Ok, ik ga hier even zeuren, hoop dat er mensen zijn die me van advies willen dienen
Ik speel al een aantal jaren tevreden met mijn -analoge- EOS300. Toentertijd gekocht omdat ik wel eens wat meer wilde dan de voorkeuze programma's op m'n compactje. Echter een jaar geleden begon het verlangen te ontstaan ook digitaal te kunnen fotograferen, gadget-freak als ik ben

Omdat ik bij mezelf dacht dat het wel handig was als ik een klein digitaaltje erbij zou hebben, om makkelijk in mijn broekzak te steken als ik gewoon ergens heen ging (fietstochtje, stukje rijden met de auto, weet ik het) heb ik na veel wikken en wegen in augustus besloten een Sony DSC-P100 te kopen. Ik vind het een hartstikke leuk toestelletje, daar hoeven we niet over te discussiëren. Na een aantal maanden van gebruik merk ik echter dat mijn in principe perfect werkende analoge toestel steeds vaker in de kast blijft liggen. Waarom? Ik vind het zo irritant dat ik de foto's die ik maak niet direct kan bekijken, maar dat ik zeg vier weken of soms zelfs veel langer moet wachten tot ze eindelijk ontwikkeld en afgedrukt zijn. Want ik fotografeer niet zo veel analoog meer....
Nu heb ik bij het kopen van die P100 duidelijk de keuze gemaakt: Nee, ik spaar niet door voor een DSLR, want dat is veel sjouwen, weet niet of het het waard is, enzovoort. Digitaal is iets voor erbij.
Nu ben ik dus op een punt aangekomen waarop ik denk dat ik graag een DSLR wil hebben, als vervanging voor m'n EOS300. Want dan heb ik èn alles digitaal, èn ik kan eens iets kleins in m'n zak steken wanneer ik weinig van plan ben of een andere keer m'n DSLR pakken voor het serieuze werk.
Rekensom: een 300D kost vandaag de dag pakweg 800 euro (kitlens niet meegerekend). Ik koop foto-rolletjes meestal per drie, dat kost me dan zo'n 12 euro (tijdje geleden al weer

). Elk rolletje ontwikkelen en afdrukken kost ongeveer 9 euro (36 foto's). Per rolletje is dit dus 12 euro. Voor het geld dat die 300D kost kan ik dus bijna 67 rolletjes van 36 foto's kopen, laten ontwikkelen en afdrukken. Dit zijn 2412 foto's! Nu weet ik zeker dat ik dat aantal er in minder dan geen tijd door zal jagen met een DSLR...
In bovenstaand verhaaltje is inderdaad te lezen dat ik min of meer weet dat ik een DSLR wil hebben. Ik ben op zoek naar mensen die hun licht laten schijnen over mijn zaak. "Moet" ik inderdaad een DSLR gaan kopen? Kan ik er beter nog een tijdje mee wachten, tot er over een tijdje een opvolger van de 300D aankomt, net als de 20D nu uit is?
Over de vraag welke camera (300D of 20D of welke andere ook, liefst
Canon ivm. lenzenbezit) het zou moeten worden wil ik het nu niet hebben, heb de actie van Repslet nog in gedachten

Wat ik wel weet is dat ik (al eerder genoemd) een gadget-freak ben. Ik weet echter nu nog niet hoeveel plezier ik ga beleven aan dat fotograferen met een DSLR, en wat voor vormen dat dus gaat aannemen.
Zo gezegd, zo gedaan.