Audio in showroom

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• activeX1
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-08 08:18
Wij moeten binnenkort in ons nieuwe pand een showroom voorzien van audio. De showroom is 30 meter lang bij een meter of 10 breed.
Doel is om bijv. een leuke radiozender met gepast volume te laten klinken in de showroom.
Nu was mijn oplossing een 6.1 amp& tuner aan te schaffen, en de satteliet boxen in ieder geval op elke hoek van de showroom te hangen en eventueel de overige 2 nog ergens in het midden. De subwoofer mag van mij verdwijnen of ergens in het midden geplaatst worden...Is dit een goede opstelling? Zijn er betere systemen te koop(met beperkt budget) voor deze doeleinden?

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Hoe kunnen wij je van echt advies voorzien als je geen budget aangeeft? Noem eens een bedrag.. Waarom kies je bijvb niet voor het klasieke systeem, heel veel winkels hebben gewoon van die luidsprekers in het plafond, daar is vast een goede reden voor. Bovendien hoeft het toch ook niet super goed te klinken, 't is toch meer als achtergrond muziek bedoeld? :)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Gewoon ergens een degelijke stereo versterker vandaan halen en daar 4 speakers aan hangen. Voor radio heb je geen 6.1 nodig :). Heb je meteen wat meer tijd en geld om te besteden aan leuke speakers. Over wat voor showroom gaat het?

Mijn Home Cinema in aanbouw

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hou er wel rekening mee dat als je muziek draait voor een openbaar publiek (ik neem aan dat iedereen in je showroom welkom is en dat dat dus het geval is), je als je bijv. CD's draait, hiervoor rechten af moet dragen aan de BUMA/STEMRA. Ho dat in het geval van een radiozender zit weet ik niet.
Verder bestaan er speciale geluidssystemen voor winkels - die zijn serieel geschakeld, werkt als ik me niet vergis op iets van 100volt ofzo. Informeer eens bij een winkelinrichter zou ik zeggen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dionysus007281
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-07 17:03

Dionysus007281

Spank my monkey!

Ik denk niet dat systemen met een sub erg geschikt zijn voor zulke grote ruimtes. Als je de sub in een hoek zet is de grootst mogelijk luisterafstand bijna 32 meter. Volgens mij heeft die sub dan geen enkel effect meer. Idd gewoon een versterker + 6 boxen ofzo.

Dual Opteron 248 Nu met Asus X800XT PE @ X850XT PE Server.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

100v is voor 30 meter een beetje onzinnig en gewoon ranzig duur. Neem 4 speakers en hang in elke hoek van de ruimte één speaker hoog op. Neem voldoende dikke kabels (2,5mm²) en een versterker die 4ohm aan kan.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 11:33
The_Eagle schreef op 04 oktober 2004 @ 12:19:
Hou er wel rekening mee dat als je muziek draait voor een openbaar publiek (ik neem aan dat iedereen in je showroom welkom is en dat dat dus het geval is), je als je bijv. CD's draait, hiervoor rechten af moet dragen aan de BUMA/STEMRA. Ho dat in het geval van een radiozender zit weet ik niet.
Verder bestaan er speciale geluidssystemen voor winkels - die zijn serieel geschakeld, werkt als ik me niet vergis op iets van 100volt ofzo. Informeer eens bij een winkelinrichter zou ik zeggen :)
volgens mij is het andersom, namelijk dat je voor radio moet betalen terwijl CD's gewoon af te spelen zijn. Ik kan het mis hebben hoor.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 12:53
subwoofer is sowieso niet zo slim, extreem lage tonen zorgen er voor dat je weg wilt uit die ruimte. Dieren laten dit wat eerder merken maar mensen hebben er ongemerkt ook last van...

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Surround voor dit doel is inderdaad grote onzin. De enige juiste oplossing is hierboven in de 2e en 3e post al genoemd.
Voor zowel radio als cd's moet je bij de BUMA geld afdragen omdat je het in een publieke ruimte laat spelen.

• arend71
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-08-2025

arend71

Audionut

Informeer eens bij Rik Stoet in Den Haag, heeft hier speciale versterkers voor. Met 4 speakers een ruimte van 300 vierkante meter vullen lijkt me geen goed idee. Hiervoor moet je de speakers te hard gaan zetten wil je er in het midden nog iets van horen, in de hoeken wordt het dan ondraaglijk hard. (ik denk persoonlijk aan 6 tot 8 kleinere speakers voor zo'n ruimte)

• Motorfret
  • Laatst online: 19-07 12:12
wat de TS ongetwijfeld bedoeld is de versterker dan in "multichannel stereo mode" zetten, zodat je gewoon volledig geluid over meerdere speakers krijgt.
het stereo beeld zal minder belangrijk zijn in een showroom.

als je dan een versterker neemt die inderdaad 4 ohms belastingen aankan, kun je ook 2 speakers per kanaal aansluiten (serie), zodat je de ruimte kunt vullen met een totaal van 12 speakers.
gezien de niet te luide volume's die in een showroom meestal het geval zijn, moet je het dan toch zeker voor elkaar krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Motorfret op 04-10-2004 15:11 ]

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

Verwijderd

Motorfret schreef op 04 oktober 2004 @ 15:10:
wat de TS ongetwijfeld bedoeld is de versterker dan in "multichannel stereo mode" zetten, zodat je gewoon volledig geluid over meerdere speakers krijgt.
het stereo beeld zal minder belangrijk zijn in een showroom.

als je dan een versterker neemt die inderdaad 4 ohms belastingen aankan, kun je ook 2 speakers per kanaal aansluiten (serie), zodat je de ruimte kunt vullen met een totaal van 12 speakers.
gezien de niet te luide volume's die in een showroom meestal het geval zijn, moet je het dan toch zeker voor elkaar krijgen.
Denk toch dat je receiver het erg warm gaat krijgen op die manier :X

In serie zal het mss wel lukken ja O-)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2004 15:20 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

30 bij 10 meter is wel behoorlijk veel. Het meest voor de hand liggend is het om 6 speakers te kopen en die met beugels aan het plafond hangen (en een beetje omlaag richten). Ik zou powered speakers overwegen. Je zit dan niet met hele lange speakerkabels en je hoeft dan niet meerdere eindversterkers te kopen (want 6 speakers op 1 versterker is een beetje teveel van het goede).

Een paar ideeen:

X-act-jes van Sound Projects
Afbeeldingslocatie: http://www.soundprojects.com/images/refxact_6.jpg

U-14's van Axys
Afbeeldingslocatie: http://www.duran-audio.com/Products/Images/u-14+.jpg

UPM-1P van Meyer sound (is in het echt mooi afgewerkt met een grille)
Afbeeldingslocatie: http://www.meyersound.com/products/ultraseries/upm-1p/elements/upm-1p.jpg

Dit is bijvoorbeeld een geluidsbedrijf die je verder kan helpen (inclusief installatie). Voor Axys moet je bij Duran Audio zijn en voor Meyer bij [url=Audio Electronics Mathijsen[/url].
Moet wel bij zeggen dat het dure spullen zijn en ik weet niet wat je budget is. Er zijn genoeg alternatieven. Er zijn ook genoeg bedrijven speciaal gericht op de installatie markt. Die zullen waarschijnlijk ook met andere oplossing komen (wat meer low profile zoals in ceiling).

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-10-2025

FFF

Denk ook dat heel belangrijk is :

- het budget
- Wat vind jij een geluidsniveau
- welke toepassing (als er 100 mensen binnenlopen heb je al aardig volume nodig.)

Ik zou zelf werken met de hiervoor geschikte plafond speakers stuk of 6.

Voor meer geluid kun je kijken naar bijvoorbeeld master speakertjes, dat is uit de professionele wereld, en zijn vrij goed in het vullen van zulke ruimtes.

Maar dat is ook weer afhankelijk van je optische eisen en plaatsingsmogelijkheden.

• MM
  • Niet online

MM

Komop FFF het is geen discotheek het gaat gewoon om rustige achtergrondmuziek. 4 speakers is inderdaad mischien wat aan de kleine kant, neem je er 8 dan moet het sowieso wel lukken (doe dan net alsof de ruimte bestaat uit 2 delen van 10x15 meter en hang dan in elke 'hoek' een luidspreker, inderdaad zoals JAG zeer terecht heeft opgemerkt een beetje naar beneden gericht. Het hoeft echt niet hard te kunnen dus bijzonder eisen aan de versterker zijn er ook niet (paar watt zal genoeg zijn). Powered is gewoon veels te duur voor de toepassing, 20-30 meter is prima te overbruggen met normale kabel.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

Belangrijk om te weten is dat bij 2 speakers parralel de impendantie halveert en bij 2 speakers in serie de impendantie verdubbeld. Wanneer je dus een parralelle en seriele schakeling combineert, houd je dezelfde impendantie over. Ik zou dus 2x4 speakers over de ruimte verdelen en de versterker de boel mono af laten spelen. Eventueel kun je het verdubbelen door dezelfde schakeling te herhalen op de 'speakers B' van de versterker. Het grote voordeel van meer speakers is dat het geluid beter verdeeld, waardoor je het volume per speaker een stuk lager kan houden. Dit is in een showroom wel aan te raden. Anders wordt de klant doof als ie bij een speaker staat, terwijl 2 meter verder er geen geluid is waar te nemen.

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

of neem zo'n 100 volt systeem van bijv. TOA daar komt ook best goed geluid uit.

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

• MM
  • Niet online

MM

Volgens mij zijn er wat mensen die én de TS niet doorlezen én niet naar de al geplaatste reacties kijken :)

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-08 19:34
Een fatsoenlijk geluid, gepast volume, beperkt budget. Vergeet dan de 5.1 systemen, subwoofers e.d. maar. Een tuner/versterker 30/50w per kanaal met een cd spelertje is meer op z'n plaats.
Ik weet natuurlijk niet wat voor plafond in de showroom zit, maar als dit een systeemplafond is zou ik gewoon op zoek gaan naar 8 fatsoenlijke breedbandspeakers met een nette grille er voor. Die serie/parallel aansluiten, kom je gewoon weer op een normale belasting uit.
Voor de bekabeling een 1,5 of 2,5qmm gebruiken en gaan.

Verwijderd

Met 4 goede luidsprekers moet het wel lukken. Je moet van die luidsprekers neme die het geluid goed breed uitdtralen, dus geen luidsprekers die schel klinken.

• MM
  • Niet online

MM

Ahum schel klinken en afstraling hebben niets gemeen, als je het topic gelezen zou hebben had je geweten dat we tot de conclusie gekomen zijn dat 4 speakers toch wat aan de krappe kant is. Ben je het daar niet mee eens kom dan met argumenten, aan 3x hetzelfde verhaal zonder onderbouwing heeft de TS niets.

[ Voor 71% gewijzigd door MM op 04-10-2004 22:43 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jeronimo2003 schreef op 04 oktober 2004 @ 22:33:
Een fatsoenlijk geluid, gepast volume, beperkt budget. Vergeet dan de 5.1 systemen, subwoofers e.d. maar. Een tuner/versterker 30/50w per kanaal met een cd spelertje is meer op z'n plaats.
Ik weet natuurlijk niet wat voor plafond in de showroom zit, maar als dit een systeemplafond is zou ik gewoon op zoek gaan naar 8 fatsoenlijke breedbandspeakers met een nette grille er voor. Die serie/parallel aansluiten, kom je gewoon weer op een normale belasting uit.
Voor de bekabeling een 1,5 of 2,5qmm gebruiken en gaan.
Schiet me ineens iets te binnen...gewoon een stel inbouw-autospeakers kopen. Die hang je in het plafond, gewoon aan een versterker. als dat 10x 30 meter is...dan in een rechthoekige matrix... 2 rijen van 6...2,5 meter uit de kant, en 5 meter tussenruimte. 12 breedband autospeakers hoeft je niet meer te kosten dan 350 euro...dan nog simpele versterker er aan (hoeft niet hard te kunnen, is maar achtergrondmuziek), en klaar is Simsi :Y)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• doodindegoot
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-07 22:25
TukkerTweaker schreef op 04 oktober 2004 @ 13:32:
[...]

volgens mij is het andersom, namelijk dat je voor radio moet betalen terwijl CD's gewoon af te spelen zijn. Ik kan het mis hebben hoor.
De lokale shoarmaboer vertelde mij laatst dat hij geen radio en cd's mocht afspelen in de winkel omdat hij dan of kijk- en luistergeld (iets van honderden euro's voor een winkel) moest betalen en anders problemen kreeg met de muziekrechten.
Daarom hoor je bij de chinees (en dergelijke) ook altijd van die onbekende muziek die al jaren oud is. De andere mogelijkheid is om zelf muziek te maken en op een cd te zetten en af te spelen.

Wie het laatst lacht is traag van begrip

Verwijderd

doodindegoot schreef op 04 oktober 2004 @ 22:53:
[...]

De lokale shoarmaboer vertelde mij laatst dat hij geen radio en cd's mocht afspelen in de winkel omdat hij dan of kijk- en luistergeld (iets van honderden euro's voor een winkel) moest betalen en anders problemen kreeg met de muziekrechten.
Daarom hoor je bij de chinees (en dergelijke) ook altijd van die onbekende muziek die al jaren oud is. De andere mogelijkheid is om zelf muziek te maken en op een cd te zetten en af te spelen.
En wat hebben Buma/Stemrarechten en Kijk en Luistergeld te maken met de vraag van TS?

• doodindegoot
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-07 22:25
simsi000 schreef op 04 oktober 2004 @ 12:07:
Doel is om bijv. een leuke radiozender met gepast volume te laten klinken in de showroom.
Geen antwoord op zijn vraag, maar misschien wel een tip om rekening mee te houden?

Wie het laatst lacht is traag van begrip

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Als we nou eerst even wachten op de TS zijn antwoorden... budget enzo..

Nu wordt er alleen maar telkens hetzelfde geblaat na de eerste paar posts :O

Ik bedoel met 100 euro kom je niet ver met die set van Jag lijkt mij, maar als het budget 2000 euro is, heb je het al weer over een heel ander verhaal lijkt mij.
Pagina: 1