Toon posts:

PC doet raar en valt steeds uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een systeem van mijn zus gehad, op zich een prettig systeem, maar met wat kuren. Ten eerste valt hij regelmatig zomaar uit, en gaat ie rebooten. Dit gebeurt voornamelijk als ik een spel speel (bijv. simcity4) of als hij al een tijdje aanstaat, en ik begin weer met computeren, maar ook soms als ik hem net heb opgestart en 1 of twee programma's opstart.
Ook crashen er willekeurig programma's. Met name Firefox, MSN Messenger en Norton Firewall 2003 klappen er vaak zomaar uit. Soms ook de explorer.exe.
Mijn systeem bestaat uit het volgende:
athlon 2000
MSI Moederbord
256 mb geheugen
40 GB hd 7200 rpm
300 watt voeding
geforce 440 mx
win XP sp1

Als ik in mijn bios kijk zie ik dat de temperatuur van mijn cpu 51 graden is. Is dit te warm? Of kan het aan mijn voeding liggen, dat ie soms zomaar opnieuw opstart? Kan iemand mij helpen?

Verwijderd

Het lijkt inderdaad op een temperatuur probleem. Ik weet niet of 51 graden te warm is.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 15:28 ]

Verwijderd

CPU overleefd het wel, maar het lijkt wel een temperatuur of voedingsprobleem.
Installeer eens het programma Speedfan of MBM5 en hou de temperatuur een voltages eens in de gaten wanneer je wat actiefs gaat doen met de PC.

Valt de PC ook uit als je de kast open hebt staan?
Voel eens aan de verschillende koelblokjes op je GPU, northbridge/southbridge en CPU koeler.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:33

Thandor

SilverStreak

Die temp kan wel....indien het een Thoroughbred is moet hij lager kunnen maar 51 is niet schadelijk ;)

Is je voeding wel sterk genoeg :?, post eens wat voltages (staan in het bios)
Probeer ook eens je PC onder te klokken. Bv. de FSB op 100MHz te zetten zodat hij 12,5x100 = 1250MHz draait.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Ik durf met 99,9% zekerheid te zeggen dat het je voeding is.
Als ik naar je klachten kijk, is het net of ik naar mijn oude computer kijk.
Precies dezelfde ellende, instabiel OS, rebooten enz enz.
Nieuwe Antec 480 voeding erin gezet, opgestart en nooit geen ellende meer gehad.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:20
Verwijderd schreef op 04 oktober 2004 @ 15:46:
Ik durf met 99,9% zekerheid te zeggen dat het je voeding is.
Als ik naar je klachten kijk, is het net of ik naar mijn oude computer kijk.
Precies dezelfde ellende, instabiel OS, rebooten enz enz.
Nieuwe Antec 480 voeding erin gezet, opgestart en nooit geen ellende meer gehad.
Als het moederbord de MSI K7T Pro is dan durf ik met 99,9% zekerheid te stellen dat het de voeding niet is :)
Dit moederbord staat namelijk bekend om zijn lekkende condensatoren die oa reboots maar ook vastlopers etc veroorzaken.
Als het de K7T pro is dan moet je maar eens zoeken hier op GOT daar staan tal van topics over.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
maar we zullen misschien bij het begin beginnen hé... je hebt windows XP? dat je pc reboot kan dan misschien "gewoon" een bluescreen zijn dat je niet te zien krijgt. In de properties van my computer-advanced-startup and recovery/settings het vinkje wegalen bij automaticly reboot.
Dan kan je in Windows XP en 2000 BSOD guide terecht om de oorzaak te zoeken.

51° is niet fris, maar imho geen reden tot plotse crashes. Je voeding kan, maar waarom moet er persé iets stuk zijn?

Als je zusje die pc heeft "mishandeld" is windows misschien naar de maantjes (eventueel door toedoen van virussen/spyware). Al een clean install geprobeerd?

Verwijderd

ik denk dat een 2000+ niet heter dan 51 mag worden.

Mijn 2600+ viel bij 64 uit. Nu draait ie op 38 graden. Gewoon kwestie van goede airflow :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik heb speedmark gedownload, in dit komt eruit:
temp3: 50 graden
HDO: 36 graden
temp1: 31 graden
temp2: 32 graden

Vcore1: 1,63V
Vcore2: 2,48V
+3.3V: 3,25 volt
+5V: 4,92V
+12V: 12,42V
-12V: 0,15V
-5V: 2,79V
+5V: 4,79V
Vbat: 2,03V

Alvast bedankt!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

-12V: 0,15V
-5V: 2,79V

^^ :X Dat is hoop ik een typo ??

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-06 02:14
Ja dat hoop ik ook voor hem. Btw is het geheugen 1 reepje van 256 of toevallig 2 van 128?

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 11:44

MBV

Het zou ook het geheugen kunnen zijn. We hebben iets als een Hangen en Opstartproblemen-FAQ, daar staan alle genoemde suggesties ook in.

Die voltages kloppen duidelijk niet. Belachelijke waardes kan je altijd wegfilteren, en daarnaast is je -12V wat minder belangrijk dan +12 :)
Zit er verschil in voltages tussen zware belasting en idle? Zijn de waarden stabiel of schommelen ze? Als ze constant zijn, dan lijkt het mij wel prima.

[edit] ik dacht zelf aan geheugen, dat is nog niet genoemd. En voordat TS info heeft gegeven over het moederbord kunnen we ook vrij weinig zeggen.

[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 04-10-2004 19:40 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Aan de readings te zien is er weinig mis, maar meet eens met een multimeter als je er één weet te vinden. De negatieve spanningen kun je negeren, niet zo belangrijk.

Als de positieve spanningen niet meer dan 5% afwijken zit je goed. :)

[ Voor 6% gewijzigd door PD2JK op 04-10-2004 19:57 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Pagina: 1