Toon posts:

Luxe probleem twee internet verbindingen...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Ik heb een luxe probleem waar ik eigenlijk uit nieuwsschierigheid een oplossing voor wil, maar helaas na een week zwoegen nog niet heb gevonden...

Ik heb:

twee werkende netwerken met elk een andere breedband internet verbinding
Op beide netwerken staat een DHCP server te draaien.
In 1 PC de server zitten 2 netwerkkaartjes. Waarvan 1 op het ene netwerk en de ander op het andere.

Nu wil het zo zijn dat mijn broertje op het ene netwerk zit en ik op het andere en dat we willen lannen (gamen over lan..). Hoe kan ik ervoor zorgen dat al mijn internetverkeer op dezelfde mannier blijft lopen, maar wel kan lannen.

Ik zit nu te denken om in 1 van de routers de DHCP service uit te zetten en alle pc's op 1 netwerk te zetten. Daarna zou ik dan de gateways van de pc's die gebruik moeten maken van WAN1, die van de router van WAN1 geven en voor de anderen idem. Maar ik vroeg me af of ik ook een progje zou kunnen draaien op mijn server (XP-pro sp2) zodat ik niks hoef te weizigen..

_/-\o_ to the one who knows..

Groeten,
Noud

• IKKE86
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-04 09:36
als ik het goed begrijp is er dus al een fysieke koppeling tussen de 2 netwerken?

zo ja, in welke iprange zit jouw pc en die van je broertje?

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
                   inet router  1                                inet router 2
                         |                                             |
 netwerk 1 (10.0.0.0/255.255.255.0)          netwerk 2 (10.0.1.0/255.255.255.0)
                         \----------router 3  ------------------------/

router 3 (je server) moet alleen routeren tussen je 2 lokale netwerken en mag GEEN dhcp verkeer routeren (standaard staat dit ook meestal uit, dus dat zou je niet zelf moeten hoeven instellen)
dus je lokale netwerken moeten allebei een ander subnet hebben.
(en voor het gemak kan je allebei je DHCP servers zo instellen dat ze een extra gateway meegeven voor het andere lan-netwerk met de DHCP lease, anders moet je op alle PC's handmatig een route naar het andere lan instellen )

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2004 19:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heej ReSc

Dat idee van jou vind ik top alleen dat lukt me niet..
Ik heb WinRoute4 hier liggen en ben hem ondertussen voor de derde keer aan het installeren.

Mijn pogingen gingen als volgt:
- Winroute installeren
- Nat aanzetten op beide interface kaartjes
- en in een pc (de mijne) als gateway de server toevoegen.

Dit werkte in eerste instantie niet..

Wat doe ik dan fout? weet iemand iets van winroute?

Groeten,
Noud

Verwijderd

Topicstarter
Aarg

Heb winroute ginstalleerd en kan wel van mijn pc naar die van mijn broer maar niet van hem naar mij..
Volgens mij komt dit doordat de router gebruikt maakt van NAT? :?
Of zit ik er dan ver naast....

Ik ga nog wat verder prutsen..

Ik vraag me eigenlijk af of winroute wel een geschikt programma is...
iemand betere suggesties?

Let wel op het gaat mij niet om internet sharing! Het gaat mij er om dat netwerk1 zonder problemen (zonder beveiliging) met netwerk2 data kan uitwisselen. Bestaan er eigenlijk nog echte RouterSoftware? Of is alles tegenwoordig NAT?

Groeten,
Noud

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03-2025
Aangezien je wilt dat je internet via je eigen breedband blijft lopen moet je je gateway niet veranderen. Je gateway moet hetzelfde blijven, alleen moet je ook een route toevoegen. Stel je broertjes IP is 10.0.0.10 en jouwe 192.168.0.5

dan iets in de trant van
10.0.0.10 via ip-adres-server (192.168.0.*) met als netmask 255.255.255.255

En als je z'n hele netwerk wilt kunnen bereiken:
10.0.0.0 via ip-adres-server (192.168.0.*) met als netmask 255.255.255.0

En andersom voor hem (weet alleen niet of winroute wel heen en terug kan routeren)

Verwijderd

Topicstarter
Door NAT aan te zetten weet ik dat je een route tabel aan maakt van in dit geval:
Mij (10.0.0.4) naar broertje 192.168.1.100.

Echter als ik mijn gateway nu niet aanpas dan is mijn broertjes ip adres niet toegankelijk. Terwijl als ik de server (winroute 10.0.0.3) boven mijn eigen gateway zet dan kan hij hem wel vinden.

Maar dan denk ik idd dat we via de internetverbinding van mijn broertje aan het internetten zijn... Dus Hoe ik het nu werkend heb gekregen is niet de mannier..

|:(

Het gene wat ik dus zoek is een Router programma waarin ikzelf de routes aan toe kan voegen. Als ik deze heb kan ik de router van mijn broertje (192.168.1.1) uitsluiten waardoor mijn pc zijn tweede gateway zal proberen om toch aan een adres cq verbinding te geraken.

Of denken jullie dat dat ook niet gaat werken?
Tevens weet iemand een programma waarin je een routing tabel kan aanmaken?

Groeten,
Noud

ps: bedankt voor de reacties tot nu toe

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Als die 3de Router a.k.a. PC met NAT proggie XP Pro draait dan zou je de verbindingen kunnen bridgen ??

Overigens betekent 2 keer NAT bij WinRoute dat je die PC als Firewall wil gebruiken ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
Bridgen kan toch alleen als je in de zelfde ip range werk?
Ik weet niks van bridgen alleen dat het niet werkte toen ik het probeerde..

Ik heb ergens gelezen dat je alleen netwerken kan bridgen die in dezelfde sub zitten..
Mijn broertje zit op 192.168.1.100 / 255.255.255.0
en ik op 10.0.0.3 / 255.255.255.0

Als het wel kan dan vind ik dat heel intressant.
Tevens vind ik het ook intressant als er mensen zijn die software weten waarmee je statisch kan routen!!

Groeten,
Noud

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:53
Je moet op router 3 juist NIET NAT gebruiken, je hoeft hier alleen maar te routen :)

Je stelt netwerk 1 bijvoorbeeld in op 10.0.0.x, en netwerk 2 op 10.0.1.x

Ik heb geen idee of dat via DHCP ook lukt, maar in ieder geval geef je nu op iedere pc in netwerk 1 een extre route ("route add" geloof ik) naar netwerk 2, en op netwerk 2 doe je het andersom.

Een andere optie is de router tussen netwerk 1 en netwerk 2 ook het internet te laten verdelen (die pc moet dan dus 4 netwerkkaarten hebben), maar ik ben bang dat je er dan niet komt met winroute

Nog een optie is om beide netwerken op elkaar aan te sluiten (zonder pc ertussen, gewoon via de switch), 1 dhcp-server uit te zetten en op de andere server 2 ranges aan te maken en de adressen aan mac-adressen te koppelen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:14
Kan het niet makkelijker door de twee routers in hetzelfde netwerkrange te zetten en ze daarna met elkaar te verbinden met een cross-over?
Dus:

router 1: 192.168.0.254
router 2: 192.168.0.253
Computer 1 + 2: DHCP is mogelijk, maar vast is waarschijnlijk beter.
Gateway staat bij de ene op router 1 en bij de ander op 2.

Volgens mij moet dit werken. Je maakt eerst een LAN aan door de routers te koppelen en doordat de ene een de ene als gateway krijgt en de andere de andere, zul je volgens mij haast geen problemen krijgen.

Denk alleen aan DHCP, je mag in de praltijk maar één hebben in een netwerk, du vaste nummers is hier handig.

Als het lukt: Niet gegarandeerd(moeilijk te testen bij mij :'(

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Paul
h.edink schreef op 10 oktober 2004 @ 22:03:
Kan het niet makkelijker door de twee routers in hetzelfde netwerkrange te zetten en ze daarna met elkaar te verbinden met een cross-over?
Dus:

router 1: 192.168.0.254
router 2: 192.168.0.253
Computer 1 + 2: DHCP is mogelijk, maar vast is waarschijnlijk beter.
Gateway staat bij de ene op router 1 en bij de ander op 2.
Gateways worden alleen aangesproken als je naar een ip-adres wilt connecten dat in een ander subnet ligt dan het jouwe :)

Het allersimpelste in deze is natuurlijk beide netwerken fysiek koppelen en overal vaste adressen ingeven, maar DHCP zal vast met een reden draaien, anders had de topicstarter dat al wel gedaan :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Hmmf

Veel keuzes, alleen heb ik nog niet echt een antwoord gehad...
Ik weet dat ik alles kan aanpassen en omsteken en blabla. Alleen dat wil ik niet. Hehehe was te verwachten eej.

Ik snap dat als je NAT gebruik je maar 1 kant volledig uit kan werken de andere kant zal geblokkeerd worden of alleen maar naar 1 pc kunnen worden verwezen (statisch) Dus NAT werkt niet.

De ipranges die ik gebruik zijn helaas niet te veranderen de 1 staat op de 192.168.1.* reeks en de ander op 10.0.0.*. Dat zit nou eenmaal in de hardware..

Ik ben dus nog steeds opzoek naar een software matige router die mijn netwerken aan elkaar kan routen. Dat is de oplossing alleen ben ik nu al een paar uur het internet aan het afsurfen naar een programma om statisch te routen en die kan ik niet vinden.

Ik zou ook windows server kunnen installeren en het daarmee doen alleen dat is A duur en b veel werk en niet gangbaar in een thuis situatie.

Ik ga nog wat zoeken naar een router..

Groeten,
Noud

ps: met winroute krijg ik het niet voor elkaar een statische routing tabel aan te maken en met WOOWEB ook niet...

• Paul
Verwijderd schreef op 10 oktober 2004 @ 23:31:
Ik snap dat als je NAT gebruik je maar 1 kant volledig uit kan werken de andere kant zal geblokkeerd worden of alleen maar naar 1 pc kunnen worden verwezen (statisch) Dus NAT werkt niet.
De NAT zoals deze in thuisgebruik-internet-routertjes gebruikt wordt zorgt ervoor dat je met 1 extern IP-adres toch met meerdere computers op het internet kunt.
Dit is dus iets anders dan dat jij wilt.
De ipranges die ik gebruik zijn helaas niet te veranderen de 1 staat op de 192.168.1.* reeks en de ander op 10.0.0.*. Dat zit nou eenmaal in de hardware..
Valt wel mee hoor :) Als je beheerder bent van die hardware dan kun je dat allemaal zo veranderen ;) Maar dat is hier niet nodig :)
Ik ben dus nog steeds opzoek naar een software matige router die mijn netwerken aan elkaar kan routen. Dat is de oplossing alleen ben ik nu al een paar uur het internet aan het afsurfen naar een programma om statisch te routen en die kan ik niet vinden.

Ik zou ook windows server kunnen installeren en het daarmee doen alleen dat is A duur en b veel werk en niet gangbaar in een thuis situatie.

Ik ga nog wat zoeken naar een router..

Groeten,
Noud

ps: met winroute krijg ik het niet voor elkaar een statische routing tabel aan te maken en met WOOWEB ook niet...
Hmm, ik heb zo geen winroute bij de hand om het te proberen, maar kun je in winroute (zonder NAT aan te zetten) geen 2 interfaces aan elkaar knopen?
Je hebt afaik geen static routing tabel nodig op je router zelf :) Wel moet je in deze situatie, waar er dus voor verschillende doel-adressen verschillende routers zijn, aan iedere pc moeten vertellen welke router hij voor welk doel moet aanspreken :)

In dit geval dus op het ene netwerk (192.168.1.*) met
route ADD 10.0.0.* MASK 255.255.255.0 (192.168.1.ip van router 3)
en op het andere netwerk (10.0.0.*) met
route ADD 192.168.1.* MASK 255.255.255.0 (10.0.0.ip van router 3)

Tenzij je alle routers vervangt door 1 pc met 4 netwerkkaarten kom je er niet onderuit op iedere client een persistent route aan te maken. Ze moeten namelijk naar een andere router dan de default gateway om het andere netwerk te kunnen bereiken.
En als je dan toch op alle pc's iets handmatigs moet doen, kun je net zo goed (en waarschijnlijk simpeler) alles in 1 netwerk gooien en handmatig de helft van de pc's een andere default gateway geven dan de andere helft. Dan kun je altijd nog één dhcp-daemon laten lopen om gasten pc's zonderconfiguratie op het netwerk te krijgen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Heb je dit al gelezen eigenlijk :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

nero355 schreef op 11 oktober 2004 @ 16:32:
[...]

Heb je dit al gelezen eigenlijk :?
Gezien het feit dat deze jongen geen geld heeft voor Windows server en het schijnbaar graag wil doen met zijn huidige Windows server is het niet zo'n boeiend stukje.

De uitleg hierboven is wel goed, je probeert twee interne netwerken aan elkaar te koppelen, dan heb je dus geen NAT nodig maar wel extra static routes op je werkstations want die weten niet waar ze anders het andere thuisnetwerkje kunnen vinden (en sturen ze het standaard naar de default gateway dus de router die de dhcp adressen uitdeelt en aan het internet hangt).

Dus, routing pakketje op je servertje, extra static routes op je werkstations en dan kom je er waarschijnlijk wel.

• jelvank
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-03-2025
Overigens; om het probleem op te lossen dat je op al je workstations de routes moet aanpassen kun je misschien ook die routes in je normale (internet-)routers zetten, maar die zijn daar helaas niet altijd geschikt voor...

• Thijs B
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Wat is er simpeler als de 2 routers in hetzelfde subnet zetten en ip's+gateway's handmatig invullen ??

Verder kan je op windows xp en 2000 zonder problemen 2 ip nr's op je nic zetten en dus een 2e nr invullen die wel kan connecten met het 'andere' netwerkje.

Verwijderd

Noudje_1: wij Tweakers groeten elkaar permanent. Het is nogal onoverzichtelijk iedere reactie af te sluiten met groeten en je naam. Te meer omdat niemand het verder doet :P

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ola senor, net nog even IRL met je gesproken, hopelijk is het een beetje duidelijker? Mijn mailadres staat in mijn profiel, mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen.

edit: linkje

[ Voor 20% gewijzigd door axis op 14-10-2004 16:02 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Hier een afsluitertje!

Ik heb veel dingen geprobeerd en kwam elke keer tot halve relustaten. Zoals ik al eerder zei was het meer een probeersel of het zou werken. Ik heb het nu als volgt opgelost:

Eerst heb ik de Router van netwerk1 gestopt met het spelen als DHCP server. Darna heb ik de kabel die in de server zat van dat netwerk op de switch gezet van netwerk2. Toen ik dit gedaan had ben ik op mijn gemakje even alle pc's gaan rebooten.
Daarna ben ik naar mijn broertjes pc gegaan en heb ik zijn standaard gateway veranderd! Dit alleen was tevens niet voldoende, omdat de router die internet 1 (van netwerk1) een statisch ip heeft van 192.168.1.1. Ik heb dus ook in de ip routing tabel een regeltje toegevoegd zodat hij deze router ook kon vinden binnen het netwerk.

route add 192.168.1.1 Mask 255.255.255.253 10.0.0.6 Metric 3
..............^destination...............................^het ip van de computer zelf zodat de pc weet dat de destination te vinden is op het netwerk zelf.

Ennuh klaar was ik. >:)
Pagina: 1