PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Verwijderd
Standard Features
Processor
333 MHz AMD-K6(r)-2 processor with 3DNow!TM technology
Cache
512KB L2 Pipeline Burst Cache
System Memory
64 MB SyncDRAM, upgradable to 160 MB
Met een beetje knip en plakwerk natuurlijk. Maar zo te zien lukt dat dus niet.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Normaal zoek je dan de specs even bij BalusC op, echter.. Daar staan geen OPTi chipsets. Te zeldzaam
Maargoed.. Het is wel handig als je er even achterkomt wat je geheugenconfiguratie nu is. De 64MB, is die onboard of vervangbaar? Hoeveel geheugensloten heb je dan?
"64 MB SyncDRAM, upgradable to 160 MB" zou aanduiden dat je er nog 96MB bij kan plaatsen, maar dat slaat niet echt ergens op als het beestje logisch in elkaar zit. 192MB max. zou logisch zijn, dan heb je gewoon maar één slot waar 128MB inkan en 64MB onboard. 160MB echter.. Een geheugenreepje van 96MB bestaat niet, 64+32 is bullshit (en verspilling van ruimte). Als de 64MB vervangbaar is kan ik er nog niks van bakken, 2 sloten geven 80MB/slot en 3 sloten 53,3MB per slot, zulke reepjes bestaan weer niet. Misschien zie ik iets over het hoofd, óf het is een erg wazige chipset (wel, zou me niet verbazen
Verder maar googlen. http://www.opti-inc.com/ftp_file/pd015_10.pdf
Gesproken word iig over 4 banks. Of dit nu rijen of bankjes zijn maakt niet zoveel uit (en ik ben te duf om het verder uit te zoeken), 2 doublesided reepjes zou de chipset minimaal aankunnen, dat is genoeg in dit geval (3 geheugensloten komen sowieso al weinig voor in laptops en in een budget-achtig model zou ik dat nog minder verwachten). De grote vraag is, hoeveel mbit is het dan, want zoals je in de faq kan lezen is dat het belangrijkste hier..
..helaas geeft een ctrl+f op "mbit" me niets terug, en op pagina 76 zie ik het ook niet staan. Op Google kan ik ook geen verdere nuttige info vinden, beter lezen in het databook dus en hopen dat het daar tóch instaat. Veel leesplezier
In hoeverre het met software uit te lezen is durf ik niet te zeggen, maar betrouwbaar zal het niet echt zijn, Sandra denkt dat mijn SiS748 (die toch wel "iets" bekender dan jouw OPTi is
[ Voor 11% gewijzigd door Mentalist op 18-10-2004 05:16 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Die 64MB is vervangbaar voor een maximale module van 128MB, waardoor je dus op 160MB komt.
Of die cijfers ook daadwerkelijk kloppen kan ik je niet vertellen, is idd een erg exotisch chipsetje
Hier stond een dode link.
Hij heeft dus 1 uitbereidingsslot.
[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 18-10-2004 10:40 ]
Volgens specs zou 128MB per SO-DIMM de max moeten zijn. Dat wijst erop dat hij ofwel maximaal 64Mb per chip slikt en dubbelzijdig is ondersteund, dus 16x64Mb=128MB aankan, danwel dat hij 128Mb per chip slikt, maar Compaq vindt niet dat hij dubbelzijdig kan, dus 8x128Mb chips.Glashelder schreef op 18 oktober 2004 @ 10:39:
Er zit inderdaad 32 onboard, zonder geheugenmodule heeft ie alsnog 32 overHet is niet echt heel erg duidelijk, maar ik ga denk ik maar gewoon 256 halen en kijken wat 'ie er van bakt
Hij heeft dus 1 uitbereidingsslot.
In dat laatste geval is er redelijke kans dat een dubbelzijdige 256MB SO-DIMM (dus met 16 chips van 128Mb (met 16Mx8 chipstructuur)) gaat werken. Is dat eerste het geval, dan zul je met 16Mx8 chips maar de helft herkennen en gaat hij als een 128MB DIMM herkend worden.
Kortom, probeer het, maar zorg ervoor dat je 16 stuks 16Mx8 chips hebt (gelukkig is dit redelijk standaard voor 256MB PC100/133 SoDIMMs, maar ga daar niet blindelings vanuit) op een dubbelzijdige So-DIMM en dat je in geval van halve herkenning het kunt ruilen
* dion_b is verrast- het komt niet dagelijks voor dat er een So7 chipset langskomt die hij niet kent
* dion_b is ergens ook niet verrast- de laatste 3 So7 chipsets waarvan ik het bestaan niet vermoedde zaten wel allemaal in Compaq PCs
Oslik blyat! Oslik!
Op de website van Computerland is duidelijk te zien dat een 256 MB SO-DIMM 49 euro kost. De verkoper in computerland Haarlem wilde hier niet aan, dus vertrok ik in eerste instantie met een 128 MB DIMM. Deze werkte perfect, en een duidelijk snelheidsverschil is merkbaar.
Maar ik wilde natuurlijk liever die 256 MB voor 49, dus het hoofdkantoor van Computerland gebeld, deze wist mij te melden dat de prijs van 49 gewoon correct was, dus ik hem verzocht om Computerland Haarlem in te lichten. Na het bellen direct weer richting Computerland gereden, en nu kreeg ik de DIMM wel mee. Maar de prijs is toch niet correct, 20 euro onder inkoopprijs
Dat is een werkelijk geniale prijs, idd kun je dan gewoon kopen, testen, en als het niet werkt, gewoon met winst doorverkopen
Kun je trouwens wel je bevindingen hier posten, dit is een chipset waarvoor eenduidige geheugencontrollerspecs niet te vinden zijn, dus jouw laptopje kan proefkonijn zijn
Mocht het NIET lukken (maw als 128MB herkend worden), kun je dan posten hoeveel chips op de DIMM zitten...
Oslik blyat! Oslik!
[ Voor 3% gewijzigd door Glashelder op 19-10-2004 12:04 ]
De SO-DIMM is van Apacer, en heeft aan beide kanten 4 chips.
Maar ik hou deze DIMM wel ff, die winkel heeft wel ff genoeg van me gehad voorlopig
[ Voor 35% gewijzigd door Glashelder op 19-10-2004 14:34 ]
Valt wel mee hoor, heb het nog even opgezocht : http://www.tweakers.net/pricewatch/19205?Landfilter=Benelux.dion_b schreef op 19 oktober 2004 @ 08:47:
Dat is een werkelijk geniale prijs, idd kun je dan gewoon kopen, testen, en als het niet werkt, gewoon met winst doorverkopen
Computerland zal er incl. het onderhouden van een complete winkel e.d. wel verlies op gemaakt hebben, maar supergoedkoop is het helaas niet
Dan is 256MB wel mogelijkGlashelder schreef op 19 oktober 2004 @ 14:32:
Aangenomen
De SO-DIMM is van Apacer, en heeft aan beide kanten 4 chips.
Maar ik hou deze DIMM wel ff, die winkel heeft wel ff genoeg van me gehad voorlopig
Dit is een SO-DIMM met 8 chips van 256Mb, dus als je eentje neemt met 16 chips van 128Mb zal het als 256MB herkend worden
Oslik blyat! Oslik!
Weet niet hoor dion_b, maar hoe prop je in vredesnaam 16 chips op een SO-dimm? Kleinere chips lijken me duurder?dion_b schreef op 19 oktober 2004 @ 20:09:
[...]
Dan is 256MB wel mogelijk
Dit is een SO-DIMM met 8 chips van 256Mb, dus als je eentje neemt met 16 chips van 128Mb zal het als 256MB herkend worden
Ok, je kan ze nog dichter op elkaar op het dimmetje plakken, maar dat komt ook weer niet achterlijk vaak voor volgens mij.. Heb er geloof ik alleen ooit een schematische tekening mee gezien, zag er bijzonder opgepropt uit. En zelfs dat weet ik niet eens zeker meer..
Iig, het is niet gebruikelijk om 16 chips op een sodimm te proppen. Voor "gewone" DIMMs dan eerder (hoewel je daar ook meer dan genoeg reepjes met 8 chips ziet).dion_b schreef op 18 oktober 2004 @ 12:49:
Kortom, probeer het, maar zorg ervoor dat je 16 stuks 16Mx8 chips hebt (gelukkig is dit redelijk standaard voor 256MB PC100/133 SoDIMMs
[ Voor 51% gewijzigd door Mentalist op 19-10-2004 20:51 ]