DVB-C: Digital TV through cable

Pagina: 1
Acties:
  • 3.037 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NoXQS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-12-2019
Omdat digital tv dichterbij komt, wil ik graag wat feiten op tafel; termen en harde hardware.

DVB - digital video broadcasting
s - Sataliet
c - Cable
T - Terrestial
SI - service information (not used by consumers)
CI - Common interface for conditional access (kom ik later nog ff op terug)

EPG - Electronic program guide
HDTV - High definition tv (comes with AC3 audio)
EDTV - Enhanced digital tv
SDTV - Standard definition tv

Formats run from 1920x1080 (hdtv) tot 704x480 (edtv) tot 640x480 (bottom sdtv).

Hoe kan je digital tv op je monitor krijgen ?
Om digital tv op je monitor te krijgen, via je pc, moet je dus eerst een DVB-C abbo afsluiten bij je cable tv boer. Het kan zijn dat je ze al ontvangt. Het volgende punt is dat ze encrypted zijn. Stel je voor dat je betaald, dan heb je een set top box met een smart card er in.
Als je online kijkt en zoekt naar DVB-C dan kom je een aantal merken tegen:
TechnoTrend - premium dvb-c 1100
TechnoTrend - dvb-c 2.1
Hauppage wintv dvb-c
VisionPlus
TerraTec cinergy 1200

De dingen waar je op moet letten bij zo'n kaart is of het CI ondersteund, dus een interface naar een smart card reader, zodat je de encrypted channels (waar je voor betaald !) kan bekijken. De ERG zou ook digitaal ontvangen te zijn. Misschien kan je ook internet zien/krijgen via zo'n kaart.
Het is fijn als er een mpeg2 decoder opzit. Gaat het wat makkelijker voor de CPU.
Ook fijn als het analoge kanalen kan ontvangen, maar dat is niet een pro.
De TechnoTrned dvb- 1100 heeft alle hier boven opties, dus dat zou de oplossing zijn.

Zijn er mensen met ervaring ?

Quidquid latine dictum sit, altum vaiditur.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nope. Maar welke kabelboeren leveren op dit moment DVB-C abo's?

Verwijderd

OlafvdSpek schreef op 03 oktober 2004 @ 17:36:
Nope. Maar welke kabelboeren leveren op dit moment DVB-C abo's?
In Amersfoort is Casema er pas geleden mee begonnen.....

(Weet niet (zal zeer waarschijnlijk wel) of er in andere steden ook al digitale tv signalen verzonden worden via de kabel)

:)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nu je het zegt, UPC heeft ook UPC Digital dacht ik.
Maar als je er extra voor moet betalen wordt het niet echt snel opgepakt door het grote publiek natuurlijk.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:58

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
UPC heeft t al n paar jaar... Multikabel ook (sinds het multikabel heet, das dus al 6 jaar ofzo :P) en dan krijg je echt n lading aan progjes... tis alleen nog wel gewoon tv-beeld.. het ziet er gewoon uit als standaard kabel maar dan totaal zonder ruis :) (dus stuk beter :P) enige nadeel waarom ik het niet heb, je kan maar 1 zender per ontvanger kijken (of je moet n speciale tuner met meerdere tuners hebben...) en dat is dus best irritant als je meer dan 1 tv in huis hebt :P... de beeld en geluid kwaliteit is vergelijkbaar (als het niet hetzelfde is) als gewoon DVB via satteliet...

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 03-10-2004 19:20 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Morph666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Hebben hier thuis Digitenne, werkt best leuk:)

Nu nog een plasma of lcd tv scherm ^^

toevoeging: dat digitenne bestaat al weer een tijdje en zend ook digitaal uit zover ik weet (nooit echt ver in verdiept; vandaar dat ik hier maar wat neer post )

[ Voor 49% gewijzigd door Morph666 op 03-10-2004 23:27 ]

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 20:50
Morph666 schreef op 03 oktober 2004 @ 23:26:
Hebben hier thuis Digitenne, werkt best leuk:)

Nu nog een plasma of lcd tv scherm ^^

toevoeging: dat digitenne bestaat al weer een tijdje en zend ook digitaal uit zover ik weet (nooit echt ver in verdiept; vandaar dat ik hier maar wat neer post )
Digitenne is DVB-T. Dus via radiogolven in de ether en niet via kabel B)

Ikzelf heb digitale tv van TV-Home (Essent). Het is DVB-C maar het werkt met IRDETO-acces, is dat een soort encriptie protocol?

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• NoXQS
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-12-2019
Er zijn al een paar andere threads met zinnige info. Momenteel woon ik in Singapore, en daar is het al lang in gebruik. Maar als ras echte tweaker, digitaal is beter. Je betaald ervoor dus waarom niet ? Nu zijn er alleen geen pci kaarten te krijgen hier die DVB-C aan kunnen. In Duitsland schijnt het erg populair te zijn.
TechnoTrend DVB-C 1100 lijkt me het mooiste, maar die zijn uitverkocht momenteel.

Iemand ervaring met dit soort kaarten ?

Quidquid latine dictum sit, altum vaiditur.

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02 09:22

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Welke kaarten gaan er ook goed om met IRdeto encryptie icm een cardreader? Is dit afhankelijk van de cardreaders alleen?

[ Voor 24% gewijzigd door Max|Burn op 04-12-2004 15:05 ]

ma ma ma ma ma macron one

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06
KICK!!!

Al meer mensen die inmiddels digitale TV via de kabel hebben met Casema?
En welke kaart hebben jullie dan in gebruik?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ook ik ben in dit onderwerp geïnteresseerd, momenteel nog geen nieuwe info.
Ideaal zou ik een standalone receiver met harddisk recording vinden, die je vervolgens via een netwerkaanluiting vanuit je PC kan benaderen om de mpeg2 bestanden te kopieren of streamen.
Eventueel ook dit topic lezen over DVB-C op de PC:
TvHome (DVB-C) opnemen op PC

[ Voor 96% gewijzigd door Henk007 op 08-05-2005 17:14 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Neemdan een D-Box2 Cable receiver, die heeft een netwerkaansluiting. Deze receiver kun je op de Duitse ebay voor onder de 100 euri verkrijgen

Verwijderd

Let bij het kopen van buitenlandse receivers goed op! De meesten lezen de SmartCard niet en je krijgt dus geen enkel encrypted kanaal!

Verwijderd

hehe lol heb hier gewoon een cable reciever technosat 5500 met daarop gekraakt code en ik kan alles kijken wat ik wil :) . cinenova 1 en 2. spice platinum en nog meer shit :P

• Bigfoot
Verwijderd schreef op zondag 08 mei 2005 @ 22:41:
hehe lol heb hier gewoon een cable reciever technosat 5500 met daarop gekraakt code en ik kan alles kijken wat ik wil :) . cinenova 1 en 2. spice platinum en nog meer shit :P
Viaccess-1 zeker, helaas heb je dat niet overal

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

en viaccess-1 gaat er binnenkort uit.
Dan zul je aan de viaccess-2 of irdeto-2 moeten, en die zijn nog niet gekraakt.

• Bigfoot
DB500-c kopen wil helpen in dat geval

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Dan kan je met een viacces2 of irdeto2 kaart inderdaad tv kijken.
Maar je kan de zenders niet meer gratis zonder kaart bekijken (door middel van kraken).

[ Voor 41% gewijzigd door job op 09-05-2005 00:40 ]

• Bigfoot
job schreef op maandag 09 mei 2005 @ 00:37:
Maar je kan de zenders niet meer gratis zonder kaart bekijken (door middel van kraken).
Idd, niet: (door middel van kraken)

maar het gaat toch ook niet om de manier waarop, als je het doel maar bereikt.

Verder genoeg hierover, dit is offtopic.

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
job schreef op maandag 09 mei 2005 @ 00:37:
Bedoel je dat je met een Dreambox500 en een tvhome kaart digitale tv kunt ontvangen?
Ben namelijk op zoek naar een alternatieve decoder dan diegene die tvhome ondersteunt (samsung,panasonic en nokia), aangezien geen van deze decoders zonder nadelen is.

Iemand ervaring met de Dreambox500 als digitale tv decoder?

• Bigfoot
Exocet schreef op maandag 09 mei 2005 @ 11:04:
[...]

Bedoel je dat je met een Dreambox500 en een tvhome kaart digitale tv kunt ontvangen?
Ben namelijk op zoek naar een alternatieve decoder dan diegene die tvhome ondersteunt (samsung,panasonic en nokia), aangezien geen van deze decoders zonder nadelen is.

Iemand ervaring met de Dreambox500 als digitale tv decoder?
Lees anders dit topic:

http://www.sat4all.com/ubbthreads/showflat.php?Number=843451

Volgens de poster werkt het niet met de Irdeto-2 kaart maar wel met de Viaccess kaart

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Wat voor uitgangen zitten er op die DVB apparaten? DVI-D en SPDIF out?
Mij lijkt Digitenne of TVHome best interresant, maar wordt er al HDTV uit gezonden? de eps van CSI en 24 worden in de US of A al uitgezonden in HDTV en 5.1, in nederland ook? of niet?

EDIT: en hoe werkt het samen met windows MCE?

[ Voor 9% gewijzigd door JackBol op 09-05-2005 14:02 ]

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:17
Dirk-Jan schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:56:
Mij lijkt Digitenne of TVHome best interresant, maar wordt er al HDTV uit gezonden? de eps van CSI en 24 worden in de US of A al uitgezonden in HDTV en 5.1, in nederland ook? of niet?
Digitenne lijkt mij ook interessant, maar las op sommige fora dat de kwaliteit soms wat te wensen overlaat? TVHome lijkt mij ook een goed idee, maar wat is eigenlijk dé DVB-C PCI-kaart / software? Gebruik nu een analoge Philips SAA7134-kaart icm DScaler en dat geeft echt een perfect beeld.

Lost word in de USA ook in HDTV uitgezonden. In plaats van in NL te kijken download ik nu regelmatig gewoon de US HDTV afleveringen. Ik vind het onderhand toch wel tijd worden dat we hier ook eens HDTV krijgen...

[ Voor 3% gewijzigd door Klaus_1250 op 09-05-2005 14:07 ]

• Bigfoot
Dirk-Jan schreef op maandag 09 mei 2005 @ 13:56:

EDIT: en hoe werkt het samen met windows MCE?
Digitenne en TV Home zenden nu al in een behoorlijk lagere bitrate uit dan de meeste kanalen met hun standaard uitzendingen per Satelliet. Dus HDTV lijkt me voorlopig nog een brug te ver.

Op de sat heb je dus enkele HDTV kanalen, en zeker voor de Duitse markt zijn er veel ontwikkelingen. Dolby Digital 5.1 wordt uitgezonden door de Duitse kanalen Pro Sieben (Free To Air) en Premiere (Pay TV). Op de Sirius sat heb je soms DTS radio proefuitzendingen.

SPDIF en/ of een digitale coaxiale uitgang zit op de meeste recente DVB sat-ontvangers, DVI meestal niet, maar lijkt me wel standaard te worden voor de HDTV ontvangers die nu steeds meer op de markt gaan komen.

De meeste DVB kaarten zijn (nog) niet kompatibel met Windows MCE.

Dit alles geldt voor Europa, in de USA zijn ze een stuk verder met HDTV per sat en kabel.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Als je even realistisch naar de techniek kijkt, wanneer wordt het dan echt interresant om daar dit soort alernatieven te kijken? een jaar of 2 a 3 van nu?
zijn er al nederlandse zendermakers met plannen voor hdtv en 5.1 uitzendingen?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Bigfoot
Dirk-Jan schreef op maandag 09 mei 2005 @ 14:55:
Als je even realistisch naar de techniek kijkt, wanneer wordt het dan echt interresant om daar dit soort alernatieven te kijken? een jaar of 2 a 3 van nu?
zijn er al nederlandse zendermakers met plannen voor hdtv en 5.1 uitzendingen?
Nu is het al leuk toch? Je hebt nu al het HDTV kanaal in het Canal Digitaal pakket met de hdtv smartcard (wel duur), en af en toe FTA uitzendingen van Duitse zenders.

Duitse uitzendingen zijn ook gewoon hier te ontvangen, Premiere zendt bijv. ook de Engelse audio uit (die dan weer net niet in DD maar goed)

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-02 21:46
Er was net een verkoper van UPC aan de deur, en die wou natuurlijk weer vanalles aan mij slijten. Toen ik zei dat ik digitale TV via UPC te duur vondt, kwam die natuurlijk gelijk met pakketvoordeel enz. enz. aanzetten. Maar wat hij ook vertelde is dat UPC aan het einde van dit jaar met een wel hele interresante aanbieding zou komen. Voor de rest bleef hij een beetje vaag, maar het kwam er op neer dat je het anologe signaal niet meer zou ontvangen en dan dus alleen nog maar digitaal.

Ben erg benieuwd wat die aanbieding dan zou moeten zijn. Wel een nadeel dat je anoloog niet meer zou ontvangen voor je 2e TV bijvoorbeeld. Weet ook niet hoeveel waarde ik nou moet hechten aan zo'n UPC medewerker die aan de deur komt (waarschijnlijk gewoon een student). Maar ik wou het jullie niet onthouden.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:58

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
er gingen toch ook geruchten (volgens mij was dat zelfs zeker) dat UPC aan al hun analoge kabel klanten, een 'gratis' decoder zou geven?

Home Assistant Configuratie V&A

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06
Maare, reden dat ik deze gekicked had was om te vragen of mensen al DVB-C via hun PC kijken met een interne TV kaart (digitaal) en welke ze dan hebben?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Ballebek schreef op maandag 16 mei 2005 @ 13:23:
Maare, reden dat ik deze gekicked had was om te vragen of mensen al DVB-C via hun PC kijken met een interne TV kaart (digitaal) en welke ze dan hebben?
Dat komt niet duidelijk naar voren uit je "kick"-post:
Ballebek schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:33:
KICK!!!

Al meer mensen die inmiddels digitale TV via de kabel hebben met Casema?
En welke kaart hebben jullie dan in gebruik?
Alleen het woord "kaart" geeft enige indicatie over wat je precies wilt weten. Nu maak je duidelijk dat je "DVB-C kaart" bedoelt, en bijvoorbeeld niet "smartcard". Kortom, een wel erg summiere beschrijving van je eigenlijke vraag.

DVB-C kaarten zijn in Nederland (nog) nauwelijks verkrijgbaar. Dit zal in de toekomst waarschijnlijk wel veranderen wanneer Windows MCE DVB gaat ondersteunen. MythTV en Media Portal ondersteunen, voor zover ik weet, in al dan niet beperkte mate reeds DVB. Het probleem is doorgaans de smartcard voor onsleuteling van gescrambelde zenders, te laten functioneren met de software.
Momenteel is de meest gebruikte DVB-C kaart, de Fujitsu-Siemens kaart uit de Siemens-Nixdorf Multi-Media-box. Lees bijvoorbeeld eens het volgende topic door:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1010386
Hierin wordt het een en ander een stuk duidelijker.

Als je overigens wat moeite had gedaan (i.e. gewoon even de "zoek-functie" gebruiken), had je dit best zelf kunnen vinden.
Pagina: 1