Resoluties TV

Pagina: 1
Acties:

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-07 16:57
Ik heb zelf een film gemonteerd van een bruiloft, allemaal leuk en aardig maar ik zat te kijken en zag dat de boven en onderkant eigenlijk nooit 'benut' worden. Ik wil daarom de film in breedbeeld maken.

Niet zo moeilijk, gewoon croppen naar een nieuwe resolutie, alleen welke? Je hebt zoveel verschillende, 4:3, 16:9, PS, LS enz. Welke raden jullie aan? Ik wil geen brievenbus maken maar gewoon dat het op een normale breedbeeld tv opgevuld is :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Volgens mij staat hier aardig wat over in de faq, en zo niet, er is laatst op hifi.nl een artikel geweest over de verschillende resoluties.
Als je breedbeeld wilt, valt 4:3 natuurlijk al af, aangezien dat geen breedbeeld is... 16:9 is het standaard breedbeeld formaat, en 1:2,35(als ik mij niet vergis) is de beeldverhouding die normaal gesproken in bioscopen wordt gebruikt. Maar als ik jou was zou ik me vooral bezig houden met hoe je zoveel mogelijk van het originele beeld behoudt... Dat lijkt mij de beste beeldkwaliteit opleveren.
P&S wil iig zeggen dat de beeldverhouding wordt aangepast naar 16:9, maar daarbij wordt wel het een en ander weggeknipt...

edit:

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1624

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 29-09-2004 16:20 ]

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Als je 4-3 gedraaid hebt kun je beter 4-3 afkijken omdat je of moet gaan croppen (wegvallen en afvallen van objecten) of moet gaan resizen (uitrekken dus waterhoofden ). Als je 4-3 draait kun je wel bijvoorbeeld tijdens het draain al rekening houden met dat het eindproduct 16-9 wordt. Je moet dan zorgen dat je alles filmt in 16-9 (vaak als functie op dvcamera;s aanwezig) is die functie niet aanwezig gewoon zorgen voor ruime marge aan onderkant en bovenkant. Dan kun je namelijk je 4-3 filmje gewoon croppen zonder dat je halve bruiden en halve bruidegommen in beeld krijgt. Daar heb je voor nu echter weinig meer aan. Mijn advies is om gewoon 4-3 af te leveren.

• Megamind
Ik heb gekeken naar de video en ik DENK dat het wel 16:9 kan aangezien ik alles vrij ver gefilmd heb. Maar als ik nu de film om te testen 16:9 wil maken, moet ik dan de orginele resolutie aanpassen? 768 x 576 = 4:3, 16x9 = 768 x ???

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

432... gewoon simpel hoofdrekenwerk :P

• Megamind
MikeyMan schreef op 29 september 2004 @ 16:33:
432... gewoon simpel hoofdrekenwerk :P
Ik kan niet hoofdrekenen :P Dus ik denk ik laat het Mikey maar doen :D Maar bedankt, ook leuk artikel! Ik ga kijken of het resultaat er naar is :)

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

KIjk anders ook eens naar het proggie TMPGenc. Zitten veel van die functies (en conversies tussen formaten) al standaard in...

[ Voor 15% gewijzigd door under-world op 29-09-2004 16:37 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Ik zou de resolutie niet veranderen, maar gewoon in het montageprogramma er 2 zwarte balken overheen gooien. Je videoformaat is uiteindelijk toch 4:3. Het voordeel is dat je voor sommige shots nog het beeld omhoog of omlaag kunt schuiven (afhankelijk van de mogelijkheden van je montagepakket), dikke kans dat het niet voor 100% van het filmpje uitkomt namelijk om het tot 16:9 te croppen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Ik ben het met je eens twee zwarte balken. Een goede breedbeeld haalt meteen die twee zwarte balken weg waardoor het goed op de tv getoond word. Mocht je eens het flimpje op een 4:3 tv kijken dan is er ook niks aan de hand.
Het geeft ook minder kwaliteit verlies dan als je gaat croppen en dan weer resize.

Normaal stel je bij je camara in dat die breedbeeld moet openeme en dan kan je wel de voldeige resolutie gebruiken doordat die dan het beeld op neem in 720*576 met een aspect van 16:9 .

• Megamind
Hmm das dan wel een goed idee idd, ik had een test gedraaid met kleine stukjes dat was opzich goed, alleen als ik het encode met tmpenc en gecropped met virtualdub dan ziet de TV het niet als een breedbeeld maar gewoon als 4:3. Is dat een resitrictie van DVD? Ik weet dat als je een (S)VCD opneemt de resolutie altijd gelijk is, dan is het breedbeeld nutteloze zwarte space...
Pagina: 1