[P4 prescott] Temp aan de hoge kant

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
EDIT:

Ok, een edit op 4 maart 2005 :P Just for the search. Na een biosupdate klopt de temp zeg maar wat beter, rond de 45 graden stressed ;)

Alweer een topic over te hoge temps? Ja, ik heb ook lang zitten twijfelen voordat ik dit topic opende, maar volgens mij heb ik ondertussen toch wel alles gecontroleerd en uitgeprobeerd dat ik zou kunnen doen...

Een tijdje geleden heb ik mijn PC geupgrade, en ik heb bij deze upgrade gekozen voor een Pentium IV 2.8E (Prescott). Deze is geplaatst op een EPoX 4PCA3+ moederbord.

Al Bij de eerste boot viel mij op dat de temps aan de hoge kant waren. De PC stond nog geen 10 seconden aan en volgens het BIOS was de processor temperatuur al rond de 55ºC. In eerste instantie gebruikte ik gewoon de boxed Intel cooler, waar standaard een Thermal Pad onderzit. 55º is aan de hoge kant, maar omdat ik weet dat Prescott's nou eenmaal warmer worden dan de Northwood variant, en alles verder gewoon werkte, heb ik het hier maar even bij gelaten.
Nadat ik alle hardware ingebouwt had, vond ik het eens tijd voor wat stress-tests. Met de case nog open bereikte mijn CPU tijdens deze stresstest (2x BurnP6) na iets van 15 minuten al een temperatuur van 69 graden. Met de kast dicht heb ik zelfs de 71 graden al gehaald. De temperaturen lees ik meestal uit met het bij mijn moederbord meegeleverde EPoX USDM, en ik weet 100% zeker dat de temperaturen die dit programma aangeeft hetzelfde zijn als de temperaturen in het BIOS.

Ik heb natuurlijk even gezocht naar de normale / maximale temperatuur van de PIV 2.8E, en op de site van BalusC staat bij deze CPU een maximum temperatuur van 69ºC :{ .

Omdat ik dus met gemak over deze maximum temperatuur heen kwam, ben ik toch maar extra maatregelen gaan nemen om mijn CPU cooler te krijgen. Het eerste dat ik gedaan heb is koelpasta tussen de CPU en de Intel Boxed fan te doen (gewoon standaard koelpasta), maar dit maakte geen enkel verschil. Omdat ik toch al wat ruzie had met deze Intel fan (door de temperatuursensor gaat hij langzamer draaien als de casetemp daalt, wat als gevolg had dat mijn CPU met méér casefans alleen maar warmer werd) heb ik deze vervangen door een Zalman CNPS7000A-AlCu. Deze heb ik geplaatst met de koelpasta die hier door Zalman bijgeleverd werd, en ik heb er ook zeker niet teveel / te weinig op gedaan. De Zalman fan draait overigens gewoon op maximale snelheid. Heel leuk zo'n zalman fan (lekker stil enzo), maar de temperatuur bleef nogsteeds idle 55ºC / stressed 71ºC. Ik heb achter mijn CPU ook nog een extra casefan bijgeplaatst, al had ik het idee dat mijn airflow al gewoon goed was. De airflow is nu iig zeker weten goed:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~heynsber/airflowgot.jpg

En ja, dan concludeer je dus als laatste dat de CPU temp niet goed wordt uitgelezen. De heatsink op mijn CPU wordt ook niet zo warm dat je je handen er aan gaat verbranden, dus dit zou dan een vrij logische conclusie zijn. Echter, de moederbord backplate wordt dus wél warm. Ook niet zo heet dat je je handen er aan gaat verbranden, maar toch ergens rond de 40-45ºC. Dit heb ik zelf dus nog nooit meegemaakt, en het lijkt me ook niet helemaal gezond :?

Ik heb nu nog een aantal vragen:
- Kan het kwaad dat de CPU over zijn maximale temp heenkomt? Ik ga er vanuit dat die 69º op de site van BalusC gewoon klopt.
- Hoe kun je controleren of je echt niet teveel koelpasta erop hebt zitten? Ik ben er voor 99% van overtuigd dat dit gewoon goed is, maar kun je dit nog op e.o.a. manier controleren?
- Is het normaal dat de backplate zo heet word?
- Zie ik misschien iets over het hoofd dat ik nog zou kunnen uitproberen?

PC Specs:
EPoX EP-4PCA3+ (ook al verschillende bios versies gebruikt)
Intel Pentium IV 2.8E
2x 512MB PC3200
2x Maxtor 6L080L4
2x Maxtor 2B020H1
Club3D Geforce FX 5900XT
Lite-on LTD122
NEC ND2500A
Mijn vader heeft zelfde mobo / proc, en precies dezelfde temps..

Ik hoop dat ik in dit topic nog wat ideeën krijg wat ik nog zou kunnen uitproberen. Al draait het systeem goed (ook >1wk uptime), de temperatuur vind ik toch zorgwekkend.

edit:

Hmm, is wel een gigantische lap tekst geworden 8)7

EDIT:

Ok, een edit op 4 maart 2005 :P Just for the search. Na een biosupdate klopt de temp zeg maar wat beter, rond de 45 graden stressed ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 04-03-2005 23:31 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Als je je heatsink kunt vastpakken en als die niet superwarm wordt, zou je haast denken dat de temperaturen verkeerd worden doorgegeven.

Je kunt ook eens proberen om AS te gebruiken ipv de standaard koelpasta/-sticker.

• Xander
Frankie02 schreef op 29 april 2004 @ 17:45:
Als je je heatsink kunt vastpakken en als die niet superwarm wordt, zou je haast denken dat de temperaturen verkeerd worden doorgegeven.
Ja, idd, dit had ik ook al geconcludeerd, totdat ik er achter kwam hoe heet mijn backplate werd.
Je kunt ook eens proberen om AS te gebruiken ipv de standaard koelpasta/-sticker.
Maakt dat zoveel verschil dan? Mja, ik kan het iig wel een keertje uitproberen, word dan alleen wel volgende week zaterdag voordat ik tijd heb om het te kopen ben ik bang...

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Het kan zijn omdat er 3 out takes zijn beetje overdruk komt te staan,
dat kan het verklaren waarom jij lagere temps hebt met kast open.

Zelf heb ik dan hogere temps,
en zoals in een ander topic blijkt dat de zalman 7000CU het iets minder koel houdt dan de box koeler, hij is wel veel stiller.

Maar als jij geen problemen hebt is het toch oke?

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
[rml][ Temp] P4 2.8E icm Zalman CNPS7000A-Cu[/rml] Heeft ook last van hoge temps, maar met de Intel boxed koeler hogere temps dan met de Zalman.
Vind het dan wel raar dat jij dezelfde temps hebt. :?
Heb je al eens een fan ofzo geplaatst die blaast richting de backplate van het moederbord (of dat mogelijk weet ik niet, maar als de temp daarmee daalt...)?

• Xander
fooker schreef op 29 april 2004 @ 20:17:
Het kan zijn omdat er 3 out takes zijn beetje overdruk komt te staan,
dat kan het verklaren waarom jij lagere temps hebt met kast open.

Zelf heb ik dan hogere temps,
Die 60mm fan zat er eerst niet, en die 2 80mm fans boven die stonden eerst ook weleens uit, en dat maakte dus gek genoeg helemaal geen verschil uit :?
en zoals in een ander topic blijkt dat de zalman 7000CU het iets minder koel houdt dan de box koeler, hij is wel veel stiller.
Mja, ok, met boxed cooler lijkt 50º stressed me mooi, met Zalman dan 55º? Blijft dat ik 70º aan de hoge kant vind :P
Maar als jij geen problemen hebt is het toch oke?
Tja, ik vind het toch te warm. Als het normaal blijkt te zijn dat de backplate "warm" tot "heet" wordt, is het dus het waarschijnlijkste dat de temp gewoon niet goed wordt uitgelezen, en dan ben ik ook tevreden. Maar zelf heb ik dus nog nooit meegemaakt dat de backplate zo heet wordt.... :/
pisart schreef op 29 april 2004 @ 20:24:
[rml][ Temp] P4 2.8E icm Zalman CNPS7000A-Cu[/rml] Heeft ook last van hoge temps, maar met de Intel boxed koeler hogere temps dan met de Zalman.
Vind het dan wel raar dat jij dezelfde temps hebt. :?
Ey, wtf, waarom had ik die niet gevonden? 8)7

Maar dan nog, ik zou het erg leuk vinden om 51º stressed te halen. Het kan dus kennelijk wel met deze proc + koeling (ok, AlCu koelt iets minder, dus maak er 54º van...)
Heb je al eens een fan ofzo geplaatst die blaast richting de backplate van het moederbord (of dat mogelijk weet ik niet, maar als de temp daarmee daalt...)?
Jup, ik heb gewoon een IKEA kamerventilator ervoor gezet. Dat scheelt 1º :|

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
XanderH schreef op 29 april 2004 @ 20:36:

[...]

Jup, ik heb gewoon een IKEA kamerventilator ervoor gezet. Dat scheelt 1º :|
Als een kamerventilator de temp 1° laat dalen, dan ga ik denken dat je tempsensor slecht is of de uitlezing ervan. :?
Maar de bios heb je al geupdate, dus daar ligt het ook al niet aan. Misschien heeft gewoon de Epox een barakke temp uitlezing.

Edit: Met de search vind ik dus niets van dit bord. :? ff googlen

[ Voor 9% gewijzigd door pisart op 29-04-2004 20:58 ]

• Xander
pisart schreef op 29 april 2004 @ 20:56:
[...]
Misschien heeft gewoon de Epox een barakke temp uitlezing.
Ook mijn eerste gedachte, maar toch vreemd dat dit bij reviews nergens vermeld word? Zal tijdens een review toch ook wel opvallen?

Zit er trouwens een verschil tussen de tempsensor op een P4 Northwood en een P4 Prescott? Meeste reviews van dit bord zijn nog met een Northwood gedaan namelijk...

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
pisart schreef op 29 april 2004 @ 20:56:
[...]

Maar de bios heb je al geupdate, dus daar ligt het ook al niet aan. Misschien heeft gewoon de Epox een barakke temp uitlezing.
Ik ben dus diegene uit het andere topic met ook een P4 2.8 Prescot en mijn temps zijn dus ook niet alles al moet ik zeggen dat idle/stressed bij mij flink beter is als die van de TS, nu in mijn geval +- 37/51. Maar goed dan toch nogal fors imho. Maar ik ben gewoon bang dat de Prescot's gewoon deze temps minimaal doen en lager niet kunnen komen. Ik ben bang dat we het moeten accepteren al vertrouw ik eerlijk gezegd jouw tempmeting niet helemaal, het zal wel hoog zijn maar 71 is veel te veel. Dan zou je al een performance terugval moeten zien.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Xander
Even de belangrijkste vraag nog tussendoor: Zijn er meer mensen die last hebben van een backplate die ongeveer 40º wordt? :)

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Nou je hebt er een lotgenoot bij.
Ik heb écht zwaar hoge temperaturen:

Abit IS7
P4E 2.8 1mb
Zalman 7000cu
genoeg in/outtakes fans in een Chieftec
Niet overgeklokt en weinig voltage.

Ik zit idle op 52 en met gamen komt ie nog wel eens op de 62, ik hoor dan ook zachtjes m'n temp alarm afgaan.
Maar ik heb net zorgvuldig m'n artic silver vervangen en nu zit ik al op 58 idle met kast open, en ja, de koeler zit goed.
Ik heb de randjes bekeken want daar had ik eerder problemen mee met m'n 1.8 NW, bij deze cpu is dat wel okee, al zie ik wel afdrukjes in m'n koeler.

Ik heb Artic Silver 3/standaard pasta geprobeerd maar het helpts allemaal vrij weinig.
Ik ga morgen nog even die randjes onder handen nemen...meer kan ik echt niet doen :(

Verwijderd

Dit is precies wat alle tests van de grote hardware sites ook zeggen: zo heet wordt het beestje nou eenmaal. Niks aan te doen!. En hij kan het gewoon hebben hoor, ik weet niet hoe BalusC bij 69 komt, maar het ligt dichter bij 96 graden, dat het dinkje problemen gaat geven.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Zoals ik in het 'andere' topic al zei, is het bijzonder vervelend als er veel geld voor, naar men zegt, een van de betere koelers wordt uitgegeven.

Mogelijk blijkt die hoge waardering voor dit Zalmanproduct in bovengenoemde gevallen niet terecht.

Het lijkt me een goede zaak om eens te proberen met andere koelers te gaan testen. Alleen op die manier kunnen de 'high temperature victims' uitsluitsel krijgen.

ARME AOW’er

• Xander
GuardianAngel schreef op 29 april 2004 @ 23:37:
Zoals ik in het 'andere' topic al zei, is het bijzonder vervelend als er veel geld voor, naar men zegt, een van de betere koelers wordt uitgegeven.

Mogelijk blijkt die hoge waardering voor dit Zalmanproduct in bovengenoemde gevallen niet terecht.

Het lijkt me een goede zaak om eens te proberen met andere koelers te gaan testen. Alleen op die manier kunnen de 'high temperature victims' uitsluitsel krijgen.
Met de intel stocked cooler had ik dit probleem ook, deze Zalman cooler heb ik er dus op gezet om zoals jij het zegt "uitsluitsel te krijgen."
Ik ga er eigenlijk nogsteeds van uit dat de boxed Intel cooler goed genoeg is om de proc waar hij bij geleverd wordt te coolen.
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 23:36:
Dit is precies wat alle tests van de grote hardware sites ook zeggen: zo heet wordt het beestje nou eenmaal. Niks aan te doen!. En hij kan het gewoon hebben hoor, ik weet niet hoe BalusC bij 69 komt, maar het ligt dichter bij 96 graden, dat het dinkje problemen gaat geven.
Hmm, misschien dat BalusC dit ook leest :P

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
GuardianAngel schreef op 29 april 2004 @ 23:37:

Fout, de Zalman 7000cu staat ongeveer bovenaan qua performance, en is al door en door getest.
Zoals al gezegd is wordt de cpu gewoon heet.

De orginele koeler heb ik er ongeveer een minuut ingehad.
Dat ding resoneert te erg bij mij (ja alles zit echt ramstrak).
Ik heb de winkel gebeld, ik had het eerste exemplaar toen(ik praat over enkele weken terug) en hij had 'm meteen doorgestuurd en dus nog geen ervaring mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Gman op 29-04-2004 23:54 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 april 2004 @ 23:36:
Volgens Intel's CPU Specs is het ook 69.1 graden... BalusC zuigt het niet uit z'n duim hoor. ;)

Verwijderd

No offense!

Het is nou eenmaal zo dat ik in een computerzaak werk, en het eigenlijk dagelijkse kost voor me is (alhoewel het al lang niet meer zo is dat alles P4 is, sterker nog: het is nog maar 40% wat er aan P4's verkocht wordt. De goeie tijden dat je constant waterkoelsetjes kon bestellen en luxe ram is voorbij. Tegenwoordig meeste met onboard VGA op matsonic plankjes...), kan ik ook melden dat in een NORMALE kast (lees: voeding, moederbord, CPU, CPUFan, Harddrive, thats it) die dingen gemiddeld 73 graden worden (en dat is met een losse sensor, geen software) tijdens stresstests. En dan heb ik het over NORMALE computers, van pappa, mamma, opa, oma, en de mensen die packard bell zat zijn. Niet te tweakersrig met koelers van 40 euro, 50 euro aan 8CM fans in de kast, en voedingen met 4 ventilatoren, in supergrote zware kasten van >€100

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Misschien dat je temperatuursensor niet helemaal optimaal is.
Mijn Prescott 2,8GHz die ik in mijn Shuttle heb geknutseld, wordt volgens MBM5 100% stressed max. 70 graden, met een gemiddelde van 69, precies volgens Intel specs dus.
OK, in een gewone kast zou hij misschien iets koeler zijn te krijgen, maar standaard zit dat ding gewoon rond die temperatuur als je hem stressed.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Gman schreef op 29 april 2004 @ 23:53:
[...]
Fout, de Zalman 7000cu staat ongeveer bovenaan qua performance, en is al door en door getest.
Zoals al gezegd is wordt de cpu gewoon heet.
Ik heb geen zin om te muggeziften maar mijn reactie is allerminst fout, immers met andere koelers zijn er MOGELIJK betere resultaten te behalen? Mogelijk staat bij mij voor misschien....

De gewaardeerde DOC'ers zijn zeker in staat het ding aanzienlijk lagere temperaturen te laten krijgen.

ARME AOW’er

• Xander
BredeP schreef op 29 april 2004 @ 23:58:
Misschien dat je temperatuursensor niet helemaal optimaal is.
Mijn Prescott 2,8GHz die ik in mijn Shuttle heb geknutseld, wordt volgens MBM5 100% stressed max. 70 graden, met een gemiddelde van 69, precies volgens Intel specs dus.
OK, in een gewone kast zou hij misschien iets koeler zijn te krijgen, maar standaard zit dat ding gewoon rond die temperatuur als je hem stressed.
[rml][ Temp] P4 2.8E icm Zalman CNPS7000A-Cu[/rml]

Die is toch duidelijk koeler... :)

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:49
Omg dat zijn allemaal wel heel erg hoge temperaturen :o. Volgens spec brand hij maar 89W af (idle), even veel als een P4C 3.4Ghz. Maar die blijven toch wel een stuk koeler :{.

Over die 69C : de proc mag volgens spec ook niet sneller lopen dan 2.8Ghz... ;)

tvw

• Brede P
  • Laatst online: 08-01 14:43
Zoals ik zelf volgens mij ook al had gezegd, in een normale case zou het lager moeten zijn te krijgen (4 regelbare fans (degelijke ook nog), schelen mits juist geconfigureerd, een heel stuk).
Ik vind de temperatuur in mijn Shuttletje met standaard fannetje achter, en een wazig heatpipe koelertje voor de proc, heel erg netjes om heel eerlijk te zijn.

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
For what it's worth:

't Valt hier tot nog toe wel mee met de Prescott ondanks de mij ook wel bekende verhalen zoals deze.

Ik heb sinds een week of vier een 2,8 Prescott op een P4P800 en een LianLi P60 kast eromheen. Dat betekent 1 aanzuigende fan aan de voorkant en 2 afzuigingen aan boven en achterkant. Het valt me ten opzichte van mijn vorige CPU, een Athlon Thoroughbred 2600+ die in dezelfde kast zat, vooral op dat deze meer op een constante waarde zat van rond de 57 graden. Deze Prescott met de originele koeling is idle (nu tijdens internetten) steeds 50 graden. Zodra ik Unreal II of iets van die orde ga zitten spelen dan schiet ie binnen luttele seconden naar waarden tegen de 60 graden. Daarboven heb ik em echter nog niet gezien. Misschien dat het bij stresstesten ook wel hoger komt maar ik ga liever uit van de dagelijkse praktijk.

Is jullie computerkamer zo warm of zo? ;)

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

• Xander
GormSuil schreef op 30 april 2004 @ 00:26:
Misschien dat het bij stresstesten ook wel hoger komt maar ik ga liever uit van de dagelijkse praktijk.
Mja, alleen ik gebruik in de dagelijkse praktijk nogal veel CPU vretende programma's (QuickPar, CCE, e.d.)[/quote]
Is jullie computerkamer zo warm of zo? ;)
Meestal ergens rond de 25º :P
BredeP schreef op 30 april 2004 @ 00:08:
Zoals ik zelf volgens mij ook al had gezegd, in een normale case zou het lager moeten zijn te krijgen (4 regelbare fans (degelijke ook nog), schelen mits juist geconfigureerd, een heel stuk).
Mja, ik heb er dus 4 fans inhangen, maakt niet uit of ik die op 5v of op 12v laat lopen.... 8)7

Maar GormSuil, BredeP, zouden jullie misschien een keertje aan de achterkant van de backplate kunnen voelen? :)

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
zoals al eerder aangegeven is, throttled je CPU gewoon terug als de temperatuur boven de thermische spec. temp. komt...
deze is voor de 1MB 2.8GHz inderdaad 69.1 graden, zoals je op de site van Intel kan zien.

ik vermoed dat je gewoon brakke temp. sensors hebt.
je zegt dat je 100% zeker weet dat de temps van het prog, dezelfde zijn als in het bios.
maar wie zegt dat de temps in het bios wel de juiste zijn, als de temp sensors brak zijn.. ;)
hier kan je lezen hoe je de werkelijke temperatuur te weten komt, door gebruik te maken van die thermische spec.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:26
Inderdaad het terugklokken van de proc zou al bij 69 graden moeten zijn, toch lees ik dat mensen ruim boven de 70 graden zitten?
Ik heb het zojuist op mijn laptop P4 2.6HT gedaan (fan stil gezet) en mijn proc klokt toch echt uitstekend terug naar 1,4ghz zelfs en dan word ie dus NIET warmer als 68 graden ?
Ze zijn nu eenmaal heethoofden, zolang je niet ziet dat je Mhz omlaag gaan kan het nog >:)

• Xander
NewbieNeo schreef op 30 april 2004 @ 15:39:
ik vermoed dat je gewoon brakke temp. sensors hebt.
je zegt dat je 100% zeker weet dat de temps van het prog, dezelfde zijn als in het bios.
maar wie zegt dat de temps in het bios wel de juiste zijn, als de temp sensors brak zijn.. ;)
hier kan je lezen hoe je de werkelijke temperatuur te weten komt, door gebruik te maken van die thermische spec.
Ik heb nog nooit last gehad van CPU throttling, dus dat zal dan wel goed zijn. Ik kan trouwens in mijn BIOS een percentage voor CPU throttling instellen, als ik dat op 50% zet houdt dat in dat hij terugklokt naar 1,40GHz?

• NewbieNeo
XanderH schreef op 30 april 2004 @ 16:29:
[...]

Ik heb nog nooit last gehad van CPU throttling, dus dat zal dan wel goed zijn. Ik kan trouwens in mijn BIOS een percentage voor CPU throttling instellen, als ik dat op 50% zet houdt dat in dat hij terugklokt naar 1,40GHz?
volgens mij is 't moeilijk te zien wanneer je CPU throttled, dus 't zou kunnen dat je 't daardoor niet hebt gemerkt.
probeer maar eens met dnet (te vinden in DPC gedeelte) en dan de temp eens op te laten lopen tot boven de 70 graden.

volgens mij was 't zo dat ik een keer had geprobeerd met CPUID en die real-time clock checker liet lopen.
daarna liet ik de temperatuur oplopen tot boven de thermal spec. maar nog steeds gaf die clock checker dezelfde CPU snelheid aan..
dnet werkt zeker om te checken of je CPU ook daadwerkelijk throttled.

• Xander
NewbieNeo schreef op 30 april 2004 @ 16:33:
[...]

volgens mij is 't moeilijk te zien wanneer je CPU throttled, dus 't zou kunnen dat je 't daardoor niet hebt gemerkt.
probeer maar eens met dnet (te vinden in DPC gedeelte) en dan de temp eens op te laten lopen tot boven de 70 graden.

volgens mij was 't zo dat ik een keer had geprobeerd met CPUID en die real-time clock checker liet lopen.
daarna liet ik de temperatuur oplopen tot boven de thermal spec. maar nog steeds gaf die clock checker dezelfde CPU snelheid aan..
dnet werkt zeker om te checken of je CPU ook daadwerkelijk throttled.
100% CPU load krijgen is niet zo moeilijk hoor, SETI@home draait hier, ik gebruik QuickPar regelmatig, en om echt te stressen heb ik ook BurnP6 nog... heb ik geen dnet voor nodig :P

Maar volgens WPCUID blijft de CPU clock gewoon op 2800 lopen, en ik denk dat ik het ook wel zou merken als hij trager ging lopen....

• NewbieNeo
XanderH schreef op 30 april 2004 @ 16:35:
[...]

100% CPU load krijgen is niet zo moeilijk hoor, SETI@home draait hier, ik gebruik QuickPar regelmatig, en om echt te stressen heb ik ook BurnP6 nog... heb ik geen dnet voor nodig :P

Maar volgens WPCUID blijft de CPU clock gewoon op 2800 lopen, en ik denk dat ik het ook wel zou merken als hij trager ging lopen....
dat bedoel ik dus..
WCPUID werkt geloof ik niet, als je naar die clock kijkt.
en je merkt 't niet echt hoor als je CPU trager gaat lopen..

't gaat er niet om dat je 100% CPU load krijgt, maar dat de CPU minder hard gaat werken.
en dit kan je voor zover ik weet, alleen goed checken met dnet...
als je de link volgt, die ik eerder ook al had gegeven, kan je er zo achter komen, of er verschil is tussen de aangegeven temp en de werkelijke temp.
er zijn al velen die er zo achter zijn gekomen, dat sommige mobo's echt brakke temp sensors hebben.

[ Voor 19% gewijzigd door NewbieNeo op 30-04-2004 16:41 ]

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik heb exact hetzelfde probleem ik heb deze specs:

P4 Presscot 3 GHZ (1 mb cache)
Zalman 7000 Alcu
Chieftec Bigtower

Ik heb nu speedfan aangezet om via mijn mobo deze zalman koeler te kunnen regelen, dus ik heb die meegeleverde koeler van zalman ertussen uit gehaald.
Idle staat ie 45 en en stressed na 12 uur iets van 59 graden wat nog acceptabel is.
Ik heb 2x fan in en 2x fan uit (7 volt), maar ik heb het zo gedaan dat er achterin de kast lucht wordt ingezogen (cpu wordt dan beter gekoeld) en dan aan de voorkant de hitte eruit.
Misschien dat jij dat ook kan proberen. :)

• Xander
NewbieNeo schreef op 30 april 2004 @ 16:38:
[...]

dat bedoel ik dus..
Die "Realtime clock speed checker" toch wel lijkt me?
't gaat er niet om dat je 100% CPU load krijgt, maar dat de CPU minder hard gaat werken.
Die 100% load is natuurlijk om hem heet te krijgen ;)
valt me ook wel op als SETI@home trager gaat werken hoor :)
als je de link volgt, die ik eerder ook al had gegeven, kan je er zo achter komen, of er verschil is tussen de aangegeven temp en de werkelijke temp.
er zijn al velen die er zo achter zijn gekomen, dat sommige mobo's echt brakke temp sensors hebben.
Ja, ik heb die link gevolgd. Alleen hij wordt nu dus gewoon niet _ZO_ heet dat ie gaat throttlen, dus een marge bepalen zal lastig gaan...

Maargoed, ik kan dan wel als eindconclusie trekken dat hij gewoon niet te warm wordt :)

• Xander
HyperDevil schreef op 30 april 2004 @ 16:42:
Ik heb nu speedfan aangezet om via mijn mobo deze zalman koeler te kunnen regelen, dus ik heb die meegeleverde koeler van zalman ertussen uit gehaald.
Idle staat ie 45 en en stressed na 12 uur iets van 59 graden wat nog acceptabel is.
Ik heb 2x fan in en 2x fan uit (7 volt), maar ik heb het zo gedaan dat er achterin de kast lucht wordt ingezogen (cpu wordt dan beter gekoeld) en dan aan de voorkant de hitte eruit.
Alleen zou mijn outtake dan lager komen te zitten dan mijn intake, en warme lucht stijgt?

• Ghost(NL)
  • Niet online
Ik heb net mijn machine opgejaagd door de fan van de cpu koeler uit te zetten en na 8 a 10 minuten schakelde de machine zich uit bij 94 graden ( Volgens mobo that is )

Zie hier het screenshot van 90 graden, vlak daarna zat ie op 94 graden en zette zichzelf uit.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/30379/thumb.jpg

Terug throttlen deed hij alleen niet :? maar goed ik neem eerlijk gezegd aan dat als de proc een te grote stijging waarneemt dat ie zichzelf gewoon uitzet, ik weet niet of iemand hier daar iets meer over weet ? Ik meende gewoon een vertraging te moeten zien maar dat deed hij niet.

Verder is de machine nog dik in orde hoor :) Dus die 94 graden klopt van geen kant, alleen nu ben ik dus benieuwd of het uitzetten bij 69 graden gebeurd of later pas en zo ja wanneer, dan kan ik het verschil bepalen en weet ik wat mijn echte temps zijn. Dus als iemand een idee heeft :) ik houd me aanbevolen.

En warm was hij zeker, de koelribben kon ik niet aanraken die was heet ! Dus 70 graden klopt dan wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Ghost(NL) op 30-04-2004 17:16 ]

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Xander
Ghostrider(NL) schreef op 30 april 2004 @ 17:15:
Ik heb net mijn machine opgejaagd door de fan van de cpu koeler uit te zetten en na 8 a 10 minuten schakelde de machine zich uit bij 94 graden ( Volgens mobo that is )

Zie hier het screenshot van 90 graden, vlak daarna zat ie op 94 graden en zette zichzelf uit.
Dat zal dan wel de shutdown temp in je BIOS zijn.... Misschien zat ie nogsteeds wel niet op de 69 graden :+

• Ghost(NL)
  • Niet online
Imho heeft mijn board er geen die ik aan kan zetten en het enige wat enigzins in de buurt komt stond niet aan.

• NewbieNeo
Ghostrider(NL) schreef op 30 april 2004 @ 17:15:

[afbeelding]

Terug throttlen deed hij alleen niet :? maar goed ik neem eerlijk gezegd aan dat als de proc een te grote stijging waarneemt dat ie zichzelf gewoon uitzet, ik weet niet of iemand hier daar iets meer over weet ? Ik meende gewoon een vertraging te moeten zien maar dat deed hij niet.
lol, zal 't nog maar een keer zeggen dan.
ik heb in het verleden ook met verschillende programma's (waaronder prime95) geprobeerd het temperatuur-punt te vinden, waarop de CPU gaat throttlen, en het lukte alleen met dnet.
met dit programma kan je nl. realtime de output zien (veranderen).
in mijn geval had ik iets van 11 miljoen keys output (3.0GHz)
en toen er een temp van zo'n 80 graden werd aangegeven, daalde die output naar 10, 9, 8 miljoen keys/s.
dus duidelijk te zien dat de CPU throttled..

met andere proggies kan je dat dus niet zien, ook niet die realtime clock checker van WCPUID, dat heb ik ook geprobeerd en er blijft gewoon domweg 3.0GHz staan, ook al wordt de CPU 85 graden... :X

edit:
dat je pc een shutdown krijgt, betekent dat de temperatuur ver boven de thermal spec is gekomen...
heb ik ook zo vaak meegemaakt als je gewoon de fan van je CPU stil zet..
XanderH schreef op 30 april 2004 @ 17:21:
[...]

Dat zal dan wel de shutdown temp in je BIOS zijn.... Misschien zat ie nogsteeds wel niet op de 69 graden :+
dit klopt dus niet wat je zegt.
de temp zal dan al richting de 80 graden zijn, zodat er niet verder wordt gethrottled, maar de pc gewoon wordt uitgezet om echte schade te voorkomen.

[ Voor 19% gewijzigd door NewbieNeo op 30-04-2004 17:34 ]

• Ghost(NL)
  • Niet online
NewbieNeo je bedoelingen zijn goed, maar wat jij zegt doet niet terzake, in mijn geval word de machine uitgezet vanwege hoge temps, daarvoor had hij al moeten throttlen. Ik had een stijgende temp lijn dus belasting maximaal erop staan. En of je nu wel of niet dnet gebruikt maakt imho niets uit.

• Xander
NewbieNeo schreef op 30 april 2004 @ 17:32:
[...]

dit klopt dus niet wat je zegt.
de temp zal dan al richting de 80 graden zijn, zodat er niet verder wordt gethrottled, maar de pc gewoon wordt uitgezet om echte schade te voorkomen.
Zou idd ook kunnen, maar om nou meteen te zeggen dat wat ik zeg *niet* klopt is ook een beetje kortaf, bij de meeste moederborden kun je namelijk wel een temperatuur instellen waarop hij afsluit. Dit zou het ook kunnen zijn...
Ghostrider(NL) schreef op 30 april 2004 @ 17:38:
NewbieNeo je bedoelingen zijn goed, maar wat jij zegt doet niet terzake, in mijn geval word de machine uitgezet vanwege hoge temps, daarvoor had hij al moeten throttlen. Ik had een stijgende temp lijn dus belasting maximaal erop staan. En of je nu wel of niet dnet gebruikt maakt imho niets uit.
Volgens NewbieNeo is dnet de enige manier om goed te kunnen zien dat je CPU throttled, en kun je dat dus niet met CPU-Z oid zien....

[ Voor 35% gewijzigd door Xander op 30-04-2004 17:39 ]

• Ghost(NL)
  • Niet online
En dat ben ik niet met hem eens, als de processor temp oploopt staat het gas erop en anders niet. Dus word er max gepresteerd. Welk programma je ook gebruikt, of dat nu prime of dnet is.

[ Voor 20% gewijzigd door Ghost(NL) op 30-04-2004 17:42 ]

• Xander
Ghostrider(NL) schreef op 30 april 2004 @ 17:41:
En dat ben ik niet met hem eens, als de processor temp oploopt staat het gas erop en anders niet. Dus word er max gepresteerd. Welk programma je ook gebruikt, of dat nu prime of dnet is.
Ja, ik ben het ook met je eens dat je prime netzogoed kunt gebruiken om te stressen, maar volgens NewbieNeo kun je alleen met dnet zien dat de CPU throttled.....

Niet dat dnet de enige manier is om een hoge temp te bereiken waarop de CPU gaat throttlen, maar dnet zou het enige programma zijn waarin je kunt waarnemen dat je CPU gaat throttlen... De clockspeed in CPU-Z / WCPUID zou dus niet veranderen als de proc gaat throttlen.

Zo bedoelt NewbieNeo het volgens mij :P

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 30-04-2004 17:46 ]

• Ghost(NL)
  • Niet online
XanderH schreef op 30 april 2004 @ 17:43:
[...]

Ja, ik ben het ook met je eens dat je prime netzogoed kunt gebruiken om te stressen, maar volgens NewbieNeo kun je alleen met dnet zien dat de CPU throttled.....

Niet dat dnet de enige manier is om een hoge temp te bereiken waarop de CPU gaat throttlen, maar dnet zou het enige programma zijn waarin je kunt waarnemen dat je CPU gaat throttlen...

Zo bedoelt NewbieNeo het volgens mij :P
Dat kan prima ja maar ik ben van mening dat je ook met CPU-z het kan zien, deze schommelt bij mij altijd en is nooit strak. Verder mag je natuurlijk van mening verschillen het is en blijft een discussie forum :Y)

• Xander
Ghostrider(NL) schreef op 30 april 2004 @ 17:47:
[...]

Dat kan prima ja maar ik ben van mening dat je ook met CPU-z het kan zien, deze schommelt bij mij altijd en is nooit strak. Verder mag je natuurlijk van mening verschillen het is en blijft een discussie forum :Y)
offtopic:
Ik deel ook nogsteeds jouw mening hoor, ik had alleen het idee dat je NewbieNeo niet helemaal begreep... :)

• NewbieNeo
XanderH schreef op 30 april 2004 @ 17:38:
[...]

Zou idd ook kunnen, maar om nou meteen te zeggen dat wat ik zeg *niet* klopt is ook een beetje kortaf, bij de meeste moederborden kun je namelijk wel een temperatuur instellen waarop hij afsluit. Dit zou het ook kunnen zijn...
heb je gelijk in, sry.. :>
dacht nl. dat jij hiermee bedoelde, dat de CPU nog niet zou zijn gaan throttlen.. :)
maar goed, ik heb 't dus ook met die realtime clock checker geprobeerd, en bij mij schommelde die ook zo rond de 2990 en 3006 MHz, maar je kon helaas niet goed die werking zien van het throttlen.

• Ghost(NL)
  • Niet online
NewbieNeo schreef op 30 april 2004 @ 18:36:
[...]

heb je gelijk in, sry.. :>
dacht nl. dat jij hiermee bedoelde, dat de CPU nog niet zou zijn gaan throttlen.. :)
maar goed, ik heb 't dus ook met die realtime clock checker geprobeerd, en bij mij schommelde die ook zo rond de 2990 en 3006 MHz, maar je kon helaas niet goed die werking zien van het throttlen.
Ik moet even terugkomen op mijn uitspraak, ik heb net de specs ( Van Intel ) nog eens doorgelezen en throttlen gebeurt niet door de clock terug te schakelen maar door de processor te halten om de zo veel tijd waardoor hij dus terugvalt in snelheid en temp. En om dit te zien kun je dus elk willekeurig programaatje gebruiken wat r/t info geeft over de verwerken berekeningen. En om de proc zo ver te krijgen dat ie gaat throttlen volstaat elk willekeurig stress programaatje.

Daarmee houd dat dus idd in dat je met een "clock checker" niks kan zien. Maar goed in mijn geval throttelde hij niet terug maar stond het gas er maximaal op tot ie uit ging.

[ Voor 10% gewijzigd door Ghost(NL) op 30-04-2004 18:59 ]

• GeeMoney
NewbieNeo schreef op 30 april 2004 @ 16:38:
[...]

dat bedoel ik dus..

Op mijn laptop kom ik erachter door gewoon rechtermuisknop op Deze Computer te doen en dan Eigenschappen te kiezen dan komt rechtsonder van dat nieuwe tabblad je kloksnelheid in beeld.
Naarmate ik dus nog steeds aan het stressen was zonder CPU Fan zag ik staan bij dat tabblad 1,74ghz en daarna 1,4ghz gewoon even opnieuw het scherm openen.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2004 19:13 ]

• Xander
The_Dart schreef op 30 april 2004 @ 19:00:
[...]

Op mijn laptop kom ik erachter door gewoon rechtermuisknop op Deze Computer te doen en dan Eigenschappen te kiezen dan komt rechtsonder van dat nieuwe tabblad je kloksnelheid in beeld.
Naarmate ik dus nog steeds aan het stressen was zonder CPU van zag ik staan bij dat tabblad 1,74ghz en daarna 1,4ghz gewoon even opnieuw het scherm openen.
Volgens mij is dat bij laptops anders, aangezien die ook nog terug kunnen clocken om de accu's te sparen, dat gebeurt dus wel door de clockspeed omlaag te gooien.

Na het lezen van
Ghostrider(NL) schreef op 30 april 2004 @ 18:57:
[...]

Ik moet even terugkomen op mijn uitspraak, ik heb net de specs ( Van Intel ) nog eens doorgelezen en throttlen gebeurt niet door de clock terug te schakelen maar door de processor te halten om de zo veel tijd waardoor hij dus terugvalt in snelheid en temp. En om dit te zien kun je dus elk willekeurig programaatje gebruiken wat r/t info geeft over de verwerken berekeningen. En om de proc zo ver te krijgen dat ie gaat throttlen volstaat elk willekeurig stress programaatje.

Daarmee houd dat dus idd in dat je met een "clock checker" niks kan zien. Maar goed in mijn geval throttelde hij niet terug maar stond het gas er maximaal op tot ie uit ging.
lijkt me dat dat verhaaltje van The_Dart dus niet kloppen.

Maargoed, ik ben overtuigd dat je met WCPUID oid het throttlen niet kunt zien, maar dus wel met alle programma's die op een of andere manier een verwerkingssnelheid aangeven....

• GeeMoney
XanderH ik wil best een screen maken voor je hoor, ik denk dat het bij laptops niet anders is aangezien de CPU niet word teruggeschakeld om de accu te besparen.
(zou mooi wezen als ik bij 30% van me accu ook nog maar 30% kracht heb van me laptop)
Nee dus voor zover ik weet.

Ook in een normale desktop pc moet voor zover ik weet van Intel de kloksnelheid toch echt achteruit gaan mits de temperatuur flink omhoog gaat.

[ Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2004 19:14 ]

• Xander
The_Dart schreef op 30 april 2004 @ 19:11:
Ook in een normale desktop pc moet voor zover ik weet van Intel de kloksnelheid toch echt achteruit gaan mits de temperatuur flink omhoog gaat.
>
Ik moet even terugkomen op mijn uitspraak, ik heb net de specs ( Van Intel ) nog eens doorgelezen en throttlen gebeurt niet door de clock terug te schakelen maar door de processor te halten om de zo veel tijd waardoor hij dus terugvalt in snelheid en temp.
?

* Xander zoekt even die specs op...

• GeeMoney
Basically, with a proper heatsink/fan (including the one shipped by Intel), the Pentium 4 should never throttle back its clockspeed, even when running at 100% utilization for long periods of time.

bron: van HardOCP
http://www.geek.com/news/...apr/bch20010416005412.htm
Er komt inderdaad een soort van Wacht aan te pas in de clock cycles dit houd dus in dat het aantal megahertz zal dalen (clock cycles).

[ Voor 21% gewijzigd door GeeMoney op 30-04-2004 19:20 ]

• Xander
When the Thermal Monitor feature is enabled and a high temperature situation exists (i.e., TCC is active), the clocks are modulated by alternately turning the clocks off and on at a duty cycle specific to the processor (typically 30–50%). Clocks often will not be off for more than
3.0 microseconds when the TCC is active. Cycle times are processor speed dependent and decrease as processor core frequencies increase. A small amount of hysteresis has been included to prevent rapid active/inactive transitions of the TCC when the processor temperature is near its maximum operating temperature. Once the temperature has dropped below the maximum operating temperature and the hysteresis timer has expired, the TCC goes inactive and clock modulation ceases.
Hmm, nu snap ik het nog minder... :P

bron: ftp://download.intel.com/...um4/datashts/30056101.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 30-04-2004 19:26 ]

• Ghost(NL)
  • Niet online
The_Dart schreef op 30 april 2004 @ 19:19:
Basically, with a proper heatsink/fan (including the one shipped by Intel), the Pentium 4 should never throttle back its clockspeed, even when running at 100% utilization for long periods of time.

bron: van HardOCP
http://www.geek.com/news/...apr/bch20010416005412.htm
Er komt inderdaad een soort van Wacht aan te pas in de clock cycles dit houd dus in dat het aantal megahertz zal dalen (clock cycles).
Dart je moet wel het verschil maken tussen Speedstep, wat jouw laptop heeft, en throttlen tegen overheating, bij Speedstep word de clockgenerator teruggeschroefd, bij throttling blijft de throttling gelijk maar worden instructies *om het simpel te omschrijven* in de wacht gezet en om de x aantal ticks uitgevoerd ipv achter elkaar.

Dus simpel gezien:

Speedstep doet het volgende ( Speedstep is voor laptops fyi )

100 instructies per seconde op full speed
50 instructies per seconde op bijv. 1.4 Ghz omdat je zo weinig utilization hebt dat max mhz niet nodig is.

Throttling:

100 instructies per seconde op full speed
100 instructies per seconde bij terug throttlen alleen is elke 4 van de 5 instructies een halt instructie, er gebeurt dus niks, de unit die in halt staat doet niks, de warmte neemt daardoor af, en netto is je performance lager.

• NewbieNeo
[...]

XanderH schreef op 30 april 2004 @ 19:08:
[...]

lijkt me dat dat verhaaltje van The_Dart dus niet kloppen.

Maargoed, ik ben overtuigd dat je met WCPUID oid het throttlen niet kunt zien, maar dus wel met alle programma's die op een of andere manier een verwerkingssnelheid aangeven....
en daarom komt dnet zo van pas.. ;)
omdat je daar overzichtelijk het aantal berekende keys per seconde kan zien en dus de prestatie van de CPU..
hihi, ik ben wel koppig zeg.. :+

• Ghost(NL)
  • Niet online
NewbieNeo schreef op 30 april 2004 @ 19:38:
[...]

[...]

en daarom komt dnet zo van pas.. ;)
omdat je daar overzichtelijk het aantal berekende keys per seconde kan zien en dus de prestatie van de CPU..
hihi, ik ben wel koppig zeg.. :+
Nou dan maar even duidelijk want je hebt duidelijk behoefte aan een schouderklopje ;)

NewbieNeo heeft gelijk dat je met Dnet goed kan zien of je performance naar beneden gaat door throttling :Y) , onze dank is groot dat hij deze kennis met ons wil delen _/-\o_

Het is ook maar een geintje maar we zijn er trots op je in ons midden te hebben :)

En let niet op mij ik ben in een blije bui :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ghost(NL) op 30-04-2004 19:50 ]

• NewbieNeo
offtopic:
lol, nee joh, schouderklopjes kan ik mezelf wel geven.
maar ik wil juist dat jullie ook de goede temperaturen kunnen uitlezen.
dus door juist erop door te gaan, hoop ik dat er anderen ook weer wat van leren. :)
zo heb ik het ook eens van iemand anders geleerd toch. :+

• GeeMoney
Ghostrider(NL) schreef op 30 april 2004 @ 19:44:
[...]

Nou dan maar even duidelijk want je hebt duidelijk behoefte aan een schouderklopje ;)

NewbieNeo heeft gelijk dat je met Dnet goed kan zien of je performance naar beneden gaat door throttling :Y) , onze dank is groot dat hij deze kennis met ons wil delen _/-\o_

Het is ook maar een geintje maar we zijn er trots op je in ons midden te hebben :)

En let niet op mij ik ben in een blije bui :)
Voor zover ik weet word er in de laptops tegenwoordig toch geen Speedstep gebruikt?
Dat zou zon beetje hetzelfde betekenen als de techniek van een AMD 64Bit die zijn "snelheid" automatisch aanpast aan het CPU verbruik.
Mijn laptop hoort ten alle tijde toch echt op 2,6ghz te gaan draaien Tenzij de temp het niet toelaat, vandaar dat ik denk dat we gewoon hetzelfde hebben als met een desktop?
Ik blijf ook koppig sorry ik ga het wel even uitzoeken hoe of wat.
Wel interesant vind ik :)

• polo1987
  • Laatst online: 28-01 10:26
The_Dart schreef op 30 april 2004 @ 23:44:
[...]

Voor zover ik weet word er in de laptops tegenwoordig toch geen Speedstep gebruikt?
Dat zou zon beetje hetzelfde betekenen als de techniek van een AMD 64Bit die zijn "snelheid" automatisch aanpast aan het CPU verbruik.
Mijn laptop hoort ten alle tijde toch echt op 2,6ghz te gaan draaien Tenzij de temp het niet toelaat, vandaar dat ik denk dat we gewoon hetzelfde hebben als met een desktop?
Ik blijf ook koppig sorry ik ga het wel even uitzoeken hoe of wat.
Wel interesant vind ik :)
Toch word er wel speedstep gebruikt in laptops, (bij intels dan) de CPU gaat dan ook echt langzamer draaien als jij er niets mee doet,
dat is we lallemaal in te stellen, maar meestal staat speedstep uit als hij aan de netstroom hangt (dus heb je altijd 2.6 GHz)
en Speedstep gaat aan als je op een accu draait, om je accu en beetje te sparen.

Edit:
en ja, het lijkt een beetje op de AMD 64, met het grote verschil dat de AMD 64 de enige CPU is voor de desktop is die dat doet. :)

Edit2:
Bij een AMD 64 word de multiplyer automatisch terug gezet naar 8 geloof ik, als je niets zou doen. dus dan loopt je CPU ook echt langzamer, en als je weer intensief bezig gaat, dan springt hij binnen 0.02 seconde terug naar de volledige snelheid.

[ Voor 20% gewijzigd door polo1987 op 01-05-2004 00:14 ]

Systems Specs

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
HyperDevil schreef op 30 april 2004 @ 16:42:
Alleen zou mijn outtake dan lager komen te zitten dan mijn intake, en warme lucht stijgt?

Kwestie van de outtake meer lucht laten aanzuigen ;)

• Carel
  • Laatst online: 01:09
IK heb dus een systeem met goede airflow, ik kreeg mijn 2,6 NW makkelijk op 3,3 met maximaal 45 graden. Mijn pa had echter een Prescott gekocht en al gauw was het met de vlam in de pijp, gezien hij vrijwel geen airflow heeft etc.
Nu is het dus omgewisseld en ga ik met beide processoren op 3,3 ghz met de NW op 45 graden naar 69 met de prescott, waarbij de 69 C de boel flipt en vastloopt.

Ik vind het ziekelijk hoor, dit is op dezelfde mhz waarbij de prescott op std voltage loopt en dus dik 24 graden warmer wordt, en idle iets van 20...........

Ik gebruik momenteel een zalman 6500 CU waarop een 120mm fan blaast buiten de andere temp geregelde fans om.

[ Voor 101% gewijzigd door Carel op 04-05-2004 18:07 ]

Verwijderd

Ruim die kabels eens een beetje op >:) , dit doet er echt wel aan, de airflow van je intake is helemaal gehindert door die bussel kabels die er hangt, hier ook toegepast temp. verschil van +/- 10°c. Greetzzz

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12-2025

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Ik stort mij ook even in de strijd :)
Ik denk dat de TS geen brakke temp sensors heeft maar gewoon hoge temps (let op: ik zeg niet TE hoge temps).
Ik heb zelf een Asus P4C800E DLX met een 2.8 Prescott die via de BIOS 10% is overgeclocked (3079Mhz) en idle 47 graden wordt (alleen Samurize draait - gebruikt ook wel wat CPU cycles tijdens idle state).
Als ik ga surfen, editten oid dan gaat ie al gauw naar de 50/51 graden.
Tijdens games heb ik er nog niet op gelet / gecontroleerd hoe warm dat ie wordt (een keer de log van Samurize aan zetten).
Feit is dat het in onze studio (vroegah heette dat zolder ;)) idle 27 graden is. En DAT merk je heel goed.
Zodra de buitentemp af neemt en de temp op onze studio daalt, dalen ook de temps van onze systemen... flink (denk aan ~5/10 graden).
Ook scheelt het dat ik 2 SATA Maxtor's erin heb en die worden volgens mij ook warmer dan de 'ouderwetse' ATA schijven. Dat scheelt ook weer...

Even een vergelijk;
De verschillen met mijn vrouw d'r systeem:
- Northwood processor ipv Prescott,
- 1 SATA Maxtor ipv 2,
- Zalman 7000CU ipv Zalman 7000ALCU,
- en een simpele Matrox videokaart ipv een FX5900XT.
We hebben dezelfde mamaplanken en behuizing (Lian-Li PC6070).
Mijn voeding heeft zelfs nog een 120mm outtake fan ipv haar 80mm.
Het verschil: 14 graden! (en ja, haar proc is ook 10% overclocked).
Mijn conclusie: de Prescott is idd een heethoofd. Ik zou mijn temps ook graag wat lager zien maar denk dat dat spiegisch is. Het ding blijft het echt wel doen :)
Mijn kastje overigens:
Afbeeldingslocatie: http://www.metalrush.com/albums/album04/Voeding_Mod_19.jpg
Zoals je ziet genoeg ruimte voor airflow, daar ligt het dus niet aan.
(front heeft overigens 2x 80 intakes)

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• Xander
offtopic:
Ja, tijdje niets van me laten horen, vakantie enzo ;)
Verwijderd schreef op 04 mei 2004 @ 22:11:
Ruim die kabels eens een beetje op >:) , dit doet er echt wel aan, de airflow van je intake is helemaal gehindert door die bussel kabels die er hangt, hier ook toegepast temp. verschil van +/- 10°c. Greetzzz
Al geprobeerd, en het resultaat daarvan zie je op die pic in de startpost.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~heynsber/before-after.jpg

Toch wel een verschil, en beter opgeruimd krijg ik het niet eigenlijk :P

EDIT:

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 04-03-2005 23:31 ]

Pagina: 1