Netwerk in een netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05-2025

Verbal Kint

The man with the plan

Topicstarter
Morgen ga ik bij mijn schoonouders een netwerk in een netwerk installeren. Tenminste, dat is de bedoeling... Situatie: Mijn schoonouders delen hun internet met een aantal buren. Ergens bij een buurman staat de router/switch en er lopen allerlei kabels door de dakgoten. Eén van die kabels komt uit bij mijn schoonvader en zit in zijn PC.

Nu is mijn schoonpa een eigen bedrijf (aan huis) gestart en ik heb hem aan een mooie laptop (centrino) + wireless router/switch geholpen. De linksys WRT54G. De bedoeling is nu dat de linksys het interne netwerkverkeer doet, dus de vaste PC op een vaste poort en de laptop via wlan zodat bestanden en printers intern gedeeld kunnen worden. Omdat de buren daar niets mee te maken hebben hoeft daar niks van naar buiten. Buiten is dus de netwerkkabel uit de dakgoot die nog wel gebruikt moet worden om het internetverkeer overheen te sturen.

Hoe kan ik dit het beste instellen. Met de linksys kan/mag ik alles doen, de andere router (die van de buurman) is niet of moeilijk bereikbaar ben ik bang. Ik heb iets gelezen over een "bridge" maar is dit wel wat ik nodig heb?

Great minds think alike!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ram die kabel uit de dakgoot in een WAN port, en creer een local LAN met een ander subnet dan het LAN van de buren, en geef het IP adres van het buren netwerk op als def. gateway.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Topicstarter
Koffie schreef op 02 november 2004 @ 16:30:
Ram die kabel uit de dakgoot in een WAN port, en creer een local LAN met een ander subnet dan het LAN van de buren, en geef het IP adres van het buren netwerk op als def. gateway.
OK, de WAN poort is degene waar "internet" bijstaat en het IP adres van de buren (van de modem/router) staat bij ipconfig onder "gateway", toch? :)

Ik wilde maar beginnen met het aan de praat krijgen van het LAN verhaal en zodra dat werkt ook WLAN de lucht in krijgen. Ik zie nu al vele routerresets. ;)
Vroeger :z toen we nog gewoon een 56k modempje hadden en 10mbit hubs al onbetaalbaar waren hoefde ik dit soort dingen nooit te doen. Toch lijkt het me wel leuk om dit ook 's te proberen. :)

Great minds think alike!

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Topicstarter
Update:

Het werkt! Het ging zelfs erg makkelijk allemaal. Het enige wat ik heb veranderd was het IP van de Linksys. Dat was namelijk hetzelfde als het IP van de router/modem bij de buren, wat mij niet zo handig leek. Verder hoefde ik helemaal niets te veranderen. Alles werkte meteen nadat de stekkers er in zaten.

Ook wireless installeren ging prima. Heb het ingesteld met no SSID broadcast en WPA beveiliging. Geen MAC filtering omdat het dan te lastig wordt om snel even een andere computer in het netwerk te hangen. SSID & WPA sleutel onthouden is al genoeg gevraagd hier. ;)

Great minds think alike!

Verwijderd

/me overweegt in het kader van "help tweakers aan slecht beveiligde accespoints" "hier" even nader te specificeren..... ;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sinds wanneer is WPA slecht beveiligd :?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Verbal Kint

Verbal Kint

The man with the plan

Topicstarter
Koffie schreef op 04 november 2004 @ 12:07:
Sinds wanneer is WPA slecht beveiligd :?
Precies, en daarnaast moet dan ook nog de SSID worden "geraden", en nee, dat is niet "linksys". ;)

Ik denk dat "men" dan eerder één van de vier onbeveiligde netwerken pakt die daar rondhangen. :)

Great minds think alike!

• Evos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 07:01
Heb je nu het "buurnetwerk" in 1 van de Lan poorten gestopt? (of lees ik slecht)

Het is een makkelijke manier om het werkend te krijgen, maar als het om een bedrijfje gaat is het veiliger om het buurnetwerk in de WAN te pleuren maar is je wel duidelijk denk ik

Dit onder het motto "help tweakers aan slecht beveiligde netwerken" 8)
Pagina: 1