Nieuwe config - waarom al die nieuwe standaarden?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:54

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Daar zat ik dan met m'n P4 1.7GHz S478 op een Asus P4T-E met 512 RIMM... een aantal jaar geleden gekocht toen het nog helemaal hip was. Ondertussen een mooie 9700 Pro ingeduwd, waardoor het voor games ook nog best uit te houden was.

Toch is het beestje aan vervanging toe en dus ging ik eens rondbrowsen naar wat de mogelijkheden waren. Een AMD64 leek me voor gaming wel grappig, alhoewel ik van nature een Intel aanhanger ben... dus ook de nieuwe P4 met S775 was een mogelijkheid.

Bij het nader bestuderen van de mogelijkheden en mijn wensen kwam ik echter tot de conclusie dat alles wat nieuw is niet tot de mogelijkheden behoort. Ik wil nu eenmaal DC-DDR gaan gebruiken, zoals iedereen. En m'n huidige videokaart mag ook nog wel een paar jaartjes mee.

En toen werden de problemen duidelijk. De moederborden voor de AMD64 die ik gevonden heb ondersteunden allemaal geen DC-DDR. De moederborden voor de P4 S775 hebben allemaal een PCI-E slot ipv AGP, dus ook die vallen af. Conclusie is dus dat ik een systeem zal gaan proberen voor een P4 S478 (want eigenlijk wil ik stiekum gewoon weer een Intel, de huidige werkt prachtig).

Waarom moeten er toch allemaal weer nieuwe enge standaards geprobeerd worden? Kan er niet gewoon een mobo komen voor P4 S775 met een gewoon AGP slot? Dan kan ik netjes de videokaart houden en alsnog een bruut systeem er omheen bouwen ondanks een nieuwe socket.

Zoals ik nu zit te plannen:
- Asus P4P800-E Deluxe
- P4 3,0GHz S478
- 2x 512 PC3200 DDR CL2

Het geheugen kan ik in ieder geval van TwinMos krijgen, maar ook Kingston en Corsair worden me aangeraden. Ik weet dan dat Kingston iig levenslange garantie geeft, maar bij corsair of twinmos heb ik daar nog niets over weten te vinden. Geven deze merken ook een dergelijke ubergarantie? En dan natuurlijk de vraag of er mensen zijn die me bovenstaande config afraden om te wachten of er misschien nog wel een mobo gemaakt gaat worden met die S775 en AGP? Oh wat ben ik weer lastig aan het doen :P

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De moederborden voor de AMD64 die ik gevonden heb ondersteunden allemaal geen DC-DDR.
Hoe kom je hier bij :? De So939 en So940 plankjes ondersteunen gewoon DC DDR :) De So754 plankjes inderdaad niet, maar dat ligt dan weer aan de CPU ;)
De moederborden voor de P4 S775 hebben allemaal een PCI-E slot ipv AGP, dus ook die vallen af.
Je kunt ook even wachten op andere chipsetoplossingen van andere chipsetfabrikanten. Intel wil AGP zo snel mogelijk uitroeien, maar de andere fabrikanten wachten daar nog even mee ;)

En waarom het allemaal zo snel moet? Sja, jouw P4T met P4 1,7GHz is ongeveer 3 jaar oud. Anno 2001 dus. Laten we kijken wat er 3 jaar daarvóór was, rond 1998 dus: ATX was net de nieuwe standaard .. AGP was brandnieuw .. De Pentium II was da bomb .. 256MB SDR was mega-veel ..

Sja ;)

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 28-09-2004 22:33 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-08 08:37
een Asus P5P800 is ook gewoon met AGP hoor, en wel meer moederborden volgens mij.

Gigabyte GA-8IPE775-G ook

[ Voor 16% gewijzigd door OnTracK op 28-09-2004 22:36 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:21

Haan

dotnetter

Inderdaad, Gigabyte heeft ze ook gewoon klik , en er zullen ook wel meer zijn.

edit:
grrr @ hierboven ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Haan op 28-09-2004 22:38 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Mjah maar ik heb qua moederbord toch een heel sterke voorkeur voor Asus :) Al jaren verschillende mobo's gehad, maar de Asus bevalt tot zover toch het meest. Ik zie nu inderdaad dat de P5P800 AGP8x heeft _en_ DC-DDR... dan is de keuze natuurlijk snel gemaakt :D

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zulke mobo's zijn inderdaad voorzien van een 3rd party AGP bridge oplossing om de PCIe baan te converteren naar AGP :) Biedt een mooi upgradepad richting een PCIe videokaart :Y)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Mjah dan heb je inderdaad nog een stapje er tussen, wat in dit geval wel mooi uitkomt :) De PCIe videokaarten die ik tot nu toe heb gezien zijn toch nog een paar stapjes minder dan wat ik nu heb, dus dan zou het gamen waar de PC voor bedoeld is ineens een stuk minder gaan. Op dat gebied dank voor de informatie, de site waar ik die P5P800 had gezien stond doodleuk dat ook die alleen een PCIe slot had.. daar kom je dus ook nooit meer :)

Mijn andere vraag ging over het geheugen... als ik op de site van bijv. corsair kijk wordt ik alleen verwezen naar distributeurs binnen europa en dergelijken. Niets daar over garanties, ook niet op de site van TwinMos. Weet iemand hoe het daar zit met garantie, want ik neem aan dat niet iedereen net als Kingston gewoon levenslang geeft :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Garantie .. www.corsairmicro.com » Tech Resources (bovenaan) » Warranty
Corsair’s memory products carry a lifetime warranty. This means that Corsair products are guaranteed to operate, as specified by their datasheet, and in the operating environment for which they were intended, for the life of the product.
Lijkt me vrij duidelijk B)

• Demo
  • Laatst online: 11-08 09:24

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Waarom is het eigenlijk zo erg dat S754 Athlon64's geen DC ondersteunen :? Je kan die 2 DIMM's toch ook in single channel modus gebruiken?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
BalusC hmm daar heb ik dan heel tactisch overheen gekeken :P thx
Tuurlijk kun je die DDR bankjes ook in single channel modus gebruiken, maar waarom zou je als de mogelijkheid bestaat om dat in dual channel te doen? Dan vind ik het eerder niet erg tactisch van mobo-bakkers dat dat er niet op zit :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Demoniac schreef op 29 september 2004 @ 12:47:
Waarom is het eigenlijk zo erg dat S754 Athlon64's geen DC ondersteunen :? Je kan die 2 DIMM's toch ook in single channel modus gebruiken?
Dual Channel is performancewise beter ;) Je moet als Tweaker zijnde toch de crème de la crème hebben qua specs :P
Kaastosti schreef op 29 september 2004 @ 12:48:
Dan vind ik het eerder niet erg tactisch van mobo-bakkers dat dat er niet op zit :)
Dat ligt niet aan de mobobakkers. So754 CPU's hebben maar één geheugencontroller. Daar kunnen de mobobakkers echt niks aan doen ;)

[ Voor 32% gewijzigd door BalusC op 29-09-2004 12:53 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ja precies, ik wil nou eindelijk eens het eerste klaar zijn met het laden van een Wacrarft 3 map... op LANs krijg ik steeds te horen "Waiting for slow PC's!!!"... nou wil ik eens lachen :)

Hmpf da's dan ook lekker uitgedacht :| Of gaan ze ook op dat gebied weer over naar een nieuw idee als DDR2 oid?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bij de Athlon64 is de geheugenondersteuning 100% afhankelijk van de CPU dankzij de geïntegreerde geheugencontroller. De verwachting is dat de een der volgende generaties 90nm Athlon64 CPU's DDR2 gaat ondersteunen. Aan het eind van dit jaar / begin 2005 Halverwege 2005 dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door BalusC op 29-09-2004 13:16 ]

Verwijderd

:) idd DDR2 bestaat al, het is ok al te koop, kijk maar in de pricewatch. En de nieuwste videokaarten hebben volgens mij al ddr 3. Tja, het is met computers altijd al zo geweest dat alls wat je vandaag koopt, morgenweer verouderd is.

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06 02:04

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Owkee maar het heeft dus nu nog geen zin om voor Athlon64 te gaan, aagezien ik die DDR2 nog nergens op heb gezien. Daar komt bij dat ik eigenlijk toch gewoon voor de P4 S775 ga, nu ik weet dat de P5P800 gewoon AGP heeft.

Holybuck thx... TwinMos geeft dus op die CL2 modules ook gewoon levenslange garantie :) Vrolijkheid alom!

Verwijderd

uhm waarom zou je niet voor athlon 64 kunnen gaan die slikt gewoon ddr 1 hoor, moederbord afhankelijk dat wel maar er zijn meer athlon64 planken die ddr1 slikken dan p4 planken...

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ach ik ben van mening dat dual-channel alleen maar theoretisch is. Ik had tijdje geleden een Athlon64 3000+ en een P4 3,0HT met dual-channel geheugen naast elkaar staan en ik vond die Athlon64 toch beduidend sneller aanvoelen (reageerde gewoon sneller..programma's starten sneller) Maarja je moet het zelf weten.

Heb zelf overigens een P4 2,4 dus niet aankomen met AMD aanhanger gelul enzo.. ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06 02:04
Kaastosti schreef op 29 september 2004 @ 13:34:
Holybuck thx... TwinMos geeft dus op die CL2 modules ook gewoon levenslange garantie :) Vrolijkheid alom!
Let wel op.... die garantie geldt alleen maar zolang de bankjes geproduceerd worden:

Lifetime Warranty
This warranty applies to all “TwinMOS” labeled modules products (EXCEPT Rambus, Elixir, and any original modules) based on the condition that the product(s) is still manufactured. Any product that has reached the end of its product lifetime (End-of-Life) or discontinued shall not be covered this warranty. The end of a product line will be announced by TwinMOS on its website six (6) months prior to the discontinuation of any product(s).

Kweenie of Kingston en Corsair ook dergelijke voorwaarden hebben, verwacht het wel.. maar goed.. wat is levenslang bij geheugenmodules?

edit:
formatting

[ Voor 3% gewijzigd door Holybuck op 29-09-2004 14:54 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
En toen zagen we dat de P5P800 een ATX stekker nodig heeft van 24 blokjes in plaats van de tot nu toe normale 20. Nou werkt dat volgens het verhaal in het boekje ook wel, alleen wordt de stekker dan niet gelocked.

Dat vind ik eigenlijk niet zo'n heel goed idee, dus zijn er conversiestukjes daarvoor? Of doe ik mezelf dan heel erg tekort? Volgens mij zijn voedingen die daar oppassen standaard al veel te duur namelijk :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De 24pins EPS is een uitbreiding op ATX met extra 12V lijnen. Dat is verstandig wanneer je een zware/snelle Prescott erin wil prikken. De prijzen van EPS voedingen vallen nog wel mee:
http://www.tweakers.net/p...2&DB=Pricewatch&Query=eps
Die Enhance en Antec voedingen zijn wel OK. Daarnaast biedt Spacepromotion.nl Vantec Stealth voedingen aan welke allemaal zijn voorzien van een ATX-EPS converter. Alleen zijn ze relatief luidruchtig, maar dat is te verhelpen met het vervangen van fans :)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik wil niet lullig doen, maar €140 voor een voeding vind ik toch best wel VEEL. Het zullen ongetwijfeld briljante voedingen zijn, stabiel, sterk noem maar op, maar daarmee worden de kosten wel weer een stuk de lucht in gegooid :)

Verwijderd

Trouwens, even voor de goede orde, dat de S754 Athlon 64 processoren geen dual-channel ondersteunen is geen ramp, het zou maar een minieme hoeveelheid extra performance geven als ze wel dual-channel zouden ondersteunen.

En een vraagje aan de topicstarter, waarom wil je eigenlijk per se een Intel? Is het puur het vertrouwde gevoel, of heb je ook technische redenen? Er is niets mis met een Athlon 64 processor hoor, zijn fantastische processoren.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:28
de tagan 480 heeft er een convertor bijzitten, kost ongeveer 85 euro

Verwijderd

Kan je niet de p4 stekker ernaast bij steken, die was toch eerst voor die extra 12 v lijnen

weet niet of het werkt hoor maar het kan wel, zijn dezelfde aansluitingen...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

True, maar het past fysiek niet ;)

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 13:04:
Trouwens, even voor de goede orde, dat de S754 Athlon 64 processoren geen dual-channel ondersteunen is geen ramp, het zou maar een minieme hoeveelheid extra performance geven als ze wel dual-channel zouden ondersteunen.

En een vraagje aan de topicstarter, waarom wil je eigenlijk per se een Intel? Is het puur het vertrouwde gevoel, of heb je ook technische redenen? Er is niets mis met een Athlon 64 processor hoor, zijn fantastische processoren.
En daar komt nog bij dat voor games een vet A64 systeem beter is dan een P4 systeem...

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het is denk ik toch voornamelijk het vertrouwde gevoel.. en misschien het feit dat AMD processoren warmer worden en dus meer koeling nodig hebben. Het grapje vcan de P4 stekker er naast steken was ook mijn eerste idee toen ik 't zag, maar bij nader inzien leek me ook dat niet helemaal netjes :)

Voor games zal een A64 systeem misschien wat sneller zijn, maar ik wilde toch echt aan de DC-DDR. Ik weet overigens niet of het echt zoveel sneller is... :)

• Nilco
  • Laatst online: 23:55
@kaastosti: Jij zegt dat AMD warmer wordt. Momenteel zijn de huidige P4 de heethoofden. Ik heb testen gelezen waar de P4 prescott temps haalt van 70 graden bij een omgevingstemp van 18 graden met een open kast.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kaastosti schreef op 30 september 2004 @ 14:15:
Het is denk ik toch voornamelijk het vertrouwde gevoel.. en misschien het feit dat AMD processoren warmer worden en dus meer koeling nodig hebben.
Dat AMD CPU's warmer worden dan Intel CPU's is alweer een achterhaald feit ;) De Athlon64 CPU's van de nieuwere steppings zijn voorzien van Cool 'n Quiet. Een soort van speedstep/powernow techniek dat de CPU terugklokt wanneer het zit te idlen.
Voor games zal een A64 systeem misschien wat sneller zijn
Dat is afhankelijk van de game-engine en van de videokaart.
maar ik wilde toch echt aan de DC-DDR. Ik weet overigens niet of het echt zoveel sneller is... :)
Nogmaals: er zijn DC DDR borden voor de Athlon64. Je moet je wel richten op Socket939 borden en niet op Socket754. En er is weldegelijk noemenswaardig performanceverschil tov singlechannel. De Athlon64 kan in tegenstelling tot Athlon XP wél profiteren van de tweemaal zo grote bandbreedte dat DC DDR biedt. Zie ook de RAM FAQ: Invloed van Dual Channel geheugen :)

Verwijderd

Kaastosti schreef op 30 september 2004 @ 14:15:
Het is denk ik toch voornamelijk het vertrouwde gevoel.. en misschien het feit dat AMD processoren warmer worden en dus meer koeling nodig hebben. Het grapje vcan de P4 stekker er naast steken was ook mijn eerste idee toen ik 't zag, maar bij nader inzien leek me ook dat niet helemaal netjes :)

Voor games zal een A64 systeem misschien wat sneller zijn, maar ik wilde toch echt aan de DC-DDR. Ik weet overigens niet of het echt zoveel sneller is... :)
Zoals BalusC eerder ook al aangaf, de nieuwe S939 Athlon 64 processoren ondersteunen gewoon dual-channel dus dat hoeft geen reden te zijn om af te zien van een AMD oplossing, en de Athlon 64 wordt dankzij Cool 'n' Quiet veel minder heet dan een Pentium 4. De fan van mijn Zalman koeler staat het grootste gedeelte van de tijd stil, mijn Athlon 64 3400+ is bijna altijd passief gekoeld :)

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Om Megatron even bij te staan:

Intel
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p4.html

Pentium4 550(Prescott, 3.4Ghz): 115W

AMD 64
http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-amd-k8.html

Athlon 64 3800+: 89W

En AMD heeft (mits het moederbord het ondersteunt) Cool n Quiet ...

Ik weet overigens niet of Intel ook zo'n soort systeem toepast, maar mijn weten niet.

(correct me if I'm wrong) :)

edit:
Leuk met z'n allen tegelijk posten! ;)

[ Voor 8% gewijzigd door 1st_Ro op 30-09-2004 14:30 ]

Verwijderd

BalusC schreef op 30 september 2004 @ 14:25:
[...]
Dat AMD CPU's warmer worden dan Intel CPU's is alweer een achterhaald feit ;) De Athlon64 CPU's van de nieuwere steppings zijn voorzien van Cool 'n Quiet. Een soort van speedstep/powernow techniek dat de CPU terugklokt wanneer het zit te idlen.
Niet alleen de nieuwere steppings hoor, alle Athlon 64 processoren beschikken over Cool 'n' Quiet. De nieuwere steppings beschikken alleen over een verbeterde versie waarbij het energieverbruik nog lager ligt en waarbij de minimum kloksnelheid hoger is.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1st_Ro schreef op 30 september 2004 @ 14:29:
Ik weet overigens niet of Intel ook zo'n soort systeem toepast, maar mijn weten niet.
Niet. Maar de P4 ondersteunt clock throttling en zelf-uitschakeling. Wanneer de temperatuur een zeker -in de BIOS instelbaar- temperatuur overschrijdt, dan zal het stap voor stap multiplier-downclocken richting 12x. Mocht de temperatuur blijven stijgen tot ~135°C, dan zal de CPU zichzelf (en dus de PC) geheel uitschakelen. De P4 mag dus zo heet worden als hij wil, maar de CPU beschermt zichzelf wel. De Athlon64 kan dat echter niet. Dat is helemaal afhankelijk van het mobo. Zie ook de FAQ van dit subforum: Hoe warm mag m'n CPU worden?
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 14:31:
[...]
Niet alleen de nieuwere steppings hoor, alle Athlon 64 processoren beschikken over Cool 'n' Quiet. De nieuwere steppings beschikken alleen over een verbeterde versie waarbij het energieverbruik nog lager ligt en waarbij de minimum kloksnelheid hoger is.
Dat laatste is inderdaad correct (stepping CG) :) Echter de B3 (Opteron) en de allereerste C0 steppings ondersteunden géén C'n'Q. Daaronder vallen de eerste Socket940 Athlon64 FX-51 en FX-53 CPU's. De Socket939 versies ondersteunen wel C'n'Q. Zie ook AMD's eigen datasheet: clique (pagina 17) :)

[ Voor 39% gewijzigd door BalusC op 30-09-2004 14:40 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Waarom maken jullie me het toch zo moeilijk ;) Ik dacht dat ik er helemaal uit was, maar met deze nieuwe info weet ik het ineens niet meer. Dan ga ik nu eerst eens kijken naar een mooi S939 bord met DC en AGP... weer een missie er bij :)

...en alweer gevonden, alhoewel Asus maar 1 S939 bord heeft :|
Asus K8V Deluxe ziet er daarvoor dan wel weer erg hip uit :) Ook netjes SATA Raid voor de toekomst, aangezien ik nu nog gewoon IDE gebruik. Gb-LAN, en ook de door jullie genoemde cool 'n' quiet technologie.

[ Voor 37% gewijzigd door Kaastosti op 30-09-2004 14:45 ]

Verwijderd

BalusC schreef op 30 september 2004 @ 14:36:
[...]
Dat laatste is inderdaad correct (stepping CG) :) Echter de B3 (Opteron) en de allereerste C0 steppings ondersteunden géén C'n'Q. Daaronder vallen de eerste Socket940 Athlon64 FX-51 en FX-53 CPU's. De Socket939 versies ondersteunen wel C'n'Q. Zie ook AMD's eigen datasheet: clique (pagina 17) :)
Ja, ik zie het staan, je hebt gelijk :)

Wel vreemd trouwens, AMD's marketing machine heeft het er steeds over dat alle Athlon 64 processoren over Cool 'n' Quiet beschikken. Ik denk dat je je als consument toch behoorlijk bekocht voelt als je toevallig zo'n oudere stepping op de kop tikt en je wilt het enablen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De So940 A64 FX'en worden inderdaad al een tijdje niet meer gefabriceerd ;) Ik denk dat de marketinglui eerder bedoelden "Alle Athlon64 CPU's die je nu kunt kopen". Of ze bedoelden alleen de Desktop "Athlon64" CPU's en niet de "Athlon64 FX"

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 30-09-2004 14:49 ]

Verwijderd

Komt nog bij dat DC érg leuk is, maar je moet het niet echt als "heilig" zien. Ik zal haast de Watt's van Q-Tec aan willen dragen, maar da's lame.

Een Athlon 64 hééft nou eenmaal niet zo veel geheugenbandbreedte NODIG. Sure, het is leuk (zie sig voor spekkies, 6000MB/sec geheugenbandbreedte "staat" mooi), maar je hebt er qua games e.d. eigenlijk geen baat bij, in tegenstelling tot de P4. De P4 is énorm cache en geheugenbandbreedte gevoelig.

Overigens: hier onderaan is 39*C idle (geen CnQ), en stressed loopt het tegen de 50 aan. Erg mooie temps. Wil je dit qua performance halen zul je rond de P4 3,6 moeten gaan zitten (en zelfs die houd hem niet bij in sommige punten), en die is niet alleen qua aanschaf duurder, jij zult er misschien blij mee zijn, maar Essent (Nuon, whatsoever aan de andere kant van het stopcontact zit) ook.

Verwijderd

BalusC schreef op 30 september 2004 @ 14:47:
De So940 A64 FX'en worden inderdaad al een tijdje niet meer gefabriceerd ;) Ik denk dat de marketinglui eerder bedoelden "Alle Athlon64 CPU's die je nu kunt kopen". Of ze bedoelden alleen de Desktop "Athlon64" CPU's en niet de "Athlon64 FX"
Eigenlijk doelde ik met mijn eerdere uitspraak ook op de normale desktop Athlon 64 processoren, van de Opteron wist ik bijv. wel dat ze geen Cool 'n' Quiet ondersteunen. Dat eerdere FX versies het niet hebben wist ik echter nog niet.
Kaastosti schreef op 30 september 2004 @ 14:42:
Waarom maken jullie me het toch zo moeilijk ;) Ik dacht dat ik er helemaal uit was, maar met deze nieuwe info weet ik het ineens niet meer. Dan ga ik nu eerst eens kijken naar een mooi S939 bord met DC en AGP... weer een missie er bij :)

...en alweer gevonden, alhoewel Asus maar 1 S939 bord heeft :|
Asus K8V Deluxe ziet er daarvoor dan wel weer erg hip uit :) Ook netjes SATA Raid voor de toekomst, aangezien ik nu nog gewoon IDE gebruik. Gb-LAN, en ook de door jullie genoemde cool 'n' quiet technologie.
En dat Asus bordje heeft Q-Fan, erg handig in combinatie met Cool 'n' Quiet. Daarmee wordt je fanspeed dynamisch aangepast aan de temperatuur van je processor. In de praktijk betekent dit dat je Athlon 64 met een goede heatsink-fan vaak passief gekoeld wordt :)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ook meteen even zitten kijken naar de bijbehorende processoren.. die zijn ook nog best prijzig. Mijn vraag daarover is hoe het tegenwoordig zit met de snelheden AMD vs Intel, hoe moeilijk die vergelijking misschien ook te trekken is.

Een Athlon 64 3000+ draait op 2000MHz
Een Intel P4 3,0 draait op 3000MHz

Is dat enigszins vergelijkbaar? Want ze kosten allebei rond de €200... en veel meer (lees 250+) wilde ik eigenlijk niet uitgeven aan de processor, het geld moet ergens vandaan komen. Ik ben ook maar student ;)

En sjit ik zie dus dat die S939 bij de 3500+ begint :| en die is al erg prijzig... fuck dit.

[ Voor 9% gewijzigd door Kaastosti op 30-09-2004 14:59 ]

Verwijderd

Kaastosti schreef op 30 september 2004 @ 14:57:
Ook meteen even zitten kijken naar de bijbehorende processoren.. die zijn ook nog best prijzig. Mijn vraag daarover is hoe het tegenwoordig zit met de snelheden AMD vs Intel, hoe moeilijk die vergelijking misschien ook te trekken is.

Is dat enigszins vergelijkbaar? Want ze kosten allebei rond de €200... en veel meer (lees 250+) wilde ik eigenlijk niet uitgeven aan de processor, het geld moet ergens vandaan komen. Ik ben ook maar student ;)
Mwah, beide processoren hebben zo hun sterke punten, je zou beter wat reviews kunnen lezen, dan kun je voor jezelf bepalen welke processor het beste bij je past. Athlon 64 processoren zijn over het algemeen wat sneller in spellen, al blijft de videokaart natuurlijk de grootste bottleneck op dat vlak.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb een review geleden waarbij speciaal gekeken werd naar processorkracht bij Doom 3 met dezelfde videokaart. Daarbij kwam de Athlon 64 erg goed uit de bus, gevolgd doorde P4 EE. Alleen werd daar getest met een Ge-Force kaart, waar Doom 3 voor geschreven is. Ik heb zelf een Radeon, dus de prestaties zullen wel weer erg verschillen. Bij HL2 zou die het dan weer beter moeten doen :)

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kaastosti schreef op 30 september 2004 @ 14:57:
NOFI, maar een P4 op 3,4GHz is anders ook aan de prijzige kant... ;)
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik geloof dat de rating van AMD zo is, dat bijv. een 3000+ net zo snel is, als een Thunderbird op 3000MHz, of zit ik er nu naast? :?

[ Voor 61% gewijzigd door CH4OS op 30-09-2004 15:09 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Daar heb je dan wel weer gelijk in. Een P4 3,4GHz is echter nog steeds dezelfde socket 775. Jullie raden me alleen aan om ALS is voor een Athlon 64 ga, voor de S939 versie te gaan en die start pas bij de 3500+.

Bij Intel heb ik dat probleem in ieder geval niet, want dan vermoed ik automatisch dat AMD z'n productie voortzet met die nieuwe socket. Dan ben je dus het zaadje als je nu een S754 aanschaft. Bij Intel zit het nu op S775 en dat blijft vermoed ik nog wel heel even zo... dan kan ik in ieder geval nog even upgraden :)

Verwijderd

Kaastosti schreef op 30 september 2004 @ 15:10:
Daar heb je dan wel weer gelijk in. Een P4 3,4GHz is echter nog steeds dezelfde socket 775. Jullie raden me alleen aan om ALS is voor een Athlon 64 ga, voor de S939 versie te gaan en die start pas bij de 3500+.

Bij Intel heb ik dat probleem in ieder geval niet, want dan vermoed ik automatisch dat AMD z'n productie voortzet met die nieuwe socket. Dan ben je dus het zaadje als je nu een S754 aanschaft. Bij Intel zit het nu op S775 en dat blijft vermoed ik nog wel heel even zo... dan kan ik in ieder geval nog even upgraden :)
Je zou ook voor de S754 kunnen gaan hoor, de AMD Sempron loopt nog wel een tijdje door op dat type socket. Dan neem je nu gewoon een Athlon 64 3200+ en als je later een upgrade nodig hebt dan kun je voor een snelle Sempron kiezen.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ondanks dat de Sempron de Celeron lijkt te verslaan in de snelheidstests, blijft het het kleine broertje van de Athlon... dat gaat niet goed komen. Dan koop ik nog eerder weer een hele nieuwe config ;) Ja, zo ben ik dan ook wel weer :P

Als ik het zo lees kan ik beter nog even een flink stuk doorsparen... ik had een bedrag van rond de €500 in m'n hoofd, maar als de 3500+ al rond de 400 is gaat dat niet goedkomen :) Nog even de kat uit de boom kijken, maandje meer centjes verdienen en dan misschien in één keer alles goed doen. Ik wil namelijk wel alles in één keer klaar hebben :)

Verwijderd

Kaastosti schreef op 30 september 2004 @ 17:08:
Ondanks dat de Sempron de Celeron lijkt te verslaan in de snelheidstests, blijft het het kleine broertje van de Athlon... dat gaat niet goed komen. Dan koop ik nog eerder weer een hele nieuwe config ;) Ja, zo ben ik dan ook wel weer :P

Als ik het zo lees kan ik beter nog even een flink stuk doorsparen... ik had een bedrag van rond de €500 in m'n hoofd, maar als de 3500+ al rond de 400 is gaat dat niet goedkomen :) Nog even de kat uit de boom kijken, maandje meer centjes verdienen en dan misschien in één keer alles goed doen. Ik wil namelijk wel alles in één keer klaar hebben :)
Hoeveel wil je maximaal uitgeven dan? En wat voor onderdelen heb je al?

• Chris10
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-07 11:07
Kaastosti schreef op 30 september 2004 @ 17:08:

Ik zit een beetje met hetzelfde dillema. Nu komen de s939 3000+ en 3200+ er wel aan welke waarschijnlijk wat betaalbaarder zijn, maar het liefst zou ik dus ook voor een 3500+ gaan. Op zich is ie nu nog maar 309 euro als laagste in de pricewatch.
Wat ik doe is in het weekend van 12, 13 en 14 november naar de HCC-dagen in de Jaarbeurs Utrecht gaan. Daar heb ik tot nu toe altijd m'n pc's gekocht en dat scheelt erg veel geld. Dan heb je alle laagste prijzen uit de pricewatch (en meestal nog wel een stuk goedkoper) bij elkaar op een beurs en hoef je niet heel NL door om van ieder onderdeel de laagste prijs te scoren.

Als je over een maand dus wat meer geld hebt is dat misschien een optie voor je.
Ik kan iig niet wachten tot het november is :P

Athlon 64 3500+ s939 | MSI K8N Neo2 Platinum S 939 | Tagan 480W | 2 x 512MB G.Skill PC4400 @DDR 550 Dual Channel | 2 x WD 160GB 8MB SATA150 7200RPM @ Raid0 | Sapphire 9800PRO

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Hehe dat is niet het probleem, ik heb zo m'n contacten ;) Voor de laagste prijs hoef ik het niet te doen, die heb ik sowieso wel, maar de laagste prijs voor een mooie hippe nieuwe processor is nog steeds hoger dan dat ik er op dit moment voor uit wil geven. Ik denk dus dat in dit geval nog even doorsparen beter is.

Dan kan ik alles rustig laten bezinken, me nog eens goed oriënteren, de procs en sockets goed in de gaten houden en uiteindelijk iets kopen waar ik ook echt helemaal tevreden mee ben.

---
Let op, ik doe gek... al ik nou gewoon eens hip doe en op m'n verlanglijstje het volgende zet, gelet op de laagste prijzen in de pricewatch met verzendkosten:
AMD Athlon64 3500+ €324
Asus A8V Deluxe €137
Voeding met 24 voetjes €100 (gokje)

Dan ben ik alleen nog op zoek naar dat geheugen. Ik heb inmiddels alle FAQs doorgelezen (best interessant) en moet toch gewoon PC3200 DDR hebben, waarbij het wel CL2 moet zijn.

Als ik echter bij bijvoorbeeld Kingston kijk, zie ik daar een heel scala aan CL2 modules die allemaal andere getalletjes er achter hebben staan en die meteen ook variëren van 120 tot laten we zeggen 180 euro. Als ik nou niet geil word van 100 3D Mark punten meer... boeien die getalletjes dan nog?

En op dezelfde voet verder: maakt het dan veel uit als je 2 modules bij elkaar koopt in 1 doosje, dus na elkaar gefabriceerd? Of zijn in dat geval 2 modules uit eenzelfde zending ook goed? Ik heb daar geen ervaring mee, dus ik gooi het hier maar in de groep :) En ja, zoals je hierboven kunt zien ben ik nu weer van P4 richting AMD gelult... het leven is vol keuzes en nog moeilijke ook :|

[ Voor 54% gewijzigd door Kaastosti op 30-09-2004 21:44 ]

Pagina: 1