Sinds kort ben ik wat aan het experimenteren met TV-out op een Matrox G450 dualhead kaart. Echter de resultaten zijn niet echt super vind ik, terwijl de meesten hier toch altijd roepen over de kwaliteit van de TV-out van Matrox kaarten.
Wat is het probleem?
Vroeger bekeek ik xvid's ook op de TV, maar dan deed ik dat als volgt:
- Geluid omzetten naar ac3 met AC3Machine
- Video encoderen met CCE
- TMPGEnc DVD Author om er een DVD van te maken
Het resultaat van dit alles, was in mijn ogen een prima beeld op de TV. Scherp, goede kleuren, geen blokjes, kortom kwaliteit waarmee ik tevreden was.
Het nadeel was echter dat het wat tijd kostte om de xvid's om te zetten naar DVD-formaat.
Daar wilde ik dus vanaf.
Nu heb ik een oude pc (P3 700) met daarin een Matrox G450 dualhead.
Deze heb ik aangesloten op mijn TV met cinch en met DVDMAX kan ik inderdaad xvid's rechtstreeks op de TV bekijken.
Echter, het beeld is minder dan wat ik gewend was.
Met name de blokvorming in snelle scenes en bij grote vlakken zwart (als het bv erg donker is in een bepaalde scene) is veel groter dan wanneer ik ze omzet naar DVD-formaat en ze dan op mijn standalone DVD-speler bekijk.
Voor het overige is het beeld ook bij de TV-out zeer goed en helder, dat moet ik wel zeggen. De TV-out is dus prima op dit ene probleem na.
1) Is dit gewoon inherent aan TV-out en is omzetten naar DVD dus gewoon beter qua kwaliteit?
2) Zou aansluiten middels s-video dit probleem wegnemen?
3) Hoe zit het met de kwaliteit van zg. standalone divx-spelers zoals de Pioneer 575 en de Philips 720? Is die beter dan TV-out, en ook beter dan omzetten naar DVD-formaat?
Wat is het probleem?
Vroeger bekeek ik xvid's ook op de TV, maar dan deed ik dat als volgt:
- Geluid omzetten naar ac3 met AC3Machine
- Video encoderen met CCE
- TMPGEnc DVD Author om er een DVD van te maken
Het resultaat van dit alles, was in mijn ogen een prima beeld op de TV. Scherp, goede kleuren, geen blokjes, kortom kwaliteit waarmee ik tevreden was.
Het nadeel was echter dat het wat tijd kostte om de xvid's om te zetten naar DVD-formaat.
Daar wilde ik dus vanaf.
Nu heb ik een oude pc (P3 700) met daarin een Matrox G450 dualhead.
Deze heb ik aangesloten op mijn TV met cinch en met DVDMAX kan ik inderdaad xvid's rechtstreeks op de TV bekijken.
Echter, het beeld is minder dan wat ik gewend was.
Met name de blokvorming in snelle scenes en bij grote vlakken zwart (als het bv erg donker is in een bepaalde scene) is veel groter dan wanneer ik ze omzet naar DVD-formaat en ze dan op mijn standalone DVD-speler bekijk.
Voor het overige is het beeld ook bij de TV-out zeer goed en helder, dat moet ik wel zeggen. De TV-out is dus prima op dit ene probleem na.
1) Is dit gewoon inherent aan TV-out en is omzetten naar DVD dus gewoon beter qua kwaliteit?
2) Zou aansluiten middels s-video dit probleem wegnemen?
3) Hoe zit het met de kwaliteit van zg. standalone divx-spelers zoals de Pioneer 575 en de Philips 720? Is die beter dan TV-out, en ook beter dan omzetten naar DVD-formaat?