Sinds gisteren heb ik een Pentium 4 2.4Ghz Prescott processor. Ik blij, want mijn AMD 2500+ en het moederbord hadden het beiden begeven. Mijn budget was iets lager dan normaal, dus moest ik voor een wat simpeler, maar toch redelijk goed moederbord kiezen, namelijk de Asus P4P800S-X. Goed, ik alles lekker aansluiten en assembleren... daarna Windows XP installeren, etc. Ging allemaal lekker en alles draait nu nog prima, maar ik was weleens benieuwd naar de temperaturen van mijn Pentium 4 t.o.v. mijn oude AMD 2500+, dus ik ging een kijkje nemen in mijn Bios. Goed, wat zag ik daar tot mijn schrik... mijn CPU wordt gewoon 60 graden (ongeveer). Ik natuurlijk meteen aan de heatsink van mijn cooler voelen, maar die voelt zeker niet aan als 60 graden, ik brand mijn vingers totaal niet, gelukkig maar natuurlijk. Toch vond ik dit niet kloppen, dus ik ben eens gaan kijken wat er zou gebeuren als ik een vrij zwaar spel zou spelen voor een half uur lang. Dus ik installeerd UT2004, zet de settings lekker hoog (draait goed met mijn 9800 Pro
) en ging even lekker ventjes overhoop schieten in Instagib. Tot mijn verbazing bleef alles prima en stabiel draaien.
Na het gamen nam ik wederom een kijkje in mijn Bios, en verrek, 65 graden (na dus een half uur 100% load gehad te hebben). Ik snapte er niets van, dus ik ging een andere cooler halen, voor de zekerheid. Ik heb die erop gezet en ben weer gaan testen... en ja hoor, nog steeds zo'n 60 graden. Ik heb er dus maar even een Bios update overheen gehaald, je weet maar nooit wat er met de Bios kan zijn. Maar ook dit veranderde de metingen niet. Mijn moederbord wordt overigens maar 30 a 33 graden.
Hierna ben ik eens flink op Internet gaan zoeken naar oplossingen. Hierin ben ik een aantal dingen tegegen gekomen, zoals o.a. de case airflow, maar die is prima in orde bij mijn kast. Ik heb vooraan (onderin de kast) een fan die koele lucht naar binnen blaast en achterin mijn kast (bovenaan) een fan die de warme lucht naar buiten blaast. Lijkt mij dus prima in orde...
Op de site van Intel las ik dat de P4 Prescott van 2.4Ghz niet warmer dan 69 graden mag worden en ik maak me nu dus best zorgen.
Heeft iemand nog enige tip voor me?
Hieronder nog even een screenie van AIDA32 met de temps:

clickable
In mijn Bios staat trouwens weer dat hij 60 graden is (ongeveer), dus AIDA32 leest ook nog eens iets anders uit... heel wazig.
Na het gamen nam ik wederom een kijkje in mijn Bios, en verrek, 65 graden (na dus een half uur 100% load gehad te hebben). Ik snapte er niets van, dus ik ging een andere cooler halen, voor de zekerheid. Ik heb die erop gezet en ben weer gaan testen... en ja hoor, nog steeds zo'n 60 graden. Ik heb er dus maar even een Bios update overheen gehaald, je weet maar nooit wat er met de Bios kan zijn. Maar ook dit veranderde de metingen niet. Mijn moederbord wordt overigens maar 30 a 33 graden.
Hierna ben ik eens flink op Internet gaan zoeken naar oplossingen. Hierin ben ik een aantal dingen tegegen gekomen, zoals o.a. de case airflow, maar die is prima in orde bij mijn kast. Ik heb vooraan (onderin de kast) een fan die koele lucht naar binnen blaast en achterin mijn kast (bovenaan) een fan die de warme lucht naar buiten blaast. Lijkt mij dus prima in orde...
Op de site van Intel las ik dat de P4 Prescott van 2.4Ghz niet warmer dan 69 graden mag worden en ik maak me nu dus best zorgen.
Heeft iemand nog enige tip voor me?
Hieronder nog even een screenie van AIDA32 met de temps:

clickable
In mijn Bios staat trouwens weer dat hij 60 graden is (ongeveer), dus AIDA32 leest ook nog eens iets anders uit... heel wazig.
[ Voor 3% gewijzigd door Godjira op 15-10-2004 20:02 ]