[HTPC] Wat moet ik kiezen Hardware en Software

Pagina: 1
Acties:
  • 366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik ga nu starten met m`n HTPC project nadat ik heb zitten spelen met meedio op m`n eigen pc wil ik nu een dedicated HTPC maken maar nu heb ik de volgende besluit issues.

Ik heb hier een P4 Celeron 2.0 1GB DDR PC2100 en een Celeron 700 en een PIII 650 welke ga ik kiezen. De P3-650 is nu m`n server, maar nu wil ik die vervangen door de Celeron 2.0 maar heb ik aan een Celeron 700 genoeg voor een HTPC ? of ga ik voor de P3-650 met 512MB

Of ga ik de P3-650 m`n server laten en ga ik van die Celeron 2.0 m`n HTPC maken ? Ik heb een Pinnacle PC Pro tv kaart en een Hauppage WINTV PCI FM, ik heb nog geen geld voor een MPEG2 kaar alla PVR250/350.

Dan probleem 2, welke software ga ik gebruiken ? en op welk OS, ik weet dat er een aantal topics zijn met een lijst aan te gebruiken software maar door die lijst heb ik een issue met bomen en een bos enzo.

Ze moet:

- Muziek kunnen afspelen van m`n server
- Films (divx/mpeg/zelfmaak) afspelen van m`n server
- TV op kunnen nemen, eventueel ik als ik een film aan het kijken ben
- Via internet te programmeren zijn als ik bij m`n vriendin zit en toch nog wat op wil nemen / wat ever
- Ze moet een goeie tv out krijgen
- Ze moet later een DVD brander krijgen

Nu heb ik oplossingen gezien met een *nix os en daarop een HTPC applicatie maar ik heb "nog" geen *nix ervaring
Ook heb ik oplossingen gezien met een Win2k/XP os en daarop een HTPC applicatie maar WinXP MCE vind ik niks (heeft een PVR250/350 nodig en kan niet met een andere kaart overweg ?) en lijkt me veel te zwaar. En is niet te betalen/los te krijgen tot nu toe.

Ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven zonder er een opsom topic of een linux versus windows topic van te maken. Maar gewoon met ideen waar ik wat aan heb, het budget voor het project is op dit moment nul dus ik wil het doen met de dingen die ik op dit moment heb. En aan de hand van de missende dingen een wishlist maken want het wordt binnenkort toch weer kerst :-)

De volgende dingen heb ik geprobeerd tot nu toe:

- GB-PVR (ondersteund alleen PVR kaarten)
- Meedio (heeft niet de videorecorder functie)
- Windows Media Center (lijkt me een beetje heavy)
- Media Center 2.0 (meer iets voor in de auto)

Uiteindelijk wil ik denk ik toch de 650/700 gaan gebruiken. en kom ik op een dedicated pvr os uit ? bestaan die wel ?

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• raymonvdm
had al gesearched maar daar komen steeds meer vragen door naa boven.

• MM
  • Niet online

MM

Windows Media Center edition?

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• raymonvdm
Ja dat is die versie die geleverd word bij de PVR/HTPC systemen van enkele grote merken, maar die ook te downloaden is van de MSDN website. dan kan je hem legaal proberen, mits je (jebaas) een msdn account heeft.

• MM
  • Niet online

MM

Dat was een voorstel voor je 'custom' OS :P

• raymonvdm
Lees je m`n startpost wel dan ?

Volgens mij zeg ik daar dat ik die te zwaar vind, en dat die alleen overweg kan met PVR kaarten en niet met m`n simpele PC-TV kaartje

• MM
  • Niet online

MM

Met een celly 2ghz moet het geen probleem zijn qua zwaarte.

• raymonvdm
Ja maar er staat dat ik uiteindelijk denk ik toch een celly 700 wil gaan gebruiken

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:33

Sjaak_Afhaak

Bleh!

met een celly 700 zit je bijna automatisch aan een PVR250-350 kaart vast. Zeker als je wilt gaan opnemen. Mijn eigen PVR-PCI (iets ouder) doet het prima in een duron 600.

Hier staat tekst

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-02 14:57

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik draai zelf op mijn HTPC Windows XP helemaal kaal gemaakt, dus geen teletubby skin enz. Dit draai ik op een Shuttle SN41G2 waar een AMD 1700+ in zit. Vanaf internet bereikbaar met remote admin dus makkelijker kan niet. (Draait ook nog newsbin op ivm nieuwsgroepen enz maar dat is offtopic.)

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:08
Zonder te willen vervallen in zo'n flauwe "dit is makkelijk zelf te vinden" reply wil ik toch even aansluiten bij m.m's eerste reply.

Er zijn over dit onderwerp al heel veel topics voorbij gekomen de laatste tijd met daarin veel nuttige info.
bv:
HTPC +/-800 mhz proc ongeschikt voor htpc? (relevant voor jou gezien je p3 650)
TV-KAART Nederlandse gids in een pc vcr programma (opsomming welke programma's wat kunnen).

en zo zijn er nog wel een paar, misschien toch een tip als je die eerst even doorneemt, en mogen er dan alsnog wat meer concrete vragen onbeantwoord blijven zijn er uiteraard genoeg die je daarmee willen helpen

Ps: Zoals al eerder genoemd, de p3 650 is niet genoeg om op hoge kwaliteit tv-opnamen te maken (full pal), als je genoegen neemt met een wat lagere resolutie/kwaliteit zal het wel lukken.. maar verwacht er niet te veel van.

Edit:
Dedicated PVR-os is er eigenlijk niet, er is wel een min of meer kan en klare linux distro.. of het daarbij behorende mythtv ook jouw tv-kaart ondersteunt weet ik niet, maar dat is makkelijk na te zoeken.
Linkjes:
MythTV
KnoppMyth

[ Voor 24% gewijzigd door amontillado op 15-10-2004 22:34 . Reden: toevoeging ]

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Verwijderd

Er zijn inderdaad wel meer mensen die met allerlei vragen hierover zitten. Misschien kan iemand hier een een mooi topic over opzetten :P. Ik ben ook op zoek om mijn HTPC nog wat verder te optimaliseren. Daarvoor kan ik momenteel kiezen uit een P4 met MSI TV@nyware kaart en een Athlon1400 met een guillemot kaart. Op beide kan je aan de maximale res van de tvkaart opnemen (op de p4 in DVD en op de andere in VCD kwaliteit. Voor de TS zou ik de zwaartste PC aanraden, of als hij (net zoals ik) ooit toch eens een PVR350 zou steken de stilste PC die hij kan vinden.

offtopic:
Jullie denken enkel aan de Nederlandse zenders, maar via welke EPG kan je ook de Vlaamsche kanalen zoals VT4, kanaal2 en dergelijke ook bekijken? Vodio weigert die kanalen namelijk })

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:08
Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 00:39:
offtopic:
Jullie denken enkel aan de Nederlandse zenders, maar via welke EPG kan je ook de Vlaamsche kanalen zoals VT4, kanaal2 en dergelijke ook bekijken? Vodio weigert die kanalen namelijk })
Dit kan wel met alle epg's die xmltv ondersteunen (zowel kanaal 2 als vt4 kan worden gedownload).

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:41
Elk moment kan Meedio TV beta publiek uitkomen. Dit kan dan helemaal in Meedio Essentials geintegreerd worden.

Draait ook stand alone trouwens.

Hier even wat informatie over meedio tv an hun website:
Beginning in early October we will open our beta group to the public so anyone can download a free beta version of Meedio TV

We expect the final version to be available for purchase by the end of October

The $20 discounts that were previously offered to forum members have been extended from a September 1 expiration to a November 1 expiration.

We expect the first release (end of October) to include the following:

Support for DVB-C, DVB-S, and DVB-T capture cards.

Support for various analog video capture cards with or without hardware MPEG encoding

Installation as a standalone application or as a native plugin for Meedio Essentials

VideoText

Time shifting

Scheduled recordings with support for multiple groups and support for scheduling suggestions.

Electronic Program Guide from DVB, XMLTV, and regional data providers

Ability to search for programs by EPG data such as title, time, channel, actor, keyword, etc.

Automatic repeating schedules ("Season tickets")

Automatic recording by keyword (Record all programs that match some criteria)

Manual recordings

Recordings automatically added to the media library for browsing, searching, and playing

Interface to external tuners (to change channels on your cable or satellite receiver)

Ability to schedule recordings when Meedio is not running.

This initial release will be followed by a free update for licensed customers for which we are targeting the following additional features:

Support for multiple tuners

Web interface for viewing EPG and scheduled recordings

Web interface for watching recordings as streaming video

Support for real-time or scheduled re-encoding of recordings

Commercial detection

Parental controls

And finally we will release a second free update for licensed customers in which we are targeting these additional features:

Support for multiple distributed tuners on remote PCs

Integrated streaming video from remote tuners

Target release dates for the free updates will be announced after the first release is available.

A complete list of specific supported models will be provided in a future progress report.

• raymonvdm
Hmm meedio tv public, ik dacht dat dat nog wel ff ging duren, ik heb nu trouwens MCE2004 draaien, damn wat een trage troep is dat, maar een Win2k/xp machine met meedio moet te doen zijn :-) en meedio is volgens mij niet eens zo duur :-),

Ga nu freevo testen in een vmware omgeving, kijken of dat te snappen is :-)

• LaZZ
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09-2024
raymonvdm schreef op zaterdag 16 oktober 2004 @ 13:02:
Hmm meedio tv public, ik dacht dat dat nog wel ff ging duren, ik heb nu trouwens MCE2004 draaien, damn wat een trage troep is dat, maar een Win2k/xp machine met meedio moet te doen zijn :-) en meedio is volgens mij niet eens zo duur :-),

Ga nu freevo testen in een vmware omgeving, kijken of dat te snappen is :-)
Met die 700 Mhz ga je het echt niet redden. ALs je nu nog een HTPC gaat bouwen bouw er dan eentje die ook HDTV aankan.. Zeker als je via een beamer kijkt is HDTV meer dan de moeite waard.. :)

Canon EOS 5D Mark II | Canon 17-40 F4.0L | Canon 50mm F1.8 | Tamron 28-75 F2.8 | Canon 430 EXII

• Mesh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

Mesh

Use the FAQing SEARCH!

LaZZ schreef op woensdag 19 januari 2005 @ 15:42:
[...]

Met die 700 Mhz ga je het echt niet redden. ALs je nu nog een HTPC gaat bouwen bouw er dan eentje die ook HDTV aankan.. Zeker als je via een beamer kijkt is HDTV meer dan de moeite waard.. :)
HDTV is prachtig, maar het aanbod binnen Europa is vrij matig nog.

Werk zelf in een videotheek, enige HDTV titels die ik voorbij heb zien komen zijn de IMAX dvd's en dat zijn voornamelijk documentaire's ipv van films.

Verder zijn er nog vrij weinig kabelexploitanten die HDTV aanbieden, omdat de tv's hier het nog nauwelijks tot niet ondersteunen.

Zodra HDTV meer mainstream wordt hier, zal wel tegen de tijd zijn dat HD-DVD en/of BlueRay doorbreken hier (HDTV standards) dat Europa ook overstapt op HDTV.

En om even terug te komen op het systeem van de topic starter, voor beetje goede HTPC die HDTV ondersteunt heb je zowiezo 2.4~3.0GH+ nodig...

Kijk hier maar eens: http://www.microsoft.com/...ider/film/ChoosingPC.aspx

Signature?

Pagina: 1