[Discussie] Updaten van FAQ/Reviews?

Pagina: 1
Acties:
  • 193 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 16:08
Zoals jullie allemaal weten zijn de FAQ/Reviews nogal outdated en redelijk incompleet. Ik heb dit aangekaart en gesuggereerd aan de NOS mods in het volgende topic. Ik raad jullie ook aan om dit topic eventjes door te lezen.

Het komt er dus op neer dat de NOS mods hier mee akoord gaan om dit gedeelte van NOS up te daten, mits er genoeg belangstelling is. Ik post dit topic ook om te kijken of er voldoende belangstelling is om dit idee voort te zetten. Het is natuurlijk wel leuk om dit één keer te maken en er verder niet naar om te kijken, maar het bijhouden van de documenten is net zo belangrijk. Anders krijgen we weer het zelfde probleem als er nu is. Het is sowieso wel al besloten dat alleen ervaren mensen hier aan mee werken. Of je ervaren bent of niet kan je zelf het beste oordelen lijkt mij :)

Voor het geval je denkt "Ja laten ze maar gaan googlen ofzo. Op internet staan zat howto's" Klopt, helemaal met je eens. Maar het is wel zo mooi om beginnende gebruikers niet meteen weg te sturen op google en het ze verder maar uit te laten zoeken. Immers, op andere fora staan ook basisdingen, dus waarom op NOS dan niet?

Er zijn nog een aantal discussie punten die openstaan.
  • Hoe uitgebreid willen we de howto's?
  • Blijft het bij besturingsystemen?
  • Moet een howto "beoordeeld" worden?
  • Welk niveau is gewenst?
  • Aparte applicatie howto's? (Xorg, postfix, sendmail enz enz?)
  • Zijn er nog andere bezwaren/discussie punten?
Om mijn persoonlijke mening kort te houden, denk ik dat de dingen die speciaal bij de distibutie horen duidelijk in een howto moeten staan (apt-get, emerge, ports-tree enz). Verder denk ik dat een mailserver combinatie wel mooi is met postfix/amavisd-new/clamav/spammassasin bijvoorbeeld. Een Xorg howto is misschien ook wel mooi.

Nogmaals, als je hier interesse in hebt is het ook de bedoeling om je howto up-to-date te houden. Anders zitten we over een jaar weer met oude howto's en dat is precies waarom zowel ik als de mods dit project willen starten.

----------

Hier nog een overzicht over wie wat gaat doen:

Laatste Update: 14 oktober 22:50
  • Debian: Active2, _JGC_
  • FreeBSD: Silentsnake, MadCow
  • GNOME: Beelzebubu, StratoS_V2.0
  • Mailserver: _JGC_
  • Webserver: Silentsnake, StratoS_V2.0
  • IPtables: WHiZZi
  • DHCP: WHiZZi
  • File Systems: StratoS_V2.0
  • Fedora: DGTL_Magician
  • KDE: Silentsnake
  • Slackware: slager, Justin_Time
  • OpenBSD: SrFr
Openstaande onderwerpen (niet dat alles gedaan hoeft te worden hoor. Het zijn maar ideeën)
  • udev
  • Bind
  • IPtables
  • KDE
  • Slackware
  • De echte Unix/Linux basics?
  • Andere ideeën?

[ Voor 33% gewijzigd door silentsnake op 14-10-2004 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb (uiteraard) interesse om de GNOME review up te daten.

Misschien is het interessant om in teams van meerdere mensen te werken. Als eentje geen tijd heeft, kunnen de anderen de "maintainance" gewoon blijven doorzetten. Ook kan je zo nieuwe mensen in je team laten opnemen zonder een gigantisch steile leercurve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Active2 en ik willen Debian wel voor ons nemen, die oude potato rotzooi kan echt niet meer.

Verder zou ik evt nog wat aandacht willen schenken aan Archlinux, alhoewel ik denk dat Blaasvis daar ook wel belang bij heeft.

Verder denk ik dat er ook aandacht geschonken mag worden aan het nieuwe udev systeem met hotplug, HAL en DBUS, dit is eindelijk iets wat linux op gelijke hoogte brengt met Mac OS X en Windows XP wat betreft hardware installatie, en lijkt mij redelijk onmisbaar.

Edit: mailserver howto met cyrus, postfix, openldap, spamassassin en clamav met een filterscript erbij is in de maak, ben nu nog bezig het op te zetten voor een ISP met zo'n 800 mail domeinen op 1 server (ja, zoveel bestaat op 1 server, en het draait zelfs met vpopmail nog :P)

[ Voor 23% gewijzigd door _JGC_ op 13-10-2004 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

In hoeverre is er vanuit de NOS userbase interesse in manieren om met meerdere mensen aan een (groep) document(en) te werken :? Werkt de huidige manier van een topic met HTML voor mensen wellicht beperkend? Zijn er ideeen om een eenvoudiger up te daten omgeving in gebruik te nemen?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Spider.007 schreef op 13 oktober 2004 @ 12:54:
In hoeverre is er vanuit de NOS userbase interesse in manieren om met meerdere mensen aan een (groep) document(en) te werken :? Werkt de huidige manier van een topic met HTML voor mensen wellicht beperkend? Zijn er ideeen om een eenvoudiger up te daten omgeving in gebruik te nemen?
Voor het geval je daar niet van op de hoogte was, op
Modbreak:Breng deze link nog maar ff niet in de openbaarheid
staat een script die wij kunnen gebruiken volgens Wilke. Het mooiste zou natuurlijk zijn als dit script in React gebakken wordt.

Nogmaals, ik zou graag nog meningen willen horen over de punten die in de TS staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Zwerver op 13-10-2004 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

silentsnake schreef op 13 oktober 2004 @ 13:19:
[...]

Voor het geval je daar niet van op de hoogte was, op
Modbreak:Breng deze link nog maar ff niet in de openbaarheid
staat een script die wij kunnen gebruiken volgens Wilke. Het mooiste zou natuurlijk zijn als dit script in React gebakken wordt.

Nogmaals, ik zou graag nog meningen willen horen over de punten die in de TS staan.
Dat weet ik :) Wat je waarschijnlijk het beste kunt doen is de HowTo's opdelen in distro's en applicaties. Een howto moet dan voldoende zijn om iemand iets werkend te laten krijgen; en kan op diverse punten hinten naar specifieke websites waar meer informatie over een onderwerp gevonden kan worden. Houd de HowTo's op een dergelijk niveau en de mensen die waarschijnlijk zo'n HowTo zullen gebruiken (mensen die met iets nieuws gaan beginnen) zullen er het meeste aan hebben :)

Overigens lijkt het maken van HowTo's voor distro's mij iets minder prioriteit hebben aangezien dat allemaal steeds meer richting een Windows-volgende-volgende-volgende installatie gaat :) Dan kun je beter wat informatie gaan verzamelen over filesystems en andere zaken die men tijdens de installatie tegen zal komen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zwerver op 13-10-2004 17:00 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08 07:42

MadCow*

<= icon space for rent

silentsnake schreef op 12 oktober 2004 @ 18:57:
Om mijn persoonlijke mening kort te houden, denk ik dat de dingen die speciaal bij de distibutie horen duidelijk in een howto moeten staan (apt-get, emerge, ports-tree enz).
Mee eens.
Verder denk ik dat een mailserver combinatie wel mooi is met postfix/amavisd-new/clamav/spammassasin bijvoorbeeld. Een Xorg howto is misschien ook wel mooi.
Dit kan denk ik beter apart. Meer omdat die bijna voor alle OS'en het zelfde is (afgezien van config file locaties en /var stuff denk ik).
Nogmaals, als je hier interesse in hebt is het ook de bedoeling om je howto up-to-date te houden. Anders zitten we over een jaar weer met oude howto's en dat is precies waarom zowel ik als de mods dit project willen starten.
Zet mij maar bij de FreeBSD slachtto^H^H^H geinteresseerde.

[ Voor 3% gewijzigd door MadCow* op 13-10-2004 16:14 ]

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Spider.007 schreef op 13 oktober 2004 @ 15:57:
[...]

Dat weet ik :) Wat je waarschijnlijk het beste kunt doen is de HowTo's opdelen in distro's en applicaties. Een howto moet dan voldoende zijn om iemand iets werkend te laten krijgen; en kan op diverse punten hinten naar specifieke websites waar meer informatie over een onderwerp gevonden kan worden. Houd de HowTo's op een dergelijk niveau en de mensen die waarschijnlijk zo'n HowTo zullen gebruiken (mensen die met iets nieuws gaan beginnen) zullen er het meeste aan hebben :)
Dat vind ik een goed idee. Misschien is het mooi, als er genoeg interesse is, om zelf ook stukjes over Xorg, Postfix enz enz te maken, zodat er in een distro howto daar naartoe verwezen kan worden.
Overigens lijkt het maken van HowTo's voor distro's mij iets minder prioriteit hebben aangezien dat allemaal steeds meer richting een Windows-volgende-volgende-volgende installatie gaat :) Dan kun je beter wat informatie gaan verzamelen over filesystems en andere zaken die men tijdens de installatie tegen zal komen :)
Het is misschien ook wel mooi om een filesystem howto te maken, en die via hetzelfde principe naar elkaar te linken zoals ik hierboven heb vermeld.

offtopic:
Sorry van die link, maar ik wist niet dat die nog niet openbaar gemaakt mocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ben nu een een tijdje bezig met linux etc. en ik moet zeggen dat het me erg bevalt :). Ik zou best wel wat willen schrijven, hoewel het technisch gezien niet al te diepgaand zal worden.

Zover ik heb gezien wordt in NOS vooral over linux/gnu gepost, maar we zouden andere operating systems niet moeten vergeten, hoewel er misschien minder mensen zijn die daar een review over zouden kunnen schrijven.

Ik denk dat het het mooiste is om per distro een review te maken waarin duidelijk de voor- en nadelen van die distro naar voren komen. Zo zou er bij Gentoo bijvoorbeeld een stukje kunnen komen over portage en de manier waarop dan vaak software wordt geinstalleerd.
Verder zou het mooi zijn om voor "basisdingen" een paar howto's te maken, een lijstje:
[list]
• De indeling van alle mappen in unix-achtige systemen (als beginner heb ik daar erg op zitten kloten: wat kan ik nou waar vinden);
• Hoe je commandline kunt werken;
• Een kleine theorie hoe een linux-systeem werkt (wat gebeurt er precies bij het opstarten? etc.);
• Een kleine inleiding in het kernel-compileer-gebeuren;
• Printergebeuren aan de praat krijgen;
• Introductie in de filosofie van open source etc.;
• Een server opzetten.
Aangezien de meeste mensen die met linux/gnu beginnen komen van Windows, moet daar in de beginnershowto's erg veel rekening mee worden gehouden. Als je eenmaal in het linux-gebeuren zit, lijkt het logisch om dingen te moeten mounten e.d, maar beginners zullen het maar erg technisch en overbodig vinden.
Verder zouden Gnome en KDE zeker gerecenseerd moeten worden en misschien nog andere desktop environments.

Ik weet niet welk script er hier boven me wordt bedoelt, maar ik denk dat een soort van Wiki erg handig is om FAQ's en howto's te onderhouden. Op die manier wordt het extra gestimuleerd om ook FAQ's en howto's van anderen aan te passen in plaats van te wachten tot degene het artikel zal updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Nu online

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik zou in feite de Gentoo wel op me willen nemen, aan de andere kant heeft Gentoo al een prachtige NL document hoe alles te installeren is :P

Andere ideeen zijn:
DHCPDaemon (zou ik eventueel kunnen doen)
Router (iptables) (heb ik alleen basis kennis voor, in principe genoeg voor iig iets uit te kunnen leggen)
Webserver (Apache, PHP, MySQL, GD etc) (genoeg kennis, wil ik alleen niet doen :+ )
Filesharing (NFS, Samba, eventueel FTP) (genoeg kennis, zou het eventueel willen doen)
DNS server (te weinig kennis aan mijn kant iig)

Ik ben ook best bereid om het een en ander te schrijven. Dat doe ik in feite nu ook @Work voor de stagaires :P
Ik werk eigenlijk continue met Gentoo (zowel prive als @work), dus ik kan daar eventueel wel wat voor schrijven (indien nodig)

[ Voor 34% gewijzigd door WHiZZi op 13-10-2004 19:29 ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-09 23:23

Gotiniens

Fairly odd Tim

Kunnen we niet beter wachten tot de testuitslagen van de test in SA met wiki klaar is (Mits deze binnen een aanzienbare tijd voltooid is)? Dan kan je continue samen aan de FAQ werken, Mits natuurlijk wiki op GoT wordt geimplementeerd :Y)

[ Voor 14% gewijzigd door Gotiniens op 13-10-2004 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 13:51

Blaasvis

Cidora \o/

_JGC_ schreef op 13 oktober 2004 @ 12:39:
Active2 en ik willen Debian wel voor ons nemen, die oude potato rotzooi kan echt niet meer.

Verder zou ik evt nog wat aandacht willen schenken aan Archlinux, alhoewel ik denk dat Blaasvis daar ook wel belang bij heeft.
Ik voel me niet echt geroepen om zo'n project op te nemen, ik heb het al druk genoeg met archlinux zoals het nu is :o
Dus degene die het graag wil doen "be my guest", ik het best ff reviewen op onwaarheden ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Gotiniens schreef op 13 oktober 2004 @ 19:28:
Kunnen we niet beter wachten tot de testuitslagen van de test in SA met wiki klaar is (Mits deze binnen een aanzienbare tijd voltooid is)? Dan kan je continue samen aan de FAQ werken, Mits natuurlijk wiki op GoT wordt geimplementeerd :Y)
Mjah, maar het is wel zo handig om de organisatie al op orde te hebben zodat we meteen kunnen starten.

@WHiZZi

Goeie punten die je daar opnoemt. Gentoo is inderdaad denk ik niet nodig, tenzij iemand daar echt behoefte aan heeft.

Ik zet je voor nu DHCP en Filesharing, en ik pak het hele webserver verhaal er wel bij. Mocht je daar bezwaar tegen hebben hoor ik het wel. IPtables en DNS zijn idd wel goeie ideeën, die zet ik bij het lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 13:15
Gotiniens schreef op 13 oktober 2004 @ 19:28:
Dan kan je continue samen aan de FAQ werken
Dat kan sowieso ook al in het (vrij simpele) systeem dat we aan het maken zijn en dat al praktisch af is (dus samenwerken aan een FAQ, en ook bijwerken/updaten zonder dat steeds iemand de source ergens moet bewaren etc. :) )

Dat de URL van dat edit-systeem hier stond was eigenlijk niet zo erg, maar aangezien we nog een beetje aan het testen/prutsen zijn zullen er best nog wat foutjes opduiken; als je interesse hebt moet je maar op ICQ ff vragen dan kun je 'm zo krijgen (en weten wij nog een beetje wie er interesse heeft en wat diegene aan het doen is - tijdens testen wel makkelijk om te weten, al was het maar om extra uitleg te kunnen geven :) ).
Mits natuurlijk wiki op GoT wordt geimplementeerd :Y)
Maar even realistisch gezien zal dat niet van vandaag op morgen gebeuren, terwijl de HOWTO's/reviews nu al wel outdated zijn. Daarom zou je dit in ieder geval als tussenstap die direct te gebruiken is kunnen zien. De resultaten staan dan tenminste gewoon op GoT - mocht zoiets als een GoT-wide wiki of iets dergelijks er dan ooit komen, kunnen we de teksten daar vrij gemakkelijk naar exporteren waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik als beginner(Ga volgende week Linux installeren) he ook nog een paar tips:

- De Compatibiliteit met windows systemen van de verschillende distro's en applicaties. Bij mij is het toch al gauw zo dat iets binnen een week moet functioneren anders verlies ik grote functionaliteit van mijn PC. Een dual install kan, maar is natuurlijk iets wat tot een minimum beperkt moet worden als je linux wilt leren.

- Een bespreking van de gigantische hoeveelheid opties bij de installatie. Er zijn er zoveel dat je de meeste nog lange tijd niet terug gaat zien in de install, het is dan wel handig om te weten wat het is.

- Een FAQ oer het oplossen van problemen. Ik heb in eerdere installaties van linux afgehaakt vanwege een gigantische hoeveelheid hardware problematiek en geen flauw idee hoe die op te lossen.

- Een simpele starters FAQ. Geen poespas, gewoon een stappen plan tot een functionerende (Zowel draaiend als bruikbaar) linux install met de nodige applicaties. Zo word het een stuk makkelijker om in te stappen bij het hele linux gebeuren.

- Misschien een zooitje hyperlinks naar belangrijke linux sites.

Mijn 2 eurocenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op 13 oktober 2004 @ 12:39:
het nieuwe udev systeem met hotplug, HAL en DBUS
Is dat niet te technisch? Ik bedoel, origineel was het de bedoeling om te laten zien dat Linux ook simpel kan zijn. Ik kan evt. wel wat tijd in FDO-gerelateerde documentatie steken, alhoewel dat niet mijn primaire interesse is vanuit dit licht gezien... Ik weet d'r wel het een en ander vanaf (alhoewel inotify mij ook boven 't hoofd gaat, hoor)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Verwijderd schreef op 13 oktober 2004 @ 21:11:
[...]

Is dat niet te technisch? Ik bedoel, origineel was het de bedoeling om te laten zien dat Linux ook simpel kan zijn. Ik kan evt. wel wat tijd in FDO-gerelateerde documentatie steken, alhoewel dat niet mijn primaire interesse is vanuit dit licht gezien... Ik weet d'r wel het een en ander vanaf (alhoewel inotify mij ook boven 't hoofd gaat, hoor)...
Nou, ik vind het anders wel interessant hoor. Ik zou daar best wel wat meer over willen weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me meld zich aan.

ben opzich wel geintreseert om te schrijven over:
file system layout
gnome
apache&php

maar het maakt me opzich niet zo uit.

Verder zou het practies zijn om een richtlijn te hebben voor zulk soort texten.
immers er zullen massa's mensen willen weten hoe ze php aan de praat moeten krijgen.
Zonder intresse te hebben over hoe module verwerking van apache werkt.

Maar vanuit de uitleg van apache gezien is php maar 1 van de velen modules.

moet je dan wel of niet expliciet gaan hinten dat idd php in het module lijst voor moet komen.
Of enkel vertellen hoe LoadModule werkt en wat het doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil SuSE 9.1 wel reviewen. Maar om nou allemaal HOWTO's te gaan schrijven lijkt mij het wiel opnieuw uitvinden. Geef gewoon links naar de HOWTO/wiki websites van de distro's. Wat wel handig zou zijn is inderdaad de echte basic HOWTO's (hoe compileren enzo) en de reviews van de distro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
@ StratoS_V2.0

Ik denk dat we gewoon simpelweg er voor moeten zorgen dat het zo kort mogelijk blijft. Mensen die geïntereseerd zijn hoe het verder werkt kunnen we altijd doorverwijzen naar de site van PHP.

@ Salamander

SuSe is inderdaad een distro waar niet al te veel bij komt kijken. Hoogstends kan je nog uitleggen hoe YAST (of hoe dat dan ook heet) werkt. Maar aan de andere kant staan er in de bestaande reviews toch ook uitleg over hoe je Mandrake, RedHat en SuSe moet installeren. Dat soort "basic" distro's kunnen wel wat korter als de uitgebreidere distro's als Debian bijvoorbeeld. Heb je soms interesse voor andere stukjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat betreft howot's voor mailservers, webservers, SQL servers, gnome, etc: stuur vooral gebruikers aan om de packages van hun distro te misbruiken. Ga niet beginnen met dingen als "we downloaden dit en dat, ./configure --dit --dat --etc", daar schrik je ten eerste beginners mee af en ten tweede laat je ze achter met een enorm stuk onderhoud wat betreft software updates. Ik denk dat je dan liever met een soort van software tabel werkt waarin staat wat je moet apt-getten, yummen, urpmi'en of emergen om dat stuk software voor welke distro te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Ik denk dat het handig is om allebei de dingen erin te zetten. Immers, een package toevoegen is maar 2 regels tekst extra. Dan kan je er net zo goed het andere er ook bij zetten. Dan heeft de gebruiker keuze van wat ze willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk vooral dat bij howto's op applicatie nivo, je WEL moet vertellen hoe je het moet installeren.
Maar er bij wilt zeggen dat de packages van je distro meestal beter zijn prescies op de redenen die JGC aangeeft.

b.v. ik draai hier een redhat 9 server, en de standaard ghostscript die daar op staat is allmeaal leuk en aardig. maar die ondersteunt nog geen alpha png support.
dus moet ik zelf een nieuwere versie trekken en installeren.
Mocht er dan op Got een FAQ/howto over ghostscript staan, dan zou het fijn zijn als er wat info over staat of er intressante configuratie opties zijn enzo.
en waar ghostscript allemaal op depend etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 13:51

Blaasvis

Cidora \o/

keuzes zijn slecht dit zorgt voor verwarring. Kies een manier en voer dat door, ik stem voor de packages. Als ze later zo ver zijn dat ze van source gaan bouwen ok. maar dan weet je in iedergeval zeker dat ze niet tegen build-deps etc aan lopen.

Ik zie niet echt het voordeel om alles van source te laten bouwen, dit is meestal een ramp want je omzijlt je package manager en daardoor raakt je system out of sync. denk aan depencies hells enzo :+

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Zie ook de NOS FAQ inderdaad; eensch met Blaasvis.

Je kunt natuurlijk wel uitleggen op welke plekken je packages kunt vinden enzo (ook onofficieele, evt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien mijn gebrekkige kennis van Linux wil ik me wel op het corrigeren van taalfouten richten :) Al denk ik dat ik die ook wel gewoon via e-mail kan melden oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Per e-mail aan wie? Want dat is dus even waar het om gaat: we willen als moderators zo min mogelijk werk hebben aan het updaten en bijwerken van reviews. Dat is nl. steeds opnieuw weer werk. Daarom hebben wij een systeempje gebouwd zodat jullie dat gewoon zelf kunnen doen! Ik zal de URL hier nu zelf maar gewoon neerzetten, hou er rekening mee dat een en ander net de afgelopen week in elkaar gehackt is, dus als je oneffenheden tegenkomt meldt ze dan aan mij (dat mag wel per mail hoor :) ).

Hier dus: http://howto.elexer.com/test/

Maak een accountje voor jezelf, en klik er eens in rond. Het is de bedoeling dat jullie op deze manier kunnen samenwerken (regel dat graag gewoon onderling, bv. op IRC of in dit topic) aan HOWTO's van bepaalde onderdelen, de boel op een makkelijke manier kunnen layouten, en we hebben meteen een centrale plaats waar de 'source' van deze HOWTO's is opgeslagen.

Het zou fijn zijn als je in dit topic even liet weten als je ergens mee bezig gaat en wat je dan precies van plan bent, en wie er meehelpen. Dan gebeuren er tenminste geen dingen dubbel enzo.

Uiteraard kun je voor ideeen hoe je het ongeveer zou kunnen aanpakken bij de huidige reviews kijken.

Als iets af 'genoeg' is om het hier te posten, submit het dan, dan ga ik zorgen dat het in een NOS topic komt dat op jouw naam staat (hoe dit precies gaat vraag je tegen die tijd maar ff :) ) en dat de 'index' van reviews (het sticky topic) bijgewerkt wordt.

Uiteraard gaan we wel een beetje kijken naar de kwaliteit, dus als er veel spel/typfouten of gewoon onwaarheden in blijken te zitten moet dat wel verbeterd worden. Als je daar zelf niet zo'n held in bent, zijn er dus blijkbaar ook wel andere mensen zijn die dat willen doen, geef die dan het recht om een HOWTO ook te bewerken en laat ze er even bij langs lopen. En als een wijziging je niet bevalt: elke revisie wordt opgeslagen, dus je kunt altijd terug naar een oudere versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Blaasvis schreef op 14 oktober 2004 @ 10:35:
keuzes zijn slecht dit zorgt voor verwarring. Kies een manier en voer dat door, ik stem voor de packages. Als ze later zo ver zijn dat ze van source gaan bouwen ok. maar dan weet je in iedergeval zeker dat ze niet tegen build-deps etc aan lopen.
Mjah dat is waar. Alleen denk ik dat het bij FreeBSD niet echt nodig is, aangezien je dingen die je uit de ports-tree compileert ook meteen door de package manager geregistreerd worden.

@AapopfietS

Ook zo iets is wel nodig denk ik ;) Aangezien mijn spelling niet geweldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 13:20

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Ik heb nog wel wat tijd over. Ik wil wel een Fedora howto schrijven. Evolution en Mozilla wil ik ook wel wat over vertellen. Niemand was hier al mee bezig toch?

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
DGTL_Magician schreef op 14 oktober 2004 @ 13:21:
Ik heb nog wel wat tijd over. Ik wil wel een Fedora howto schrijven. Evolution en Mozilla wil ik ook wel wat over vertellen. Niemand was hier al mee bezig toch?
Fedora is prima. Alleen vraag ik me wel of Mozilla en Evolution wel interessant genoeg zijn. Je vindt in WOS toch ook niet hoe OE en IE werken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

silentsnake schreef op 14 oktober 2004 @ 13:40:
[...]

Fedora is prima. Alleen vraag ik me wel of Mozilla en Evolution wel interessant genoeg zijn. Je vindt in WOS toch ook niet hoe OE en IE werken? :P
Waarom zou een nieuwe gebruiker niet geinteresseerd zijn in HowTo's voor een aantal van de meest gebruikte applicaties binnen de Open Source gemeenschap? :) NOS is momenteel de thuisbasis voor zowel OS als applicaties; wat je ook in deze HowTo's best naar voren mag zien komen :)

[ Voor 37% gewijzigd door Spider.007 op 14-10-2004 14:27 ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

silentsnake schreef op 14 oktober 2004 @ 13:40:
[...]

Dat is zo, en anders kunnen we altijd de XS4All howto' s nog linken. (http://www.xs4all.nl/help...mail/linux/evolution.html)

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Ah, ik zie dat DGTL_Magician al een poging heeft gestart voor een FC howto :)

Werkt het systeem een beetje naar wens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook ff wat zitten prutsen, maar als ik UBB preview doe (in de revisielijst) komt er overal waar ik een newline heb "rn" te staan... Iets van stripslashes en \r\n ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Wilke schreef op 14 oktober 2004 @ 14:28:
Ah, ik zie dat DGTL_Magician al een poging heeft gestart voor een FC howto :)

Werkt het systeem een beetje naar wens?
Jah, het werkt wel. Ik ben er mee bezig. Maar zit op het werk. Ga er vanavond nog even verder mee bezig. Heb je het al kunnen lezen Wilke en ben ik op de goeie weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 15:12:
Ik heb ook ff wat zitten prutsen, maar als ik UBB preview doe (in de revisielijst) komt er overal waar ik een newline heb "rn" te staan... Iets van stripslashes en \r\n ofzo?
Crap, toch weer? Ik snap er geen moer van...ik had dit een tijdje geleden ook, maar heb het nu al een hele tijd niet meer zien opduiken. Beetje lastig debuggen als je het probleem niet eens kunt reproduceren.

Dit stuk is vnl. bestaande code van Ele, dus ik weet daar ook het fijne niet van. Zodra ik tijd heb duik ik er in, want dit is natuurlijk wel heel erg irritant :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Niet online
Blaasvis schreef op 14 oktober 2004 @ 10:35:

Ik zie niet echt het voordeel om alles van source te laten bouwen, dit is meestal een ramp want je omzijlt je package manager en daardoor raakt je system out of sync. denk aan depencies hells enzo :+
Ik denk juist dat een artikel "Installeren op Linux-systemen" met daarin per manier (zelf compileren, emergen, RPM's, ATP etc.) de voordelen en nadelen. Misschien per manier aangeven hoeveel sterren ze scoren op bepaalde tereinen. Beginnersvriendelijkheid, tijd voordat de zut op je pc staat, updatebaarheid.
Zo laat je de mensen alles kennen en vervolgens zelf een keuze maken. Als je in een artikel beschrijft hoe je software moet installeren, kun je gewoon vanuit elk artikel er naar toe verwijzen als er iets geinstalleerd moet worden. Beginners kunnen er nadrukkelijk op gewezen worden dat packetmanagers veel makkelijker zijn i.v.m. deps.

Zo'n artikel wil ik best scrhijven, ware het niet dat ik niet met alle manieren ervaring heb.

edit:
Heb nog geen zin om te beginnen met m'n huiswerk, dus ik zou wel willen beginnen aan een installatie-op-linux-artikel

edit:
Ik denk dat ik toch maar even wacht totdat ik groen licht heb gekregen... Grrr, toch nog beginnen met huiswerk.

[ Voor 12% gewijzigd door -Lars- op 14-10-2004 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-09 21:15

Surfer

~

Ik wil wel een FAQ/overzicht schrijven voor OpenBSD, met de bijbehorende firewall PF.
Eventueel kan ik er ook nog een HOWTO bij schrijven over het gebruik van OpenBSD als (ADSL)Router en/of VPN Server. Is daar al iemand mee bezig?

Het zal niet in 2/3 dagen klaar zijn, want héél veel vrije tijd heb ik ook niet echt, maar het lijkt me wel leuk om er mee bezig te zijn.

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 16:29
Als niemand anders er al mee bezig is zou ik best een stukje willen schrijven over slackware10/current.

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Larz- schreef op 14 oktober 2004 @ 16:32:
Ik denk juist dat een artikel "Installeren op Linux-systemen" met daarin per manier (zelf compileren, emergen, RPM's, ATP etc.) de voordelen en nadelen. Misschien per manier aangeven hoeveel sterren ze scoren op bepaalde tereinen.
Je haalt package management en package retrieval door elkaar. RPM/DPKG (of source, eventueel...) is package management. Apt (ATP? :P), yum, emerge en dergelijke is package retrieval. Dat is een wrapper om package management heen. En inderdaad, RPM werkt in combinatie met apt of yum en DPKG werkt in combinatie met apt, maar dan is het nog niet hetzelfde.

Als je zo'n review wilt schrijven, moet je bijzonder goed weten waar je het over hebt, want met name dit topic is enorm flame-gevoelig.

In de laatste plaats is dit een bijzonder moeilijk topic omdat het distributie-afhankelijk is, en dat kan dus ook een invloed op de beoordeling hebben, wat dan weer onterecht is. Kun je het uberhaupt wel loszien van de distributie? Wat is emerge zonder Gentoo? En omgekeerd? Zelfde vraag voor andere distro's.

edit:
Nee, klopt, maar ik bedoel dus dat het een moeilijk topic is. Ik zal me d'r niet aan wagen. :P.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2004 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Niet online
Hmm, weer wat geleerd. Zou toch handig zijn als dat in een FAQ zou staan :p

En ik denk toch dat ergens de voor- en nadelen van de verschillende methoden zouden moeten staan. Ik snap best waarom het flame-gevoelig is, maar als je een goede documentatie wilt maken die vooral op beginners is gericht, moet zoiets toch worden uitgelegd. Als je in de documenten alleen maar verwijst naar een manier van installeren kan dat ook flames uitlokken ("Waarom gebruik je niet manier X?"), als de voor- en nadelen van de methodes worden opgesomt (en die ook op de waarheid berusten natuurlijk), kunnen de lezers zelf een beslissing maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:47
In principe zou ik ook wel wat kunnen schrijven over Slackware, maar ik zie dat Justin_Time daar ook al belangstelling voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Dan doen jullie het toch gewoon samen slager ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slager
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:47
silentsnake schreef op 14 oktober 2004 @ 22:49:
Dan doen jullie het toch gewoon samen slager ;)
Kan ook, maar dat brengt natuurlijk wel wat meer "overhead" mee... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Overleggen op ICQ? Als een van de twee een topic start in ons systeempje, kan die eenvoudig de ander rechten geven om het ook te editen. Dan moet je ff overleggen wie wat doet, en aan het eind zorgen dat je de stijl een beetje in overeenstemming brengt.

Moet kunnen lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Verwijderd schreef op 14 oktober 2004 @ 15:12:
OK, moet nu dus opgelost zijn (met dank aan Elevator _/-\o_ ).

Het was trouwens alleen als je preview deed vanuit de revisie-lijst. Dus gelukkig stond het nooit echt 'fout' in de database ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Heb gisteravond al mooi wat screenshots van de nieuwe debian installer geschoten, stap voor stap, etc. Niet dat ik elke screenshot ga gebruiken, maar wel dat dit mijn eerste install is met de nieuwe testing installer met in mijn achterhoofd dat gekke ding van woody :P

Het loopt allemaal net iets anders, en met een bak screenshots kan je beter achteraf bekijken hoe het allemaal ook al weer inelkaar zat.

Komend weekend denk ik dat er nog niet veel aan gewerkt gaat worden, maar verwacht volgende week iig al een mooi begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik wil wel helpen met het package management en package retrieval gedeelte, en dan zou ik graag de portage van gentoo willen uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Gotiniens schreef op 15 oktober 2004 @ 17:31:
Ik wil wel helpen met het package management en package retrieval gedeelte, en dan zou ik graag de portage van gentoo willen uitleggen.
Tja, zoals er al eerder gezegd werd door WHiZZi, Gentoo heeft zelf al hele goede documentatie. Dus ik weet niet of zoiets wel nodig is. Ik denk dat het beter om in de FAQ zelf een linkje te zetten naar de documentatie van Gentoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Niet online
Ik weet dat ik niet helemaal genoeg ervaring met alle sonftware-installatie-manieren heb om er een veel over uit te kunnen leggen, maar ik wil toch wel helpen met een beginnetje, dus ik kopieer alvast wat uit de oude FAQ. (En verander natuurlijk wat).

We kunnen altijd nog zien of we er wat aan hebben.

edit:
Maar in welke categorie zou dit moeten?

[ Voor 9% gewijzigd door -Lars- op 15-10-2004 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Larz-: om documentatie te schrijven moet je wel zeker zijn van je zaak (of dat gaandeweg worden). Ik als fulltime linux-gebruiker waag me er voorlopig nog niet aan (tenminste niet zo officieel als op GoT :P) en help mee met taalcorrectie enzo (en uiteraard als ik inhoudelijke foutjes tegenkom).

Misschien nog een ideetje: een howto over soundservers enzo, dat wil ook nog wel eens verwarrend zijn. Ook X (met framebuffers en direct rendering en noem de hele zooi maarop) kan wel wat opheldering gebruiken.

mooi topic voor al je newbie vragen O-)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2004 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 15:59

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Ik wil eigenlijk even een beetje kritische noot toevoegen aan dit verhaal. Ik zelf run al een aantal jaar de site bsdfreaks.nl deze site heeft ook een aantal howto's. Het probleem waar je idd vaak tegen loopt is het onderhouden van een howto.

Echter ben ik ondertussen steeds meer geneigd om een howto te laten voor wat hij is. Dit klinkt heel erg arrogant echter kreeg ik vaak het idee dat een grote groep lezers dingen gewoon klakkeloos overnam en half niet snapte waar het over ging.

Om mijn mening kracht bij te zetten quote ik even een stukje van TS
Laten we FreeBSD nemen als voorbeeld. Documentatie is zéér goed maar wel zéér uitgebreid. Gevolg, de newbie kan door de bomen het bos niet meer zien. De installatie guide helpt je alleen maar bij het installeren van FreeBSD en voor de rest moet je verder gaan zoeken naar andere stukken documentatie om verder te gaan (kernel compilen, uitleg van de ports-tree e.d.) Dus wellicht is het een idee om dat soort dingetjes netjes op een rij ook in de FAQ te zetten?
De TS vind dat een newbie door het bomen het bos niet meer ziet. Dat is zo, tuurlijk en dat zal bijna altijd zo blijven. Je kunt FreeBSD absoluut niet vergelijken met bijvoorbeeld Windows. Daarvoor zal een newbie gewoon veel moeten lezen en in het geval van FreeBSD zou het voor de newbie heel erg goed zijn als hij even een dag de tijd neemt om het Handbook door te lezen.

Ik ben gewoon een beetje bang dat mensen maar bepaalde stukjes gaan begrijpen cq lezen en dat hun basis kennis gewoon ver onder de maat blijft.

Waar ik dus wel voor ben is:
- Goed bijwerken van de FAQ
- Reviews van de verschillende distro's (zoals die ooit gemaakt is)

Waar ik dus niet voor ben is:
- Weer een locatie waar documenten staan

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
rlensen schreef op 15 oktober 2004 @ 22:55:
Echter ben ik ondertussen steeds meer geneigd om een howto te laten voor wat hij is. Dit klinkt heel erg arrogant echter kreeg ik vaak het idee dat een grote groep lezers dingen gewoon klakkeloos overnam en half niet snapte waar het over ging.
Tja, dat is dan toch hun eigen probleem? Ze komen zichzelf wel tegen hoor als ze er niks van begrijpen of maar schematisch er doorheen gaat om het zo snel mogelijk aan de praat te krijgen. Zie meer argumenten in het volgende stukje.
De TS vind dat een newbie door het bomen het bos niet meer ziet. Dat is zo, tuurlijk en dat zal bijna altijd zo blijven. Je kunt FreeBSD absoluut niet vergelijken met bijvoorbeeld Windows. Daarvoor zal een newbie gewoon veel moeten lezen en in het geval van FreeBSD zou het voor de newbie heel erg goed zijn als hij even een dag de tijd neemt om het Handbook door te lezen.
Laten we wel wezen, je helpt een newbie er niet mee om hem gewoon een heel boekwerk voor te schotelen. Dat is hetzelfde als om te zeggen "Hier heb je een boek over java, ik wil dat je binnen een dag een hele java applicatie opzet". Trouwens, wat is er nou mis mee om dingen wat overzichtelijker op een rijtje te zetten voor de newbie? Of ie nou 100en pagina's moet doorbladeren of dat ie alles wat ie zoekt in één document heeft.
Ik ben gewoon een beetje bang dat mensen maar bepaalde stukjes gaan begrijpen cq lezen en dat hun basis kennis gewoon ver onder de maat blijft.
Nogmaals, dan komen ze zichzelf wel tegen. FreeBSD is überhaupt geen OS om mee te beginnen als je een complete n00b bent op Linux/Unix gebied. Een newbie grijpt toch eerder naar Mandrake / Fedora om te kijken hoe het in elkaar zit en gaat vervolgens naar de wat moeilijkere distributies / BSD kijken. Als je dit nou in de inleiding van je review zet is er toch niks aan de hand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 15 oktober 2004 @ 20:43:
Misschien nog een ideetje: een howto over soundservers enzo, dat wil ook nog wel eens verwarrend zijn.
Daar wil ik wel wat over voor de FAQ schrijven, maar be prepared voor een aantal behoorlijk harde opmerkingen richting bepaalde producten. Ik heb ze allemaal uitgeprobeerd en ken alle sterke en zwakke punten van die dingen (omdat we momenteel bezig zijn met vervangen van esound in GNOME) en ben allesbehalve positief over de meesten... :o.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 oktober 2004 @ 13:26:
[...]

Daar wil ik wel wat over voor de FAQ schrijven, maar be prepared voor een aantal behoorlijk harde opmerkingen richting bepaalde producten. Ik heb ze allemaal uitgeprobeerd en ken alle sterke en zwakke punten van die dingen (omdat we momenteel bezig zijn met vervangen van esound in GNOME) en ben allesbehalve positief over de meesten... :o.
Maar je kunt toch wel objectief de voordelen en nadelen aangeven zodat de gebruiker zelf een keus kan maken? Of ben je bang dat er wat meningen insluipen ;) In ieder geval is het geluid-gedeelte voor mij een grote obscure zooi, terwijl ik (vind ik) toch al redelijke tijd fulltime linux gebruik. Maar ja, dat is ook niet een gebied waar ik me verder in heb verdiept nadat het werkte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

[...]

Volgens mij moet een FAQ / HowTo altijd zo objectief mogelijk opgezet worden; en zul je je eigen mening er dus bijna niet in kwijtkunnen. Je kan beter proberen om een objectief verhaaltje te vertellen dan subjectief de voor en nadelen van ieder pakket te gaan opnoemen :)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Niet online
Ik heb al een groot gedeelte van de softwareinstallatieFAQ herschreven, nou wil ik het wel in het systeem voegen, maar (even mezelf quoten :X):
Maar in welke categorie zou dit moeten?
Ik neem aan dat het in Troubleshooting & informatieve howto's moet, maar dat wil ik eerst even bevestigd zien :)

En ja, ik weet dat er vast nog wel kleine foutjes in staan, hetzij omdat mijn kennis niet toereikend is, hetzij omdat ik het niet goed onder woorden heb gebracht. Ik was toch al van plan me wat verder in dit onderwerp te verdiepen, dus dat kan ik mooi combineren met mijn faq. Aan de hand van de kritiek kan ik dan zien of ik het begrepen heb.
En als het helemaal prut is (waar ik niet vanuit ga :p) kan iemand anders altijd nog overnieuw beginnen, het enige dat dan verloren is gegaan is mijn tijd, en dat heb ik er wel voor over.
Gotiniens schreef op 15 oktober 2004 @ 17:31:
Mijn bedoeling is eerder een hele oppervlakkige faq, zodat mensen hun keuze kunnen maken tussen de verschillende manieren van installeren, en niet al te diep ingaan op het eigenlijke installeren (maar gewoon doorverwijzen naar Gentoo's Portage-handleiding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Laatst online: 14:49
hehe ik mis het programmatje samba :)

opzich wil ik best helpen met wat howto's. Probleem is dat ik alleen op freebsd, solaris of minix werk en eigenlijk niet op linux.

[ Voor 6% gewijzigd door justice strike op 16-10-2004 15:15 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik vooral mis bij de Reviews is het gebruik over Wireless Lan, aangezien steeds meer mensen overstappen op Draadloos, lijkt mij dit wel handig.

Ik ben sinds 4 dagen overgestapt op Linux, daarvoor al flink georienteerd e.d, ook eerder geinstalleerd maar weer afgehaakt..Maar afgelopen week heb ik een Samba server, een Mail server en een PDC aangemaakt.....

allemaal reuze handing, lijkt me wel leuk om mee te helpen met een review te schrijven, aangezien ik eerst 100% Windows gebruiker was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_Time
  • Laatst online: 17-07 16:29
[...]

Alsa te zamen met udev kan ook een uitdaging zijn :)

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*schopz0r!!1*

Sorry voor de niet veel toevoegende post, maar er brandt een vraag bij mij: Hoe staat het ermee? :) Dit topic heeft ongemerkt weg weten te zakken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotiniens

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik moest vandaag ook weer aan dit topic denken, bedankt dat je hem ff omhoog schopte anders moest ik zoeken ;)

Het lijkt me een goed idee om iets over linux gaming te schrijven, alleen zou dit een faq moeten zijn, of een groot topic? Nadeel van een groot topic is dat ze vaak een soort slow chat zijn, maar ze bevatten wel snel nieuwe info, zodat er dus goed kan worden ingespeeld op bijv. een nieuw spel. Dit is wat moeilijker bij enkel een faq. Dus mijn vraag is: een linux gaming faq, of het grote linux gaming topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf bezig om wat FC documentatie te schrijven en alle dingen die vrienden/klasgenoten niet direct duidelijk is te vermelden...

http://users.bromstraat.net/fkooman/wiki/doku.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Gotiniens schreef op 23 oktober 2004 @ 18:15:
Ik moest vandaag ook weer aan dit topic denken, bedankt dat je hem ff omhoog schopte anders moest ik zoeken ;)

Het lijkt me een goed idee om iets over linux gaming te schrijven, alleen zou dit een faq moeten zijn, of een groot topic? Nadeel van een groot topic is dat ze vaak een soort slow chat zijn, maar ze bevatten wel snel nieuwe info, zodat er dus goed kan worden ingespeeld op bijv. een nieuw spel. Dit is wat moeilijker bij enkel een faq. Dus mijn vraag is: een linux gaming faq, of het grote linux gaming topic?
Niet zozeer een echte faq alswel een howto/review is wel praktisch

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 't niet erg vind, wacht ik wel ff totdat ele en co het systeem een beetje hebben toegepast en dat het hoe en wat vaststaat. Anders doe ik enorm veel moeite voor niks...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Gotiniens schreef op 23 oktober 2004 @ 18:15:
Dat vind ik inderdaad ook een goed idee :)

Ik ben trouwens ongeveer op de helft iets minder dan de helft van mijn howto. Nogal problemen gehad irl dus ik heb niet echt tijd gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Misschien een idee:

Naast linux iptables ook BSD ipfw, ipf en ... (ik ben even de naam kwijt, zit in FreeBSD 5.3)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• active2
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

psyBSD schreef op 25 oktober 2004 @ 09:31:
Misschien een idee:

Naast linux iptables ook BSD ipfw, ipf en ... (ik ben even de naam kwijt, zit in FreeBSD 5.3)
en pf ;)

Dit is idd wel een goed idee. Dan kunnen de verschillen, verbeteringen en dergelijke ook meer naar voren gebracht worden.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
active2 schreef op 25 oktober 2004 @ 09:51:
[...]

en pf ;)

Dit is idd wel een goed idee. Dan kunnen de verschillen, verbeteringen en dergelijke ook meer naar voren gebracht worden.
Nou als je je geroepen voelt, be my guest :) Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadCow*
  • Laatst online: 05-08 07:42

MadCow*

<= icon space for rent

silentsnake schreef op 25 oktober 2004 @ 13:49:
[...]
Nou als je je geroepen voelt, be my guest :) Zelf heb ik er geen ervaring mee.
Hehehe ik gebruikt pf maar ik snap er zelf geen zak van.
Ik heb er dus een slaafje voor om die rules te maken >:).
/me kijkt Active2 liev aan _/-\o_ .

[ Voor 4% gewijzigd door MadCow* op 25-10-2004 18:21 ]

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
*schop*

Hoe staan de zaken ervoor bij de andere auteurs?

Zelf heb ik niet echt heel veel tijd gehad. Toenet nog een stukkie toegevoegd, maar het schiet echt niet op zo. Dus er zal bij mijn stukje wat vertraging komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Niet online
Hmm, helemaal vergeten :X. Ik heb het bestaande stukje over software in de FAQ voor een groot deel herschreven en er wat aan toegevoegd. Zal het even posten in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Heb tot nu toe eigenlijk alleen nog maar een installatie met de debian testing installer gedaan en van elk scherm een screenshot gemaakt. Ik moet er nog even mee bezig in een weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Niet online
Zo, heb het gepost in het howto-systeem. Een aantal dingen vallen me op, zou iemand daar even naar willen kijken?
- In de preview wordt &nbsp; letterlijk weergegeven en niet omgezet in een spatie (heb ik gebruikt om ruimtes in een tabel leeg te laten). Als je het dan toch post, wordt het omgezet tot een spatie, met al gevolg dat sommige cellen van de tabel niets bevatten.
- Ik krijg dat ThanksTo geval niet goed.
- Hierboven werd gezegd dat sommigen ook al iets hadden gepost. Waar kan ik hun verhaaltje alvast zien? Het staat bij mij namelijk niet bij de berichtenlijst.

[edit]
Je moet dus mailen als je op-/aanmerkingen hebt. Weer lekker overheen gelezen... :+

[ Voor 27% gewijzigd door -Lars- op 03-11-2004 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*schopz0r!!1*

Sorry voor de niet veel toevoegende post, maar er brandt wederom een vraag bij mij: Hoe staat het ermee? :) Dit topic heeft wederom ongemerkt weg weten te zakken...

Volgens mij is een en ander in stilte tot stilstand gekomen, misschien dat met deze schop het gebeuren weer wat aandacht krijgt. Ik zit uiteraard te wachten tot al mijn zoekvragen beantwoord worden door de FAQ :+

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

FAQ's voor software blijven natuurlijk varende schepen. Je zet ze op de gevoeilige plaat en 2 jaar later zijn ze heel ergens anders met 2 reddingssloepen extra aan boord.

Een schop van het topic kan ik mij zeer voorstellen maar 'even' updaten van een Linux FAQ heeft iets meer om het lijf dan alleen je ervaringen met je zeflbouwspeakers posten. Ik zou daar graag aan meehelpen, maar mijn beperkte kennis van Linux (bericht via PCLinuxOS 8 preview @ VMware 4.5.2 onder XP gepost :> :r ) doet mij daarvan weerhouden. Mijn ervaringen met linux mag je bewonderen in het recente topic Linux en jou (o.i.d.) maar zinnig schrijven is meer voor mensen met werkelijke kennis van zaken. Anyway, mail de mensen in kwestie eens. Wellicht dat ze nieuws voor je hebben?

• Ti_Uhl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09-2012
oeps :)
niet verder gelezen dan mijn neus lang was :)

[ Voor 90% gewijzigd door Ti_Uhl op 30-12-2004 01:33 ]

• -Lars-
  • Niet online
Bijna klaar met mijn artikeltje, alleen ben ik bang dat het alleen voor de uiterste beginners met Linux handig zal zijn. Ik wil nog wat links toevoegen a lá "Zie ook...".

Verder zou ik het mooi vinden als iemand het zou willen nakijken, want ik ben er niet helemaal zeker van of ik package retrieval en package managers zelf wel helemaal goed gevat heb. In ieder geval heb ik zelf heel wat meer geleerd van het zoeken naar info etcetera, het is dus hoe dan ook (mocht het bijvoorbeeld niet in de FAQ opgenomen worden) niet nutteloos geweest B).

Verwijderd

-Larz- schreef op donderdag 30 december 2004 @ 13:39:
Bijna klaar met mijn artikeltje, alleen ben ik bang dat het alleen voor de uiterste beginners met Linux handig zal zijn. Ik wil nog wat links toevoegen a lá "Zie ook...".

Verder zou ik het mooi vinden als iemand het zou willen nakijken, want ik ben er niet helemaal zeker van of ik package retrieval en package managers zelf wel helemaal goed gevat heb. In ieder geval heb ik zelf heel wat meer geleerd van het zoeken naar info etcetera, het is dus hoe dan ook (mocht het bijvoorbeeld niet in de FAQ opgenomen worden) niet nutteloos geweest B).
Ik wil er wel een diepgaande blik op werpen, je kunt in dat systeem het artikel sharen geloof ik. Mijn naam is in dat ding AapopfietS :)
Pagina: 1