hdtv met 4 tft's ipv 1 plasma (of tft)

Pagina: 1
Acties:

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 15:49
Ik heb zelf een dual monitoring opstelling en heb tijdens het vele testen het nogniet voor elkaar gekregen om een film over twee schermen heen afgespeeld te krijgen (geen spanning mode op ati).

Opzich zou het niet moeilijk zijn om het werkend te krijgen met een nvidia of een parhelia. Maar als je bijvoorbeeld 4 schermen (of zelfs 16) zou hebben dan wordt het al vrij moeilijk om alles in spanning mode op te lossen.

Ik ken opzich wel proprieraty oplossingen (zoals bijvoorbeeld het projectie scherm op de vu) maar heb nog nergens echt een off the shelf oplossing gevonden. (voor windows of unix bijv).

Het is voornamelijk interessant omdat tft's van nature al een hogere resolutie hebben dan plasma, en het koppelen van 12 schermen (4:3 tft vier in de hoogte 3 in de breedte resulteerd in 16:9 scherm) een veel groter scherm oppervlak geeft tegen een lagere prijs. Als je dan het frame van de lcd schermen verwijdert kan je zelfs tegelen (waardoor de naden echt minimaal worden)

anyway voordat dat werken gaat zou er eerst software moeten zijn die meerdere schermen ondersteunen.

aantal ideetjes van mijn kant:

(1)
een videobestand nemen (hdtv natuurlijk :))
deze opdelen in meerdere streams, elke voor een segment op een scherm.
en dan een media player in elk scherm fullscreen openen.

(2)
overlay maken die alle overlays bij elkaar bundelt.

ideeen zijn welkom :)

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Weet je wel zeker dat je naadloos kunt tegelen ?
Ik heb altijd het idee gehad dat in de rand van mijn tft nog electroniva en/of de aansluiting van de tft zat.

Overigens, een beeld over meerdere schermen verdelen: ik dacht dat een aantal tweakers dat al onder Linux doen (Vandaar de vraag opeens naar S3Virge kaartjes).

eagle

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:03
Umm.. dan heb je toch altijd nog de naden van die tft's?
Lijkt me niet echt fijn film kijken op die manier.

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Idd leuk idee hoor maar volgens mij kijkt dat echt ontzettend vervelend naar een film.

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:05
Ik weet niet of jouw idee 2 wel werkt, want volgens mij heb je maar 1 overlay (per videokaart) op 1 monitor en verder niet (maar ik kan er naast zitten natuurlijk).

Misschien dat Zoomplayer er faciliteiten voor heeft om een video over meerdere monitoren te spannen, zou je eens kunnen kijken. Verder weet ik zo niet een player die het kan.

Idee:
Wat misschien zou werken is om Media Player Classic te pakken en vervolgend de renderer op DX9 te zetten ipv default en dan fullscreen spelen. Dat zou volgens mij wel eens kunnen werken. Maar goed, ik kan dat niet testen dus pin me er niet op vast.

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-02 16:40
Een goede projector lijkt me makkelijker.

[ Voor 14% gewijzigd door TukkerTweaker op 11-10-2004 14:48 ]

Verwijderd

Ik zie het probleem niet helemaal. Ik hem zelf ook dual screen en kan zonder problemen een video verdeeld over beide monitoren afspelen. Zelfs als er resolutie verschil tussen beide schermen is. Ik heb matrox G450 dual head kaart en draai XP-Pro.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja, maar dat gaat met 12 schermen toch echt niet werken, HasseM. Ik zie ook niet waarom je geen goede projector zou kopen. Veel goedkoper en niet van die irritante randjes. Ze zijn er al met HDTV resoluties (1280x720), dus daarvoor hoef je het niet te laten. Op zo'n groot scherm als jij wil ontwerpen zie je het voordeel in pixels toch niet :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:23

Jrz

––––––––––––

Op ibc heb ik een mooi naadloos hdtv systeem gezien :)
De schermen waren ca. 50" per stuk.
Getiled naast / opelkaar was de naad niet te zien.
Alleen als je er echt heel dicht op gaat zitten kon je hem zien, denk ong. 0.2 - 0.4 mm.

[ Voor 5% gewijzigd door Jrz op 11-10-2004 15:20 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:03
Zoals er hier al meer zeggen.. Ik zou ook gewoon gaan voor een beamer.
Ideaal, geen randjes, geen gezeik, en ik weet wel zeker dat het goedkoper is ;)

Verwijderd

justice_strike schreef op 11 oktober 2004 @ 13:48:
Hoe wil je dan die 12 schermen aan gaan sturen? Zelfs met een matrox QID kaartje heb je nog minstens drie stuks met de bijbehorende AGP poorten nodig... Om nog maar niet te spreken over praktische problemen zoals het beeld opsplitsen en synchroniseren.

Niet dat ik zelf een beter idee heb :P
Ik denk dat zoals al eerder genoemd een beamer een betere oplossing is.
(4:3 tft vier in de hoogte 3 in de breedte resulteerd in 16:9 scherm)
Dat moet trouwens vier in de breedte en drie in de hoogte zijn ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 18:16 ]

Verwijderd

Ik denk dat het idee nog even in de ijskast moet blijven staan. Via PCI-Express bestaat er de mogelijkheid om meerder videokaarten aan elkaar te knopen, maar ik heb nog nergens kunnen vinden of dat een oplossing gaat bieden voor jouw vraagstuk.

• justice strike
beamers zijn duur (vooral hdtv beamers kunnen al gauw 3000~4000 euro kosten + kosten voor lamp en dergelijke) daarbij kan je een beamer alleen gebruiken als het lciht gedimd is (anders zie je geen zak) Het gaat om een alternatief voor plasma, niet voor een beamer.

het gaat in de eerste instantie niet om 12 schermen maar meer om 4 (of 6) schermen.

een tft scherm is tegenwoordig niet erg duur voor 400 euro heb je een 19 inch model (ik heb er nog 1200 voor moeten dokken toentertijd)

dus met 4 van die dingen ben je 1600 euro kwijt. en dan heb je 38 inch vergelijkbaar scherm Kijk naar hoeveel een plasma kost van die grootte.

wat betreft de naden, die zijn niet groter dan de onderlinge afstand van pixels op een plasma scherm. met een goede filter zul je die naden niet echt opmerken.

Stel het komt op 12 schermen aan dan zou je een 76 inch scherm hebben, ik zie geen projector die grootte met een fatsoenlijke kwaliteit behalen. Daarbij kan je de schermen door meerdere pc's laten aansturen, immers is het alleen een stream afspelen en kan je daarvoor best een hele goedkopen (sub 300 euro) systeem met parhelia kopen.

anyway om weer terug te komen op het begin. Is er of the shelf software ervoor, want ik heb tot op heden geen software gezien die video over 2 schermen heen kan afspelen zonder dat er gebruik gemaakt wordt van spanning mode.
Idee:
Wat misschien zou werken is om Media Player Classic te pakken en vervolgend de renderer op DX9 te zetten ipv default en dan fullscreen spelen. Dat zou volgens mij wel eens kunnen werken. Maar goed, ik kan dat niet testen dus pin me er niet op vast.
net uitgeprobeerd maar werkt niet. overigens kan die geen hdtv files aan :) (.ts dus)

[ Voor 15% gewijzigd door justice strike op 11-10-2004 23:55 ]

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-02 16:40
justice_strike schreef op 11 oktober 2004 @ 23:48:
beamers zijn duur (vooral hdtv beamers kunnen al gauw 3000~4000 euro kosten + kosten voor lamp en dergelijke) daarbij kan je een beamer alleen gebruiken als het lciht gedimd is (anders zie je geen zak) Het gaat om een alternatief voor plasma, niet voor een beamer.
klopt projectors zijn duur (beamer is niet het goede woord) maar zijn tegenwoordig van zeer goede kwaliteit. Je hebt beamers met zoveel ansi lumen dat kijken bij (dag)licht geen probleem meer is. In ieder geval behaal je de kwaliteit van een TFT zeker wel met een goed scherm.
het gaat in de eerste instantie niet om 12 schermen maar meer om 4 (of 6) schermen.
een tft scherm is tegenwoordig niet erg duur voor 400 euro heb je een 19 inch model (ik heb er nog 1200 voor moeten dokken toentertijd)
dus met 4 van die dingen ben je 1600 euro kwijt. en dan heb je 38 inch vergelijkbaar scherm Kijk naar hoeveel een plasma kost van die grootte.
Met die 1600 ben je er nog niet, je moet de videokaarten nog kopen en de software om het aan te sturen. Laat staan de tijd om het allemaal voor elkaar te krijgen.
wat betreft de naden, die zijn niet groter dan de onderlinge afstand van pixels op een plasma scherm. met een goede filter zul je die naden niet echt opmerken.
Als er een naad is kun je het zien, simpel.
Stel het komt op 12 schermen aan dan zou je een 76 inch scherm hebben, ik zie geen projector die grootte met een fatsoenlijke kwaliteit behalen. Daarbij kan je de schermen door meerdere pc's laten aansturen, immers is het alleen een stream afspelen en kan je daarvoor best een hele goedkopen (sub 300 euro) systeem met parhelia kopen.
76 inch kan met GEMAK gehaald worden door een goede projector. Is geen enkel probleem. En je stream door medere systemen af te laten spelen lijkt me al helemaal gecompliseerd worden.

Kortom laat je eens goed voorlichten over de mogelijkheden van een projector, ik denk dat je een veel mooier resultaat kunt halen dan met meerdere TFT schermen.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

justice_strike schreef op 11 oktober 2004 @ 13:48:
(1)
Lukt niet. Dat heb ik voor de grap namelijk eens gedaan, een scene van een film in 2 stukken gehakt, de linker en de rechterhelft. 2x MPC gestart, fullscreen op m'n dual monitor, maar dat loopt simpelweg niet in sync (nogal lastig als je beide filmdelen handmatig moet starten).. Met aparte software zou ik niet weten of het gaat, maar die bestaat afaik niet (iig niet voor Windows).

[ Voor 5% gewijzigd door Mentalist op 12-10-2004 14:01 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 19:40

Rum

Hoe werkt dat bij professionele oplossingen dan? Ik was laatst bij een concert daar gebruikten ze ook van die schermen. Dat zijn een partij schermen zonder rand, die naadloos aan elkaar zitten. Het beeld wordt ook naadloos weergegeven! Aan de achterkant was duidelijk te zien dat het meerdere (ik geloof wel 20) schermen waren...

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:48

B-lennium

Volvo 164 1975!

kan de vraag niet in het apple forum gevraagt worden ? apple is met beeldbewerking vele stappen verder dan de IBM Personal Computer.

ben geen apple freak maar moet dit gewoon toegeven :P

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:31
http://www.chinanusa.com/...d=S003631958302&pnumber=1
http://www.chinanusa.com/...d=S003631958302&pnumber=2
moet toch beter kunnen voor 10000 dollar!
videowall processor voor 30000 dollar :+ erbij en klaar!

ik zou voor een kwaliteitsbeamertje gaan, alhoewel het idee van een naadloos tftmuurtje wel lache is!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:48
Zou je niet gewoon eens hier gaan kijken?
http://www.seamlessdisplay.com/

Deze zag ik een tijdje geleden voorbij komen.
Wilde er zelf misschien 3 naast elkaar plaatsen of 2.

Denk dat je er een heel eind mee komt, maar het probleem is dat ze niet op de site een aanduiding hebben van wat het kost.

Laat het ons ff weten :)

• justice strike
klopt projectors zijn duur (beamer is niet het goede woord) maar zijn tegenwoordig van zeer goede kwaliteit. Je hebt beamers met zoveel ansi lumen dat kijken bij (dag)licht geen probleem meer is. In ieder geval behaal je de kwaliteit van een TFT zeker wel met een goed scherm.
moet je het zelf ook goed benoemen he :)
Met die 1600 ben je er nog niet, je moet de videokaarten nog kopen en de software om het aan te sturen. Laat staan de tijd om het allemaal voor elkaar te krijgen.
videokaarten zijn goedkoop. software om aan te sturen zou in principe opensource moeten zijn.
Als er een naad is kun je het zien, simpel.
ligt eraan op welke afstand je het scherm bekijkt en natuurlijk welke filters je erover heen gooit. verticale Scanlines bijvoorbeeld kunnen even groot zijn als de naad, als je die over het gehele scherm toepast, valt het als geheel niet (minder) op
76 inch kan met GEMAK gehaald worden door een goede projector. Is geen enkel probleem. En je stream door medere systemen af te laten spelen lijkt me al helemaal gecompliseerd worden.
ja natuurlijk, maar op welke resolutie :)
Kortom laat je eens goed voorlichten over de mogelijkheden van een projector, ik denk dat je een veel mooier resultaat kunt halen dan met meerdere TFT schermen.
allicht, maar dat is de vraag niet :) daarbij ben je voor een projector niet alleen het geld kwijt aan een projector, maar ook aan een scherm. Dus het verschil in prijs is echt wel te merken lijkt me.
W3ird_N3rd schreef op 12 oktober 2004 @ 14:01:
[...]

Lukt niet. Dat heb ik voor de grap namelijk eens gedaan, een scene van een film in 2 stukken gehakt, de linker en de rechterhelft. 2x MPC gestart, fullscreen op m'n dual monitor, maar dat loopt simpelweg niet in sync (nogal lastig als je beide filmdelen handmatig moet starten).. Met aparte software zou ik niet weten of het gaat, maar die bestaat afaik niet (iig niet voor Windows).
als je streams maakt van de bestanden, heb je minder problemen met timing. De startknop bepaalt immers niet op welk gedeelte je van de film je begint (het is een stream je springt er dus midden in)

en zoals ik al eerder zei, op de vu is er dus software om projectoren op zo'n multiscreen manier te laten werken. Alleen zijn er bij projectoren meer aanpassingen nodig. Doe hoeken zijn namelijk niet even helder als het midden, en de nadoen moet je beter aansluiten (aangezien je ze niet fysiek op elkaar kan laten aansluiten.

Overigens is dat ook een van de redenen waarvoor ik een projector niet wil gebruiken, lcd is egaler kwa vorm en lichtopbrengst dan welke projector ook (ligt er natuurlijk ook aan de backlight maar over het algemeen genomen is dat wel zo)
B-lennium schreef op 12 oktober 2004 @ 14:27:
kan de vraag niet in het apple forum gevraagt worden ? apple is met beeldbewerking vele stappen verder dan de IBM Personal Computer.

ben geen apple freak maar moet dit gewoon toegeven :P
dit heeft vrij weinig te maken met beeldbewerking, ik ben namelijk geen films aan het editen.

[ Voor 36% gewijzigd door justice strike op 12-10-2004 17:09 ]

• justice strike
Heren bedankt voor jullie input, ik heb al een programma gevonden die dus alles realtime kan opdelen en over meerdere schermen kan laten zien. het programma heet vlc :)

De hele tijd onder mijn neus, maar nooit geweten dat hij die functie bezat :)

het leukste is dat vlc geen overlay nodig heeft, maar wel kan benutten als het er is. Dus je kan gewoon een moederbord kopen met een hele sterke proc, en helemaal volgooien met s3virge kaartjes :) Ik heb de overlay uitgedaan en met 2 schermen getest en de load is nagenoeg niet merkbaar hoger.

[ Voor 38% gewijzigd door justice strike op 13-10-2004 00:53 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:18
Klinkt als een leuk project, ben benieuwd of het gaat werken. Heb je wel getest of het haalbaar is om je gewenste type tft's te stapelen? Qua beeld bedoel ik dan, maken vele schermen bij elkaar wel 1 groot scherm, dat je dus niet een net wat ander beeld in de hoeken per scherm krijgt door de lcd/backplate constructie etc, of een andere oorzaak.
Nu is dit wel wat anders, maar bijvoorbeeld zulke lijnen zou ik niet in m'n beeld willen:
Afbeeldingslocatie: http://www.seamlessdisplay.com/images/Horizon320/Horizon320_underwater2w.jpg

Heel persoonlijk zou ik eerder voor een 90 inch projectie kiezen met een hdtv 720p projector of iets vergelijkbaars (ca 2000,- met scherm), dan een ca 40 inch tft constructie. Is toch al 4x zo klein, ben je niet afhankelijk van een software player, kun je ook (tv) uitzendingen mee bekijken indien nodig (weet niet of vlc ook met een video input op dergelijke wijze overweg kan overigens), gegarandeerd geen lijnen, en mocht je nog geen hd projector hebben gezien, het is behoorlijk scherp :). Maar idd, met zonlicht in je kamer is het wat minder :P

(overigens, tft's hebben geen scanlines, een naad daar in laten lopen lukt dus niet)

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Dutchie!
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2023

Dutchie!

....

Als je je set gebouwt hebt :) maar dan eens een aantal pics ! ben reuze benieuwd dan :)

Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik heb me gezoworen dit topic te negeren omdat ik toch dacht dat het niet lang zou worden, en dat de TS wel van zijn idee zal afstappen.

Helaas... dus ik moet toch ff ingrijpen!

Vergeet dit gewoon met meerdere PC's! Timings krijg je nooit goed, en kleine tijdverschillen zul je direct zien. Als je dit wil doen, neem dan een extreem vette PC, met een aantal PCI Express sloten en een aantal dikke kaarten erin. Dan nog de juiste software (misschien VLC), en dan kan het wel. Maar al met al zul je niet goedkoer uit zijn dat een mooi dik plasma of LCD scherm. Vergis je er niet in hoeveel systeem bandbreedte je nodig hebt om 4 laat staan 6 van deze schermen aan te sturen!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• justice strike
ik heb net al the rock (hdtv) bekeken op 2 schermen (wat dus niet leuk is, zorg dat het aantal schermen in de breedte even veel is als in de hoogte)

2 schermen trekken ongeveer dezelfde load als een scherm, je hebt dus niet echt een vet systeem nodig zoals er hier en daar gezegd wordt. Overigens maakt het voor video weinig uit of je een radeon 9000 of een radeon xt800 hebt, en is pci express al helemaal overbodig.

Over the scanlines, ik bedoelde dat je een scanline filter gebruikt (vlc heeft al een aantal filters, ik weet niet of scnalines er een is).

door een verticale en horizontale scanline filter (dus zwarte strepen in het beeld mengen) te gebruiken met de breedte van de naad kun je zonder verlies van kwaliteit (hele hoge reso :)) de naden camoufleren. vooral van een afstand is het niet te zien (Denk aan je tv)

p.s. timing issues op meerdere pc's zijn idd vervelend maar niet onoverkomelijk.

p.s. 2 vlc ondersteund een input kaarten (waaronder tuner kaarten, sat kaarten mpeg etc..)

[ Voor 8% gewijzigd door justice strike op 13-10-2004 03:14 ]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:48
@ShittyOldMan,

dat je de naden ziet lopen bij dat scherm is omdat deze onder een hoek zijn geplaatst. Wanneer je ze dus echt plat naast elkaar staan zie je er minder van.

@Justice_Strike,

Ik ben ook benieuwd naar plaatjes van je project.
Zelf ga ik het bij een goede beamer houden.

[ Voor 24% gewijzigd door Arunia op 13-10-2004 09:18 ]

Verwijderd

justice_strike schreef op 11 oktober 2004 @ 23:48:
Dit ben ik niet met je eens, ze zijn er al vanaf de 2000 Euro (Panasonic en Sanyo) daarnaast hoef je het licht niet te dimmen, het levert wel een mooier plaatje op als alles verduistert is ;) .

Of je gaat voor een 2e hands CRT :) .

• justice strike
Ik heb wat test draaitjes gedaan en een screenshotje gemaakt, (toevallig met zo'n balk maar die verdwijnt na verloop van tijd).

Afbeeldingslocatie: http://www.cs.vu.nl/~pflik/hdtv.jpg

het is wel enorm vet om het op zo'n hoge resolutie te zien (en zoals je kunt zien ik draai enorm veel programma's en het trekt vrij weinig load)

(hoe resize ik eigenlijk?) anyway de artifacts komen van de jpg compressie.

[ Voor 26% gewijzigd door justice strike op 16-10-2004 21:57 ]

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
justice_strike schreef op 16 oktober 2004 @ 20:50:
Ik heb wat test draaitjes gedaan en een screenshotje gemaakt, (toevallig met zo'n balk maar die verdwijnt na verloop van tijd).

[afbeelding]

het is wel enorm vet om het op zo'n hoge resolutie te zien (en zoals je kunt zien ik draai enorm veel programma's en het trekt vrij weinig load)

(hoe resize ik eigenlijk?) anyway de artifacts komen van de jpg compressie.
:| je moet tegenwoordig al een dualscreen systeem hebben om fatsoenlijk op GOT te kunnen browsen :+

Enniewee, hoe je resized staat gewoon in de algemene FAQ.
Zo hoort het:
[img=w,h]url van afbeelding met afmetingen[/img]
Pagina: 1