Matrox TV-out valt tegen

Pagina: 1
Acties:

• tweaden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Sinds kort ben ik wat aan het experimenteren met TV-out op een Matrox G450 dualhead kaart. Echter de resultaten zijn niet echt super vind ik, terwijl de meesten hier toch altijd roepen over de kwaliteit van de TV-out van Matrox kaarten.

Wat is het probleem?

Vroeger bekeek ik xvid's ook op de TV, maar dan deed ik dat als volgt:
- Geluid omzetten naar ac3 met AC3Machine
- Video encoderen met CCE
- TMPGEnc DVD Author om er een DVD van te maken
Het resultaat van dit alles, was in mijn ogen een prima beeld op de TV. Scherp, goede kleuren, geen blokjes, kortom kwaliteit waarmee ik tevreden was.
Het nadeel was echter dat het wat tijd kostte om de xvid's om te zetten naar DVD-formaat.

Daar wilde ik dus vanaf.
Nu heb ik een oude pc (P3 700) met daarin een Matrox G450 dualhead.
Deze heb ik aangesloten op mijn TV met cinch en met DVDMAX kan ik inderdaad xvid's rechtstreeks op de TV bekijken.
Echter, het beeld is minder dan wat ik gewend was.
Met name de blokvorming in snelle scenes en bij grote vlakken zwart (als het bv erg donker is in een bepaalde scene) is veel groter dan wanneer ik ze omzet naar DVD-formaat en ze dan op mijn standalone DVD-speler bekijk.
Voor het overige is het beeld ook bij de TV-out zeer goed en helder, dat moet ik wel zeggen. De TV-out is dus prima op dit ene probleem na.

1) Is dit gewoon inherent aan TV-out en is omzetten naar DVD dus gewoon beter qua kwaliteit?
2) Zou aansluiten middels s-video dit probleem wegnemen?
3) Hoe zit het met de kwaliteit van zg. standalone divx-spelers zoals de Pioneer 575 en de Philips 720? Is die beter dan TV-out, en ook beter dan omzetten naar DVD-formaat?

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik gebruik hier een G550 met DVDMax ook verbonden via Tulp en dan SCART convertor. Het beeld is kwalitatief zelfs ietsje beter dan via standalone DVD speler. Ik vraag me echter af of je misschien een te kort aan rekenkracht hebt?

Zie ook dit topic over kwalitei G450/550 met verschillende aansluitingen: Matrox G550 RGB-SCART vs S-Video of composite

[ Voor 25% gewijzigd door Sjeng op 05-10-2004 10:16 ]

Verwijderd

Probeer eens een dvd af te spelen op je computer en kijk dan wat de kwaliteit is want het lijkt me eerder dat je gewoone een slechte divx film hebt,ik heb zelf een Matrox G550 en was prima tevreden over de tv-out maar heb sinds kort een gemodde Xbox en dat is pas echt perfect voor divx/xvid.

• tweaden
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 10:58:
Probeer eens een dvd af te spelen op je computer en kijk dan wat de kwaliteit is want het lijkt me eerder dat je gewoone een slechte divx film hebt,ik heb zelf een Matrox G550 en was prima tevreden over de tv-out maar heb sinds kort een gemodde Xbox en dat is pas echt perfect voor divx/xvid.
Zou ik eens kunnen proberen.
Maar zal dan wel een paar films duren voordat ik het echt zeker weet.
Bij xvid's valt het ook niet altijd op.

Het gaat me er vooral om een zo goed mogelijk beeld te krijgen.
Er zijn tegenwoordig nogal wat opties.
HTPC, standalone divx-speler, of gewoon via je standaard dvd-speler.
Ik vraag me nu eigenlijk af wat het beste resultaat van deze 3 oplevert?
De HTPC zet niets om, maar heeft te maken met TV-out vermindering?
De divx-speler zet ook niets om, en is bedoeld voor TV, dus zou beter beeld moeten geven? Probleem is dan alleen weer dat je straks met verouderde codecs zit en je alle nieuwe xvid's om moet gaan zetten, is het gemak ook weer weg.
Standaard-dvd speler levert in mijn ogen een goed genoeg beeld, alleen is het tamelijk veel werk.

Verwijderd

Standaard DVD speler -> geen DivX, Xvid, Ogg etc.
Standalone DivX speler -> geen enhanced MPEG, soms ondertitelproblemen.
HTPC -> Compleet in te richten zoals je zelf wilt.

Over die blokvorming: check eerst eens of die niet in de bron zit (VirtualDub), of je PC het nog wel kan bijhouden en of het niet aan je codecinstellingen ligt.

Check ook dit topic: [rml][ TV-Out] Matrox G550 / DivxG400 subtitles werken niet[/rml]

Matrox / Radeon + RGBcS kabel is toch wel het mooiste beeld wat je op je TV kan toveren ;)
De divx-speler zet ook niets om, en is bedoeld voor TV, dus zou beter beeld moeten geven?
Nee, minder (pre)filtering mogelijkheden als een HTPC.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 11:14 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
kijk ook hier ff naar.

• tweaden
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 11:09:
Over die blokvorming: check eerst eens of die niet in de bron zit (VirtualDub), of je PC het nog wel kan bijhouden en of het niet aan je codecinstellingen ligt.

Matrox / Radeon + RGBcS kabel is toch wel het mooiste beeld wat je op je TV kan toveren ;)
Hoe kan ik dit het beste checken in Vdub?

En zo'n kabel, waar vind ik die of maak ik die zelf?
Is dit moeilijk, en moet je TV daarvoor aan bepaalde eisen voldoen?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

gaden schreef op 05 oktober 2004 @ 09:58:
Met name de blokvorming in snelle scenes en bij grote vlakken zwart (als het bv erg donker is in een bepaalde scene) is veel groter dan wanneer ik ze omzet naar DVD-formaat en ze dan op mijn standalone DVD-speler bekijk.
Voor het overige is het beeld ook bij de TV-out zeer goed en helder, dat moet ik wel zeggen. De TV-out is dus prima op dit ene probleem na.

1) Is dit gewoon inherent aan TV-out en is omzetten naar DVD dus gewoon beter qua kwaliteit?
Blokvorming is absoluut niet coherent aan TV-out, daar kan het dus niet aan liggen. Het decoderen gaat blijkbaar om de één of andere reden niet goed (in vergelijking met decoderen en daarna coderen voor dvd). Mogelijke oorzaken die ik kan bedenken zijn
- oude codec
- geen postprocessor, die je omzettool wel gebruikte

Als codec kan je natuurlijk gewoon de nieuwste xvid codec gebruiken, maar de nieuwste ffdshow varianten werken ook prima (bij mij iig). Die laatste kan iig ook wat postprocessing doen, van de eerste weet ik het niet.

Het laatste probleem zou kunnen zijn dat postprocessing realtime gewoon niet gaat lukken op jouw pc; en bij het converten is die tijd er natuurlijk wel. Dan zal je met je TV-out nooit de kwaliteit halen die je wilt, dat ligt dan niet aan je tv-out, maar aan de snelheid van je computer.
2) Zou aansluiten middels s-video dit probleem wegnemen?
Nee.

• tweaden
  • Niet online
Ik heb even wat testjes gedaan met een normale dvd.
En ook daarbij is de kwaliteit die mijn standalone levert beter dan de TV-out.
Dat verschil is echt duidelijk merkbaar.
Maar goed, ik zou voor dvd's denk ik nooit gebruik gaan maken van een htpc, want mijns inziens kan een htpc niet tippen aan een goede losse dvd-speler.
Is een beetje hetzelfde verhaal als dat ik over een tijdje liever een dvd-recorder met hdd koop dan een htpc te gebruiken om progs op te nemen (maar voorlopig voldoet mijn vcr nog prima dus dat duurt nog wel een tijdje).

[ Voor 9% gewijzigd door tweaden op 05-10-2004 12:10 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Ik heb toch al redelijk wat tv outs in actie gezien, maar heb nog nooit eentje gezien die ook maar in buurt kwam van de video output van een standalone DVD speler. Heb me altijd verbaasd over de slechte kwaliteit van een tv out signaal. Ook heel vaak dat het beeld qua hoogte niet klopt of dat er strepen doorgeen lopen. Ik vind een HTPC alleen interessant als je gewoon de VGA output gebruikt.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 16:23
Probeer eens ffdshow en stoei dan eens met de postprocessing opties:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~grotenb/mr_blobby/ffdshow.gif

Zoals je ziet, zitten hier verschillende "Deblock" opties in en als je bovenaan "Only right half" selecteert, kan je het effect zien van de verschillende instellingen in de rechterhelft van de film.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• tweaden
  • Niet online
Mr_Blobby schreef op 05 oktober 2004 @ 13:05:
Zoals je ziet, zitten hier verschillende "Deblock" opties in en als je bovenaan "Only right half" selecteert, kan je het effect zien van de verschillende instellingen in de rechterhelft van de film.
ffdshow levert al veel betere resultaten op.
Ik heb denk ik dus gewoon ook een oude xvid codec te pakken gehad.
Welke xvid is het beste om te gebruiken momenteel?

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08 16:23
gaden schreef op 05 oktober 2004 @ 13:51:
[...]

ffdshow levert al veel betere resultaten op.
Ik heb denk ik dus gewoon ook een oude xvid codec te pakken gehad.
Welke xvid is het beste om te gebruiken momenteel?
Met ffdshow kan je DivX-, XviD-, WMV-, MPEG1- en MPEG2 afspelen. Het is dus een soort codec voor meerdere coderingen.

Om er voor te zorgen dat Xvid m.b.v. ffdshow wordt afgespeeld moet in ffdshow via "Codecs" (linkermenu), achter "Xvid" als decoder "libavcodec" geselecteerd worden.

Om te controleren of een xvid-film ook echt via ffdshow wordt afgespeeld en om realtime wijzigingen aan te kunnen brengen in ffdshow, moet je via "Tray, dialog & paths" (linkermenu) de optie "Show tray icon" aanvinken.

Als je dan vervolgens een xvid-film afspeelt, zal er een ffdshow icoontje in je traybalk verschijnen, en kan je via dubbelklikken op dat icoontje realtime wijzigingen doorvoeren in de film die je dan afspeelt (bijv. OSD (On Screen Display) aanzetten)

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• tweaden
  • Niet online
Ik zit nog wel met een probleem met die Matrox kaart.
De pc staat nu alleen aangesloten op de tv middels de secondary VGA uitgang die voor tv-out bedoeld is.
Op de eerste VGA uitgang zit dus niets, en ik benader de pc via het netwerk met realvnc.
Echter, nu kan ik alleen maar divx's bekijken via de DVDmax setting.
Klonen van de desktop gaat ook goed, alleen ik krijg dus geen beeld als ik een divx gewoon in Mediaplayer afspeel.
Ik hoor wel geluid en de teller gaat lopen, maar beeld blijft zwart?

Verwijderd

gaden schreef op 05 oktober 2004 @ 18:18:
Ik zit nog wel met een probleem met die Matrox kaart.
De pc staat nu alleen aangesloten op de tv middels de secondary VGA uitgang die voor tv-out bedoeld is.
Op de eerste VGA uitgang zit dus niets, en ik benader de pc via het netwerk met realvnc.
Echter, nu kan ik alleen maar divx's bekijken via de DVDmax setting.
Klonen van de desktop gaat ook goed, alleen ik krijg dus geen beeld als ik een divx gewoon in Mediaplayer afspeel.
Ik hoor wel geluid en de teller gaat lopen, maar beeld blijft zwart?
Dat hoort... lees maar op het forum van Matrox...

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

Matrox / Radeon + RGBcS kabel is toch wel het mooiste beeld wat je op je TV kan toveren
Eensch, ik vrees toch dat mijn trouwe G550 met RGB-scartkabel binnenkort te koop staat :(. Ik krijg hem niet mooi strak met windows media centre 2005 op mijn tv, het werkt wel maar het scherm configuren in mce gaat gewoon niet omdat mce de 550 niet ondersteund :( ,ze adviseren een video-kaart met 128 MB (liefst meer geheugen) waarom is mijn een raadsel, het werkt gewoon! (alleen niet perfect ivm ontbreken goede ondersteuning). Bovendien kun je bij XP MCE ook niet RGB kiezen >:) misschien moet ik het nog een x proberen maar dan via video-S.
O, ja de vragensteller, als het zo blokkerig is, probeer je bestand eerst eens op en snellere pc af te spelen en kijken oftie dan blokt. Zo niet dan te weinig processorkracht anders ligt het aan de manier van coderen niet aan de kaart.

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Pagina: 1