HDcamera's en HDTV enkel resolutie ?

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008

• mkanon
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Wij hadden op m'n werk een dicussie over de definitie HD (high definition)

We gaan namelijk een Produktpresentatie opnemen op DVD, deze wordt in apple gemaakt volgens het programma (final cut) in HD formaat, nu is volgens mij HD gewoon de resolutie van het eind produkt, en als je met kleine letters etc werkt is HD gewoon prettiger te lezen, (Presentatie wordt voornamelijk op laptop + beamer geshowd, en als bijzaak bij consumenten thuis)

Als je dan eens op inet gaat kijken naar HD camera's dan vindt je 2.2 megaPixel camera's voor onder de 1000 euro deze kunnen dus de resolutie van HD tv aan...

Maar als je gaat zoeken op HD camera's dan vindt je enkel camera's van 3000 plus...

Wat is nu het verschil tussen "hogeresoltie film" en HDTV, en wat is volgens jullie nodig voor een project zoals ik het beschrijf ?

I reject your reality and substitute my own!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
HDTV is een specificatie die onder andere de resolutie beperkt tot de volgende mogelijkheden:

720p - 1280x720 pixels progressive
1080i - 1920x1080 pixels interlaced
1080p - 1920x1080 pixels progressive

Dit alles bij 60Hz. HDTV beschrijft ook gedeeltelijk hoe er gecodeerd moet worden (MPEG-2) en welke audio codecs gebruikt mogen worden (zoals AC-3).

Wat bedoel je nou met die camera's? Welke (DV?) camera's heb je voor < € 1000,- ? Dat zijn toch geen fototoestellen he?

[ Voor 18% gewijzigd door Juup op 14-10-2004 14:18 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Verwijderd

Volgens mij is dit 's werelds eerste consumenten HDTV camcorder. Hij zal op ongeveer dezelfde prijs als de VX2100 bij introductie uitkomen, dwz rond de 4000 euro. Wil je meer een echt consumentencamera'tje, dan moet je ff tot volgend jaar wachten, dan introduceren ze dit ook in de nieuwe serie consumenten videocamera's.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:55

Jag

mkanon schreef op 14 oktober 2004 @ 13:09:
Wij hadden op m'n werk een dicussie over de definitie HD (high definition)

We gaan namelijk een Produktpresentatie opnemen op DVD, deze wordt in apple gemaakt volgens het programma (final cut) in HD formaat, nu is volgens mij HD gewoon de resolutie van het eind produkt, en als je met kleine letters etc werkt is HD gewoon prettiger te lezen, (Presentatie wordt voornamelijk op laptop + beamer geshowd, en als bijzaak bij consumenten thuis)

Als je dan eens op inet gaat kijken naar HD camera's dan vindt je 2.2 megaPixel camera's voor onder de 1000 euro deze kunnen dus de resolutie van HD tv aan...

Maar als je gaat zoeken op HD camera's dan vindt je enkel camera's van 3000 plus...

Wat is nu het verschil tussen "hogeresoltie film" en HDTV, en wat is volgens jullie nodig voor een project zoals ik het beschrijf ?
HDTV is idd zoals Jaaap zei een video standaard met meerdere mogelijke resoluties. Als je je presentatie in 1 van die resoluties maakt, dan kan je het HD noemen. Maar dan moet je het niet op DVD "opnemen", tenminste als je daarmee DVD-video bedoelt. Dat gebruikt namelijk gewoon PAL of NTSC, geen high def dus.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:14
Ik geloof dat JVC een 720p/i camera heeft voor niet al te veel geld.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Voor dat ik alles door de war haal zal ik even een voorbeeld geven,

vorige maand hebben we een DVD presentatie gemaakt met 3dmax animaties, hier zaten ook nog geimporteerde jpgs bij etc etc, de hele film was eerst op een "standaard" formaat op dvd gezet, wij waren het toen allemaal eens dat de DVD wazig en niet scherp was.. toen alles op wat Finalcut pro noemt HD gedaan, dus alles in hogere resoluties aangeleverd. en toen was alles WEL scherp!

Bij de nieuwe presentatie moeten we "echte" beelden invoegen, deze hebben we als test ingevoegd van een 0,4mpix camera (beelden van 640x480) deze moeten we dus opblazen wil hij netjes in de al bestaande frames passen..

Dat willen we dus niet we willen de juiste grote al schieten, de grote is volgens final cut "HD formaat" en daar is dus het probleem.. is dan een camera die volgens die resolutie filmt genoeg, of moeten we een HD cam hebben die dus vele malen duurder is !

• Jag

Jag

mkanon schreef op 14 oktober 2004 @ 15:42:vorige maand hebben we een DVD presentatie gemaakt met 3dmax animaties, hier zaten ook nog geimporteerde jpgs bij etc etc, de hele film was eerst op een "standaard" formaat op dvd gezet, wij waren het toen allemaal eens dat de DVD wazig en niet scherp was.. toen alles op wat Finalcut pro noemt HD gedaan, dus alles in hogere resoluties aangeleverd. en toen was alles WEL scherp!
Ik snap er weinig van. Heb je er nou in beide situaties DVD video van gemaakt? Dat is 576i, lijkt me een beetje zonde om dan je HD materiaal omlaag te gaan converteren. Waarom biedt je het niet gewoon in 720p aan, aan de projector?

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Jag schreef op 14 oktober 2004 @ 15:47:
[...]
Ik snap er weinig van. Heb je er nou in beide situaties DVD video van gemaakt? Dat is 576i, lijkt me een beetje zonde om dan je HD materiaal omlaag te gaan converteren. Waarom biedt je het niet gewoon in 720p aan, aan de projector?
Ik begin er wel steeds meer van te snappen geloof ik! een DVD kan tot 576pixels ? en HD tv is 720Pixels dus zodra ik hem op DVD zet downgrade ik hem in principe weer..

Wat ik niet snap is dus waarom ik op gewone kwaliteit de letters wazig zag en op HD de letters scherp (op DVD)

edit: een resolutie van DVD is dus 576 dus een 0,8megapix is genoeg en alles hoger is overdone ?

[ Voor 8% gewijzigd door mkanon op 14-10-2004 15:53 ]

Verwijderd

FatalError schreef op 14 oktober 2004 @ 15:41:
Ik geloof dat JVC een 720p/i camera heeft voor niet al te veel geld.
Lees er net over in de link die ik plaatste: JVC's HD1/HD10

Edit: link

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2004 15:57 ]

• Jag

Jag

mkanon schreef op 14 oktober 2004 @ 15:52:
[...]

Ik begin er wel steeds meer van te snappen geloof ik! een DVD kan tot 576pixels ? en HD tv is 720Pixels dus zodra ik hem op DVD zet downgrade ik hem in principe weer..

Wat ik niet snap is dus waarom ik op gewone kwaliteit de letters wazig zag en op HD de letters scherp (op DVD)

edit: een resolutie van DVD is dus 576 dus een 0,8megapix is genoeg en alles hoger is overdone ?
Dat snap ik idd ook niet. Maar je downgrade idd als je naar DVD formaat gaat (576i). 720p heeft niet alleen verticaal meer pixels, maar is ook nog eens een 16:9 formaat. Uiteindelijk heeft het factor 2 keer meer pixels.

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Maar wat is dan overdone als ik dus een DVD wil produceren, en er Fullscreen video in wil renderen ? dan heeft HD dus weinig zin ? want ik downgrade het toch weer ?

Wat voor camera is hier dan geschikt voor ?

Verwijderd

De film/presentatie komt wel op dvd maar niet in dvd formaat als ik het goed begrijp. Net zoals je een transport stream file op dvd kwakt.

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Ik wil een DVD maken die de maximale scherpte heeft kwa resolutie zodat als ik kleine schema's etc wil laten zien (in jpg formaat geimporteerd) ik dit goed kan lezen, bij deze maximale resolutie wil ik ook stukje film kunnen invoegen (nu hebben we dat dus getest met een camera die een film produceerd van 640 bij 480 dat is dus niet scherp genoeg, ik heb dus een camera nodig die de maximale resolutie van een DVD kan filmen,

want ik heb een software pakket die alle resolutie's kan verwerken,
jpg's die ik op alle resolutie's kan renderen
En daar moet de camera dus nog bij, en die moet dus ook die maximale resolutie kunnen filmen zodat ik niks hoef op te blazen

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 16:09:
De film/presentatie komt wel op dvd maar niet in dvd formaat als ik het goed begrijp. Net zoals je een transport stream file op dvd kwakt.
Nee, volgens mij wil hij gewoon het DVD video formaat gebruiken. Met duidelijkheid heeft het niets te maken idd :).
mkanon schreef op 14 oktober 2004 @ 16:16:
Ik wil een DVD maken die de maximale scherpte heeft kwa resolutie zodat als ik kleine schema's etc wil laten zien (in jpg formaat geimporteerd) ik dit goed kan lezen, bij deze maximale resolutie wil ik ook stukje film kunnen invoegen (nu hebben we dat dus getest met een camera die een film produceerd van 640 bij 480 dat is dus niet scherp genoeg, ik heb dus een camera nodig die de maximale resolutie van een DVD kan filmen,

want ik heb een software pakket die alle resolutie's kan verwerken,
jpg's die ik op alle resolutie's kan renderen
En daar moet de camera dus nog bij, en die moet dus ook die maximale resolutie kunnen filmen zodat ik niks hoef op te blazen
Misschien dat het voordeel heeft om alles eerst in HD te doen tov een lagere resolutie voordat je het downgrade naar DVD video, maar dat weet ik dus niet zeker. Wat ik wel zeker weet, is dat het echt gaat helpen als je het gewoon in HD houdt. Zeker met kleine lettertjes en schema's, daar is DVD video niet echt geschikt voor. Als je projector HDTV resoluties aankan, zou ik het zeker in HD houden.

• mkanon
  • Niet online

mkanon

www.kanonweb.nl

Topicstarter
Jag schreef op 14 oktober 2004 @ 16:24:
[...]
Nee, volgens mij wil hij gewoon het DVD video formaat gebruiken. Met duidelijkheid heeft het niets te maken idd :).

[...]
Misschien dat het voordeel heeft om alles eerst in HD te doen tov een lagere resolutie voordat je het downgrade naar DVD video, maar dat weet ik dus niet zeker. Wat ik wel zeker weet, is dat het echt gaat helpen als je het gewoon in HD houdt. Zeker met kleine lettertjes en schema's, daar is DVD video niet echt geschikt voor. Als je projector HDTV resoluties aankan, zou ik het zeker in HD houden.
ondanks dat ik het op DVD brand ? en welke camera is dan van toepassing ?

Verwijderd

Zie mijn posts.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02 17:31

MBV

Is het niet dat High Defenition in de breedste zin van het woord wordt gebruikt? Dus een standaard resolutie, maar minder compressie, waardoor het beeld toch duidelijker is? Ik ken het programma Final Cut niet, dus het is maar een suggestie. Probeer het bestand eens af te spelen in media player o.i.d., en vraag de eigenschappen op. Wat voor info wordt er daar over de video stream gegeven?

[edit] Ik denk zoieso dat het verstandig is, als het mogelijk is, de presentatie in HDTV formaat op te nemen. Je hebt dan wel problemen met de ondersteuning van 'huiskamer' dvd-spelers. Dat de film een lagere resolutie heeft maakt vrij weinig uit: bij de film is de scherpte veel minder belangrijk. Je tekst is dan wel scherp.

[ Voor 30% gewijzigd door MBV op 14-10-2004 16:43 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-02 13:47
Als je gewoon dvd video wilt gebruiken, dus een dvd schijfje wat je in een losse dvd speler doet, heb je genoeg aan een degelijke DV video camera, die gebruikt een resolutie van 720x576 wat overeen komt met DVD video. Plaatjes etc komen dan ook in die resolutie er op te staan.
Voor film/videobeelden is die resolutie ook best prima. Wil je een presentatie houden met echt leesbare teksten dan moet je de tekst groter maken. Het is maar net wat het doel is. Moet het echt duidelijk informatief zijn dan zou ik geen DVD video gebruiken, maar een (quicktime?) filmpje via een laptop/pc af laten spelen, fullscreen en maken op de resolutie van de projector (bijv. 800x600 of 1024x768), zonder dat er een dvd speler aan te pas komt.

Maar voor video en dvd kun je prima een DV camera gebruiken.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• peter_the_hobbit
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-01 22:19
zoals shittyoldman zegt, een dv cam zal meer dan genoeg zijn. Je filmt hetgeen je nodig hebt, importeert (in ruwe AVI) dit in final cut (pro) en plakt daarbij de foto's, teksten, enz.
Nu maak je je project. Plakt alles tesamen tot een mooi geheel.

Daarna exporteer je dit project naar bv.quictime(hoge resoltie) ,gewoon pure avi (zal zeer veel plaats innemen, maar wel geen kwaliteitsverlies), of HD formaat.

Dit zet je dan op een dvd (geen video-dvd), of zet je gewoon op de laptop die je zal gebruiken om te projecteren.

Verwijderd

Mijn camara heeft één CCD-Chip van1/6", 800 000 pixels
nu is dit het totaal aantal pixels die hij kan geven.
maar nu is mijn vraag welke resolutie hoort hier bij. ? of werkt dit zo niet.

bv. HD tv 720P 1280 x 720 = 921.600 pixels
dus theoretisch een digitale camara van meer dan 921.600 pixels kan hd 1280 x 720 (720p ) uitzenden.

Verwijderd

Die camera stuurt gewoon een PAL (of NTSC) signaal uit, zoals alle niet HD camera's.

Beetje overbodig om daarvoor een 3 jaar oud topic eens omhoog te schoppen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.