![]() |
Non-Admin rechten |
![]() |
Niet inloggen als administrator? |
De Windows XP familie (NT, 2000 en XP en de server versies) kent een zeer uitgebreid en flexibel rechten systeem wat op een zeer gedetailleerde manier rechten kan instellen. Om het hele systeem enigszins doorzichtig te maken heeft Windows een standaard aantal rechten uitgedeeld en onderverdeeld in grofweg 3 groepen:
|
Niet verstandig? |
Je hoeft enkel in Beveiliging & Virussen te kijken naar het aantal mensen met virussen, spyware, trojans en dergelijke om te weten dat het dagelijks gebruik maken van iemand met administrator rechten niet verstandig is. De reden is ook simpel - op het moment dat jij met administrator rechten werkt heb je erg veel rechten op je systeem - veel meer dan je eigenlijk nodig hebt - zo kan het dus voorkomen dat je onbewust software installeert omdat je toch die rechten hebt - terwijl dit soort zaken zonder administrator rechten een stuk moeilijker gaan. Maar waarom draait dan iedereen eigenlijk standaard met administrator rechten? Gewoonte en gemakszucht. Een standaard user op Windows XP heeft (helaas) nog steeds administrator rechten en wie verandert dat nou eigenlijk nog? Daarnaast is administrator rechten gewoon erg gemakkelijk - 'alles kan' en je zal bijna nooit beperkt worden door het ontbreken van rechten op je eigen computer. |
Dus? |
Het lijkt me leuk om hier eens uit te proberen ofdat het inloggen met administrator rechten echt nog wel 'noodzakelijk' is op een moderne Windows XP installatie. Hoe zie ik of ik administrator rechten heb? Als je user 'Administrator' heet is de kans al groot dat je administrator rechten hebt op je PC Als je user geen 'administrator' heet betekent dit echter niet dat je geen administrator rechten hebt - je kan dit op de volgende manier controleren:
Ik heb alleen een account 'Administrator' genaamd - hoe zet ik dit nu om?
|
Niks werkt meer!! |
Dat zal wel los lopen - wel kan het zo zijn dat je instellingen kwijt bent (reken daar maar op Vaak zijn programma's echter wel werkend te krijgen met wat aanpassingen - of is er een andere manier die - al hoewel soms niet volledig ideaal - het juiste resultaat geeft. Het lijkt me leuk om hier wat tips, problemen en dergelijke over uit te wisselen. |
[ Voor 10% gewijzigd door elevator op 12-02-2005 12:33 ]