Installeren Promise Fasttrack 378/478 software

Pagina: 1
Acties:

• Kayce
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01-2025
Ik zit met het volgende probleem waar ik echt niet uit kom.
Heel de site van Asus + google+tweakers afgezocht maar het juiste antwoord heb ik niet kunnen vinden.

Ik ben sinds gisteren begonnen met het opnieuw installeren van Windows XP (incl. service pack 2). Alles is goed gegaan en nergens staan nog onbekende apparaten in systeembeheer.

Van mijn vorige (door Informatique geinstalleerde) informatie weet ik dat er in de bios informatie stond over de Promise Fasttrack SATA controller.
Helaas kan ik er nu niets meer van terugvinden.
Na wat speurwerk kwam ik erachter dat je de drivers moest installeren van dit product.

Maar wie kan mij vertellen hoe ik dit doe? Nergens staat er een handleiding over hoe of wat. Ik ben absoluut geen newbie ofzo.. maar dit is erg onduidelijk moet ik zeggen.

Zoals ik al zei staan er geen onbekende apparaten in systeembeheer. Toch kan ik bij de ide-informatie nergens S-ATA terugvinden. Overal vind ik Ultra Ata.

Mijn systeemconfiguratie luidt als volgt:

Pentium 4 3.0 GHZ FSB 800
Asus P4C800-e deluxe M.B.
1024 mb Corsair Twinx Dual Channel
Maxtor Diamond Max 120 gb SATA 8mb cache.

Greetz,

Kayce

Verwijderd

Check het eens met de mogelijkheden in OM FAQ: Welke I/O controller heb ik? :)

• Kayce
Ik heb inmiddels Windows Xp opnieuw geinstalleerd. Bij de initialisatie werd gevraagd om op F6 te drukken als ik drivers van Promise wilde installeren.
Dit heb ik dan ook gedaan.

Alles is goed gegaan, tot Windows Xp daadwerkelijk geinstalleerd was.
De computer starte opnieuw op en in het scherm verscheen een bericht van promise dat de bios niet geinstalleerd was.
Bij het zoeken naar nieuwe hardware in winxp werd uiteindelijk gevraagd om eerst de sata-driver en daarna de scsi-driver van mijn Promise Fasttrack controller. Aangezien ik deze laatste niet heb, heb ik maar op annuleren geklikt.

In mijn bios heb ik toen de promise controller maar uitgezet.

Nu is mijn vraag, maakt het veel verschil in prestaties als ik deze situatie laat zoals hij is?

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 14:10
die (onboard)controller is voor raid0/1 bedoelt.....

en aangezien jij dat niet gebruikt, hoef je er ook geen driver voor te installeren....

• Kayce
Mr. Detonator schreef op 03 oktober 2004 @ 11:06:
die (onboard)controller is voor raid0/1 bedoelt.....

en aangezien jij dat niet gebruikt, hoef je er ook geen driver voor te installeren....
Toch vindt ik dit op GOT:

Alle ATA/SATA/RAID controllers staan in de Windows apparaatbeheer onder SCSI devices. Dat is normaal; het ligt aan de drivers, de ATA/SATA/RAID controller wordt door zijn/haar drivers anders benaderd dan een normale IDE controller. Hierbij worden een aantal eigenschappen van SCSI gebruikt: door de driver van de ATA/SATA/RAID controller wordt de mogelijkheid geboden om meer dan 1 request in de wachtrij te plaatsen, wat bij gewone IDE controllers niet gebeurt. Hierdoor kunnen de requests in een efficiëntere volgorde afgehandeld worden, waardoor de schijven efficiënter benaderd worden. Dat is zo wel bevorderlijk voor de snelheid.

Als ik goed begrijp wordt mijn snelle SATA-schijf nu niet zo gezien.
Overigens zie ik bij de IDE iets staan over een Intel Ultra Ata controller.

• Kayce
Kan iemand mij vertellen of mijn systeem nu wel of niet goed geinstalleerd is.
Waar controleer ik of mijn schijf de goede drivers gebruikt?

Nergens zie ik bij systeemeigenschappen SATA staan. Alleen ULTRA ATA.

thnx

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-03 23:09
De Promise controller op de Asus P4C800-E-D doet volgens mij RAID voor SATA en PATA. Als geen raid gebruikt, en ook geen apparaten in "normale" ide instelling op die ATA aansluitingen hebt aangesloten, dan kun je de Promise controller net zo goed uitschakelen in je BIOS. Dan heb je ook geen drivers nodig.

Afhankelijk van de instelling in de BIOS (RAID of IDE) moet je drivers kiezen tijdens het detecteren van de Promise controller in Windows XP. Deze drivers staan verdeeld over twee mappen op de CDrom die bij het moederbord zit.

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• Kayce
Pacjack schreef op 07 oktober 2004 @ 13:27:
De Promise controller op de Asus P4C800-E-D doet volgens mij RAID voor SATA en PATA. Als geen raid gebruikt, en ook geen apparaten in "normale" ide instelling op die ATA aansluitingen hebt aangesloten, dan kun je de Promise controller net zo goed uitschakelen in je BIOS. Dan heb je ook geen drivers nodig.

Afhankelijk van de instelling in de BIOS (RAID of IDE) moet je drivers kiezen tijdens het detecteren van de Promise controller in Windows XP. Deze drivers staan verdeeld over twee mappen op de CDrom die bij het moederbord zit.
Op welke controller is mijn schijf dan aangesloten? Ik blijf het raar vinden dat ik alleen maar Ultra Ata zie staan bij systeemapparaten. Nergens vindt ik SATA

Verwijderd

op de asus site : asus probe v 2.22.04 instaleren...die checkt wel ff voor je en download ook alles voor je

• Kayce
Verwijderd schreef op 07 oktober 2004 @ 14:49:
op de asus site : asus probe v 2.22.04 instaleren...die checkt wel ff voor je en download ook alles voor je
Die heb ik, maar ik heb em nog nooit iets voor me zien downloaden.

• Pacjack
Volgens mij zitten je eerste twee SATA aansluitingen via de Southbridge van Intel (ICH5R). Ik gebruik thuis ook één SATA schijf op die controller, de Promise controller gebruik ik waarschijnlijk niet. Zodra ik weer thuis ben zal ik kijken hoe het bij mij zit met naamgeving en drivers.

• Kayce
Pacjack schreef op 07 oktober 2004 @ 15:58:
Volgens mij zitten je eerste twee SATA aansluitingen via de Southbridge van Intel (ICH5R). Ik gebruik thuis ook één SATA schijf op die controller, de Promise controller gebruik ik waarschijnlijk niet. Zodra ik weer thuis ben zal ik kijken hoe het bij mij zit met naamgeving en drivers.
Ok thnx voor de moeite!

• Pacjack
Ik zie eigenlijk ook nergens SATA staan ;)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/pacjack/got/devicemanager.png

Verwijderd

Kijk eens onder SCSI en RAID controllers - en los die eventuele probleem apparaten op bij 'Other Devices'. :)

• Pacjack
Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 06:03:
Kijk eens onder SCSI en RAID controllers - en los die eventuele probleem apparaten op bij 'Other Devices'. :)
Hm, op de eerste versie van de screenshot stonden wel de SCSI en RAID controllers uitgevouwen :P Er stond niets over SATA onder, alleen over de Promise 378/478 controller.

Die Other Devices zijn 6 of 9 Unknown Devices die op een raar moment "opeens" gedetecteerd werden, ik heb er nog steeds geen drivers voor en ik kan niet bedenken wat het zijn 8)7

• Kayce
Verwijderd schreef op 08 oktober 2004 @ 06:03:
Bij mij kwam er alleen SCSIcontroller te staan toen ik de promise controller in het bios aanzette. Waarna ik dus die melding kreeg dat de bios van de controller niet geinstalleerd was.

Nu staat hij uit en ziet mijn hardwarelijst er ongeveer uit zoals hierboven (uitgezonderd de vele vraagtekens).

Wat halen jullie trouwens in Sisoft Sandra 2004?

Ik haal maar 50 mb per seconde ofzo

http://home.planet.nl/~suyke056/sysconfg.gif

[ Voor 5% gewijzigd door Kayce op 08-10-2004 09:14 ]

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:33
Kayce schreef op 08 oktober 2004 @ 09:06:
[...]
Bij mij kwam er alleen SCSIcontroller te staan toen ik de promise controller in het bios aanzette. Waarna ik dus die melding kreeg dat de bios van de controller niet geinstalleerd was.
[...]
Ik haal maar 50 mb per seconde ofzo
De BIOS van een controller wordt niet geinstalleerd, als er geen apparaten aanhangen waarvan je kan opstarten.
Het installeren van de BIOS is alleen nodig indien je wilt opstarten van een apparaat wat aan de betreffende controller hangt. In jouw geval is er dus niets aan de hand...

en "maar" 50 MB/sec is absoluut niet verkeerd van een enkele schijf.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Kayce
GarBaGe schreef op 08 oktober 2004 @ 09:20:
[...]

De BIOS van een controller wordt niet geinstalleerd, als er geen apparaten aanhangen waarvan je kan opstarten.
Het installeren van de BIOS is alleen nodig indien je wilt opstarten van een apparaat wat aan de betreffende controller hangt. In jouw geval is er dus niets aan de hand...

en "maar" 50 MB/sec is absoluut niet verkeerd van een enkele schijf.
Masar wat is dan die burstmode waarover ze het hebben bij Maxtor? Volgens die specificaties zou je tot wel 150 mb/s moeten kunnen halen!
Pagina: 1