Net als vele andere personen op het forum wil ik een nieuwe grote HDD installeren op een wat ouder moederbord. Ik ben bekend met het probleem en heb de faq gelezen (OM FAQ / Beleid) en heb de moeite genomen op de website van de moederbord fabrikant te bezoeken.
Maar mijn vraag is iets algemener zodat we er hopelijk voor altijd vanaf zijn:
- Is er een softwareprogramma dat de LBA "versie" (28/48) kan herkennen ?
(Het mag wat mij betreft een programma zijn onder DOS/Linux/Windows (whatever), dan maak ik wel een bootflop voor dit doel.)
- Of kent iemand een BIOS-routine die kan achterhalen zodat iemand een diagnose programma in elkaar kan knutselen ?
---
Mijn casus, voor het geval iemand het interesseert, is een Via Epia V10000 moederbord met BIOS 1.06 (19-6-2003) (VIA VT8231-southbridge ATA66/100) en een (nog aan te schaffen) WD1600JB harde schijf (160GB ATA100). Draait nu Slackware 10.0 (2.4.27 kernel)
(Reageer alleen op de casus als je hetzelfde moederbord heb (Epia V-serie) en een harde schijf >130 GB)
Maar mijn vraag is iets algemener zodat we er hopelijk voor altijd vanaf zijn:
- Is er een softwareprogramma dat de LBA "versie" (28/48) kan herkennen ?
(Het mag wat mij betreft een programma zijn onder DOS/Linux/Windows (whatever), dan maak ik wel een bootflop voor dit doel.)
- Of kent iemand een BIOS-routine die kan achterhalen zodat iemand een diagnose programma in elkaar kan knutselen ?
---
Mijn casus, voor het geval iemand het interesseert, is een Via Epia V10000 moederbord met BIOS 1.06 (19-6-2003) (VIA VT8231-southbridge ATA66/100) en een (nog aan te schaffen) WD1600JB harde schijf (160GB ATA100). Draait nu Slackware 10.0 (2.4.27 kernel)
(Reageer alleen op de casus als je hetzelfde moederbord heb (Epia V-serie) en een harde schijf >130 GB)
[ Voor 3% gewijzigd door LionO op 15-10-2004 13:41 ]
Another Stupid N00b ! Mijn machientje(s) PC Specs
"If it ain't broken, don't sell it", me ?