Toon posts:

[HTPC] +/-800 mhz proc ongeschikt voor htpc?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde graag een keer een HTPC maken. En nu de hcc dagen weer om de hoek komen kijken is het een mooi moment om de benodigde onderdelen op de kop te tikken.

Maar nu ik wat gezocht heb op got en op het WWW zie ik dat veel mensen boven de 1 GHZ zitten voor hun HTPC.
Ik dacht zelf aan de volgende specs:

P3 rond de 800 MHZ
256 of 512 mb geheugen
120 gb schijfje
mijn aldi TV kaartje en een oude diamond viper 700 voor de tv out.

Hij moet alleen opnemen, afspelen, mp3 kunnen afspelen en misschien een dvd kunnen spelen.

Is dit nu niet genoeg om een leuk HTPC-tje van te maken?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

- Wil je opnemen en afspelen in een keer?
- Wil je volle PAL kwaliteit?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
opnemen en afspelen hoeft niet in een keer.
Wel het beste beeltkwaliteit wat qua prijs/kwaliteit haalbaar is(zie bovenstaande specs).
Ik ben ook bereid om van de bovenstaande specs af te wijken maar het moet niet heel erg in de prijzen lopen. Ik moet op de beurs alleen een 2de hands pc op de kop tikken. van daar de vraag is 800 wel genoeg

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 14:15 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:58
Het enige wat een probleem kan gaan worden is het opnemen van tv. Hiervoor is namelijk behoorlijk wat proc. power voor nodig.

Echter, met een standaard brooktree/philips tvkaartje moet het opnemen met lage settings net lukken. Verwacht er echter niet al te veel van.

Afspelen van divxjes & mp3 moet geen probleem zijn.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• ChojinZ
Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 14:12:
opnemen en afspelen hoeft niet in een keer.
Wel het beste beeltkwaliteit
Ben bang dat je dat het beste beeldkwaliteit niet gaat lukken tenzij je een dure hardwarematige mpeg kaart koopt

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ChojinZ schreef op 12 oktober 2004 @ 14:15:
[...]

Ben bang dat je dat het beste beeldkwaliteit niet gaat lukken tenzij je een dure hardwarematige mpeg kaart koopt
Duu:? 129 euro voor een Hauppauge WinTV PVR 250. Op de HCC misschien nog wel goedkoper...

Verwijderd

Topicstarter
lukt het opnemen niet vanwege de proc? of vanwege de tv kaart. Want over de kwaliteit van de kaart ben ik erg goed over te spreken.
Of vreet dat zoveel proc kracht.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 14:21 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 14:17:
lukt het opnemen niet vanwege de proc? of vanwege de tv kaart. Want over de kwaliteit van de kaart ben ik erg goed over te spreken.
De CPU is wat aan de krappe kant. Maar het ligt natuurlijk ook aan de software en gebruikte codec!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
De processor moet het realtime encoden en gaat dat waarschijnlijk niet trekken... Bij een hardware mpeg2 kaart doet de kaart het encode werk..

Verwijderd

Topicstarter
oke dat moet dus een zwaardere proc worden. Maar voor tv out. De voorgestelde viper is een 3v agp kaartje dat zal dan ook wel weer een andere moeten worden. Of is dit zowie zo aan te raden. Hoef er namelijk niet mee te gamen

Er zit namelijk geen tv out op de tv kaart. alleen maar in

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 14:25 ]

• ChojinZ
deepspace schreef op 12 oktober 2004 @ 14:16:
[...]

Duu:? 129 euro voor een Hauppauge WinTV PVR 250. Op de HCC misschien nog wel goedkoper...
Dat vind ik duur, ja. Omgerekend naar guldens (sorry, kan het niet laten ;) ) is dat meer dan 250 piek! Als ik dat vergelijk met mijn tvkaartje van 50 gulden vindt ik dat veel geld.

Daarnaast ga ik er vanuit dat de TS een niet al te groot budget heeft gezien het systeem wat hij wil aanschaffen.

BTW Chi Sung,

is het niet verstandiger om te zoeken naar een goedkoop duron systeempje? Mobo voor p3 (zeker socket 370) zijn schaars en dus er duur. Ik denk dat je voor dat geld ook makkelijk een duron 1800 op de kop kan tikken.

Verwijderd

Topicstarter
Budget is idd niet al te hoog. Vandaar dat ik ook zoveel mogelijk wil her gebruiken zoals mijn viper kaartje. Ligt hier nu stof te happen en het leek mij wel een geschikt kaartje voor dit doeleind.
Heb het wel over 2de hands spul he. Weet niet of je voor dat geld ook een 1800+ hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 15:49 ]

• ChojinZ
Kheb 2 a 3 maanden geleden een duron 1800 met een cheapass asrock (K7S8X )bordje op de kop getikt voor zo'n 50 euro. Dit alles was helemaal nieuw. Wellicht dat dit in je budget past?

[ Voor 8% gewijzigd door ChojinZ op 12-10-2004 14:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja dat zit wel in mijn budget.
Maar waar he je dat ooit op de kop getikt. Als ik dat mag vragen.

• ChojinZ
Dat was een aanbieding van www.harddata.nl in den haag. Helaas geldt de aanbieding niet meer...

pricewatch: ASRock K7S8X, SiS746FX (Sound, Lan)

pricewatch: AMD Duron 1800 (S-A, 1,80GHz, 64KB, 266MHz FSB)

Ik zie alleen wel dat de duron 1800 behoorlijk in prijs gestegen is..... :/

Verwijderd

Topicstarter
Wist trouwens niet dat die dingen zo goedkoop zijn. Was uitgegeaan van 100 euro maar dan voor een 800. Beetje bij de 2de handsjes gekeken. Maar kan je net zo goed iets nieuws kopen. Kasten en aandere zooi hoef ik er toch niet bij.

Maar is dat viper kaartje nog een beetje goed? Of kan ik daar beter een ander ding voor halen. heb et kaartje amper gebruikt. En eigenlijk nooit voor tv out. Dus ik weet niet of het uberhaupt wat is

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 15:42 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 15:36:
Wist trouwens niet dat die dingen zo goedkoop zijn. Was uitgegeaan van 100 euro maar dan voor een 800. Beetje bij de 2de handsjes gekeken. Maar kan je net zo goed iets nieuws kopen. Kasten en aandere zooi hoef ik er toch niet bij.

Maar is dat viper kaartje nog een beetje goed? Of kan ik daar beter een ander ding voor halen. heb et kaartje amper gebruikt. En eigenlijk nooit voor tv out. Dus ik weet niet of het uberhaupt wat is
Probeer voor een paar euro een Matrox G400 oid aan de haak te slaan. Die hebben een goede TV-out!

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

zijn er eigenlijk testen geweest van de minimale opstelling voor een divx player ? ik hoef niks op te nemen ? enkel divx en mp3's afspelen !

I reject your reality and substitute my own!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Die Hauppauge 250 die de meeste hier aanraden raad ik dus ook aan!

Ik heb hier ook een hele reeks liggen van kaartjes omdat ik eerst de investering niet wou doen in een 250 of een 350.
Ik heb uren en dagen liggen slijten om met allerlei software die andere kaarten aan de gang te krijgen, maar helaas...
Je raakt er mega door gefrustreerd als je net die film bekijkt die je absoluut wou zien en dan de audio 1 seconde later komt dan je beeld :r

Een oude vhs capturen voor je ouders of vrienden is met deze kaart super en je kan de file zo op een dvd'tje smijten zonder het al te veel moeten recomprimeren.

Er lopen immers knappe freeware projecten die een zeer mooie en handige layout hebben, en die aan jou eisen voldoen samen met de 350.

Verwijderd

Die Hauppauge 250 die de meeste hier aanraden raad ik dus ook aan!
Indeed, ik ook, ik heb een hele zwik TV-kaarten gehad(Pinnacle PCTV Pro bijv.) maar ik heb sinds een tijdje een PVR250MCE(Media Center uitvoering) en ben daar zo enthousiast over dat ik er vandaag nog eentje gehaald heb 8) Ik zou wel zorgen, als je 'm nog moet aanschaffen, dat je de MCE-versie krijgt, dan hou je die mogelijkheid naar de toekomst i.i.g. nog open. Daarnaast denk ik dat je binnenkort, mede vanwege dat MCE2005, ook OEM-versies aangeboden zult zien worden(daar heb ik er ook 2 van, maar ja, ik werk bij een OEM ;) ) of combisetjes met een Hauppauge PVR250 met Media Center-remote o.i.d.

Anyway, ik kan het aanraden, ook met 2 tuners werkt het perfect!

Verwijderd

Topicstarter
@DEEPSPACE

volgens mij heeft die Matrox G400 geen tv out. Mijn eigen viper ook niet kwam ik achter.
Dus dat moet ook een nieuwe worden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 20:35:
@DEEPSPACE

volgens mij heeft die Matrox G400 geen tv out. Mijn eigen viper ook niet kwam ik achter.
Dus dat moet ook een nieuwe worden.
Er zijn zeker G400's met TV-out!

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:10
misschien enigszins offtopic, maar ik kan me herinneren dat ik op het matrox forum eens gelezen heb dat de tv-out van de matrox g400 even/bottom field first hanteerd. Dit boeit niet voor divxjes, maar als je een full pal tv-opname in optimale kwaliteit wilt afspelen (dus niet deinterlace) dan heb je odd(top) field first nodig (zoals de matrox G450 en G550 hebben).

Kan best zijn dat ik het me verkeerd herinner, maar dacht dat het wel zinvol was even vooraf te melden, kun je het zelf even opzoeken als je van plan bent een G400 te kopen.

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

amontillado schreef op 12 oktober 2004 @ 22:44:
misschien enigszins offtopic, maar ik kan me herinneren dat ik op het matrox forum eens gelezen heb dat de tv-out van de matrox g400 even/bottom field first hanteerd. Dit boeit niet voor divxjes, maar als je een full pal tv-opname in optimale kwaliteit wilt afspelen (dus niet deinterlace) dan heb je odd(top) field first nodig (zoals de matrox G450 en G550 hebben).

Kan best zijn dat ik het me verkeerd herinner, maar dacht dat het wel zinvol was even vooraf te melden, kun je het zelf even opzoeken als je van plan bent een G400 te kopen.
Dat wist ik niet. Ik heb zelf geen Gxxx gehad, maar hoor van mensen dat ze erg goed zijn t.o.v. andere kaarten. Misschien is dan een G450 of G550 beter. Doe hoeven ook niet veel te kosten!

Heeft die PVR geen TV-out BTW?

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 12-10-2004 22:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd in de c't gelezen dat de g450 uitermate geschikt is voor dit doeleind. Deze kaart kan niet zo goed overweg met 3d maar dat lijkt mij ook niet erg interesant voor een HTPC.

Net ff in de price watch gekeken. Maar zo'n g450 is al gauw 90 euries en een 9200 moet et volgens mij ook wel aan kunnen deze kost maar de helft. Of zelfs een ati 7000 64 mb. Volgens mij moet dat ook wel kunnen.
Een groot voordeel van een 7000 is dat deze geen koeler heeft en dus stiller is. En hoe stiller het systeem hoe beter het is. Want hij staat tenslotte in de huiskamer te draaien.

Weet iemand misschien hoe de tv out van zo'n 7000 is?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 10:31 ]

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-02 12:48
Ik heb een 9200se die ik hiervoor gebruik, tvout is erg goed (kan zowel svhs als composite zonder verloopjes) en hij springt ook direct aan bij het booten, wel zo handig als je geen monitor in de buurt hebt.

Verwijderd

Topicstarter
[off topic]
Zou de titel eigenlijk niet aan gepast moeten worden?
Het gaat nu eigenlijk niet meer over die 800mHz proc maar meer over welke onderdelen het beste te gebruiken zijn voor een HTPC
[/off topic]

Zie dat de 9200 ook passief gekoeld is. Dit wil ik eigenlijk wel in mijn systeem.
Qua prijs is de 9200 ook heel goed te betalen.
Oke wat er tot nu toe op mijn lijstje staat.

- asrock mamaplank (nog geen id welke)
- 1800+
- 256 mb geheugen
- 120 gb schijf
- 7000 of 9200 (waarschijnlijk de 9200 aangezien deze svideo en chinch uitgang heeft)

dit geheel komt waarschijnlijk in een gemodde versterker of DVD/CD speler

Want hoewel de HTPC kasten van b.v DIGN heel erg mooi zijn zijn ze wel heel erg duur.

[edit]
de GF mx en de fx serie hebben
[/quote]
Video Acceleration for DirectShow™, MPEG-1, MPEG-2 and Indeo®
[quote]
zou dit nu helpen? Het zal altijd wat helpen maar heeft et schrikbarend veel voordeel

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2004 12:35 ]

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:57

Kvn

Ik heb zelf een Radeon 7000 liggen, tv out kwaliteit is goed, en hij heeft S-Video.

Ik wil er eventueel wel vanaf, mail me maar ( kelshout at xs4all dot nl )

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog ff lopen sneupen tussen de processors en nu sta ik weer voor een keuze.
Duron (1800+) of Sempron (2200+).

de Sempron is goedkoper maar iets minder snel maar heeft daar in tegen wel een hogere FSB en meer cache geheugen.

Maar welke kan ik nu het beste nemen. Mijn eigen voorkeur gaat nu uit voor de Sempron maar ik moet ook op de warmte productie denken. Want ik heb natuurlijk geen zin om tig case fans in te bouwen want het moet zo stil mogenlijk zijn.

Zelf denk ik dat de Sempron warmer wordt of is dit te verwaarlozen.

Verwijderd

Ff eeen vraagje tussendoor.

Point of View heeft ook een hardwarematige mpeg kaart (POV NvTV oid), waarbij standaard een remote zit. Iemand ervaring of dit een beetje werkt met mediacenter?
Want als ik een HTPC maak, heb ik geen zin dat ik toch nog ergens een muis moet verstoppen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga voor het gebruik van mijn remote (die bij mijn medion kaartje zit) Girder gebruiken. Heb et zelf nog niet geprobeerd maar heb er veel goeds over gehoord.
Pagina: 1