Toon posts:

Zeer vreemde problemen met Athlon + K7S5A + Q-Tec 350W LN

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem:
AMD Athlon XP 1600 @ 2000
ECS K7S5A mobo
Spire ball baired CPU cooler
1xInfineon 128 MB RAM, 1xSamsung 256MB Ram (133 mhz dimm)
Q-Tec 350watt Low Noise
Club Geforce 2 MX400 (zonder cooler, ging defect dus eraf gehaalt)
1x80 GB Maxtor, 1x120GB Maxtor, 1x40GB Seagate
Liteon 52speed CDR/W

Beste lezer, nadat mijn PC spontaan rebootte tijdens het laden van Unreal Tournament 2004 (om precies te zijn tijdens het laden van de in-game modus) heb ik ZWARE problemen met deze PC...

Het begon met de harde schijf op IDE 0, een 1 jaar oude 40GB Maxtor. Windows XP (Pro SP1) wilde hier niet meer van booten en gaf een BSOD met UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME. In de rescue modus was hier met chkdsk /r e.d. niets meer aan te doen (nog van alles geprobeert verder). De Maxtor utility gaf aan dat de schijf vervangen moest worden. Gelukkig kon ik vrijwel de hele harde schijf nog recoveren met GetDataBack. Tot zover dikke pech maar OK. HDD eruit gehaalt en Windows XP geinstalleerd op een oude Quantum Fireball EX 6.4 GB.

Nadat ik mijn PC hierna een tijdje aanstond begon de voeding een steeds vreemder geluid tot maken: een soort piepend/sissend/knerpend geluid. Op een gegeven moment power-downde het systeem zich zelfs vanzelf. Het werd steeds erger tot op een gegeven moment de voeding meteen een kort piepend/sissend geluid gaf na aanzetten en het systeem meteen weer uit ging. Ik dacht het is de voeding dus exact dezelfde Q-Tec voeding bestelt (voldeed altijd prima) en meteen een 80GB Maxtor te vervanging van de defecte 40GB.

Nieuwe voeding en hdd geinstaleerd maar helaas: exact hetzelfde probleem! Met een 'truukje' lukte het echter nog wel het systeem aan te krijgen: ik haalde alle power cables los, ik zette de PC aan, PC sloot meteen af zoals hierboven beschreven, ik zette jumper 4 op CMOS clear en liet hem een minuut of 10-15 draaien, piepend/sissend geluid werd minder, dan zette ik de jumper terug op DEFAULT, pc uit, power cables aansluiten op hdds en het systeem werkte vaak weer zoals normaal.

Dit ging een tijdje goed totdat ik per ongeluk een power cable aansloot terwijl het systeem nog aanstond (*zwaai* 120GB met al mn backups erop). Een tijdje hierna werkte het truukje zoals hierboven beschreven ook niet meer en ging het systeem helemaal niet meer aan: piepend/sissend/knerpend geluid en meteen weer uit na power on butten indrukken.

PC heeft toen x aantal weken in onderdelen op mn buro gelegen. Vanavond/nacht had ik weer eens tijd/zin om het e.e.a. te proberen. Nadat ik de cpu koeler extra hard aandrukte en ingedrukt hield en m.b.v hierboven beschreven truuk ging de waarempel weer eens aan (met vreemde geluiden uit een voeding).

Ik begon het nu echt zwaar zat te worden dus nog maar eens dmv trial/error uit proberen te vinden waardoor het probleem nou werd veroorzaakt.

Om een lang verhaal kort te maken:

- mbv van de 'paperclip truuk' testen van de voeding gaat prima: voeding slaat aan en maakt geen rare geluiden. aangezien het probleem zich met 2 verschillende voeidingen voordoet (waarvan 1 dus gloednieuw) lijkt me dat het niet aan de voeding ligt

- mobo uit kast gehaalt en op een doos gelegt (ivm kortsl. e.d.) alles eraf gehaalt dus alleen voeding op mobo mbv atx connector / powerknop aangesloten -> voeding maakt geen rare geluiden.

- mobo met processor -> het probleem doet zich weer voor als vanouds

- mobo met cpu koeler, zonder processor -> voeding maakt geen rare geluiden.

Het probleem is dus dat mn voeding vreemde geluiden (sissen/piep) maakt en de PC niet zomaar aan gaat zonder truken. Het valt me op dat vooral tijdens de bios (in het menu als je opties doorloopt met pijltjes toets) en als Windows XP van het splash screen naar desktop gaat er een apart knerpend geluid bij komt uit de voeding. Laat het als 1e beschreven probleem met UT2k4 trouwens een waarschuwing zijn voor iedereen: ik heb meer mensen gehoort die hetzelfde probleem hadden (hdd crash nadat UT2k4 crashte). Ik weet niet of dit in verband staat met het voedings probleem. Hiervoor heeft de PC heeft trouwens dik een jaar gewerkt zonder problemen.

Sorry voor het lange verhaal maar ik ben echte totaal radeloos zo langzamerhand, HELP!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Heb je al een ander moederbord geprobeerd?
Heb je al een andere processor geprobeerd?

Het lijkt mij persoonlijk erg duidelijk dat het aan één van die twee zal liggen......

Verwijderd

Topicstarter
Helaas heb ik die mogelijkheden niet echt, en ik wil graag zeker weten of het nou aan het mobo of de proc ligt voordat evt. tot aanschaf van een vervangde mobo/proc over ga.

Ik heb overigens wel een AMD K6 2 450 3DNow geprobeert. Toen ik de pc aanzette met deze proc erin ging de pc aan (en bleef aan) met piep/sis/knerp uit de voeding aan/uit/aan/uit/aan/uit etc etc.

Toen kwam ik erachter dat de proc maar half in de socket zat en ook niet paste (STOM ik weet het).

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

jouw problemen komen mij bekend voor van mijn p4
bij mij lag het aan het mobo ECS is nu niet een merk om over naar huis te schrijven (no flaime naar jou toe begrijp me niet verkeerd)
had problemen met de IDE controllers en ook spontane reboots wat vaker voor schijnt te komen bij ECS bordjes
Harde schijf werd soms niet herkend
Wilde slecht tot helemaal niet overclocken wat eingelijk nog te overzien is
verder ken ik mensen die dit probleem hadden met zon zelfde bordje als jij hebt waarbij tot 2 keer toe kortsluiting in voorkwam wat in eerste instantie leide tot een instabiele pc en later gaf deze helemaal de geest.

ipv een 133mhz dimm zou je eens een 266ddr kunnen proberen dat scheelt in ieder geval wat performance.
Ik zou zeggen probeer goedkoop een socket A mobo te vinden van een merk als Asus/Abit/Epox en die met een fsb ondersteuning van 266 zijn nu niet zo duur meer.

Kan idd als je het probleem niet kan vinden behoorlijk frustrerend zijn maar dit zijn in ieder geval mijn ervaringen met ECS maat van me heeft 2 van deze gevallen defect op de plank liggen thuis

computer voor alle werkzaamheden

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 05:15:
Ik dacht het is de voeding dus exact dezelfde Q-Tec voeding bestelt (voldeed altijd prima) en meteen een 80GB Maxtor te vervanging van de defecte 40GB.
:X :X hoe krijg je het ook voor elkaar.
is misschien bv een AOpen van 300 Watt een optie te proberen?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08 17:48

DataGhost

iPL dev

het klinkt als een moederbord uit een 'goed' jaar :) hoe zien je elco's eruit?
en een mobo zonder cpu hoort ook niet zo veel te doen

[ Voor 34% gewijzigd door DataGhost op 05-10-2004 06:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Edwin van Cleef schreef op 05 oktober 2004 @ 06:11:
jouw problemen komen mij bekend voor van mijn p4
bij mij lag het aan het mobo ECS is nu niet een merk om over naar huis te schrijven
....
2 van deze gevallen defect op de plank liggen thuis
Bedankt voor je reactie en je tips maar ik heb toch een iets ander probleem dan dat jij beschrijft. Ik weet dat dit mobo niet echt fantastisch is maarja... lekker goedkoop vandaar ook 133mhz dimm - ik heb geen klachten over performance zo veeleisend ben ik niet.
hoe krijg je het ook voor elkaar.
is misschien bv een AOpen van 300 Watt een optie te proberen?
Bedankt voor je reactie. Je eerste zin snap ik niet helemaal, wat betreft je tip: nee die mogelijkheid heb ik helaas niet. Ik denk ook niet dat het de voeding is.
het klinkt als een moederbord uit een 'goed' jaar hoe zien je elco's eruit?
en een mobo zonder cpu hoort ook niet zo veel te doen
Bedankt voor je reactie maar wat zijn elco's? Je 2e opmerking vat ik niet helemaal...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 06:37 ]

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

condensatoren, van die cylindervormige dingen op je moederbord. als de bovenkant bol is en/of er komt allemaal prut (roestkleurig? ik heb het 1x gezien bij iemand met htzelfde mobo als ik, gelukkig ismijne bespaard gebleven (omdat het n limited is? :P) *klopt af*) uit.

MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

en die tweede opmerking was over
- mobo met processor -> het probleem doet zich weer voor als vanouds

- mobo met cpu koeler, zonder processor -> voeding maakt geen rare geluiden.
een moederbord zonder cpu boot gewoon niet, doet niks (laatste keer dat ik keek in ieder geval)
waarschijnlijk sist ie daarom ook niet

[ Voor 35% gewijzigd door DataGhost op 05-10-2004 06:45 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik heb overigens wel een AMD K6 2 450 3DNow geprobeert. Toen ik de pc aanzette met deze proc erin ging de pc aan (en bleef aan) met piep/sis/knerp uit de voeding aan/uit/aan/uit/aan/uit etc etc.

Toen kwam ik erachter dat de proc maar half in de socket zat en ook niet paste (STOM ik weet het).
Ik vermoed dat je door deze actie op gruwelijke wijze uw moederbord hebt geexecuteerd... En misschien ook wel de K6-2 CPU.

[ Voor 5% gewijzigd door strandbal op 05-10-2004 06:55 ]

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op 05 oktober 2004 @ 06:42:
condensatoren, van die cylindervormige dingen op je moederbord. als de
...
een moederbord zonder cpu boot gewoon niet, doet niks (laatste keer dat ik keek in ieder geval)
waarschijnlijk sist ie daarom ook niet
Ai dat ziet er niet mooi uit die pics, gelukkig geen last van. Al die 'busjes' zijn gewoon netjes zilverkleurig aan de bovenkant.
W.b.t. 2e opmerking: het mobo sist niet, das de voeding. Maar als zonder proc op mobo sist de voeding dus niet.
strandbal schreef op 05 oktober 2004 @ 06:54:
Ik vermoed dat je door deze actie op gruwelijke wijze uw moederbord hebt geexecuteerd... En misschien ook wel de K6-2 CPU.
Neuh, zit er op dit moment op te werken (na boven beschreven truukjes weer eens te hebben toegepast. De K6-2 lijkt ook niets mis mee hoor.. Dus valt nog mee allemaal

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 07:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Foutje. Is het niet mogelijk berichten te wissen ofzo?

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 07:13 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Mijn god, je propt een socket7 CPU in een socketA plank en beiden overleven :D Geluksvogel...

Het lijkt erop dat 't toch aan je voeding ligt. Zonder CPU vraagt een mobo bijna geen vermogen, dus sist 'ie niet. Pas bij het belasten gaat 'ie herrie maken.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Topicstarter
strandbal schreef op 05 oktober 2004 @ 07:17:
Het lijkt erop dat 't toch aan je voeding ligt. Zonder CPU vraagt een mobo bijna geen vermogen, dus sist 'ie niet. Pas bij het belasten gaat 'ie herrie maken.
Nou het gekke is als ie een tijdje staat te draaien word het gesis/poep/knerp minder tot het bijna helemaal weg is. Ik hoor het nu bijv bijna niet meer (na drie kwartier draaien). Alleen bij scrollen in windows komt het geknerp terug en op de achtergrond hoor ik heel zacht een soort knerpend/tikkend "kortsluitings achtig" geluid uit de voeding.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

je weet 100% zeker dat het gesis uit je voeding komt en nergens anders uit?
lijkt me stug met een nieuwe voeding namelijk :) of t moet wel heel brak zijn

[ Voor 35% gewijzigd door DataGhost op 05-10-2004 07:31 ]

• DTorro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 04:28
ja maar stel je gaat nu je pc flink belasten (proc iig en misschien + videokaart zoals met UT2004)

dan trek je al gauw een extra 60W... je voeding gaat dan waarschijnlijk over zijn nek... en wat al opgemerkt is ... een Q-tec voeding schijnt niet alles te zijn... (alhoewel ik al 2.5 jaar tevreden ben met de mijne maargoed)

Verwijderd

Topicstarter
DataGhost schreef op 05 oktober 2004 @ 07:31:
je weet 100% zeker dat het gesis uit je voeding komt en nergens anders uit?
lijkt me stug met een nieuwe voeding namelijk :) of t moet wel heel brak zijn
Ik weet het 100% zeker. Zowel uit de nieuwe als met de oude voeding. Ja het is stug, nee het is niet brak het heeft altijd netjes gewerkt met de Q-Tec 350.
ja maar stel je gaat nu je pc flink belasten (proc iig en misschien + videokaart zoals met UT2004)
dan trek je al gauw een extra 60W... je voeding gaat dan waarschijnlijk over zijn nek... en wat al opgemerkt is ... een Q-tec voeding schijnt niet alles te zijn... (alhoewel ik al 2.5 jaar tevreden ben met de mijne maargoed
Het heeft altijd gewerkt zoals je boven kunt lezen. En ook nu (na het truukje) werk het.

• DTorro
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 04:28
als ik in een oude auto een nieuwe accu prop kan deze ook weer snel stuk gan omdat deze anders belast word dan voorheen... (is je PC geaard trouwens?)

Verwijderd

Topicstarter
DTorro schreef op 05 oktober 2004 @ 07:47:
als ik in een oude auto een nieuwe accu prop kan deze ook weer snel stuk gan omdat deze anders belast word dan voorheen... (is je PC geaard trouwens?)
Een auto is geen PC :) Ik zie het nut van je vergelijking ook niet helemaal. Alsof de belasting, met dezelfde hardware, nu opeens anders zou zijn. Het stop contact waar de pc in zit is niet geaard nee, hoezo?

Verwijderd

Zou het niet kunnen dat ie te ver overgeklokt is? Je geeft aan na resetten bios dat het wel werkte.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 08:06:
Zou het niet kunnen dat ie te ver overgeklokt is? Je geeft aan na resetten bios dat het wel werkte.
Nee. Lees aub nog even goed. Hij draait nu zelfs op 1250mhz (zelfde probleem)

Het 'truukje' werkt overigens tot de pc een tijdje heeft uit gestaan. Dan moet het opnieuw

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2004 08:14 ]

Verwijderd

Probleem ligt dus bij power uppen van de pc lijkt mij. Dan worden er mee amperes getrokken dan dat er normaal in bedrijf zijn van de pc getrokken worden.
Zou toch eens kijken of iemand in je omgeving zo aardig is je zijn voeding te lenen om dat uit te sluiten.
Als de pc draait, zijn dan de spanningen ok?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 08:14:
Als de pc draait, zijn dan de spanningen ok?
Hangt er vanaf wat je met spanningen bedoelt. Hij draait vrij normaal nu.

Verwijderd

Spanningen op je +12 en +5 volt lijnen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 08:16:
Spanningen op je +12 en +5 volt lijnen.
MBM zegt bij +12.00 12,46 V en bij +5 4,93 V

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

al een x geprobeerd terug te clocken?

Bedankt alvast

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
toevallig nooit een heatsink mod van je chipset gedaan? had ik wel gedaan, 2,5 jaar geleden. sindsdien stabiel tot 150mhz bus gedraaid, maar in praktijk voornamelijk handmatig in windows tussen 124mhz en 147mhz heen en weer geschakeld. de laatste 4 maanden voordat ie "dood" ging draaide hij constant 166mhz bus, met een handmatig geschakelde mulitplier op mijn ondertussen gemodde xp 1600+.

echter, op zeker moment wilde de boel niet meer naar windows booten na een reboot. kon gewoon de hele windows installatie niet vinden. ik vreesde dat het mijn xp 1600+ was, omdat ik per ongelijk een beetje uitgeschoten was bij het modden, en er dus een krasje op de processor (niet op de core) zit. na veel prutsen moederbord eruit gehaald, en wat bleek: chipset was los gegaan. waarschijnlijk zijn er door die 166mhzen teveel stress op mijn 2,5 jaar oude koelpasta + secondenlijm bevestiging gekomen.
heb mijn k7s5a nog niet opnieuw getest met herbevestigde chipset koeler.
je draaide hem op 2000+ he? das een 150mhz bus als ik me niet vergis. en ik meen mij te herinneren dat hardeschijven een te lage pci buys niet leuk vinden.... zou de hdd crash kunnen verklaren.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

Topicstarter
al een x geprobeerd terug te clocken?
Ja zie boven.
qrazi schreef op 05 oktober 2004 @ 08:29:
toevallig nooit een heatsink mod van je chipset gedaan? had ik wel gedaan, 2,5
...
zou de hdd crash kunnen verklaren.
Nee geen heatsink mod, geen idee wat het is zelfs. Er is wel een Cheapobios geinstalleerd zodat ie 133/133 aankan in de bios. Ik denk niet dat dat iets met de 1e hdd crash te maken heeft tho. Dank voor je reactie iig.

Verwijderd

Ik zou toch een andere voeding proberen, maar dan van een echt A-merk. Maar ik vrees ook dat je oude voeding misschien wel wat heeft gesloopt, waardoor het zaakje niet meer zal werken, ook al haal je een fatsoendelijke nieuwe voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 11:22:
Ik zou toch een andere voeding proberen, maar dan van een echt A-merk. Maar ik vrees ook dat je oude voeding misschien wel wat heeft gesloopt, waardoor het zaakje niet meer zal werken, ook al haal je een fatsoendelijke nieuwe voeding.
Gesloopt? Zoals wat? En waarom/door? Lijkt me sterk dat een voeding zomaar iets sloopt. Vooral ook als een spiksplinter nieuwe voeding hetzelfde gedrag vertoont. Bovendien draait de PC vrij normaal na truuk...

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 oktober 2004 @ 19:01:
[...]

Gesloopt? Zoals wat? En waarom/door? Lijkt me sterk dat een voeding zomaar iets sloopt. Vooral ook als een spiksplinter nieuwe voeding hetzelfde gedrag vertoont. Bovendien draait de PC vrij normaal na truuk...
in het algemeen is een QTec 350 Watt echt een baggervoeding.
dat je de 1e keer toevallig een redelijk werkend exemplaar had daarvan mag je van geluk spreken. Een 2e QTec is echter de goden verzoeken, en de ene voeding is de andere niet. Zelfs binnen dezelfde productieserie kunnen flinke verschillen ontstaan, vooral bij de rommel-merken.

Kan je die voltages ff met een multimeter nameten (in een molex-stekker oid)?
en als je je brander en 2e hardeschijf niet aansluit, is het probleem dan minder, en kan je evt zelfs UT2004 spelen?

btw ik zou het niet onmogelijk achten dat de 1e qtec voeding die ene HDD gemolt heeft.
enne, dat sissende geluid wat uit de 1e voeding kwam komt nu ook uit deze voeding?

kortom: ff naar de winkel, haal een AOPen 300 Watt van max € 40 en vraag aan de verkoper of je m mag terugbrengen mocht het je probleem niet fiksen.

Verwijderd

Topicstarter
bigfoot1942 schreef op 05 oktober 2004 @ 23:27:
in het algemeen is een QTec 350 Watt echt een baggervoeding.
...
kortom: ff naar de winkel, haal een AOPen 300 Watt van max € 40 en vraag aan de verkoper of je m mag terugbrengen mocht het je probleem niet fiksen.
Q-tec voeding heeft altijd prima gewerkt zoals je kunt lezen dus ik was er niet ontevreden over.

Het maakt niet uit wat ik aansluit zoals je kunt lezen: met alleen proc zonder hdds/burner/whatever doet het zelfde probleem zich voor (zelfde geluiden uit voeding dus). En ja, zoals je kunt lezen, zowel de 1e als de 2e maken dezelfde geluiden. Het enige wat ik nog kan proberen is de voeding(en) op een andere (oud) mobotje aan te sluiten maar daar past maar max een 350mhz op geloof ik.

Zal resultaat hier posten...

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2004 10:43 ]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Als je geen andere voeding aan kunt sluiten op die ECS, dan zul je nooit wat kunnen uitsluiten.
Testen doe je stapsgewijs en netjes.

Verwijderd

Dat de voeding goed gewerkt heeft zegt niks.
Er zijn HEEL veel mensen die vage problemen hebben met qtec voedingen en na vervanging door een ander merk is het probleem over.
De oplossing is een andere voeding op dit moederbord zetten en NIET deze voeding in een andere pc proppen want dan weet je nog niets.
ALs je voeding vage geluiden maakt zou ik em zoiezo niet vertrouwen trouwens...

Verwijderd

bigfoot1942 schreef op 05 oktober 2004 @ 23:27:
[...]

Juist gewoon even uitproberen, met telkens 'denken' dat dat het niet is word je ook niet wijzer. Even andere voeding (van een ander merk) erin stoppen en testen, is het probleem er dan nog, dan weten we dat de voeding in ieder geval niet het probleem is.

Just relax and try...

Verwijderd

LOL die marco79.

Goh waar ken ik je nou van.

Heb je antwoord gisternacht om 4:00 uur al gegeven ;)

De Q-tec voeding is het probleem je had hetzelf al ondervonden kerel.

:P

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Een ECS K7S5A is heel picky qua voedingen. :)
Dit tevens met geheugen, het aandrukken van de videokaart in het AGP slot en het batterijtje.

[ Voor 7% gewijzigd door Tatsu op 07-10-2004 02:30 ]

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Pagina: 1