere (10~15 Watt). Ik had vroeger in mijn Philips luidsprekers ook zulke weerstanden op mijn filter. De behuizing is wit en plastic, en er zit een soort ''steen'' binnenin, en de twee aansluitingen bevatten 2 gaatjes in het midden.

Klopt dit?

Verwijderd

Topicstarter
klopt.
en het kunststof eromheen is dus gesmolten.
enig idee hoe dat komt en of het erg is?

• Barry|IA
Hoe het kan weet ik niet, maar erg is het wel. De mijne zijn meer dan 20-jaar oud, maar ze zien er nog nieuw uit. Kan je eens een foto maken van het filter? Misschien zitten er andere onderdelen in de buurt die voor de hitte gezorgd hebben. Of misschien is er een te hoog vermogen doorheen gegaan omdat je condensatoren niet meer werken.

Verwijderd

Topicstarter
nee ik kan geen foto maken...heb geen camera...
ik ga er wel mee naar een muziekwinkel en die moeten er dan maar naar kijken.
iig bedankt voor jullie reacties!!!

• Ray

Ray

Nou we zijn er uit lijkt het ! het is dus zowel een weerstand 5w, zoals je zegt en een condensator. Welke nu zo heet is geworden ? de weerstand kan erg veel hebben, vooral zon 5 watter en zal eigenlijk nooit stuk gaan. De condensator lijkt het nog te doen en zolang er geen prut uit is gekomen is het meestal wel goed. Beter is natuurlijk ze even te vervangen, ik denk dat je voor minder dan 5 euro per kant klaar bent. Let wel even op dat de condensator een plus en een min kant heeft, de weerstand niet.

@barry, toen ik 17 was (ben nu 31) knutselde ik ook vanalles in elkaar en wou absoluut niet geloven dat een kabel of iets dergelijks grote verschillen zou kunnen maken. Elk jaar trouw naar de firato en afwijzend kijken naar de monster bedragen voor dat kleine beetje verschil. Zoals je zelf ook hebt ik muziek erg belangrijk voor me en langzaam maar zeker koop je toch elke keer weer net wat beters. De set die er nu staat heb ik ook in 10 jaar bij elkaar gesprokkeld en absoluut niet nieuw gekocht, dat geld heb ik ook niet. Tja de een verspijkert het aan auto's de ander aan audio. Maar je mag van me aannemen dat er echt hoorbare veschillen zijn. Hoor je ze niet ben je een gelukkig persoon zeg ik altijd want dan ben je klaar met zoeken naar andere spullen ! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 oktober 2004 @ 19:02:
Op dat plaatje zit ook een wit rechthoekig blokje en dit was een beetje gaan smelten geloof ik.
Dat zijn weerstaden, die ka je gewoon vervangen en er staat een waarde op in Ohm's.

Let wel op dat je wwerstanden gebruikt die genoeg kunne verwerken. Maar je zou ook even met een Ohmeter kunne testen of de weerstanden nog goed zijn.

• MM
  • Niet online

MM

StuiTeR schreef op 24 oktober 2004 @ 22:56:
Let wel even op dat de condensator een plus en een min kant heeft, de weerstand niet.
Dat is het nadeel van adviezen geven als je niet weet waar je het over hebt, je gaat onzin uitkramen enzo :)

Muziek zorgt voor een soort van wisselstroom, van polariteit kun je dus niet spreken. Bipolaire elco's wil je sowieso niet in je filter hebben om precies deze reden. Natuurlijk kun je ze wel gebruiken maar dan moet je moeilijk gaan doen, namelijk 2 bipolaire elco's van de dubbele capaciteit dan je wilt hebben in serie plaatsen met 2 dezelfde polen naar elkaar toe. Goed voor de geluidskwaliteit zijn zulke elco's niet maar ach PA is toch maar herrie maken nietwaar :*)

• Barry|IA
@Stuiter:

Daar heb je absoluut gelijk in! Ik weet ook dat ik niet lang meer zal doen met mijn Pioneer ampje. Maar dat wil niet zeggen dat het ''beginnerstroep'' is. Ik wil gewoon een beter balans hebben m.b.t mijn B&W speakers. Gezien andere tweakers @GoT ben ik er wel snel bij lijkt mij. Ik ben hier zo'n beetje de jongste samen met TomSwinnen. Als ik zo doorga als nu moet ik over een paar jaar dus best wel kunnen meepraten over Hi-fi :) .

[ Voor 6% gewijzigd door Barry|IA op 24-10-2004 23:14 ]

• bobo1on1
Atgast schreef op 20 oktober 2004 @ 19:19:
[...]

au contraire, je moet een filter zien als een splitsing. Krijgt de tweeter t niet op z'n dak, dan krijgen de filteronderdelen de volle lading. Als de versterker clipt mept ie stukjes gelijkstroom eruit en dat ziet er voor een filter uit als oneindig lage tonen. Die krijgt die tweeter dus in principe niet te zien, mits het filter sterk genoeg is. Het filter krijgt er des te meer van, daarom kan het goed dat t zaakje stond te roken.
Een condensator heeft bij wisselspanning een capacatieve weerstand, die neemt geen vermogen op, alleen de ohmse weerstand van de condensator doet dat, maar die is vrij laag dus die zal weinig te verduren hebben.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• MM
  • Niet online

MM

De spoelen daarentegen.........

• bobo1on1
Hebben bij wisselspannig een inductieve weerstand, een ideale spoel neemt dan dus ook geen vermogen op, de ohmse weerstand van spoelen kan wel vrij hoog zijn.

• Ray

Ray

@mm, true dat ik de schakeling zoals we hem nu kennen het niet uit zal maken hoe de condensator erin zit. Je weet echter nooit wat voor verassingen TS nog in petto heeft. "ik heb beide delen vervangen en nu is een ander in de fik gevlogen :)" zoals het nu lijkt is het een totale basic schakeling voor het hoog. Spoelen vindt je toch meestal naar het laag ??? Afin zit helaas toch thuis met de griep misschien zo is even de zolder op in de ouwe onderdelen doos kijken hoe zo'n filter er nou weer precies uit ziet :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

bobo1on1 schreef op 24 oktober 2004 @ 23:21:
[...]

Een condensator heeft bij wisselspanning een capacatieve weerstand, die neemt geen vermogen op, alleen de ohmse weerstand van de condensator doet dat, maar die is vrij laag dus die zal weinig te verduren hebben.
nogmaals, ik zeg net de hele tijd dat de condensator's 'niks' te verduren krijgen :+

offtopic:
Dit topic gaat al veel te lang nergens meer over, misschien maar een stille dood laten sterven?

Verwijderd

Topicstarter
nog een klein vraagje:)

denken jullie dat ik er nog wel ff een paar keer op kan oefenen met een band? als ik nou bijvoorbeeld alleen de zang over de PA doe ofzo? of moet ik het echt laten repareren voor ik er weer iets mee doe? ik heb namelijk geen auto dus kan niet zomaar ff naar een muziekwinkel rijden met de speakers maar ondertussen moeten we wel oefenen snap je.

• Barry|IA
''Vroeger of nu'' dat maakt totaals niks uit. In de hele audiogeschiedenis werkt een speaker op wisselspanning. De condensator in het filter van een speaker heeft dus wel een in- en een uitgang, maar het maakt niet uit hoe je deze aansluit. En een spoel is er ook altijd al geweest voor het laag. Bij sommige (meestal goedkopere) PA luidsprekerkasten worden die spoelen totaal niet toegepast, de driver valt in dat geval dus gewoon af waneer die niet meer verder kan weergeven op (ongeveer) hetzelfde volume. Dat verschijnsel heeft voor- en nadelen. Het voordeel is dat je niet aan x-over hoeft te denken, en gewoon op gehoor een tweeter erbij kan plaatsen (hoewel dit niet echt audiofielverantwoord is, maar dat zijn PA systemen in dat segment bijna nooit). En het nadeel is dat de amp onnodig vermogen in de speaker blijft stoppen, terwijl de speaker er toch niks mee doet, op warmte omzetting na. Deze warmte is meestal overgins niet schadelijk voor de spoel omdat dit NIET efficiente vermogen toch zo'n beetje rond de 1000Hz ligt.

(Verbeter me als het fout is) :)

@godson:

Oefenen op kapotte speakers? :X Ik weet niet hoe het geluid klinkt op dit moment, maar de gevaren blijven natuurlijk bestaan totdat de speakers weer in orde zijn. Waarom gebruik je niet gewoon even een stel (afgeragde) Hi-Fi speakers? Om te oefenen hoeft het toch niet zo hard te gaan (wat die speakers in deze conditie toch niet kunnen)?

[ Voor 16% gewijzigd door Barry|IA op 25-10-2004 13:08 ]

• MM
  • Niet online

MM

Uhm waarom dacht je dat er zoveel verschil tussen de afval van speakers zit (zelfs met gelijke diameter) De afval in het hoog hangt vooral af van 2 factoren te weten
1. cone-breakup
2. (jaja!) inductieve werking van de spoel in de motor van je driver.

Er zit dus gewoon een 1e orde laagdoorlaatfilter in alle luidspekers, de eigenschappen hiervan kun je met de standaard filterformules afleide uit de Le van de desbetreffende driver.

Barry je weet niet zoveel van de huidige staat van de boxen behalve dat een weerstandje wat lijm heeft laten verbranden, als het geluid nog goed is zou het niet zo'n heel groot probleem hoeven zijn, als ze maar niet weer zo hard gaan spelen.

• Barry|IA
Als er toch helemaal rook uit de speakers komt zou ik er niet meer mee verder spelen. Eerst maar eens even uitzoeken waar het door komt. Aan ''waarschijnlijk te hard gespeeld'' te hebben zou ik niet genoeg aan hebben. Kijk ook eens naar de staat van de gebruikte versterker. In dat laatste geval zou mijn advies van ''(geragde) Hi-Fi speakers'' al niet meer opgaan omdat de oorzaak dan bij de versterker zou liggen.

Verwijderd

Topicstarter
is het mogelijk dat het door de versterker komt en wat zou er dan mis zijn?

• Ray

Ray

als de versterker nog gewoon geluid geeft en niet hakelt / clipt dan zal die normaal gesproken gewoon nog goed zijn. Zolang een speaker normaal geluid geeft kan je hem ook gewoon gebruiken.

Zie het als een waarschuwing, je filter heeft op de kloten gekregen maar het waarschijnlijk gewoon overleeft. Enne toch even terug naar een vorige opmerking, als je laag niet gefilterd is, wat me bij deze combinatie niet lijkt, speel dan bas zonder de topkasten.

Verderz beleid met de volume knop, ga op je gehoor af is meestal het beste advies. als het geluid niet meer zuiver is / gaat vervormen gas terug nemen :)
Pagina: 1