Grrrrrene schreef op 30 september 2004 @ 11:34:
Hey leuk, deze discussie heb ik laatst nog met Floris gehad
Mijn standpunt: met nabewerking zijn mislukte foto's vaak nog te redden of zijn matige foto's op te waarderen tot goede foto's, maar de belangrijkste stap is altijd nog het zelf de foto maken. Wat ik jammer vind is dat fotografie nu bij sommigen niet meer is dan richten, klikken, niet nadenken want je schiet toch in RAW en je kunt 2 stops over- en onderbelichten, witbalans aanpassen en ruis verwijderen, bovendien kun je croppen, dus waarom zou je moeite doen? Fotografie doe je met je camera en met de digicam of het zelf ontwikkelen heb je de luxe dat je nog wat aan kunt passen achteraf, maar dat moet je eigenlijk tot een minimum beperken, hoe meer je dat doet, hoe meer je leert van het fotograferen

Dat was een leuke discussie waar we uiteindelijk niet zo ver uit elkaar lagen. Behalve dat ik botweg vind dat een mislukte foto een mislukte foto is, dan had je het maar beter moeten doen, leer waarom je het fout hebt gedaan en onthoud dat goed. Doe een poging met photoshop om het een en ander te redden, maar niet meer dan dat, uren soepen om die foto te redden is vaak meer zonde van je tijd. (IMHO dan)
Fotografie is veel meer dan richten en klikken, het is compositie, kleuren, details, emotie, interactie, beweging, stilstand, vloeiend lijnenspel en keiharde abstractie, het is emotie, huilen, lachen, humor, drama, persoonlijk en afstandelijk. Kortom: enorm veel en enorm groot, daarom is fotografie zo mooi en zo byzonder: het is alles omvattend en ook weer niet.
RAW is mooi en tof, maar het kost ook bergen meer tijd en opslag. Ik doe af en toe wel een shoot in RAW, maar dan kom ik met 500 foto's terug die ik in .CRW heb en .TIF en ook nog .JPG. Uiteindelijk ben ik dan 10GB aan opslag kwijt voor een enkele shoot! Het is voor sommige opdrachten echt goed, maar voor andere is het ontzettend zonde, voor het meeste dat ik doe is .JPG echt meer dan genoeg en dan gebruik ik dat dus ook.

De fotograaf is de persoon achter het toestel en het toestel is een gereedschap om dat te doen wat jij wilt. Of dat nu eenvoudig is of niet: jij wil een bepaald resultaat, dan moet jij een bepaalde handeling verrichten. Soms is het gereedschap hier niet toe in staat, dan kan je ofwel stoppen ofwel genoegen nemen met het beste dat je op dat moment voor elkaar kunt krijgen.
Denk aan de vele foto's met lelijke kleurzwemen die langs komen. De uitsnede die in werkelijkheid niet toepasbaar was of de scherpte(on)diepte die wat verkeerd uitpakte.
In veel gevallen is het de fotograaf die hier de fout maakte, kleurzwemen zijn vaak te voorkomen en slecht weg te werken, DOF-werking is soms lastig, maar leuk om mee te spelen.

Dat zijn alle zaken die vroeger in de doka aangepakt werden en nu dus digitaal gebeuren. Als uitzondering wordt hierboven de 'perfecte' plaat aangehaalt en prompt door velen aangegrepen om maar niets aan je huiswerk te hoeven doen.
Ik denk dat velen juist aangeven dat je een solide basis moet hebben om vanuit te werken, hoe beter je 'halffabrikaat', hoe makkelijker je eindresultaat te bereiken is.

Feit is dat photoshop niet een-twee-drie te leren is. Maar feit is ook dat in het analoge tijdperk bijna elke zichzelf respecterende amateur zelf zijn platen afwerkte omdat de kwaliteit van de centrales bagger was.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier op het forum het woord gemakzucht soms toch wel op zijn plaats is.
Gemakzucht, dat is wel een hele harde verwoording van wat je denk ik duidelijk wilt maken. Men is liever lui dan moe, het is immers niet moeilijk meer om met PS een berg dingen eenvoudig te fiksen. (Beetje auto-levels, autocontrast, beetje sharpen en je bent al een heel eind, toch?

)
Maar ik geef je groot gelijk dat het echt PS-werk veel moeilijker is, ik ken niet veel mensen die Photoshop dermate onder de knie hebben dat ze zelf echt het contrast, de levels en kleurbalans kunnen beinvloeden, zonder de foto een gevoel mee te geven dat deze overdreven bewerkt is dan! Nu kan ik dat ook niet hoor, ben echt geen photoshopheld, maar contrast en levels moeten voor de meeste mensen toch wel te doen zijn?
En ja het is makkelijker dan zelf in de doka tussen de stinkende en semigiftige dampen rond te hobbelen, dat heet dan vooruitgang

Eens! RAW is juist een tool om met zo min mogelijk interferentie een foto te maken, eentje met het minste kwaliteitsverlies. Je moet er inderdaad achteraf meer tijd in steken, maar dat is niet omdat je het niet kunt, maar omdat je er bewust voor kiest!