[bios] vergelijkingstabel instellingen

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Korte vraag: kent iemand een pagina of een topic met een soort van vergelijkingstabellen met waar je bepaalde BIOS-instellingen vindt?

Iets heel simpels als de opstartvolgorde (boot sequence) verschilt bijv. al wezenlijk per BIOS. Niet zo erg voor een ervaren gebruiker, maar wel erg lastig om een leek uit te leggen....

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me buitengewoon lastig. Ik heb ivm mijn So7 benchmarkproject een stuk of 35 BIOSsen van dichtbij zitten meemaken en was oorspronkelijk van plan om de BIOS instellingen die ik in de borden deed mbt mem timings te noteren om vergelijking mogelijk te maken, maar dat is volstrekt onzinnig gebleken want geen twee borden, zelfs van dezelfde merk mobo met dezelfde BIOS erop (ik zou FIC PA-2000, 2002, 2005, 2007 en 2010+ kunnen noemen, of Gigabyte 586S danwel 586S2) hadden identieke of zelfs redelijk vergelijkbare instellingen.

Uiteindelijk heb ik maar gekozen om de beste en slechtste instellingen te nemen en die beiden te benchen, maar hoe ver die uit elkaar zaten verschilde uiteraard enorm (1% op de GA-586S2, 85% op een Intel Plato i430NX).
in beide gevallen vermoed ik bugs mbt cache- bij de GA-586S2 leek de L2 cache niet uit te schakelen voor de minimale instellingen, bij de Intel Plato is waarschijnlijk de L1 cache (die in CPU zit en dus aan behoorde te blijven wegens niet een te testen variabele) mee uit gegaan

Dit gaat over oudere borden, maar de instellingen in BIOS zijn sindsdien alleen maar gegroeid, hoewel de instellingen aardig op elkaar lijken is een dergelijk overzicht een enorm project die me van beperkte toepasbaarheid lijkt, je zult altijd meer uitzonderingen hebben dan regels en daar zal een nOOb al helemaal niet doorkomen vrees ik...

Iig is en blijft de manual van het moederbord de beste plek om instellingen in op te zoeken :)

Edit:
En natuurlijk is dit PMoederbordenG materie ;)

Move OH -> PMG

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 12-10-2004 01:14 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Met PMG Faq: Waar vind ik beschrijvingen van alle BIOS instellingen? moet je al een aardig stukje verder komen imo :)