Ik voel me echt een tweaker, maar sorry: ik heb het niet aangedurfd... Al vanaf voor de zomer zat ik uit te kijken naar de DP-558 en heb dit forum en mpeg-playcenter nauwlettend in de gaten gehouden, maar als het zolang knudde blijft, dan wordt het -vrees ik- ook niet beter...
Ik zou graag een DP-558 "erbij" willen hebben, als tweak gadget, maar geef toe: daar is ie gewoon te duur voor.
Het apparaat dat ik zocht moest over de volgende functionaliteit beschikken:
1 Dvd's kijken
2 Live tv pauzeren (tijdens een programma op tv op de pauze knop drukken om later verder te kijken)
3 Tijdens het recorden van een voorgeprogrammeerde opname direct beginnen met kijken bij het begin als je bijvoorbeeld net iets te laat thuiskomt.
4 Gedownloade divx films op de TV kijken (vanaf CD of PC) zonder laptop of herriemakende pc te hoeven aansluiten op de TV.
5 Electronische programma gids (op de TV de actuele gids opvragen en vanaf daar opnames inprogrammeren)
6 Wekelijks zich herhalende programma's (series bijv.) in 1 keer programmeren, zoals nu ook al kan op gewone videorecorders, jeweetwel, met VHS tapes.

7 Terwijl een programma op wordt genomen op de harde schijf een DVD kijken
8 Webradiostations beluisteren in woonkamer
9 Dvd's branden van opgenomen programma's
10 Mp3 cd's afspelen
11 Mp3's afspelen via netwerk
12 Opnames in programmeren mbv Showview (nummers uit de gids)
13 Stabiliteit, weinig vastlopers, etc.
14 Beeld- en geluidskwaliteit
15 Met de videocamera opgenomen beelden direct op DVD branden
Ik wilde een redelijk objectieve keuze maken tussen de beste "mainstream" hdd recorder en de Kiss DP-558. Volgens alle fora waar ik ben geweest is de Pioneer DVR-520 (of 720 of inmiddels zelfs 920) simpelweg de beste hdd/DVD recorder. Stabiel, foutloos, geen vastlopers, simpele bediening en hij doet gewoon wat ie moet doen. Het heeft alleen geen netwerkverbinding en geen dixv afspeelmogelijkheid, maar je kan er dus wel DVD's mee branden.
Zelfs al zou je het divx films kijken en het programmeren vanuit de EPG (punt 4 en 5) de zwaarste factor vinden in het bovenstaande lijstje, dan nog wint de Pioneer gemakkelijk op de overige fronten. Belangrijke zaken als 3, 6 en 7, kan de DP-558 (nog) niet eens.
(Van alle bovengenoemde punten heb ik n.a.v. alles wat ik gelezen heb in fora zo objectief mogelijk een functionaliteits fit gemaakt voor beide apparaten, mocht je interesse hebben in de lijst, laat het dan ff weten)
Helaas moet ik dus bekennen dat ik gisteren de Pioneer DVR-520 heb gekocht voor een lagere prijs dan ik de DP-558 kon vinden.
Voor diegenen die het wel aangedurfd hebben om de DP-558 te kopen, hulde:
(en ik hoop dat volgende F/W releases de boel een beetje fixen...)