50 frames per seconde op DVD, kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-02 09:27
Is het mogelijk om 50 frames per seconden op een dvd te zetten en dat ook op een dvd speler af te spelen?

Dit in verband met het deinterlacing van Digital8 filmpjes. Als ik ze encode met een gewone encoder (zoals MGI VideoWave 5), dan is de kwaliteit met 25fps hetzelfde, omdat deze 1 van de 2 interlaced plaatje kiest, als gedeinterlaced met 50fps.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ja. Interlaced kan dat. Progressive meen ik dat 't niet kan.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• masser120
Is interlaced niet gewoon standaard als je het encodeert? Welke DVD speler kan er eigenlijk interlaced DVD's spelen die op 50fps worden uitgezonden?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom niet gewoon interlaced laten? Het deinterlacen maakt er 50 fps van, wat orgineel 25 halve beeldjes per seconde interlaced is. Dus gewoon interlaced laten, dan kun je de DVD-speler zelfs de keuze laten om de deinterlacen/progressive maken.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:54

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik heb zelf nog geen DVD authoring software gezien die 50fps aanbiedt. Het is altijd 25fps, al dan niet interlaced of progressive. Maar niet anders.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Microkid schreef op 03 oktober 2004 @ 20:26:
Ik heb zelf nog geen DVD authoring software gezien die 50fps aanbiedt. Het is altijd 25fps, al dan niet interlaced of progressive. Maar niet anders.
Dat klopt. Maar 25fps interlaced is effectief 50fps omdat er twee fields zijn. Echter zijn die fields onderdeel van een frame.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• masser120
Maar kan dan een Sony DVS330 (of zo) interlaced filmpjes afspelen op 50fps op een 100herz breedbeeld TV?

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-02 20:53
Ja, dit wordt namelijk ook afgeleverd door PAL, oftewel door de kabel.

Je hebt meerdere manieren om van interlaced>progressive te gaan
halvering framerate:
Weave
Skip field
Average

dezelfde framerate:
Bob
Adaptive(beste kwaliteit)

[ Voor 57% gewijzigd door FireWood op 03-10-2004 21:09 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• masser120
dan ga ik maar eens een paar dvd en cd's branden:

DVD: interlaced en proberen progressive op 50fps
CD: 50fps Video-cd op hogere bitrate (ja, dat kan, alleen de timer gaat flippen :P )

[ Voor 5% gewijzigd door masser120 op 03-10-2004 21:34 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:43

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik zou in ieder geval op meerder DVD-players testen, want als er eentje het doet wil dat nog niet zeggen dat ze het allemaal doen!

Maar waarom niet gewoon 25 fps interlaced laten?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• masser120
Waarom niet 25fps interlaced? Dat ga ik proberen ;)

Maar voor de overgang van PAL naar NTSC, doe ik het wel met 50fps progressive, voordat ik het overzet nar 30fps, anders hebben telkens 2 frames hetzelfde beeld.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:18
Er is een verschil tussen frames per seconde en fields per seconde. DV en digital8 gebruiken 50 fields per seconde, waarbij 2 fields 1 frame maken. Echter door een klein tijdsverschil bij de opname passen de fields niet lekker in elkaar en ziet het frame er niet al te lekker uit (zonder enige vorm van compensatie bij het de-interlacen). Maar dat geeft niet, want je kunt het gewoon interlaced encoderen, de mpeg decoder in de DVD speler zal het hoe dan ook interlaced uit sturen (eventueel nog met een eigen de-interlacer erachteraan en dan progressive), en je TV zal het vervolgens ook nog eens interlaced weergeven. Mijn inziens geen reden om het om te zetten naar progressive. Ook niet voor NTSC wat 60 fields/sec gebruikt, zodat je alsnog iets dubbel moet weergeven.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1