Toon posts:

Hercules Radeon 9800Xt wil niet naar AGP8x !

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er is hierover al veel geschreven. Ik heb dan ook alles nagelezen en hier en daar komen er wel dingen in voor die ik herken. Maar toch deze vraag.

Ik heb volgend systeem:

Mobo ASUS A7N8X-X rev 2.00 bios 1010
*Nforce2 chipset
*AGP 3.0 (AGP8x)
AMD Athlon XP2800+ met Thermalright SLK-900A cooler
2 * 512Mb Twinmoss PC3200
Hercules 9800 xt classic 256Mb DDR met Zalman ZM80C-HP en ZM-OP1 fan

Ik heb mijn AGP 8x en fast write enabled in de BIOS. AGP aperture-size staat op 256Mb. Als ik via smartgart kijk zie ik dat AGP én fastwrite uitstaat.

Afbeeldingslocatie: http://img38.exs.cx/img38/9688/Smartgart.jpg

Kijk ik via Aida32, dan krijg ik hetvolgende:

Afbeeldingslocatie: http://img38.exs.cx/img38/8118/Aida32.jpg

Hier staat dat AGP uit staat (gedesactiveerd) en toch dat de huidige AGP snelheid 4x is.En onderaan zie je dat er problemen zijn met de AGP!

Als ik via die smartgart de instellingen probeer te wijzigen zie ik na reboot dat alles terug gelijk dervoor staat.

Mijn vragen zijn nu, staat mijn AGP aan? En welke snelheid? En waarom niet 8x (want zowel mobo als VGA ondersteund 8x) ? En waarom geven die progjes niet dezelfde info? Zijn die dan wel betrouwbaar?

Ik heb de laatste ATI catalyst 4.9 en de laatste nforce driver geïnstalleerd.

Bedankt voor de reacties en hulp,

greetz,

_/-\o_

Verwijderd

Chipset drivers geinstalleerd?

Edit: ik lees niet goed, sorry |:(

Zet je agp in je bios eens op 8x?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 17:07 ]

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 08:57
Vaag.

probeer eens de Omega drivers.
mischien zit er iets in 4.9 dat jouw hardware niet leuk vindt

meuktracker: Omega Catalyst 2.5.76

Verwijderd

hoe zit het dan met de performance in games dan? want agp 4* of 8* maakt ook niet veel uit.

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:55

Polycom

Poes van goud

Waarvoor dient fastwrite eigenlijk?
bijna iedereen heeft het uit staan :|

Verwijderd

Pu_Dy schreef op 30 september 2004 @ 17:17:
als het uitstaat kan je hogere memory overclock halen zegt men.

• dCY
  • Laatst online: 23-01 13:16

dCY

nVidia nForce drivers 5.x geinstalleerd..??

• Hann1BaL
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 18:55:
[...]

als het uitstaat kan je hogere memory overclock halen zegt men.
ja, maar de vraag was, wat is de functie van fast write zelf? Ze maken geen functie die de prestaties naar beneden haalt. Er moet toch een voordeel mee te behalen zijn, zou je zeggen...

Verwijderd

Topicstarter
Pu_Dy schreef op 30 september 2004 @ 17:17:
Dit is wat ik gevonden heb over fast write:

quote:

This BIOS feature controls the chipset's AGP Fast Write capability. Fast Write is a feature which accelerates memory write transactions from the chipset to the AGP device.

Normally, any data meant for the AGP device must be written to the main memory for the AGP device to read. Fast Write allows the AGP device to bypass the main memory and directly access the data. To do so, the AGP device will act as a PCI device whenever the chipset attempts to write to it. This allows the data to be directly written to the AGP device (like other PCI devices), instead of being written to the main memory first.

As you can see, bypassing the main memory saves time and improves the AGP read performance. However, AGP writes (to the chipset) will not benefit from Fast Writes as it will follow normal AGP protocol and write to main memory.

In addition, while PCI signals are used for Fast Write transactions, the behaviour of those PCI signals has been modified and do not follow PCI specifications. Therefore, this feature may cause problems with some PCI cards.

Therefore, it is recommended that you enable AGP Fast Write for better AGP read performance but disable it if any of your PCI cards start acting funny.

Please note that for AGP Fast Write to work, both motherboard chipset and graphics card must support the Fast Write protocol and the data transfer rate must be at AGP2X or faster.

Maar ter zake: Ik heb dus alle ATI drivers van 3.8 tot 4.9 al geprobeerd. Nu ook de Omega met hetzelfde resultaat ! Ook de nieuwste nforce 5.10 staat erop. AGP 8x staat aan en fast write nu uit (blijkt dat dit enkel door Nvidia kaarten ondersteund wordt).
Toch zie ik nog steeds dat AGP UIT staat. Waarom??

greetz,

|:(

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Vorige week had ik exact hetzelfde probleem. Het was opgelost na het verwijderen van de ATi-drivers, het opnieuw installeren van de nForce-drivers en het daarna weer opnieuw installeren van de ATi-drivers.
Bij mijn videokaart zat dan ook nog een driver specifiek voor dat doel (GART-inf filetje), het installeren daarvan hielp niet, alleen het installeren van de complete nForce-driver hielp.
Maar ter zake: Ik heb dus alle ATI drivers van 3.8 tot 4.9 al geprobeerd. Nu ook de Omega met hetzelfde resultaat ! Ook de nieuwste nforce 5.10 staat erop. AGP 8x staat aan en fast write nu uit (blijkt dat dit enkel door Nvidia kaarten ondersteund wordt).
Toch zie ik nog steeds dat AGP UIT staat. Waarom??
Onzin, ATi-kaarten ondersteunen dit ook.

[ Voor 33% gewijzigd door Gaius op 01-10-2004 12:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thufir_Hawat schreef op 01 oktober 2004 @ 12:32:
Vorige week had ik exact hetzelfde probleem. Het was opgelost na het verwijderen van de ATi-drivers, het opnieuw installeren van de nForce-drivers en het daarna weer opnieuw installeren van de ATi-drivers.
Bij mijn videokaart zat dan ook nog een driver specifiek voor dat doel (GART-inf filetje), het installeren daarvan hielp niet, alleen het installeren van de complete nForce-driver hielp.

[...]

Onzin, ATi-kaarten ondersteunen dit ook.
Ga da eens proberen ! Laat je iets weten!

bedankt alvast :) :)

Verwijderd

Ik heb dit ook gehad met mijn x800pro. Even in de bios op 8x zetten, nieuwste drivers voor je mobo instaleren en bij mij deed hij het:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er niets meer van. Alles wat ik kon proberen heb ik gedaan. Drivers der vanaf gegooid, nforce 5.10 derop, ATI catalyst 4.9 terug derop, maar niets is er veranderd.
Kan dat aan mijn mobo liggen (defect?) of aan mijn voeding (360 W chieftec).
Is er een mogelijkheid om te zien welke nforce driver er werkelijk geïnstalleerd is?
Kan ik die verwijderen en opnieuw installeren?
Kan het aan de bios-driver liggen? (momenteel 1010)?

Kan er iemand nog helpen?

greetz,

_/-\o_ |:( :?

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Verwijderd schreef op 02 oktober 2004 @ 12:23:
Ik snap er niets meer van. Alles wat ik kon proberen heb ik gedaan. Drivers der vanaf gegooid, nforce 5.10 derop, ATI catalyst 4.9 terug derop, maar niets is er veranderd.
Kan dat aan mijn mobo liggen (defect?) of aan mijn voeding (360 W chieftec).
Is er een mogelijkheid om te zien welke nforce driver er werkelijk geïnstalleerd is?
Kan ik die verwijderen en opnieuw installeren?
Kan het aan de bios-driver liggen? (momenteel 1010)?

Kan er iemand nog helpen?

greetz,

_/-\o_ |:( :?
Nwe Omega drivers proberen :? Zoals hier boven al vermeld is?
meuktracker: Omega Catalyst 2.5.76

..::System Specs::..

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-07 17:18

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Install is DirectX 9.0c en als het dan nog niet werkt, nog eens je ATI Drivers (Gewoon de officiele) en dan je Chipset Drivers :)

Ooit waren er wat Tweakertjes die hier last van hadden en het zo hebben opgelost ....

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Verwijderd

Topicstarter
DirectX 9.0c staat erop, net zoals de laatste chipset driver nforce 5.10, alsook de nieuwste catalyst 4.9 (en ook al geprobeerd met de laatste omage driver). Niets helpt.
Ik krijg nog steeds dezelfde resultaten als op mijn screenshots bovenaan.

greetz,

8)7
Pagina: 1