Toon posts:

Welke Software voor video-bewerking/rendering?

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al een tijdje geinteresseerd in het bewerken en renderen van video beelden, maar ik vraag me af of het logge Windows XP daar wel voor geschikt is, oa ook door alle grafische onzin van windows zelf. Wat gebruiken de mensen die hier wat professioneler mee bezig zijn? Linux, Mac, of een ander OS? En wat voor software word er dan gebruikt? Een vriend van mij gebruikt Adobe Premiere Pro voor Windows XP, maar het loopt vrij regelmatig vast, met de nodige ergernissen als resultaat.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Sja er zijn zat alternatieven, veel video-editing wordt op Mac OS gedaan. Maar goed, wat wil je er vervolgens mee? Professioneel aan de slag? Zou ik eerst onder Windows lekker gaan hobby'en en een beetje in de scene terecht komen door veel fora te volgen etcetera...

Als je dan echt een keer de performance nodig hebt, en geld over hebt zou ik eens voor een wat alternatiever systeem gaan kijken. Ik zou zeggen ga eerst een beetje experimenteren en zelf uitzoeken.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• pim
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:26

pim

Ik ben er niet professioneel mee bezig, dus ik ben ook wel geinteresseerd in de antwoorden..

Ik weet iig dat alle montages van het programma 6pack in Avid gebeuren, ik gebruik het zelf ook, en als je er aan gewend bent, kun je er snel mee werken..
Nadeel bij mij is dat het programma crasht als ik de Audio-suite opstart.

Premiere heb ik een keer uitgetest.. Beelden zagen er ineens interlaced uit, met strepen.. bij het renderen kwamen er zwarte spikkels in beeld, en de slowmotion option in premiere, is ronduit lelijk tegenover de prachtige smoothe slowmotion in Avid(de berekent/morphed tussenframes).

Nu wat aan lopen kloten met Adobe After Effects, en dat bevalt me goed, dus misschien moet ik me wat meer verdiepen in Premiere voordat ik een oordeel vel door een eerste indruk..

Verwijderd

Combustion is ook erg relaxed, vind vooral de interface erg mooi.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Met een moderne PC kan je prima video bewerken hoor. Het bewerken is het probleem ook niet, maar wel het uiteindelijke renderen. En of je dan een PC of Mac hebt, het blijft allemaal afhangen van je CPU.
Voor bewerken op je PC kan je best Pinnacle Studio gebruiken (eenvoudig), Premiere (lastiger) of Avid (proff).
Zelf gebruik ik voor m'n vakantiefilmpjes Studio. Premiere gebruik ik slechts sporadisch, als het echt wat mooier moet.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 10:08

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

video editing tot op zeker niveau kan uitstekend op XP, de meeste studios in hilversum draaien voor low-end producties tegenwoordig Adobe Premiere Pro. Ook wordt het aloude final cut pro gebruikt op de mac (als we het hebben over onzinnige grafische meuk in een OS, macintosh... |:( )

anyway, veel kleinere ontwerp studiotjes gebruiken, meestal ook op windows, voor het compositen Adobe After FX (pro).

Pas als het echt wat high-end moet kun je gaan denken aan Sillicon Graphics workstations, maar dan heb je heb je het over grote reclamecampagnes en filmproducties. Hoewel de software wel wil draaien op windows systemen is het niet ideaal. Leuke producten zijn dan Lustre (kleurcorrectie) en Flame.

Wat ik tegenwoordig WEL lekker vind draaien op een windows systeem is Combustion, een concurrent van After FX maar dat om de een of andere reden een iets professionelere look and feel heeft.

maar maak je geen illusies hoor, in nederland worden er zelden high-end apperatuur en software gebruikt. Wat voorbeelden:

Fruitlounge (rebel TV): (ned 1, veel reclame) gebruikt gewoon after fx, softimage en premiere

Addict: (veel AT5 werk en wat videoclips) gebruikt after fx, softimage en premiere

Micha Klein: (around the world in eighty days, coca cola reclame 2003) gebruikt meestal after fx, digital fusion, 3ds max, maya en premiere (ook voor de high-end filmproducties dus)

TMF (nederland): Monteert met premiere pro, en de grote evenementen met Avid, speciale effecten worden meestal met digital fusion gedaan of ingekocht uit Londen ;)

Veronica: schiet bijna alles op digiBeta of DV(hq) (een professionele standaard van 'gewonen' DV) en monteerd op avid en final cut (en premiere)

etc.

Windows bakken worden meer en meer gebruikt in nederland.

Wat je nodig hebt is een redelijk snelle computer (2ghz+) veel, heel veel RAM (een gieg is niet overbodig) en een berg, grote berg, harde schijf ruimte. Een filmpje van een minuut of 5 doet bij ons al gauw 100 gieg aan productiemateriaal, en dan nog previews, doorgerenderde stukjes etc.

edit: zelf (Sense) gebruiken we premiere pro, after effects pro, kleuren doen we in Combustion, illusion voor de sparkles, en soms gebruiken we ook nog flash voor titels en grafische elementen. En natuurlijk nog een bak subprogramma's die 'iets' heel goed kunnen, dus een keyer, bepaalde 3d rendering, encoden etc.

[ Voor 8% gewijzigd door XangadiX op 07-10-2004 15:29 ]

Stoer; Marduq

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Heb zelf ervaring met VideoWave maar dat programma is erg brak. :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:09

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:16

crisp

Devver

Pixelated

software hoort in Software Algemeen :)

Intentionally left blank

Pagina: 1