Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 12:04:
Jongens (en meiden), acteurs worden allang vervangen door computeranimaties. Misschien niet de hoofdrolspelers maar zeker in massa scenes is de helft of nog meer geanimeerd en geen hond die het door heeft als ie zo'n film bekijkt.
Het is dat je het weet (making of...) en toch valt het niet op.
I rest my case.
Korte case, maar in dit geval gaat het niet helemaal op, LOTR is namelijk best wel slordig gemaakt, in die massale battles kun je soms uitstekend zien dat meerdere groepen figuren zich excact hetzelfde bewegen, ze hebben dus soms niet eens de moeite genomen om ergens anders in de animatie te gaan staan. Daarbij zit er ook veel knip-en-plak werk bij, waarbij echte mensen elders in de scene opnieuw gebruikt worden en daar heb je dus geen 3d bij nodig.
Je kunt dit trouwens beter zien op een goede DVD speler en een goede TV dan op een bioscoop scherm, sfx voor bioscopen zijn ietsje makkelijker dan voor de televisie (mits resolutie geen probleem is wat bij 3d vaak niet zo is) Dit heeft ook te maken met het feit dat een bioscoop scherm licht reflecteerd (en dus divergeert) en televisie licht uitzend (puntbron)
Neemt overigens niet weg dat er verbluffende dingen in de film zitten, neem het paard dat opgepikt wordt door een Nazgul, pas bij 3 keer kijken zie je dat het paard slechte spiercontracties heeft en dat zijn beweging schokt (Hugo heeft groot gelijk met zijn verhaal over spier/huid kracht en beweging)
NEway, dat het niet opvalt heeft ook te maken met de manier waarop de film is ingekleurd en nabewerkt, is het je weleens opgevallen dat de hele film een soort shimmer over zich heeft waardoor iedere still lijkt op een schilderij van John Howe? Dat heeft veel te maken met een uitgebreide, blur, kleurcorrectie, dieptecorrectie en manier van filmen. Ze hebben eigenlijk alles levendiger en groter (letterlijk) gemaakt dan het is. Sommige closeups zijn echt slordig, dan lijkt het alsof een character 3 meter hoog is omdat ze het beeld een klein beetje in trapezium hebben gezet.
Zoveel correcties EN ook nog 3d geanimeerde characters in een massive battle, sja, me dunkt dat je het dan niet meer zo duidelijk ziet. Waar het hier over gaat is leading-characters in close-up zoals Gollum, en die was best goed gedaan, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik daar echt niet van onder de indruk was. (de acteerprestaties van de voice-actor daarentegen vond ik geweldig, maar dat terzijde)
Denk ook eens aan het begin van LoTR:TT de vechtscene met de balrog is bijna amateuristisch, terwijl de balrog in moria wel geloofwaardig is. Zo zie je wat belichting (geen belichting eigenlijk) een een onwijze motionblur en wat vlammen kunnen maskeren
Maar goed, je argument is dat 'het niet opvalt', ik zal het sterker maken het is zelfs 'echter dan echt'. Neem een massive battle uit spartacus of uit ben hur (echte mensen) en dat ziet er niet uit. Heel braafjes en langzaam. Dat heeft ook te maken met de tijd (jaren 60) maar ook omdat je met een 3d pakket veel makkelijker mensen kunt maken die bijlen en pijlen in zich krijgen. Ook is het veel makkelijker om een grote groep mensen als een stroom over een berg te laten trekken bijvoobeeld. Of het realistisch is weet ik eigenlijk niet, ik heb nog nooit een echt zwaardgevecht gezien van zeg 10.000 mensen
[
Voor 5% gewijzigd door
XangadiX op 07-10-2004 12:59
]