[HDD] Lock-up / Hapering Systeem

Pagina: 1
Acties:

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-03 12:19
Zit hier achter een 2100+ XP + 1 GB ram en 2 hdd's, te weten een maxtor 160 GB en een IMB 80 GB.

Het gebeurd hier de laatste tijd veel dat het systeem even helemaal hangt, je een tik hoort op de HDD en dat het systeem dan weer verder gewoon werkt. Heb ze nu om de pak em beet 5 minuten. Dus uit pure angst maar ff de tool van hitachi gedownload (Drive Fitness Test). Geen errors te vinden, heb alle tests laten uitvoeren.

Het klikje lijkt beetje op het geluid als je de pc uitzet en de stroom van de hdd gaat (denk ik). anyways het verontrust me dermate dat ik nog meer opties zoek om te checken wat het kan wezen, maar ik weet het eigenlijk niet meer. Het moet volgens mij wel de hdd zijn, omdat ikalleen bij het spelen van Rome: Total War (let wel alleen hier) ook lockups ervaar, daarna BSOD's krijg met KERNEL_STACK_ERROR 's en als ik dan reboot de hdd niet word gevonden door de bios. Het uitschakelen van het systeem + 5 minuten wachten resulteert erin dat de bios de hdd wel weer herkent.

Iemand tips of suggesties wat te doen? Backups zijn gemaakt.

Verwijderd

Kabel vervangen naar HD., voedingsplugje omwissellen voor een ander.

Verwijderd

Lijkt me een probleem van je voeding, die je systeem niet goed aankan. Wat voor merk, type en Wattage is het en wat zijn de exacte specs van je systeem?

Edit: Nog belangrijker: hoe zijn de voltages?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 16:12 ]

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 16:12:
Lijkt me een probleem van je voeding, die je systeem niet goed aankan. Wat voor merk, type en Wattage is het en wat zijn de exacte specs van je systeem?

Edit: Nog belangrijker: hoe zijn de voltages?
Ik weet het wel zeker als dit 100% waar is :
Japser schreef op 05 oktober 2004 @ 16:06:
Het klikje lijkt beetje op het geluid als je de pc uitzet en de stroom van de hdd gaat (denk ik).
:)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Japser
Het is een Aopen HQ kast met de originele voeding. Voltages moet ik ff uit bios halen o.i.d.?

Verwijderd

Dat is met een 300 of 350 Watter?

Zie even de startpost van Welke voeding heb ik nodig? Deel 7 om te zien hoe je de voltages controleert. Lees het hele verhaalje even door.

Wat zijn je exacte systeemspecs?

• Japser
Ok dit was geinig. Mn comp stond net ff 5 min idle, toen ineens een BSOD, KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR. Goed, ik dus rebooten, dan vind ie de hdd dus niet meer.

Mn specs zijn:

- AMD Athlon 2100+ XP
- 1 GB geheugen
- Asus AV333 moederplank
- Asus GeForce 4 Ti4400
- 1 IBM 80 GB
- 1 Maxtor 160 GB
- MSI 4x dvd fikker
- DVD ROM speler
- SB Audigy
- Netwerkkaart
- TV Kaart

Aopen HQ Blue kast met voeding. Kan 1 2 3 ff de manual niet vinden, maar t model is Aopen HQ 08 en volgens enkele search hits @ google heeft ie 300W .

Ik zal ff Speedfan runnen en de gegevens posten.

[ Voor 5% gewijzigd door Japser op 05-10-2004 16:30 ]

Verwijderd

Dat kan de oorzaak zijn van je problemen, maar dat kan alleen bevestigd worden als je even je voltages post. Maak desnoods een screenshot. Als het even kan, kun je het beste controleren met een multimeter. Zie in ieder geval de startpost van het topic dat ik net noemde.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 16:30 . Reden: Quote.. ]

• Japser
Afbeeldingslocatie: http://212.238.247.62/SpeedFan.JPG

[ Voor 151% gewijzigd door Japser op 05-10-2004 16:55 ]

Verwijderd

Misschien toch maar even die pic resizen en alleen het Speedfan scherm eruit knippen?

Die voltages zien er trouwens prima uit, dus ik verdenk iets anders. Dat zijn namelijk de temperaturen. Ik zie daar een paar keer 60 (+) graden staan, dus eentje daarvan is de processor. Is dat niet wat warm?

• Japser
Doe t maar ff zo dan :) Ja ik weet t niet, die temperaturern, daar doet ie t al eeuwen goed mee. En nu krijg ik dus telkens als mn systeem idle staat BSOD's. Net weer eentje...

Kan ff geen betere pic afleveren, kan niet meer booten nu op die andere pc waar dit topic over gaat. Hij herkent in de bios de hdd niet meer.

[ Voor 31% gewijzigd door Japser op 05-10-2004 16:55 ]

• Japser
Kan er nu niet eens meer mee booten, met die pc. Denk dat toch de hdd gestorven is. Zal vanacht nog f proberen, moet nu werken helaas. Als er nog tips/ideeen zijn, dan hoor ik ze graag, kan ik ze vannacht nog ff testen. Wat betreft die pic, beter heb ik ff niet want daar kan ik niet bijkomen helaas.

[ Voor 19% gewijzigd door Japser op 05-10-2004 17:08 ]

Verwijderd

Ik denk dat je harde schijf inderdaad gestorven is. Gecondoleerd ;(

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-02 18:06

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

-12 Volt is erg laag :o

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

De - 12 V lijn mag er 10% onder of boven zitten, tot nu toe ligt hij dus binnen de grens. Bovendien doet de -12 V lijn bijna geen dienst meer en is hij nagenoeg niet van invloed op het systeem en de stabiliteit ervan.

• Japser
Nou ik snap er geen ruk meer van...nu doet ie het weer :?

Toch maar ff nog wat data naar andere pc gooien...had nog nie alles gebackupped.

Edit: Zou het met oververhitting te maken kunnen hebben?????

[ Voor 19% gewijzigd door Japser op 06-10-2004 02:17 ]

Verwijderd

Japser schreef op 06 oktober 2004 @ 02:15:
Nou ik snap er geen ruk meer van...nu doet ie het weer :?

Toch maar ff nog wat data naar andere pc gooien...had nog nie alles gebackupped.

Edit: Zou het met oververhitting te maken kunnen hebben?????
Dat kan wel, maar als ik je temperaturen mag geloven, komt dat in jou geval niet tersprake. Een harde schijf mag werken met zo'n 55 à 60 graden. Daarboven kan wel, maar dan is de slijtage en kans op corrupte clusters aanzienlijk groter.

• Japser
Wat zou het dan wel wezen? Toch maar es Chkdsk runnen ofzo?

Verwijderd

Kun je de voltages nog eens controleren met een multimeter? Ik vertrouw die afgelezen waardes niet echt om eerlijk te zijn.

• Japser
nee helaas...ik ben niet in het bezit van een multimeter :(

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

En wat staat er in je eventlog, vlak voordat je een bsod krijgt ?

• Japser
Zal zo even zoeken naar de eventlog, hij is ff aan t chkdsk'en :)

• Japser
Zo, de evenlog is als txt file te downloaden voor analyse.

http://212.238.247.62/Eventlog.txt

Ben ondertussen ff memtest aan t runnen, omdat er ook nog wel eens wat fout kan zijn in het geheugen, vanwege de KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR, die ik wel krijg af en toe.

Geheugen is ook niet helemaal fris meer volgens memtest. Dus dat gaat sowieso vervangen worden.

[ Voor 60% gewijzigd door Japser op 06-10-2004 12:29 ]

Verwijderd

Dan kan dat wel eens de oorzaak van al je problemen zijn.

• Japser
Nou heb het reepje brakke geheugen verwijderd, kijken wat ie er nu van bakt.

edit: niks dus...wil booten, maar hij detecteert de hdd niet :( Terwijl die het gewoon doet volgens Drive Fitness Test

edit 2: en een boot later doet ie t wel weer.

En tijdens het spelen van Rome:Total War ... begint het hele zaakje weer te haperen, en dan weer BSOD KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR. En dan hangt ie weer en booten lukt dan niet omdat ie de harde schijf niet meer kan detecteren.Na een uurtje ofzo lukt het weer wel. Ik snap er echt he-le-maal niks meer van 8)7

[ Voor 106% gewijzigd door Japser op 07-10-2004 17:41 ]

• Japser
Ok...ik gok op mobo probje. Of HDD. Hoe kom ik er nu achter wat de oorzaak is? Ik heb niks om te testen o.i.d. En ik wil eigenlijk met mobo en/of hdd terug naar winkel (A7V333 Asus, volgens site van Asus 3 jaar garantie) om nieuw exemplaar te ontvangen. Gaat dat zomaar?

Edit: in de Event Viewer staat ook een failure van de System Control Manager ... kan je concludern dat in combi met atapi en SCM foutmeldingen dat er iets mis is met de aansturing vanaf moederbord?

[ Voor 29% gewijzigd door Japser op 07-10-2004 20:06 ]

Pagina: 1