Toon posts:

router, switch and wifi router combineren

Pagina: 1
Acties:
  • 336 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een sitecom wifi router/accesspoint gekocht,
wil deze installeren in een studentenhuis waar reeds een zyxel 10/100 router aanwezig is icm een switch.

Als het even kan wil ik de huidige opstelling ongewijzigd laten en mijn eigen wifi router aan de switch pluggen en dan als accesspoint gebruiken.
Alleen twee routers kan nog wel eens problemen opleveren volgens mij.

zyxel 10/00 router --> SWITCH --> Sitecom wifi router

Is deze opstelling mogelijk en hoe moet ik mijn wifi router configureren?

mvg,

Christian.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 14:16
Wan poort niet gebruiken, maar alleen het switch gedeelte gebruiken.
Op deze manier gebruik je de wifi/router/accesspoint als wifi/accespoint.

Werkt perfect, deze opstelling heb ik ook hier thuis gehad.

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 06:22

tozzke

aka tozzert

zoals al gezegd wordt.... de wan poort onbenut laten, hier draait een WRT54g van Linksys als AP en draait perfect op deze manier (wat ook logisch is)

Verwijderd

Topicstarter
uhm maar waar moet ik het inkomende signaal in de wifi router laten komen?

chris

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij zit er nl. alleen maar een wanpoort op (en 4 normale poorten plus printerpoort)

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-05 15:02
Dan moet het signaal van de andere router dus in één van die 4 poorten.
Zet bij je nieuwe wifi router ook de DHCP server uit. Dan werkt 'ie eigenlijk gewoon als switch met accesspoint.

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Topicstarter
oke hartstikke bedankt! ik ga er van de week mee aan de slag!!! mocht ik er niet uitkomen dan laat ik hier uiteraard mijn bericht achter

Verwijderd

Topicstarter
goed ik ben er mee bezig geweest, heb de volgende vragen

moet ik hem achter de switch plaatsen of direct achter de router?
als ik DHCP uitzet kan ik de router opeens niet meer benaderen
moet ik hem nu op een WAN poort zetten of op 1 van die andere poorten

en voor wat betreft TISCALI, moet ik nog bepaalde instellingen van TISCALI configureren of hoeft dat alleen te gebeuren op de primaire router??

ik heb dus DHCP uitgezet maar het internet werkte nog niet.
maar kon wel op de router komen, daarna niet meer.
ik heb hem nu gereset en wacht op input voor de volgende actie.

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 17:44
Is de "oude" router ook DHCP server?

In dat geval:

Geef eerst de "nieuwe" router een static ip-adres in de ip range van de andere router (maar wel buiten de DHCP range van die andere router dus). Tevens DHCP server uitschakelen in de "nieuwe" router. Tenslotte kun je hem in dat andere netwerk hangen, door een van de switch poorten van de "nieuwe" router te verbinden met de "oude" switch (hoeft waarschijnlijk niet met cross cable, want meeste moderne ap's hebben auto mdi/mdx).

Voorbeeld: oude router is 192.168.1.1 en geeft DHCP adressen uit van 192.168.1.100 t/m 192.168.2.200.
  • geef de nieuwe router een vrij IP buiten die range (bijvoorbeeld 192.168.1.11)
  • schakel de DHCP server in de nieuwe router uit
  • hang hem aan de andere switch
Als de andere router al netjes DHCP server is die internet instellingen goed doorgeeft aan je draadjes-netwerk, dan hoef je verder niet met internet instellingen aan de gang - die krijgen de pc's achter je ap ook gewoon van die andere router.

[edit: had me vergist in merk van je ap, weet niet zeker of ie auto mdi/mdx heeft - zoniet dan heb je een cross kabeltje nodig om hem aan die andere switch te hangen]

[ Voor 28% gewijzigd door Antonius op 03-11-2004 16:21 ]

• Marlibica
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

Marlibica

Tijd voor een ondertitel.

Ik denk dat het handig is om juist WEL de WAN poort te gebruiken. Als je die aansluit op een poort van de switch en de wanpoort op DHCP instelt, kun je hem als extra router gebruiken en heb je ook nog wat veiligheid t.o.v. je huisgenoten. Laat DHCP in je access point aan staan, DHCP requests komen nl. niet over een router (het zijn broadcasts) dus je huisgenoten hebben er geen last van. Je draait dan op een ander subnet dan je huisgenoten.

Ik heb er meerdere draaien op deze manier.

De internet instellingen v.w.b. Tiscali heb jij niets mee te maken, dit is in de Zyxel geregeld.

[ Voor 16% gewijzigd door Marlibica op 03-11-2004 16:24 ]

Sign here against sigs

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 22:19
Marlibica schreef op 03 november 2004 @ 16:21:
Ik denk dat het handig is om juist WEL de WAN poort te gebruiken. Als je die aansluit op een poort van de switch en de wanpoort op DHCP instelt, kun je hem als extra router gebruiken en heb je ook nog wat veiligheid t.o.v. je huisgenoten. Laat DHCP in je access point aan staan, DHCP requests komen nl. niet over een router (het zijn broadcasts) dus je huisgenoten hebben er geen last van. Je draait dan op een ander subnet dan je huisgenoten.

Ik heb er meerdere draaien op deze manier.

De internet instellingen v.w.b. Tiscali heb jij niets mee te maken, dit is in de Zyxel geregeld.
Ik ga mee met dit verhaal omdat je security op deze manier veel beter kan regelen.

Stel er rijd iemand langs met een laptop en die ziet jouw accespoint dan zittie meteen in de range van de andere bewoners als je het doet zoals hierboven aangegeven komen ze uit in een andere ip-reeks.

Zoiezo staat beveiliging boven op en zou ik macadres en encryptie gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
ja idd, ik wil zoiezo mac adres en wep encryptie gebruiken,

dus als ik het goed begrijp moet ik het volgende doen

zyxel router --> switch --> sitecom wifi router (kabel aansluiten op WAN met DHCP aan)

mac adres control en WEP inschakelen

en dan klaar?

of moet ik nog een bepaald WAN type instellen ?? (of hoort dit bij de instellingen van Tiscali en gebeurt dat op de Zyxel) Ik hoef verder dus ook geen LAN IP adress in te voeren?

en hoe genereer ik een wep key?? ik kon het in de router setup niet vinden, moest een 64 ogf 128 bit key invoeren maar er zit geen generator bij oid. (misschien moet ik nog even in de helpfunctie kijken of die daar toevallig inzit)

• Marlibica

Marlibica

of moet ik nog een bepaald WAN type instellen ??
Nee, geen PPPoA of PPP of weetikveel, gewoon iets van dynamisch adres (of desnoods statisch, vul je de gegevens zelf in). Iedere router moet die mogelijkheid hebben (ik heb het nu over configuratie WAN poort) Voorwaarde is natuurlijk wel dat er op de Zyxel een DHCP server draait, maar dat lijkt me wel
of hoort dit bij de instellingen van Tiscali en gebeurt dat op de Zyxel)
Ja.
Ik hoef verder dus ook geen LAN IP adress in te voeren?
Voor je eigen LAN moet je DHCP (server) in de sitecom aan zetten, dan gebeurt de ip-conf op je eigen PC vanzelf. Zorg er wel voor dat dit subnet niet in de range valt van die van de Zyxel.
en hoe genereer ik een wep key??
Probeer dit eens (wat is Google toch geweldig... :P )

Sign here against sigs

• Verbal Kint
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Ik heb gisteren ongeveer hetzelfde gedaan (zie Netwerk in een netwerk). Het enige wat ik veranderd heb om te kunnen internetten is het IP van de router, dit was namelijk gelijk aan het IP van de al bestaande router. Verder was het gewoon Inet in WAN de rest in de andere poorten en gaan.

Great minds think alike!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem ingesteld op static IP adres en de DHCP aan en het werkte direct!! wepkey ingesteld en nu nog mac control inschakelen en ik ben helemaal klaar

SUPER!!!

ik wil iedereen bedanken voor de bijdrages

groetjes,

Chris.

Verwijderd

Topicstarter
ehm nog even 1 dingetje, de downloads gaan echt SUPER traag, amper een kb per seconde en de paginas laden wel heel vlot over het algemeen, waar kan dit aanliggen? iets niet goed ingesteld?

• Marlibica

Marlibica

Hoeveel huisgenoten gaan er over hetzelfde lijntje?? Hoe breed is dat 'breedbandje'? Zijn je huisgenoten flinke 'leechers'?

Controleer ook je draadloze verbinding, kan zijn dat hij door storingen terugschakelt naar een lagere snelheid.

Sign here against sigs

Verwijderd

Topicstarter
de verbinding is goed, op dit moment is er niemand thuis en het zijn allemaal meiden die de lijn hoofdzakelijk voor msn gebruiken, niet bepaald leechers dus, de snelheid heb ik getest bij speedtest.nl en de ene keer erg snel, de andere keer erg laag, zou dat toch betekenen dat hier ergens in huis een pc aanstaat? de verbinding valt heel af en toe weg trouwens, het signaal is wel sterk.

Verwijderd

Topicstarter
Download

14.8 KByte/sec
(=118 kbps)
Upload

12.0 KByte/sec
(=96 kbps)
Connection
272.0 Conn/min
Ping test Nederland

30.0 ms

op de volgende iets netter:

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2004 15:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Resultaten van http://www.speedtest.nl
(Overgenomen op Thu Nov 4 2004 om 15:27:29 UTC+0100)

Download : 14.8 KByte/sec
Upload : 12.0 KByte/sec
Connection : 272.0 Conn/min
Ping test Nederland : 30.0 ms

Verwijderd

Topicstarter
ik heb wel een 11mbit verbinding met de laptop (constant zelfde snelheid)
er zit een 54mbit asus pcmcia kaartje in.
ik heb de mac control uitgeschakeld en ga even kijken of dat verschil uitmaakt.
is een 64bit wepkey voldoende beveiliging?

Verwijderd

Topicstarter
en dit zijn de gegevens van mn draadloze sub netwerk

IP Address 192.168.1.35 Static IP
Subnet Mask 255.255.255.0
Gateway 192.168.1.254
Domain Name Server 192.168.1.254

Verwijderd

Topicstarter
een ander probleem is datie een heleboel plaatjes op websites niet inlaad in de browser :(

• Juulleke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Juulleke

.nl

OT: Van de Edit knop gehoord?

Je hebt een static IP zie ik, waarom? Probeer gewoon dynamisch een IP van de DHCP server (je wireless router dus) te krijgen.

Juulleke

• Verbal Kint
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Inderdaad, waarom gewoon niet alles (ook de router zelf dus) op DHCP laten staan? WEP64 is niet heel erg onkraakbaar, WEP128 ook niet, WPA wel. Als WPA wordt ondersteund zou ik dat gebruiken, ook geen gedoe met hele lange keys maar gewoon een password.

Great minds think alike!

Verwijderd

Topicstarter
dan werkt het internet niet alsie op dynamisch staat, maar ik zal het nog een keer proberen, kan het ook eraan liggen dat ik kanaal 11 gebruik voor het wireless gedeelte?

sorry van die editknop ;-)

Verwijderd

Topicstarter
volgens mij word WPA niet ondersteund, als alles normaal werkt, zet ik de mac control weer aan, en dan probeer ik die SSID broadcast nog erbij uit te zetten, drie beveiligingen moet wel genoeg zijn toch?

ik heb het op dynamisch gezet en het werkt nog steeds :)

moet ik renew ip forever (auto reconnect) ook aanvinken?
of uit laten staan?

• Juulleke
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09-2025

Juulleke

.nl

Verdiep jezelf anders eens in DHCP en de werking ervan, daar heb je meer aan dan een kant-en-klaar antwoord.
http://searchnetworking.t...0,,sid7_gci213894,00.html

Daarnaast is het aan te raden om eerst het netwerk zonder beveiliging te testen. Loopt dit lekker, zet dan WEP aan bijv., gevolgd door MAC...

Edit: IP renew moet alleen aanstaan als je verwacht dat de ZYXEL totaal andere ranges van IP adressen uit gaat geven, dus is alleen nodig bij grote netwerk veranderingen in jou geval niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Juulleke op 04-11-2004 15:55 ]

Juulleke

• Marlibica

Marlibica

DHCP of niet, de gegevens kloppen en hij heeft internet.. Dan ligt het dus ergens anders

edit:

Sorry, had laatste reakties nog niet gezien..

[ Voor 30% gewijzigd door Marlibica op 04-11-2004 16:01 ]

Sign here against sigs

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem op kanaal 6 gezet (ergens in de handleiding gezien) hij stond op kanaal 11, alles lijkt nu normaal te werken, verbinding (tot nu toe) nog niet weggevallen. Heb ook ergens gezien dat er voor europa, amerika, azie, standaard kanalen zijn aangegeven, dus misschien was dit het probleem? (heb me zelf nooit heel erg verdiept in wireless dus van die kanalen weet ik niets af)

De lijn is nog steeds niet supersnel, maar goed is van verschillende dingen afhankelijk uiteraard, plaatjes worden nu wel ingeladen op de pagina's in ieder geval. ik heb het idee dat alles nu echt werkt!

Verwijderd

Topicstarter
yup alles werkt nu heel stabiel!!!

merci beaucoup! vous etes tres gentil ;-)

Verwijderd

Topicstarter
oke ik wou hier nog even op terug komen, alles werkt wel stabiel, maar ik ben er achter gekomen dat als ik de laptop direct op de switch zet, ik ongeveer 200kb/sec down haal en via de wifi router haal ik maximaal 30kb/sec !! ik begrijp niet waar het aan ligt en momenteel heb ik al mijn eigen laptop en met deze kan ik niet eens op de router komen als ik het ip-adres van de router intik:\\192.168.123.254

hoe moet ik nu verder?

Verwijderd

Topicstarter
Heb uiteindelijk alles goed gekregen, heb de router gereset, op standaard fabriekswaarden laten staan, hij staat nu gewoon op de WANPOORT aangesloten.
Heb WEP en MAC control ingeschakeld. De snelheid is nu helemaal in orde.
Blijkbaar hoef je zaken zoals DHCP en dyn. IP niet in te voeren, de router pakt als het goed is zelf het signaal!

Moet ik SNMP volledig uitschakelen? of alleen "remote"
ik kan het namelijk zowel voor

local als remote instellen. Allebei uitzetten of alleen remote?

dat SSID of closed network kan ik overigens nog steeds niet vinden, heel frapant!

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2004 11:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2004 @ 16:58:
Heb uiteindelijk alles goed gekregen, heb de router gereset, op standaard fabriekswaarden laten staan, hij staat nu gewoon op de WANPOORT aangesloten.
Heb WEP en MAC control ingeschakeld. De snelheid is nu helemaal in orde.
Blijkbaar hoef je zaken zoals DHCP en dyn. IP niet in te voeren, de router pakt als het goed is zelf het signaal!

Moet ik SNMP volledig uitschakelen? of alleen "remote"
ik kan het namelijk zowel voor

local als remote instellen. Allebei uitzetten of alleen remote?

dat SSID of closed network kan ik overigens nog steeds niet vinden, heel frapant!
beide uitzetten als je het niet gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
oke en hoe kan ik instellen dat het SSID niet zichtbaar is voor iedereen? alleen als je direct de naam intyped kun je dan verbinding krijgen zeg maar, ik kan die optie niet vinden in de router, is het misschien "discard ping from wanside?"

"Discard PING from WAN side"
When this feature is enabled, any host on the WAN cannot ping this product.
Pagina: 1