[NOS suggestie] Howto's (reviews) in FAQ?

Pagina: 1
Acties:

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 16:08
Als eerste, leest alstublieft even de hele TS door voordat je gaat roepen dat het al bestaat.

Ik heb eventjes door de NOS en WOS FAQ-en gebladerd, en nou valt het mij op dat er in de FAQ van NOS alleen maar simpele basisuitleg staat. Uiteraard een zéér goed initiatief, maar bij WOS heb je nog mooie howto's e.d. om verschillende dingen te doen.

Laten we FreeBSD nemen als voorbeeld. Documentatie is zéér goed maar wel zéér uitgebreid. Gevolg, de newbie kan door de bomen het bos niet meer zien. De installatie guide helpt je alleen maar bij het installeren van FreeBSD en voor de rest moet je verder gaan zoeken naar andere stukken documentatie om verder te gaan (kernel compilen, uitleg van de ports-tree e.d.) Dus wellicht is het een idee om dat soort dingetjes netjes op een rij ook in de FAQ te zetten?

Gentoo bijvoorbeeld heeft ook zeer uitgebreide documentatie die je echt verschillende mogelijkheden geeft in de documentatie om je machine te configureren. Wellicht is het voor Gentoo iets minder hard nodig, maar het is wellicht wel handiger om een wat kortere versie te hebben (de bestaande is 33 pagina's ofzo).

Uiteraard kun je gemakkelijk zeggen "Ja maar dat is ook op Google te vinden". Klopt, helemaal mee eens. Maar dat is met de WOS dingen toch ook? Trouwens, ik denk dat er heus wel wat standaard NOS'ers bereid zijn om hun steentje bij te dragen aan een stukje documentatie. (Ik ben wel geen standaard NOS'er, maar ik wil heus wel een stukje documentatie schrijven over FreeBSD bijvoorbeeld).

Grote voordeel is dat je voor (vrijwel) elke distributie een mooie howto kan hebben op één forum. Wel eens waar is het veel werk om dat allemaal te maken, maar het kan denk ik wel nuttig zijn voor zowel beginners als gevorderde mensen die aan een nieuwe distro willen beginnen. Ik weet dat iets zoals hierboven al bestaat, maar laten we eerlijk wezen; Mandrake 8.1, RedHat 7.3 en Suse 7.3 zijn wel een béétje outdated :)

Uiteraard hoeft het niet gelimiteerd te blijven tot het installeren van een OS; het installeren en configureren van Apache met PHP, MySQL en CGI bijvoorbeeld is wellicht ook handig om te hebben?

Wellicht grijp ik op dit moment wel erg hoog, maar ik denk zelf dat het zéér nuttig kan zijn om dit weer op te pakken en de bestaande reviews / howto's een beetje up-to-date te krijgen.

Ik hoop hier enig commentaar op te horen, ook al is het negatief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 16:02
Ik hoop hier enig commentaar op te horen, ook al is het negatief
Ik heb niet echt commentaar maar wel een side-note: zijn er voldoende vrijwilligers aanwezig die dit nu willen doen en die dit alles willen onderhouden? Een sticky maken doet een mod wel voor je , dat is het werk niet, maar het gaat er om dat je continu de info update en dat gat vaak mis. Dat het mooi zou zijn als het er is kan ik uit eigen ervaring idd bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Het zou wel heel mooi zijn als het zou lukken. Maar zoals djLuc al zegt, je moet wel mensen hebben die constant blijven updaten. Misschien wil jij dat wel, maar een ander zegt "Ja, is goed dat doe ik" maar na één howto stopt ie ermee.

Verder wel een heel goed idee, want ik als linux noob zou er dan ook (vee) gebruik van gaan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Inderdaad wat LifeTecH en djluc al aangeven stem ik mee, als windows gebruiker en linux nOOb zou ik graag is wat anders willen. mandrake stond al in me downloadlist. 'k hoop dat er mensen in NOS een steentje willen bijdragen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
djluc schreef op 19 september 2004 @ 00:33:
[...]
Ik heb niet echt commentaar maar wel een side-note: zijn er voldoende vrijwilligers aanwezig die dit nu willen doen en die dit alles willen onderhouden? Een sticky maken doet een mod wel voor je , dat is het werk niet, maar het gaat er om dat je continu de info update en dat gat vaak mis. Dat het mooi zou zijn als het er is kan ik uit eigen ervaring idd bevestigen.
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik wil het liefste eerst nog eventjes commentaar horen van de betreffende NOS mod(s), en dan zal ik wel eventjes een topic openen in NOS om te kijken of er genoeg mensen zijn die willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
silentsnake we nemen dit in overleg en komen er op terug, open nog maar ff geen topic in NOS oke?

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Okee, ik wacht geduldig af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:03
We zijn net terug van een heel weekend GoT-meeting, dus behalve dat we brak zijn moeten we nu ook echt eerst wat andere dingen (werk enzo) doen - daarom duurt het even voor je reactie krijgt.

Maar even dat ik het goed begrijp: je wilt dus graag dat er stap-voor-stap installatie HOWTO's (met screenshots enzo) van de meest gebruikte distributies komen?

Dat de reviews outdated zijn klopt helemaal. Je ziet dus inderdaad dat het probleem vaak is dat het onderhouden van zoiets best veel tijd en moeite kost - iets wat je in ieder geval niet (constant) van ons moderators kunt verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Wilke schreef op 20 september 2004 @ 13:11:
We zijn net terug van een heel weekend GoT-meeting, dus behalve dat we brak zijn moeten we nu ook echt eerst wat andere dingen (werk enzo) doen - daarom duurt het even voor je reactie krijgt.
Maakt niet uit hoor, het heeft geen haast.
Maar even dat ik het goed begrijp: je wilt dus graag dat er stap-voor-stap installatie HOWTO's (met screenshots enzo) van de meest gebruikte distributies komen?
Ja dat was zo ongeveer mijn idee.
Dat de reviews outdated zijn klopt helemaal. Je ziet dus inderdaad dat het probleem vaak is dat het onderhouden van zoiets best veel tijd en moeite kost - iets wat je in ieder geval niet (constant) van ons moderators kunt verwachten.
Nee, het is ook niet alleen de taak van de moderators om zulke dingen te maken. Daarom wou ik juist even kijken of er op NOS genoeg belangstelling is zodat NOS'ers zelf hun steentje kunnen/willen bijdragen hieraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij best een goed plan om (ervaren) users mee te laten helpen met reviews schrijven, zodat die in ieder geval minder outdated worden. Complete HOWTO's lijkt mij wat te overdreven voor NOS, aangezien er gewoon te veel is om te behandelen. De ene user wil een FreeBSD server met Apache/PHP/MySQL en de ander wil een Fedora workstation met Gnome. Bovendien, moet GoT zelf een tweede TLDP worden op deze manier? Het lijkt mij onnodig. Verwijzen naar relevante informatie lijkt me echter wel een goed idee. En zolang iets relevant is, is het niet outdated ;)

En dan nog iets: *als* users reviews gaan schrijven, worden deze dan "gekeurd" en dergelijke? Doen moderators dit werkje, of stellen ze een ervaren user aan om het te beoordelen?

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 13:16 . Reden: nasty typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 13:16:
Het lijkt mij best een goed plan om (ervaren) users mee te laten helpen met reviews schrijven
Absoluut, de mods zullen er iig niet heel veel tijd voor hebben - wij zijn op dit moment al blij als we de NOS-FAQ binnen een redelijke termijn naar deze eeuw kunnen tillen. :+

Een deel van de FAQ zou dan kunnen bestaan uit links naar door users geschreven reviews/HOWTO-achtige documenten (bv. hoe installeer ik FC2/3, Mandrake 10, SuSE 9.1, ...). Maar dat soort dingen moet dus bijgehouden worden, en liefst niet door de mods (is mijn mening :) ). Uiteraard moet ook niet iedereen er random in kunnen wijzigen, dus daarom zijn mogelijk enige technische oplossingen nodig waar we gewoon nog niet uit zijn hoe we dat willen gaan aanpakken. Het editen van lange lappen UBB is ook erg a-relaxed - ook iets waar we wat op moeten vinden.
Complete HOWTO's lijkt mij wat te overdreven voor NOS, aangezien er gewoon te veel is om te behandelen. De ene user wil een FreeBSD server met Apache/PHP/MySQL en de ander wil een Fedora workstation met Gnome. Bovendien, moet GoT zelf een tweede TLDP worden op deze manier?
Lastig...zeg het maar, ik weet het niet.

Reviews/HOWTO's die een newbie door het installatie-proces leiden zijn wat mij betreft best welkom. TLDP informatie is vaak outdated en zijn meestal ook wel wat anders dan een 'doe zus-en-zo en dan is het geinstalleerd'-handleiding. Het is echter ook lastig om te voorkomen dat onze reviews outdated raken (zoals je nu kunt zien), iig is daar een levendige community voor nodig want je kunt, nogmaals, niet van de mods verwachten dat ze dat soort dingen allemaal schrijven en bijhouden. Dus als de community er zin in heeft om zoiets te bouwen, great. Zo niet, dan komt er weinig van - zo simpel is het eigenlijk :D
En dan nog iets: *als* users reviews gaan schrijven, worden deze dan "gekeurd" en dergelijke? Doen moderators dit werkje, of stellen ze een ervaren user aan om het te beoordelen?
Laten we het daar later een keer over hebben, eerst al genoeg andere zaken om over na te denken.

Ik hoop dat topicstarter er begrip voor heeft dat deze kwestie langer dan enkele dagen op zich laat wachten, als je bovenstaande hebt gelezen snap je wel dat dit geen dingen zijn die we "even tussendoor" doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Opzich zou je zulk soort documenten kunnen classificeren in 2 groepen.
documenten die informatie geven over een onderwerp.
(hoe zit de httpd.conf in elkaar, hoe werk xorg.conf, etc..)

en de documenten over het installeren of/en configureren van iets.
(hoe installeren ik FC2/3 hoe installeer ik een lamp)

Het probleem met de eerste groep is dat ze bijna altijd gewone vertalingen zullen zijn van de howto die iemand er ooit wel eens over geschreven heeft.
mogelijk wat beknopter zodat iemand die nieuw is voor het onderwerp er wat sneller zijn weg zou kunnen vinden.
Maar wat maakt het dan?
een vertaalde niet completer howto?

Bij installatie guides kun je denk ik nog een onderverdeling maken in het installeren van een distro en van een reeks van of een enkel programma.
Bij een distro vraag ik me sterk af of het nodig is.
Immers, tegenwoordig zijn deze zo basic en met zo veel documentatie en help teksten en hulp programma's dat het kinderspel is.
enkel voor sommige vage distros die nog te jong zijn voor een simpele installatie of om wat voor reden dan ook geen simpele installatie hebben, zou het nuttig zijn.
Maar dan vraag ik me weer af, of je dan niet het foute document voor de foute doelgroep aan het schrijven bent.
(mijn optiek is nog steeds dat beginnende Linux gebruikers, met bewezen en gebruikers vriendelijke distro's beginnen.)

eigenlijk zie ik enkel nut voor documenten die men vertelt hoe je een programma correct installeert en configureert.
Maar de vraag is dan wel, hoe ver je moet gaan met het beschrijven van bepaalde opties.
Neem bijvoorbeeld een sendmail, deze kun je zowat gewoon weg zetten en je bent klaar.
Wil je echter wat meer functionaliteit, of beter gezegd wil je uit gaan leggen hoe die functionaliteit bereikt word, dan krijg je wel een erg lange guide.
Wat ook weer niet gewenst is lijkt me.

dus wat ik eigenlijk bedoel is,
Wat voor documenten zou men verwachten te vinden, welk nivo zou gewenst zijn.
En wat zou daarnaast eigenlijk een realisties iets zijn?

• silentsnake
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 23:48:
Opzich zou je zulk soort documenten kunnen classificeren in 2 groepen.
documenten die informatie geven over een onderwerp.
(hoe zit de httpd.conf in elkaar, hoe werk xorg.conf, etc..)

en de documenten over het installeren of/en configureren van iets.
(hoe installeren ik FC2/3 hoe installeer ik een lamp)
Mee eens.
Het probleem met de eerste groep is dat ze bijna altijd gewone vertalingen zullen zijn van de howto die iemand er ooit wel eens over geschreven heeft. mogelijk wat beknopter zodat iemand die nieuw is voor het onderwerp er wat sneller zijn weg zou kunnen vinden. Maar wat maakt het dan? een vertaalde niet completer howto?
Dat vind ik nou weer net niet de bedoeling. Het is lekker simpel om een andere howto te pakken en een beetje te gaan vertalen. Het is wel de bedoeling dat de persoon het zelf maakt en zijn eigen ervaringen erin zet IMHO.
eigenlijk zie ik enkel nut voor documenten die men vertelt hoe je een programma correct installeert en configureert. Maar de vraag is dan wel, hoe ver je moet gaan met het beschrijven van bepaalde opties. Neem bijvoorbeeld een sendmail, deze kun je zowat gewoon weg zetten en je bent klaar. Wil je echter wat meer functionaliteit, of beter gezegd wil je uit gaan leggen hoe die functionaliteit bereikt word, dan krijg je wel een erg lange guide. Wat ook weer niet gewenst is lijkt me.
Mjah je moet ook niet elke functie van sendmail gaan omschrijven in je howto. Een mooie combinatie is bijvoorbeeld sendmail, spamassassin, clamav en amavisd-new. Je kan zeggen "Ja maar daar zijn er al zoveel van te vinden op internet." Helemaal mee eens, maar ik denk dat we als forum op relatief hoog niveau niet alleen domweg naar Google moeten verwijzen. Ik denk zelf dat het juist handig is om meer dingen bij elkaar te hebben in één forum. Wellicht kunnen we naar aanleiding van de FAQ een apart topic maken waar mensen vragen kunnen stellen met betrekking tot de FAQ. Uiteraard moeten de wat meer basic vragen in dat topic blijven en dat er niet aparte topics gemaakt moeten worden.
dus wat ik eigenlijk bedoel is, Wat voor documenten zou men verwachten te vinden, welk nivo zou gewenst zijn. En wat zou daarnaast eigenlijk een realisties iets zijn?
Tja, een FAQ is niet voor niets bedoeld om de basis dingen een beetje uit te leggen. Niet alleen in NOS is dat terug te vinden, maar in PMG en V&B ook. En wat voor documenten? Dat moet denk ik nog besproken worden.
Wilke schreef op 21 september 2004 @ 22:52:
[...]

Absoluut, de mods zullen er iig niet heel veel tijd voor hebben - wij zijn op dit moment al blij als we de NOS-FAQ binnen een redelijke termijn naar deze eeuw kunnen tillen. :+
Daar ben ik het ook mee eens, en dat was ook mijn orginele idee :)

[...]
Lastig...zeg het maar, ik weet het niet.
Ik denk als we dit door gaan zetten dat we eerst met de NOS'ers moeten bepraten waar zij geïntereseerd in zijn en waar niet.
Dus als de community er zin in heeft om zoiets te bouwen, great. Zo niet, dan komt er weinig van - zo simpel is het eigenlijk :D
Dat lijkt mij ook vrij logisch ;)
Ik hoop dat topicstarter er begrip voor heeft dat deze kwestie langer dan enkele dagen op zich laat wachten, als je bovenstaande hebt gelezen snap je wel dat dit geen dingen zijn die we "even tussendoor" doen.
Uiteraard heb ik er begrip hoor. Het is een flinke onderneming die veel tijd/research kost.

[ Voor 10% gewijzigd door silentsnake op 22-09-2004 10:34 ]

Verwijderd

Hmmm, eigenlijk helemaal vergeten te melden, maar als/zodra er dus een initiatief wordt gestart omtrent de reviews en dergelijke, bied ik me aan om mee te helpen :)
Voor als dat nog niet duidelijk was, dus. :+

• silentsnake
*schop*

Zijn de mods er al uit of zijn deze nogsteeds in discussie?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
uhmz, silentsnake :P Nu zeg je 2 posts hierboven dat je er begrip voor hebt en vervolgens vraag je 8 dagen later hoe het er voor staat. Het maken van een goede, up2date faq is niet met een week geregeld, en zodra we er uit zijn wordt dit topic wel door ons gekickt ;) Het heeft dus totaal geen zin om 8 dagen later, zonder reactie van onze kant, dit topic te gaan kicken. We zijn er mee bezig, maar reken er niet op dat het met 8 - 10 dagen gefixed is ;) De policy is iig al aangepast, en dat is imho al een goede stap, nu zijn we met de faq's bezig, en daar komt idd een mogelijkheid voor reviews in.

Laat het wel duidelijk zijn dat we nu niemand aansporen om reviews te schrijven tegen de tijd dat dit zo ver is roepen we ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Whoops, ok. :X Onder een paar dagen dacht ik eigenlijk 3-4 dagen, dus ik dacht dat na ruim een week wel meer duidelijkheid was. Mijn excuses, jullie zullen geen last meer van mij hebben. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:00

r0b

Wellicht nog een side-note: mochten deze plannen doorgaan, dan zou het na tijd en wijle, als er weer een update nodig is, handig zijn als de oude versie van de howto's behouden worden (ipv rm -rf *.howto :P ) en wellicht d.m.v. een link in betreffende sticky nog aanwezig zijn.
Zo valt er over een jaar ook nog een goede howto terug te vinden over FC2, bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Nog even over het punt dat het geupdate moet blijven worden. Ook al zijn er mensen die er na één FAQ mee ophouden, het is wel weer één FAQ extra! De huidige FAQs zijn outdated (goh :P), dus opzich is al het nieuwere een vooruitgang, ook al is dat maar eenmalig.

Zelf ben ik maar een beginner met NWOS, en heb nu niet zoveel aan de FAQs, omdat het er simpelweg iets anders aan toe gaat.

De discussie of het niet te basic is en of je niet meer naar google moet verwijzen. Ja, daar zit wel wat in natuurlijk. Aan de andere kant, dit is wel dé kans om de beginners de simpele dingen snel bij te brengen. Het bind de nieuwe NWOS-ers aan dat subforum, omdat ze er weldegelijk wat kunnen leren. Als je met alles toch naar google wordt doorverwezen, zal je sneller wegblijven, denk ik. Met de FAQs kan je een basisniveau verlangen, en dat niveau is voor iedereen duidelijk: snap de FAQ. Het helpt waarschijnlijk om minder simpele vragen te krijgen en makkelijker een grotere community te krijgen.

Verder ben ik het eens met eXoR, oude FAQs zouden behouden moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
OK, soms kosten dingen dus even wat meer tijd en moeite, maar we hebben ondertussen dus bepaald niet stil gezeten. Mensen die geinteresseerd zijn in het schrijven van nieuwe HOWTO's/reviews (of het bijwerken van bestaande) mogen mij nu wel ff een mail sturen of op ICQ aanspreken (het nummer staat naast m'n posts). Dan kunnen we bespreken wat je wil doen en kan ik uitleggen hoe je dat kunt aanpakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Pagina: 1