[Temp] Pentium 4 2.4Ghz Prescott wordt warm, te warm

Pagina: 1
Acties:
  • 659 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 16:49

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Sinds gisteren heb ik een Pentium 4 2.4Ghz Prescott processor. Ik blij, want mijn AMD 2500+ en het moederbord hadden het beiden begeven. Mijn budget was iets lager dan normaal, dus moest ik voor een wat simpeler, maar toch redelijk goed moederbord kiezen, namelijk de Asus P4P800S-X. Goed, ik alles lekker aansluiten en assembleren... daarna Windows XP installeren, etc. Ging allemaal lekker en alles draait nu nog prima, maar ik was weleens benieuwd naar de temperaturen van mijn Pentium 4 t.o.v. mijn oude AMD 2500+, dus ik ging een kijkje nemen in mijn Bios. Goed, wat zag ik daar tot mijn schrik... mijn CPU wordt gewoon 60 graden (ongeveer). Ik natuurlijk meteen aan de heatsink van mijn cooler voelen, maar die voelt zeker niet aan als 60 graden, ik brand mijn vingers totaal niet, gelukkig maar natuurlijk. Toch vond ik dit niet kloppen, dus ik ben eens gaan kijken wat er zou gebeuren als ik een vrij zwaar spel zou spelen voor een half uur lang. Dus ik installeerd UT2004, zet de settings lekker hoog (draait goed met mijn 9800 Pro :) ) en ging even lekker ventjes overhoop schieten in Instagib. Tot mijn verbazing bleef alles prima en stabiel draaien.

Na het gamen nam ik wederom een kijkje in mijn Bios, en verrek, 65 graden (na dus een half uur 100% load gehad te hebben). Ik snapte er niets van, dus ik ging een andere cooler halen, voor de zekerheid. Ik heb die erop gezet en ben weer gaan testen... en ja hoor, nog steeds zo'n 60 graden. Ik heb er dus maar even een Bios update overheen gehaald, je weet maar nooit wat er met de Bios kan zijn. Maar ook dit veranderde de metingen niet. Mijn moederbord wordt overigens maar 30 a 33 graden.

Hierna ben ik eens flink op Internet gaan zoeken naar oplossingen. Hierin ben ik een aantal dingen tegegen gekomen, zoals o.a. de case airflow, maar die is prima in orde bij mijn kast. Ik heb vooraan (onderin de kast) een fan die koele lucht naar binnen blaast en achterin mijn kast (bovenaan) een fan die de warme lucht naar buiten blaast. Lijkt mij dus prima in orde...

Op de site van Intel las ik dat de P4 Prescott van 2.4Ghz niet warmer dan 69 graden mag worden en ik maak me nu dus best zorgen.

Heeft iemand nog enige tip voor me?

Hieronder nog even een screenie van AIDA32 met de temps:

Afbeeldingslocatie: http://www.dbouma.cistron.nl/got/temps_p4.jpg
clickable

In mijn Bios staat trouwens weer dat hij 60 graden is (ongeveer), dus AIDA32 leest ook nog eens iets anders uit... heel wazig.

[ Voor 3% gewijzigd door Godjira op 15-10-2004 20:02 ]

Profile

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Tsja. Jouw systeem is stabiel, dus het is niet echt iets om je druk over te maken. Daarnaast klokt de P4 zichzelf terug wanneer de temperatuur te ver stijgt. Uiteindelijk zal de CPU zichzelf gewoonweg uitschakelen wanneer de temperatuur rond de 135°C komt. Zonder schadelijke gevolgen.

Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe warm mag mijn CPU worden?" :)

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
BalusC schreef op 15 oktober 2004 @ 20:04:
Tsja. Jouw systeem is stabiel, dus het is niet echt iets om je druk over te maken. Daarnaast klokt de P4 zichzelf terug wanneer de temperatuur te ver stijgt. Uiteindelijk zal de CPU zichzelf gewoonweg uitschakelen wanneer de temperatuur rond de 135°C komt. Zonder schadelijke gevolgen.

Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Hoe warm mag mijn CPU worden?" :)
Daarin had ik inderdaad al gekeken.

Net nog eens even getest in hoevere mijn CPU warmer wordt volgens AIDA32 als UT2004 op de achtergrond ook draait, dus 100% load, dan wordt ik 64 graden, dus maar ongeveer 4 graden verschil. Denk dat ik me zorgen maak om niets, maar ja... in hoeverre zijn die temperatuur meters op moederborden betrouwbaar?

Profile

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De P4 heeft een on-die temperatuursensor, dus de meting komt lina recta uit de CPU. Maar het komt inderdaad wel voor dat de BIOS de sensor verkeerd interpreteert. Probeer eventueel eens diverse BIOS updates :)

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-07 10:53
De Prescott staat idd bekend dat ie erg heet wordt.

Je had beter een Northwood kunnen kopen, imho...

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 11:23

MetalRush

PAS OP, HÈ !

(jarig!)
Niet druk om maken... de Prescott is nu eenmaal een heethoofdje.
En dus, zoals BalusC het al zei: Jouw systeem is stabiel, dus het is niet echt iets om je druk over te maken.
Wellicht nog wat naslagwerk

[ Voor 23% gewijzigd door MetalRush op 15-10-2004 22:08 . Reden: Typo ]

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Epitome schreef op 15 oktober 2004 @ 21:56:
De Prescott staat idd bekend dat ie erg heet wordt.

Je had beter een Northwood kunnen kopen, imho...
Ach, zolang het maar geen kwaad kan vind ik het verder niet erg, maar toen ik het zag maakte ik me ineens een beetje zorgen, om niets dus blijkbaar.

Profile

• ultimasnake
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-06 08:46
Misschien is dit wel iets interesants om te zien ;)
http://www12.tomshardware.com/images/THG_CPU_Cooling.zip
dan zie je pas hoe supererieur die pentiums zijn ;)

even mijn eigen temps gechecked (ik heb ook een p4 2.4)

Cpu 36/40 graden...

ik heb hem wel overclocked naar 2.7 EN heb een coller master K14-7h52a-0l Coper cooler ;) maar ik weet nog met mijn andere (niet intel) cooler dat hij zo rond de 50 hing op 2.7 en 35-39 graden op 2.4

Verwijderd

Temp is iets aan de hoge kant. Maar kan allemaal makkelijk met de ze cpu.

Wat van invloed is denk ik in dit geval is dat de PC in een kamer staat waar de temp > 20 graden is én op een plek waar geen tot weinig tocht/frisse lucht langskomt (bv in een hoek).

En heel misschien zit je processor koelfan inder het stof. Dan koelt de fan/metalenkoellichaam ook niet meer. Mijne net schoongemaakt en de temp ging van 50 graden idle/56 - 62 gr. full load naar 43 gr. idle en 50 full load.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
ultimasnake schreef op 15 oktober 2004 @ 22:43:
Misschien is dit wel iets interesants om te zien ;)
http://www12.tomshardware.com/images/THG_CPU_Cooling.zip
dan zie je pas hoe supererieur die pentiums zijn ;)

even mijn eigen temps gechecked (ik heb ook een p4 2.4)

Cpu 36/40 graden...

ik heb hem wel overclocked naar 2.7 EN heb een coller master K14-7h52a-0l Coper cooler ;) maar ik weet nog met mijn andere (niet intel) cooler dat hij zo rond de 50 hing op 2.7 en 35-39 graden op 2.4
Ok, maar heb jij een Prescott P4 2.4 dan, of een northwood?
Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 22:46:
Temp is iets aan de hoge kant. Maar kan allemaal makkelijk met de ze cpu.

Wat van invloed is denk ik in dit geval is dat de PC in een kamer staat waar de temp > 20 graden is én op een plek waar geen tot weinig tocht/frisse lucht langskomt (bv in een hoek).

En heel misschien zit je processor koelfan inder het stof. Dan koelt de fan/metalenkoellichaam ook niet meer. Mijne net schoongemaakt en de temp ging van 50 graden idle/56 - 62 gr. full load naar 43 gr. idle en 50 full load.
Mijn PC is net nieuw, dus stof is het probleem sowieso niet. Ik heb er overigens ook gewoon de Intel cooler op zitten die ik erbij kreeg, alleen een nieuwe uit een winkel (dus ook gwn een Intel cooler).

[ Voor 29% gewijzigd door Godjira op 16-10-2004 10:45 ]

Profile

Verwijderd

De standaard cooler doet zijn werk goed. De temperaturen die je doorgeeft zijn normaal met deze cooler. In een warmere ruimte heeft de standaard koeler echter geen extra capaciteit om een temp tussen 40-50 te handhaven.

Wil je nog meer koeling, dan kun je eens kijken naar koelers van Zalman of Thermaltake.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:35

Nemesizz

Untouchable

Sensors op het moederbord zijn niet altijd te vertrouwen.

Bleek ook bij een Asus P4P800-s. Met 2,8Ghz Prescott werd ie ook 45 graden Idle en iets van 60 stressed, dus ik een 1,6Ghz Northwoord erop...en geeft ook diezelfde temperaturen. Toen de 1,6 op 1,92Ghz laten lopen...steeds dezelfde temperaturen 8)7

Bij de Prescott werd de heatsink wel warm (niet heet), bij de Northwood bleef de heatsink gewoon koel.

Ik vermoed dat er gewoon een brakke sensor ofzo op zit.

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Die prescot wordt gewoon asociaal warm, je temperatuur is normaal. Hier een p4 3ghz 55c bij office/internet met zalman alcu en casefan. Kijk nog eens goed naar je airflow een beetje experimenteren en de temperatuur kan omlaag. Maar hij wordt van nature zo warm.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 16:20

Goku33

Ownage!

Weet je zeker dat de koeler goed is gemonteerd met voldoende koelpasta (en ook zeker niet té veel) ??

Verwijderd

Kabeltjes beetje bij elkaar winden voor goede airflow, en eventueel even 2 80mm fans kopen, voor de betere airflow. :)

Verwijderd

Mits je de koeling er goed op gezet hebt, lijkt het me dat de temp niet goed wordt uitgelezen.
Mijn cpu 2.6ghz @ 3.3ghz werd maar 40-43 graden met luchtkoeling, nu met water maar rond de 30.

btw filmpje van tom is nu wel achterhaalt denk ik, vanaf athlon hebben die amds ook de functie dat pc uitgaat of cpu langzamer gaat als hij te warm wordt.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2004 17:56 ]

Verwijderd

Het ligt waarschijnlijk aan je bios. Ik heb zelf een stabiel systeem met een p4 2.4 GHz CPU die 71 graden C idle is en stressed 73 (niet overgeklokt). Prime95 geeft hierbij ook geen errors en de CPU voelt koel aan. Ik heb 5 fans in totaal die allemaal 3000 RPM draaien. Dus die temperatuur bij mij klopt ook niet. Je bent niet de enige :)

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Damn, ik heb sinds gisteren toch maar een ander moederbord, de Asus P4P800 SE, en daarop wordt mijn CPU maar 38 idle en 44 stressed. Toch wel netjes :).

Ik heb overigens ook al een Cooler Master Vortex Dream cooler op zitten. Op mijn oude moederbord scheelde dit ook al zo'n 10 graden.

Profile

Pagina: 1