Toon posts:

Kan niet bij data van SATA schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai met XP en heb een Asus P4C800-C moederboard
wat is het geval....
Na het installeren van Ghost en proberen een Ghost te maken van mijn C-schijf is na het opnieuw opstarten mijn PC totaal vast gelopen op Ghost...
Ghost heeft op C een partitie aan gemaakt en daar starte hij in eerste instantie ook op maar dan kwam de zandloper in beeld en stond de PC voledig vast..
Ik heb XP nu opnieuw er op geinstalleerd, meer hellaas kan ik mijn 2 ander schijven niet meer aan, het systeem ziet ze wel maar ik kan ze niet openen, wat ik ook probeer....
voor alle duidelijkheid ik heb 3 Sata schijven...
1 systeem schijf en 2 data schijven....
Ik heb geen toegrip op de Sataschijven, deze worden aangegeven als verwijderbareschijven, ik ben a technisch met Sata maar wil daar wel meer over leren
Ik weet niet hoe ik de Sata schijven zo weer kan maken dat deze gewoon te zien zijn (in de Bios heb ik het al op diverse manieren geprobeerd, maar als ik volgens het boekje van het moederbord werk dan start de PC op en krijg ik na enkele seconden in de XP windows opstart een blauwscherm en start de pc weer opnieuw op)
anders krijg ik de melding no system disk (system failler)
Ik heb diverse programma´s gedownload van lostdata, maar in principe is mijn data niet verloren, maar staan deze op een van de sata schijven die een ander letter hebben gekregen.... en ik daar niet bij kan....
Het configureren van deze schijven is wat ik begrepen heb als volgt gegaan bij het installeren van deze PC...
de man heeft mijn C schijf geformateerd en daar het Windows XP systeem op gezet,
Daarna heeft hij de andere 2 schijven zo gemaakt dat deze eigenlijk als 1 gezien wordt (320 gB)en deze geformateerd, en later gedeeld....
of dit een normaal is weet ik niet, maar mijn Sata schijven werken met Raid en nu dus niet meer te benaderen....

ik heb veel gegevens van mijn oude computer op de D schijf staan, maar kan deze helaas er niet vanaf halen, ook een Bacup van C heb ik op deze schijf staan...
wat kan ik doen om de 2 Sata schijven weer aan de praat te krijgen zonder dat ik daar data op verlies??

met vriendelijke groet Brabander :(

Verwijderd

BalusC schreef op 12 oktober 2004 @ 09:40:
Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?" :)
klik :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 19:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Door Misterjonge - Tuesday 12 October 2004 19:24

quote:
BalusC schreef op 12 oktober 2004 @ 09:40:
Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Hoe krijg ik verloren gegane data terug?"

dat heb ik al geprobeerd, maar meeste zijn free to try, maar kan zo mijn verloren data niet kopieeren naar een andere schijf, om dan een Backup te kunnen terug draaien....
GetDataBack for NTFS heb ik ook geprobeerd, maar daar moet je dan een licentie voor hebben, om daar voor een keer een software programma aan te kopen en dan niets er mee doen vind ik ook zo iets...

Verwijderd

dat heb ik al geprobeerd, maar meeste zijn free to try, maar kan zo mijn verloren data niet kopieeren naar een andere schijf, om dan een Backup te kunnen terug draaien....
GetDataBack for NTFS heb ik ook geprobeerd, maar daar moet je dan een licentie voor hebben, om daar voor een keer een software programma aan te kopen en dan niets er mee doen vind ik ook zo iets...
Dat stond niet in de startpost :P

Kan je niet iets met Knoppix proberen als je in de BIOS gewoon je schijven 'ziet' ?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat is Knoppix
is dat zoiets als Remote Monitoring Utility, wat ik daar van gezien heb is dat de vorige keer meer dingen in stonden, zoals de schijven die in mijn systeem szitten, nu zie ik alleen mijn PC....

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:38
Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 19:35:
Wat is Knoppix
is dat zoiets als Remote Monitoring Utility, wat ik daar van gezien heb is dat de vorige keer meer dingen in stonden, zoals de schijven die in mijn systeem szitten, nu zie ik alleen mijn PC....
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=knoppix&lr=

Probeer te booten met een cd van knoppix..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 19:35:
Wat is Knoppix
Knoppix is een linux versie die volledig vanaf een cd boot en niks op je hardeschijf schrijft o.i.d. Je kan hier makkelijk mee werken (lijkt in normale omgang wel een beetje op windows) Er is ook een brandprogamma meegebrand zodat je al je belangrijke data kan branden

edit:
en ja het is freeware :P alleen +/- 700 mb om te downloaden

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2004 20:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
en ja het is freeware alleen +/- 700 mb om te downloaden

geen probleem, onbeperkt data limiet...
en 3 andere PC die ik eventueel kan gebruiken om te downloaden....
maar ik hoop dat ik doormiddel van jullie hulp de boel weer aan de praat krijg...

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Verwijderd schreef op 12 oktober 2004 @ 19:22:

voor alle duidelijkheid ik heb 3 Sata schijven...
1 systeem schijf en 2 data schijven....
de man heeft mijn C schijf geformateerd en daar het Windows XP systeem op gezet,
Daarna heeft hij de andere 2 schijven zo gemaakt dat deze eigenlijk als 1 gezien wordt (320 gB)en deze geformateerd, en later gedeeld....
of dit een normaal is weet ik niet, maar mijn Sata schijven werken met Raid en nu dus niet meer te benaderen....

ik heb veel gegevens van mijn oude computer op de D schijf staan, maar kan deze helaas er niet vanaf halen, ook een Bacup van C heb ik op deze schijf staan...
wat kan ik doen om de 2 Sata schijven weer aan de praat te krijgen zonder dat ik daar data op verlies??
Ik vind je uitleg niet echt duidelijk, maar als ik het goed begrijp wil je gegevens terug halen van 2 schijven die eerst apart gebruikt werden maar nu in een raid 0 configuratie staan. Vooraleer je de oorspronkelijke data hier weer af kan halen zul je ze eerst terug als aparte schijven moeten instellen.

...als ik het goed begrijp. :?

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind je uitleg niet echt duidelijk, maar als ik het goed begrijp wil je gegevens terug halen van 2 schijven die eerst apart gebruikt werden maar nu in een raid 0 configuratie staan. Vooraleer je de oorspronkelijke data hier weer af kan halen zul je ze eerst terug als aparte schijven moeten instellen.

Je begrijpt het niet helemaal, ik heb een soort chrah gehad, en kan nu niet aan mijn Sata schijven, ik kan ze wel zien, maar kan ze niet aan in windows, schijven zien eruit alsof ze vol staan, maar 1 schijf is nagenoeg leeg en op de andere staat ongeveer 10 a 15 gB op dus ook niet veel, maar deze data wil ik natuurlijk op een of andere manier toch weer bij kunnen.....
(160 Gb per schijf)
wat ik ook geprobeerd heb na de Chrash ik kan de schijven niet activeren in XP
daarom wil ik eerst proberen om de gegevens van de schijven veilig te stellen, en dan maar uithuilen en opnieuw beginnen met installeren van de complete PC als er niets anders meer opzit althans..
Met vriendelijke groet Brabander

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik begrijp jouw verhaal nog steeds niet.

En dit citeer ik uit de topicstart:
maar in principe is mijn data niet verloren, maar staan deze op een van de sata schijven die een ander letter hebben gekregen.... en ik daar niet bij kan....
Waarom kun je daar niet bij? Wat gebeurt er dan?

Verwijderd

Topicstarter
ik krijg op een schijf de melding dat er een fout is of dat de schijf beschadigt is, en de andere schijf zou geformateerd moeten worden :? maar beide schijven zij geformateerd, en hebben gedraaid.....
Bij het begin heeft diegene die mijn PC gebouwd heeft ook coolers in gebouwd voor de schijven, toen ging het mis omdat men de kabeltjes verwisseld had..
zo gevoelig is de insteling van mijn sata configuratie...
het probleem zit hem in het vorige configuratie van de schijven, of dit op de juiste manier is geweest weet ik niet, maar een feit is nu wel dat ik met en PC zit waar eigenlijk dik 350Gb aan opslag op kan en dat ik nu alleen 1 schijf aan kan (de systeem schijf WD36GB ) die door Ghost in partities is gedeeld onder C en F
op F staat mijn windows configuratie's en op C stond ghost, maar die heb ik verwijderd.....

met vriendelijke groet Brabander

Verwijderd

Topicstarter
ik ga vanavond diverse dingen uit proberen met knoppix, wat kan ik het beste doen om mijn PC weer op orde te brengen...
Mijn Sata schijven zijn als Raid ingedeeld, en is het daardoor dan mogelijk dat ik na een computer chrash nu geen van de 2 dataschijven kan benaderen met XP...
Mijn systeemschijf zit ook op Raid als 1e... daarom kan ik nu gewoon mijn PC opstarten...in XP
wie kan mij eventueel verder helpen?
met vriendelijke groet Brabander _/-\o_

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 17:17:
Mijn Sata schijven zijn als Raid ingedeeld, en is het daardoor dan mogelijk dat ik na een computer chrash nu geen van de 2 dataschijven kan benaderen met XP...
Hmm .. RAID FAQ

Verwijderd

Topicstarter
1 Sata schijf bleek defect te zijn....
Na een halve zaterdag middag bij de computerboer te hebben rond gehangen blijkt er 1 schijf van nog geen 2 weken oud te zijn gesneuveld...
door de schijf op een server onder raid te hangen heb ik gelukkig nog mijn data voor een grote gedeelte terug kunnen halen...
Ook met Knoppix hebben we gezien dat de schijf niet lekker meer draaide...
Bij aanschaf van de PC hebben ze me aangeraden om de harde schijven te koelen omdat er 1 schijf vrij warm werdt...
dit blijkt achteraf dus de schijf te zijn die gesneuveld is....
en ja hoor het was een Maxtor Sata schijf van 160 Gb..
met vriendelijke groet Brabander
:( :(
Pagina: 1