[WC] Koud water

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 17:25:
als het winter begint te worden, je emmer water buiten zetten :Y) :P
Hehe ^^
En in de zomer dan?
Niet pc'en ;)
Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 17:23:
Er is heel veel over te vinden op bv overclockers.com

http://www.overclockers.com/tips883/

wil zelf ook ooit nog eens zo'n ding gaan maken. Lekker low budget, maar het komt er nooit van.
Stoer ding :D

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
als ik jou was zou ik gewoon voor normale waterkoeling gaan, want met een chiller moet je alles gaan isoleren tegen condens, zelfde verhaal met een tec en die vreet ook nog eens erg veel stroom en je hebt er een dure extra voeding voor nodig

zelf heb ik gewone wc en alles past daarbij ook nog mooi in de kast (is ook erg handig voor lans)

het is natuurlijk wel vet om lagere temps te halen met bijvoorbeeld een tec maar er zitten helaas (vind ik dan) ook vrij veel nadelen aan

Verwijderd

Een bong koeler is zeker een goede optie.
Het is wel veel goedkoper dan een beste radiator, en de prestaties zijn stukken beter. Mijn bong koeler haalde 6 graden onder omgevingstemp, en met een TB 1@1,55GHz zelfs 16-17C idle en tot 36C full load!

Wat je wel nodig hebt is een goede sterke pomp vergeleken met een normale setup. Het enige nadeel is het constant bijvullen, maar hier schijnen ook opties voor te wezen door het water dmv een zeef oid terug te leiden naar het reservoir. Gewoon een groot reservoir nemen met het bouwen zal je vele werk met bijvullen schelen.

• SH4D3H
Ow, dus ik heb geen rad meer nodig?
(Ja kmoet het artikel nog gaan lezen :P)

Verwijderd

SH4D3H schreef op 27 september 2004 @ 17:04:
Tweaken is een zéér dure hobby zoals menigeen hier zal kunnen beamen.
Nu wilde ik overstappen op extreme koeling maar kheb hier simpelweg het geld niet voor ( donaties welkom :P ).
Waterkoeling is de enige (?) optie die eigenlijk overblijft omdat lucht nog teveel beperkingen kent, maar eigenlijk is 'gewo0n' water ook niet afdoende.

Mijn vraag is naar een goedkope (hehe) manier om goed te koelen, bijvoorbeeld door de watertemperatuur te regelen.
Op het internet staan veelal dure oplossingen, oplossingen met veel herrie en die teveel ruimte innemen (;)).

Wat raad de 'die-hard' tweaker me aan? :D
IJs ;) hebben velen hier al gedaan..erg leuk om een keer een dikke bench neer te zetten en kost niks.

Verwijderd

Als je petroleumether gebruikt, of benzine of zo, kun je die vloeistof tot ver onder het nulpunt koelen, voordat het bevriest. Probleem is de veiligheid, ik zou het niet zomaar aandurven.

• SH4D3H
Jah, maar ik doelde meer op een 'altijd' koel rig.
Anders had ik hier aan de haven wel ff wa droogijs gehaald ;)
Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 18:12:
Als je petroleumether gebruikt, of benzine of zo, kun je die vloeistof tot ver onder het nulpunt koelen, voordat het bevriest. Probleem is de veiligheid, ik zou het niet zomaar aandurven.
Dat bedoelde ik dus met duur :P
€600 euro ofsow, net als voor 'n prom :(

[ Voor 64% gewijzigd door SH4D3H op 27-09-2004 18:14 ]

• Tijs_a
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-02 12:28
Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 17:23:
Er is heel veel over te vinden op bv overclockers.com

http://www.overclockers.com/tips883/

wil zelf ook ooit nog eens zo'n ding gaan maken. Lekker low budget, maar het komt er nooit van.
Al moet ik zeggen dat ik het eind resultaat van die link is niet echt mooi vind, maar het help wel. Geef mij dan maar liever een 'stylistisch' ding.

Verwijderd

Je radiateur onder een afdakje leggen met dikke fans er op en een fanduct. Dan krijg je als het goed is de buitentemp + een paar graden verlies. Nu het toch al herfst is en bijna winter gaat worden zou je dit kunnen overwegen. Erg 'koel' namelijk.
Ik heb vorige winter een watertemp van 1 graad gehad, toen vroor het 5 graden. Je kan daarmee een stuk hoger klokken kan ik je zeggen :)van 25 graden water naar water van 9 graden scheelde mij al een kleine 100Mhz. Het enige wat het je kost is een stukje slang meer. Bij de dierenwinkel kun je een aquariumslang van een paar meter voor een paar eurie halen. Die 100Mhz was dus bij een water van 9graden. Moet je nagaan wat het gaat doen als je onder het vriespunt gaat zitten. Beetje antivries en je systeem en je kunt rete lekker klokken :)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17

Exigence

dnkroz

Voor tijdelijk:
Emmer vullen met koud water en daar bevroren dingen in doen (flessen met water in de vriezer leggen)

Constant:
Tsja, het goedkoopste is een home-made waterchiller met een koelkast/vriezer en een grote bak. Neemt veel ruimte in :) Al het phase-change spul is nu eenmaal duur, dus echt goedkoop kan een nieuwe prom/vapo nooit worden :) (misschien Haeg eens een mailtje sturen voor een offerte voor een waterchiller?)

• ExploWare
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-08-2025

ExploWare

BoingBoing

leuk, zo'n Bong
wat in nederland een goed reservoir is, is een regenton :*)
hoef je niet op het bijvullen te letten, en voor algen hoef je ook niet echt bang te zijn als het gewoon in beweging blijft...
(VEEEL computeren dus 8-))

. . . . . Youp.net . . . . .

• SH4D3H
Exigence schreef op 27 september 2004 @ 18:27:
Voor tijdelijk:
Emmer vullen met koud water en daar bevroren dingen in doen (flessen met water in de vriezer leggen)

Constant:
Tsja, het goedkoopste is een home-made waterchiller met een koelkast/vriezer en een grote bak. Neemt veel ruimte in :) Al het phase-change spul is nu eenmaal duur, dus echt goedkoop kan een nieuwe prom/vapo nooit worden :) (misschien Haeg eens een mailtje sturen voor een offerte voor een waterchiller?)
Jah maar denk niej dat ik veel meer dan 250-300 euro kan besteden eraan :|
Lijkt me niet genoeg?

(Kheb trouwens nog een K6-2, mail me als je interesse hebt :))

[ Voor 5% gewijzigd door SH4D3H op 27-09-2004 18:40 ]

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

ExploWare schreef op 27 september 2004 @ 18:28:
leuk, zo'n Bong
wat in nederland een goed reservoir is, is een regenton :*)
hoef je niet op het bijvullen te letten, en voor algen hoef je ook niet echt bang te zijn als het gewoon in beweging blijft...
(VEEEL computeren dus 8-))
Is nog geeneens een slecht idee. Ik zou het hier wel kunnen doen :D

Je brengt me op iedeeen :)

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
whahaha wel erg goed idee :*)

laat ff pics zien als je het uit gaat voeren :Y) _/-\o_

en vergeet niet in de zomer als je de plantjes water geeft je dakgoot mee te spuiten (8>

[ Voor 34% gewijzigd door DutchTSE op 27-09-2004 18:51 ]

• SH4D3H
Blijven we ontopic heren ;)
SH4D3H schreef op 27 september 2004 @ 18:35:
[...]

Jah maar denk niej dat ik veel meer dan 250-300 euro kan besteden eraan :|
Lijkt me niet genoeg?

(Kheb trouwens nog een K6-2, mail me als je interesse hebt :))
Weet iemand daar wat over?

• Pan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-02-2025

Pan

Neem anders eens contact op Haeg :)
volgens mij kun je voor 300,- al wel een (kleine) waterchiller krijgen!

GigaByte X48-Ds5, Q6600 @3250mhz, Ati 3870, 4x1024mb DDR2, 2x Samsung F1 1 tb hd

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
ik heb hier nog een 35x40x3 cm rad + waterkoeling als je di wil hebben mail me maar (120 euro ofzo)

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Om te benchen kun je ook droogijs gebruiken. Je doen dat wat alcohol of methanol of antivries of wat dan ook door je waterkoeling om te zorgen dat het water niet teveel bevriest en je pleurt het droogijs gewoon in je res. Wel met een theezeefje ofzo ff zorgen dat het niet het systeem in gepompt word...das een beetje rommelig. En zo heb je koud water.

Ook een optie (extremer) is een koperen buis (de onderkant moet minimaal 6mm dik zijn) op je processor plaatsen, hier doe je dan het droogijs in en een beetje alcohol om de koude 'over te brengen' naar de bodem van de buis. Je moet dit dan wel steeds bijvullen en natuurlijk moet alles goed geisoleerd worden. Dit word ook veel gedaan als oefenproject of goedkoper alternatief voor vloeibaar stikstof.

De prijs: het klinkt allemaal heel duur...maar droogijs op zich kost niet veel. In Amerika kost het ongeveer 1.5 dollar per kilo, in Nederland weet ik het niet precies, maar heel veel duurder kan het niet zijn. (www.dryice.nl). Met 1 kilo kun je je processor ongeveer 2 uur koud houden.

PS Droogijs is vast CO2 (koolstofdioxide) en heeft een temperatuur van -80. Het mooie aan droogijs is dat het geen vloeistoffase heeft, en dus direct 'verdwijnt'. WEL GOED VENTILEREN als je bezig bent! Als je stikt is dat ook zo slordig enzo.

PS 2 als je met droogijs aan de gang gaat moet je rad natuurlijk wel er tussenweg, anders warmt die je water weer op :z

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 19:42 ]

• Pan
  • Laatst online: 10-02-2025

Pan

er wordt gezocht naar een 24/7 oplossing.
en om nou de hele tijd ijsklontjes in je res te gaan gooien 8)7

GigaByte X48-Ds5, Q6600 @3250mhz, Ati 3870, 4x1024mb DDR2, 2x Samsung F1 1 tb hd

• SH4D3H
Je was me net voor :)
Dat droogijs wilde ik toch al eens gaan proberen van de winter mss ofsow :P

Maar het gaat dus om een 24/7 oplossing :)

Verwijderd

Gewone waterkoeling, Rad van de sloop, Waterblok pruts je zelf in mekaar, hoef je alleen maar slangen, een pompje en een fan te kopen.

Waterblokje flansen: http://www.overclockers.com/tips730/ ik denk dat dit wel een makkelijke is.

Op de sloop betaal je tussen de 10 en 30 euro voor een KOPEREN radiator. Het ding moet van koper zijn, anders gaat het koper van het waterblok reageren met het alluminium van de rad en dan krijg je weer allerlei zooi...seriously uncool in ieder geval.

Pompje kost 10 euro, gewoon een cheap dompelpomje van 600 L/u ofzo.

succes :Y)

• SH4D3H
Jah, maar kzocht toch iets 'sterkers' :P

offtopic:
Kheb al mail naar Haeg gestuurd trouwens :)

[ Voor 52% gewijzigd door SH4D3H op 27-09-2004 19:45 ]

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 22-01 15:57
SH4D3H schreef op 27 september 2004 @ 17:13:
TEC's heb ik ook bekeken, maar zou dat met een gewo0n wc setje te halen zijn?
En de kosten? (jaja :P)
Je moet een speciale voeding (172 watt ofsow? )
Sloop het vriesvak element uit een kleine koelkast en plaats deze in een (electrische) koelbox gevuld met water + ethanol. Ffies laten brommen en je hebt ijs en ijs koud koelmiddel dat pas bevriest @ -40 , niet giftig is(naja, van een eetje spriritus word je hoogstens dronken, je gaat er pas na vele liters aan dood :P) en een redelijk hoge warmtecapaciteit heeft.

Enige nadeel is dat zo'n koelkast motor alles behalve stil is.

Maar ja, wie stilte wil......

Niet vergeten je mobo + socket te isoleren. Ook een groter koelblok op je NB zetten(de oude cpu koeler eraan lijmen }) ) omdat de airflow in je kast nogal wegvalt zonder airflow van een cpu blok.

Ik weet niet wat voor een beeldkaart je hebt maar ook die zou je op deze manier kunnen koelen, hoewel een 'gewoon' waterkoelsetje enkel voor de gpu(evt northbridge too) ruim voldoende is.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Een permanente en goedkope oplossing is een vat in de gron leggen, onder grondwaternivo. Het moet wel behoorlijk diep zijn, maar da's een kwestie van graven. Het voordeel van de diepte is de lage temperatuur. In de zomer lekker koel en in de winter geen last van bevriezen. Ben wel eens wat sites tegengekomen waarop wat resultaten enzo stonden. Ben helaas de links kwijt :(

• SH4D3H
Haha das 'n goeie!
Kost me enkel al 5+ meter slang tot m'n raam :P

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17

Exigence

dnkroz

Dry ice in je reservoir? Met een theezeefje tegenhouden? :D OMFG :P

:X |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 27-09-2004 20:46 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-02 20:39

TheBorg

Resistance is futile.

Ik snap niet dat nog nooit iemand een extra verwarmings radiator aan de muur heeft geschroefd om zijn PC te koelen.

Verwijderd

TheBorg schreef op 27 september 2004 @ 20:49:
Ik snap niet dat nog nooit iemand een extra verwarmings radiator aan de muur heeft geschroefd om zijn PC te koelen.
Dat heb ik wel al eens zien langskomen hoor. :)

Wat betreft die regenton: ik zou gewoon een gesloten systeem houden en dan een rad / meter koperbuis in die regenton gooien. Dat vat begraven is ook een goed idee, alleen woon ik 6 hoog. :P

• SH4D3H
haha das idd een probleem :P

Verwijderd

Linkje gevonden naar de ondergronds tank:http://www.dwpg.com/content.php?contid=3&artid=57
Nog 1-tje:http://www.hexus.net/cont...yNjkmdXJsX2hpc3Rvcnk9LTI=

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 27-09-2004 21:40 ]

• SH4D3H
Nice pics, maar kzie ut me nog niej doen :|

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Dat is al gebeurd. Alleen verwarmingsradiatoren reageren met het koper enzo ;)

301SQN

• SH4D3H
offtopic:
LOL @ Sig :)

Maarja, wordt ook flink pompen dan he? ;)

• RSD1982
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-12-2025
Stom mss dat ik het zeg maar je kast open en zon rijd-baar aircootje erop richten of krijg je dan condens?

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

SH4D3H schreef op 27 september 2004 @ 17:20:
Ik ga zo eens zoeken.
Nog een vraagje, hoe verdampt het water dan? 100 graden is toch het kookpunt?
En sluit ik da ding op me WC aan? :P

Heb je trouwens een goede link of moet ik zelf gaan zoeken (;))
Wanneer water alleen zou verdampen bij een temperatuur van 100 graden zou het zelden regenen zoek bij google ook bij [natte bol temperatuur] das best interessant. :)

• SH4D3H
offtopic:
Check je mail

H20 verdamt pas bij 100*C volgens Binas, een klein beetje lagen verdampt er al wat, vanaf 80*C heb ik geleerd ...

Verwijderd

Exigence schreef op 27 september 2004 @ 20:45:
Dry ice in je reservoir? Met een theezeefje tegenhouden? :D OMFG :P

:X |:(
*schaam* sorry hoor ;) t was een van mijn hersenspinsels...en aangezien hij goedkoop wou doen...hmm owja dan kan hij beter gewone ijsblokjes pakken...ik hou verder mn mond wel weer dicht... :+

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-02 10:27
SH4D3H schreef op 27 september 2004 @ 23:02:
offtopic:
Check je mail

H20 verdamt pas bij 100*C volgens Binas, een klein beetje lagen verdampt er al wat, vanaf 80*C heb ik geleerd ...
Droogt je was aan een waslijntje ook alleen als het 100 graden is? 8)7
Ik weet niet waar je dat vindt in Binas, maar zelfs water in vaste vorm (ijs) kan verdampen hoor. Vanaf het kookpunt verdampt water niet meer alleen aan de oppervlakte maar vanuit de hele vloeistof.

• SH4D3H
Tsja, k geloof het wel hoor :D
Woensdag ff zeuren tegen de docent ;)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:44
Bij 133,3 Pa sublimeert gestolt water (ijs dus) zelfs :)

Maar wat ook goed is om te koelen is natuurlijk grondwater, dat is ongeacht het weer +/- 10graden ceslius ofzo, dat is best wel een ideaal goedje dus om het hele jaar lang je processor mee te koelen. Enig minpuntje is wel dat je ergens een put moet hebben...

• MBV
  • Laatst online: 07-02 17:51

MBV

offtopic:
het had iets te maken met botsende moleculen. Tot 80 graden kunnen ze zich goed aan elkaar vast houden (vanderwaals-krachten), maar ontsnappen er een paar doordat ze continue tegen elkaar aan botsen. zo nu en dan ontsnapt er een molecuul, doordat hij niet meer ergens tegenaan botst. Kijk maar naar water van 50 graden, ruik eens aan iets van plastic, etc

• SH4D3H
Jah, dat heb ik idd ergens gelezen :)

Verwijderd

Maak gebruik van koperen leidingen ipv plastic slangetjes en leid je leidingen eens langs kieren ergens in het huis, raam deur etc. De temperaturen hier zijn echt laag aangezien er vrijwel constant een luchtstroom aanwezig is. Goedkopere en stillere oplossing dan een ventilator.

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:30

Garrett

Watercooler

pcmadman schreef op 28 september 2004 @ 11:21:
Bij 133,3 Pa sublimeert gestolt water (ijs dus) zelfs :)
Wat?? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Garrett op 28-09-2004 18:33 ]

I love watercooling

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:33
Pa is luchtdruk toch?
maar water verdampt al bij 1 graden Celcius hoor

back on to the topic 8)7

K to the KillaZ

• SH4D3H
Een bepaalde druk ofsow denk ik :P

Edit: Spuit elf :+

En ontopic:
K zit te wachten op Haeg :P
Of iemand moet nog een geniale ingeving krijgen ;)

[ Voor 72% gewijzigd door SH4D3H op 28-09-2004 18:59 ]

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-02 23:24

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

kheb ook ooit zon gast gezien die maakte van een zuurstoftank zen reservoir en spaaide dat een paar meter de grond in, gratis koeling van moedertje natuur :P

• SH4D3H
Kijk maar eens bij deze links :D
Daar zie je wat je zegt ;)

Verwijderd

Dabit had lang geleden een koeler, die onder hele hoge, of juist hele lage druk stond dmv een pomp. Daardoor verdampte het water heel snel en bij lage temperatuur en kon hij zn wc ook goed koelen. Moet je misschien eens proberen of je dat nog kunt vinden?

• SH4D3H
Nog ff wat anders,
diej Haeg, issie enkel te bereiken @ info ]at[ haegkoeling ]dot[ nl ?

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Of je doet het zoals deze jongen:

http://www.xtremesystems....d.php?p=463676#post463676

• SH4D3H
Al die oplossingen kosten wel een berg ruimte zeg :|

• Rey Nemaattori
Omdat je dan nogal wat mobiliteit kwijt raakt, en veel ouders van tweakers niet bij zijn met een auto rad van 30 bij 50 aan de muur ;)
Verwijderd schreef op 27 september 2004 @ 20:59:
Dat heb ik wel al eens zien langskomen hoor. :)

Wat betreft die regenton: ik zou gewoon een gesloten systeem houden en dan een rad / meter koperbuis in die regenton gooien. Dat vat begraven is ook een goed idee, alleen woon ik 6 hoog. :P
Misschien tijd om je eheim of sicce pompje om te ruilen een een paar van deze jongens:

[img]url=http://www.gomabv.nl/pictures/waterpomp.JPG[/img]

[img width=600]url=http://www.keesmechielsen.nl/foto/verhuur/waterpomp001.JPG[/img]
SH4D3H schreef op 27 september 2004 @ 23:02:
offtopic:
Check je mail

Water verdampt zolang de ruimte waar het aan grenst nog niet verzadigd is. In een vacuum heel snel(voornamelijk door het gebrek aan druk), in lucht wat langzamer.

Zelfs IJS verdampt, in de winter verdwijnen bevroren plassen water langzaam ook al komt de temperatuur niet boven een paar graden onder nul uit.
MBV schreef op 28 september 2004 @ 11:35:
offtopic:
het had iets te maken met botsende moleculen. Tot 80 graden kunnen ze zich goed aan elkaar vast houden (vanderwaals-krachten), maar ontsnappen er een paar doordat ze continue tegen elkaar aan botsen. zo nu en dan ontsnapt er een molecuul, doordat hij niet meer ergens tegenaan botst. Kijk maar naar water van 50 graden, ruik eens aan iets van plastic, etc
Watermoleculen zijn bijzonder klein, de echte reden waarom water pas bij 100'C kookt zijn de waterstof bruggen die gevormd worden door H & O of H & N atomen in moleculen van een stof. Zonder deze bruggen zou water, zo klein als het molecuul is, al ver onder nul verdampen net zoals ammoniak, alcohol en nog een dikke berg meer stoffen....
KillaZ schreef op 28 september 2004 @ 18:56:
Pa is luchtdruk toch?
maar water verdampt al bij 1 graden Celcius hoor

back on to the topic 8)7
Water verdampt altijd, zolang de lucht niet verzadigd is. Bij lagere temperaturen treed de verzadiging eerder op, waardoor er minder water kan verdampen, bij hogere temperaturen sneller. Wanneer water kookt, maar het niet uit of de lucht verzadigd is en gaat het over tot gas vorm. In een beperkte verzadigde ruimte zal dan ook in no-time een gigantische druk op bouwen, waterdamp neemt namelijk een paar honderd maal zoveel ruimte in als vloeibaar water...
Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 20:40:
Dabit had lang geleden een koeler, die onder hele hoge, of juist hele lage druk stond dmv een pomp. Daardoor verdampte het water heel snel en bij lage temperatuur en kon hij zn wc ook goed koelen. Moet je misschien eens proberen of je dat nog kunt vinden?
Dit is ook het princiepe van phasechange koeling. Je drukt een gas samen tot een vloeistof popmt deze naar een ruimte met lage druk. De lagere druk zorgt dat de vloeistof sneller verdampt dan normaal. Aangezien verdampen een endotherm proces is zla het energie opnemen uit de omgeving => koude => goede overclock.

Alleen water is niet zo geschikt hiervoor, omdat het nogal snel bevriest.....

Verwijderd

je kan een waterchiller maken ter grote van een prometiea (de gene die ik nu aan het bouwen ben is iets groter maar had hem kleiner kunnen maken als ik wilde). De grote hangt ook af wat voor temps je wilt bereiken en hoeveel je er aan wilt uitgeven (denk aan fabrieksgemaakte HX(klein maar goed maar wat duurder)).

ja je hebt nogal wat kennis en wat vaardigheden en een lading spullen nodig om zelf een waterchiller te maken. En het kost uiteraard wel wat centen maar hoeveel je eraan uitgeeft ligt volledig aan jouw eisen.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2004 15:27 ]

• SH4D3H
Jah, maar dat kost nogal geld (toch?) en daarvoor ben ik mss wel niet handig genoeg :$

• MBV
  • Laatst online: 07-02 17:51

MBV

Rey Nemaattori schreef op 29 september 2004 @ 15:11:
[...]

Watermoleculen zijn bijzonder klein, de echte reden waarom water pas bij 100'C kookt zijn de waterstof bruggen die gevormd worden door H & O of H & N atomen in moleculen van een stof. Zonder deze bruggen zou water, zo klein als het molecuul is, al ver onder nul verdampen net zoals ammoniak, alcohol en nog een dikke berg meer stoffen....

[...]
En hoe noemen we de krachten van die bruggen? Vanderwaalskrachten? Dat is tenminste wat ik 6 jaar geleden bij natuur/scheikunde heb geleerd. En het komt wel degelijk doordat moleculen 'losbreken' door hun trilling.

Verwijderd

Nee dat zijn de "standaard" krachten tussen atomen, waterstofbruggen zijn nog eens extra sterk.

• SH4D3H
Heeft iemand een duidelijk no0b howto om een waterchiller te maken.
(Ben benieuwd :))

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

Epsilon

SH4D3H schreef op 29 september 2004 @ 18:48:
Heeft iemand een duidelijk no0b howto om een waterchiller te maken.
(Ben benieuwd :))
Die is er dus niet, je moet namelijk de basics van phase-change kennen :).

Een aantal leuke guides als je al wat van phase-change afweet:

http://www.vr-zone.com/?i=713&s=1
http://www.vr-zone.com/?i=714&s=1
http://www.vr-zone.com/?i=716&s=1

Een walktrough voor een direct die systeem:
http://www.phase-change.c...e&cat=Guides&id=23&page=1

Een beginner guide:
http://www.phase-change.c...cat=Articles&id=21&page=1

• SH4D3H
Epsilon schreef op 29 september 2004 @ 19:25:
[...]

Die is er dus niet, je moet namelijk de basics van phase-change kennen :).

Een aantal leuke guides als je al wat van phase-change afweet:

http://www.vr-zone.com/?i=713&s=1
http://www.vr-zone.com/?i=714&s=1
http://www.vr-zone.com/?i=716&s=1

Een walktrough voor een direct die systeem:
http://www.phase-change.c...e&cat=Guides&id=23&page=1

Een beginner guide:
http://www.phase-change.c...cat=Articles&id=21&page=1
Kzal eens kijken, de basics weet ik wel van de site van dabit.

• SH4D3H
OMG!!!

Kheb echt hulp nodig :)
Ksnap het verhaal nog niet helemaal maar -30 @ load :D
En dat voor [quote]And the cost for this project is only a little above USD $100.[quote]
Zeg 150 euries :P :P :P

• Quintus
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-02 06:08

Quintus

Eg wel! Dus....

Hmmm schiet me iets te binnen.
Je kunt tegenwoordig ook van de mini koelkastjes kopen.
Inhoud ter grootte van 3 33cl blikjes.
Als je daar nu je reservoir in zet zou dat het geheel koud genoeg houden?
De vraag is natuurlijk wat voor temps je kunt halen met zo'n klein koelkastje.

Unknown

Verwijderd

http://www.halfords.nl/sh...ormers&product_id=211041#

20 graden onder de omgevings temperatuur >:)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Quintus schreef op 29 september 2004 @ 20:08:
helaas heeft zo'n mini koelkast niet genoeg vermogen om het water te koelen

Verwijderd

[quote]SH4D3H schreef op 29 september 2004 @ 19:57:
OMG!!!

En dat voor [quote]And the cost for this project is only a little above USD $100.
Volgens mij is € 1,- meer dan $ 1,- dus dan zou je onder de € 100,- uitkomen.

• SH4D3H
Jah, maar ik ben nogal onhandig, voor je het weet het ik al weer iets gebroken ;)

• BovenHond
  • Laatst online: 09-02 06:37
@ TS,

Als je beter wilt koelen dat water koeling ICM een fan en een radiator.. Moet je het volgende weten:

• De kosten van het maken gaan oneveredig om hoog, (koelkast systemen, ijssystemen, verdampingssystemen etc peltier)
• De kosten van het verbruik (electriciteit, water en of overige dingen) gaan ook behoorlijk mee spelen
• De extra performancewinst van je PC ten opzichte van goede waterkoeling is niet bijzonder hoog. Meer dan 10% extra moet je naar mijn mening niet meer op rekenen.

Beter koelen dat waterkoeling moet je dus doen voor de passie om een goede score of overclock te maken. Maar niet omdat je weinig geld hebt.

• GeforceDDQ
  • Laatst online: 31-12-2025
Volgens mij is € 1,- meer dan $ 1,- dus dan zou je onder de € 100,- uitkomen.
Maar hij houd alvast rekening met prijsverschillen / pech en geluk. Zo zou je misschien niet voor hetzelfde geld een onderdeel kunnen halen als daar :)

[ Voor 43% gewijzigd door GeforceDDQ op 29-09-2004 20:35 ]

301SQN

• SH4D3H
BovenHond schreef op 29 september 2004 @ 20:27:
Beter koelen dat waterkoeling moet je dus doen voor de passie om een goede score of overclock te maken. Maar niet omdat je weinig geld hebt.
Jah >:)
Mja het gaat erom dat een prom voor mij veel te duur is :|
€600 euro voor een koelsysteem ... kan je beter aan je HW besteden,
is een mooie X800XT PE :9
GeforceDDQ schreef op 29 september 2004 @ 20:34:
[...]

Maar hij houd alvast rekening met prijsverschillen / pech en geluk. Zo zou je misschien niet voor hetzelfde geld een onderdeel kunnen halen als daar :)
Kijk hij snapt het :)
Dan van dat slopen was maar een grapje natuurlijk ;)

• Twynn
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dan zal ik je even uit die droom helpen..
Een waterchiller voor 100 - 150 euro ga je niet redden..
Tenzij je iemand kent die alles gratis voor je in elkaar wil zetten, al het nodige gereedschap heeft, en jij op een goedkope manier aan alle nodige onderdelen kunt komen.

• SH4D3H
Twynn schreef op 29 september 2004 @ 20:50:
Dan zal ik je even uit die droom helpen..
Een waterchiller voor 100 - 150 euro ga je niet redden..
Tenzij je iemand kent die alles gratis voor je in elkaar wil zetten, al het nodige gereedschap heeft, en jij op een goedkope manier aan alle nodige onderdelen kunt komen.
Waarom kan die knaap dat wel dan?
Gereedschap issut probleem niet,
ik ken een aantal hulpvolle handige mensen.

Alleen moet ik ff kijken vanwaar die onderdelen moeten komen dan ...

Heb jij geen advies dan? Met je mooie chiller :D
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/i/?UserID=36643&FotoID=1286

edit:
Owja, propaan is dat een goed gasje?
Onze speeltuin heeft daar nogal wat van ;)

Of wassut nou butaan :?

[ Voor 10% gewijzigd door SH4D3H op 29-09-2004 21:17 ]

• Twynn
SH4D3H schreef op 29 september 2004 @ 21:06:
Waarom kan die knaap dat wel dan?
als je de kennis hebt, het gereedschap hebt, makkelijk en goedkoop aan onderdelen kunt komen en wat geluk hebt, dan lukt het inderdaad wel.
Heb jij geen advies dan? Met je mooie chiller :D

edit:
Owja, propaan is dat een goed gasje?
Onze speeltuin heeft daar nogal wat van ;)

Of wassut nou butaan :?
Advies heb ik wel..

Lees jezelf eerst goed in, en zorg ervoor dat je begrijpt waar je mee bezig bent.
(Niet weten waar je mee bezig bent is nog gevaarlijk ook).

Neem vooral de tijd. Dit soort dingen moet je nooit gehaast doen.

Kijk goed om je heen om onderdelen te verzamelen. Vooral compressoren zijn duur als je ze nieuw moet kopen. Soms kun je die dingen nog op een sloop vinden. Zoek niet naar te nieuwe vriezers. Deze werken met R600a en zijn voor ons niet zo bruikbaar.

Houd er rekening mee dat bij koelsystemen veel met amerikaanse maten (dus in inches) gewerkt wordt.

Gewoon door te onderzoeken en rustig aan te doen kun je zoiets wel voor elkaar krijgen.

En zowel propaan als butaan werken als koelmiddel. Ze zijn beiden niet ideaal, maar voor ons hobyisten de meest bruikbare middelen.

Met propaan kun je temperaturen tot bijna -50 halen (verdamptemperatuur onder atmosferische druk is -42).
Met butaan kun je niet echt hele lage temperaturen halen. (-0,5 onder atmosferische druk meen ik).

Oh, en dat ding op de foto is geen chiller, maar gewoon een direct die koeler :)

• SH4D3H
Zo'n pic kreeg ik ook van haeg.
edit:
Dit is hem dus:
Afbeeldingslocatie: http://sh4d3h.ath.cx/chiller.jpg

Dus dat dacht ik ff :P

Heb je die zelf gemaakt?
En kun je me nog iets uitleggen:
moet je zo'n koperblok zelf maken? Of kun je een 'gewo0n' waterblok gebruiken als je dat isoleerd?

[ Voor 81% gewijzigd door SH4D3H op 29-09-2004 21:48 ]

• SH4D3H
Ik heb nog eens gekeken maar er zijn veel verschillende compressoren.
Qua PK bijvoorbeeld, hoeveel PK heb je ongeveer nodig?
1/3 zoals op die pagina (die waar Epsilon naar linkte) ?

Verwijderd

je zegt wel dat gereedschap geen probleem is maar heb je wel een idee wat voor gereedschap je nodig hebt? autogeen lasbrandertje bijvoorbeeld? vacuumpomp? meterset?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
SH4D3H schreef op 30 september 2004 @ 13:27:
1/3 of 1/4 is al behoorlijk fiks. Reken je wattage van je proc om naar paardekrachten en je weet wat voor koelvermogen je nodig gaat hebben, pak hier een overmaat op en bingo.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:17
oeps

[ Voor 98% gewijzigd door leonbong op 30-09-2004 14:47 ]

Verwijderd

HunterPro schreef op 30 september 2004 @ 14:36:
[...]

1/3 of 1/4 is al behoorlijk fiks. Reken je wattage van je proc om naar paardekrachten en je weet wat voor koelvermogen je nodig gaat hebben, pak hier een overmaat op en bingo.
sorry maar dat is onzin. paardekracht is het vermogen van de motor van de compressor en heeft bar weinig te maken met het koelvermogen. (ja tuurlijk sterker is beter maar absoluut niet zoals jij zegt, het koelvermogen is ook afhankelijk van de verplaatsing, het koudemiddel en de efficientie van de motor en het meeste nog de verdampingstemperatuur). Je moet kijken naar de capaciteit van compressors en niet blind staren naar het vermogen. Indien je een danfoss compressor hebt kan je de capaciteit mooi opzoeken op hun site, indien je een ander merk compressor hebt kan je op de danfoss site een gelijkwaardige compressor proberen te vinden (dat komt wel enigszins overeen).

@TS: lees wat meer, kijk naar de prestaties die andere gehaalt hebben en hoe ze dat gedaan hebben en wat ze daarvoor nodig hadden. Bij compressors is het meestal roeien met de spaanders die je hebt aangezien ze nieuw lastig te krijgen zijn en je maar geluk moet hebben met wat je vind in vriesbakken etc.

@twynn: haha had het al aangepast voordat ik jouw bericht las. _/-\o_ Ik dacht even alleen maar 1 temperatuur. offtopic: epsilon wil dat je je PM @ XS checkt :P

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 15:15 ]

• Twynn
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 14:58:
sorry maar dat is onzin. paardekracht is het vermogen van de motor van de compressor en heeft bar weinig te maken met het koelvermogen. (ja tuurlijk sterker is beter maar absoluut niet zoals jij zegt, het koelvermogen is ook afhankelijk van de verplaatsing, het koudemiddel en de efficientie van de motor). Je moet kijken naar de capaciteit van compressors en niet blind staren naar het vermogen. Indien je een danfoss compressor hebt kan je de capaciteit mooi opzoeken op hun site, indien je een ander merk compressor hebt kan je op de danfoss site een gelijkwaardige compressor proberen te vinden (dat komt wel enigszins overeen).
Klopt.. En dan is de capaciteit ook nog eens afhankelijk van de temperatuur en het gebruikte koelmiddel. De temperatuur wordt weer bepaald door de hoeveelheid koelmiddel die door de verdamper stroomt. Hoe meer koelmiddel, hoe hoger de capaciteit.

En hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de capaciteit.
Maar met een 1/3 of 1/4 pk compressor kun je een leuke chiller maken hoor..
Met een 1/10 pk compressor kun je ook nog wel een chiller maken die je pc rond de 0 graden houd.

• Epsilon

Epsilon

Als je met een 0c water/stof mengsel wilt gaan koelen kom je al genoeg problemen tegen die je met normale waterkoeling niet hebt.

Je moet de slangen isoleren, je blokken, je moederbord enz.

Twynn, check je XS PM :P

• SH4D3H
Kheb me vanmiddag na de les nog eens een half uurtje laten voorlichten door m'n nieuwe scheikunde docent, waardoor ik het nu echt snap :)
Laat ik eens even de benodigdheden op een rijtje plaatsen:
• Een compressor (1/6 - 1/3 HP, compleet ding)
• Een condensor
• Een housing (een 38x20x34 pc kast? :P)
• Een koelblokje (evap ;))
• Een brandertje (butaanbrander?)
• Propaan voor erin :)
• Koperen buisjes
• Filter/drier
• Capiliar
• Vacuumpomp
• Flexibele buis
• Isolatiemateriaal
• Nog meer?

En waar haal je al die dingen?
Kzou het fijn vinden als jullie me zouden helpen via bijvoorbeeld dit topic.
Tis namelijk ook voor m'n profielwerkstuk dus het moet wel goedgaan ;)

Verwijderd

profiel werkstuk dat is toch nog 6 maande verweg ( gelukkig :)) GL moet je ook presnetatie geven ?:)

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik heb ook een setup met chilled water, maar dat werkt alleen in de winter ;)

Maar hé, 't is gratis en overclocken met water van +/- 5 graden wil best wel :)

🖥️ | 🚗

• SH4D3H
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 19:27:
profiel werkstuk dat is toch nog 6 maande verweg ( gelukkig :)) GL moet je ook presnetatie geven ?:)
Kben dan ook niet zo snel :P
Kga iig heel veel foto's schieten en die online zetten natuurlijk :D

En dan gelijk een 'noob' howto erbij maken, als ik het kan, nou dan ... ;)
MadMarky schreef op 30 september 2004 @ 19:36:
Ik heb ook een setup met chilled water, maar dat werkt alleen in de winter ;)

Maar hé, 't is gratis en overclocken met water van +/- 5 graden wil best wel :)
Hehe idd Mad ;)
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 19:42:
ga je nou voor een waterchiller of voor direct die?
Direct die, een prom wannabee ga ik maken (iig trachten te ...)

[ Voor 42% gewijzigd door SH4D3H op 30-09-2004 19:43 ]

Verwijderd

ga je nou voor een waterchiller of voor direct die?

nofi maar een how-to wordt meestal gemaakt door mensen die er veel ervaring mee hebben ;) verder ben ik nog steeds een groot tegenstander van een simpele how-to aangezien phase-change niet zo simpel is als waterkoeling. Het kan gevaarlijk zijn. Mensen moeten zich inlezen en daadwerkelijk weten waar ze mee bezig zijn.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2004 19:46 ]

• SH4D3H
Joh, als ik het kan, pff dan kunnen we het allemaal ;)

edit:
Je hebt wel gelijk, dan doe ik het niet :P (die howto ;))

Laten we eens bij het begin beginnen,
waarvandaan ga ik al die zooi halen?

[ Voor 65% gewijzigd door SH4D3H op 30-09-2004 20:04 ]

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

SH4D3H schreef op 30 september 2004 @ 19:44:
Joh, als ik het kan, pff dan kunnen we het allemaal ;)

edit:
Je hebt wel gelijk, dan doe ik het niet :P (die howto ;))

Laten we eens bij het begin beginnen,
waarvandaan ga ik al die zooi halen?
Als je een beetje goedkoop wil uitvallen ga je best naar een lokale aircoboer, de gouden gids is je vriend ;)
Compressors en eventueel condensers kun je van de sloop halen. Ga ook eens kijken bij een handelaar in electrotoestellen, die hebben meestal nog onaangeraakte afgedankte koelkasten staan. (Zo heb ik ook twee compressors en een droger gevonden :) )

Haegkoeling verkoopt ook allerhande onderdelen...

Op internet zijn ook enkele handelaars zoals www.rparts.com (in Amerika, nogal dure verzending...) en Hawco Refrigeration. Maar dat kan duur uitvallen...

[ Voor 2% gewijzigd door CopperCAT op 30-09-2004 21:13 . Reden: linkje gefixt ]

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• SH4D3H
Welke sloop bedoelen jullie?
Ik ken wel de autosloop maar verder :+

edit:
Kzal eens zoeken naar een witgoed sloper?

[ Voor 30% gewijzigd door SH4D3H op 30-09-2004 21:29 ]

• Epsilon

Epsilon

witgoed sloper is een goed begin :)

De brander moet wel wat sterker zijn dan een butaan brander. Voor 100euro kun je een map/zuurstofbrander halen (wegwerp zuurstof flesjes). Daar kun je WEL fatsoenlijk mee hardsolderen. Met een butaanbrander gaat dat niet / heel moeilijk.

• SH4D3H
Je kan er wel mee lassen, en ik dacht dattie butaan er nu voor had.
Maar ik ga ff op zoek naar 'n witgoedsloper :P

Edit: De goudengids kent geen witgoedsloper :|
Ook Google niet, kga maar eens een andere term gebruiken ;)

[ Voor 38% gewijzigd door SH4D3H op 30-09-2004 21:53 ]

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Ik heb eens een phase-change waterkoeler gemaakt. Mijn enigste uitgave is die oversize koelbox. De vriezer had ik uit een oude kast gehaald. Het grootste probleem is condensatie. Zodra de temperatuur beneden de kamertemp gaat, dan gaan die leidingen condenseren. Het is gewoon teveel werk om alles luchtdicht te krijgen. Daarom heb ik nu een gewone waterkoeling. 4.5 graden watertemperatuur op een warme julidag is niet gek :)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nihao/pc-waterkoeling.jpg

• Rey Nemaattori
MBV schreef op 29 september 2004 @ 16:32:
[...]

En hoe noemen we de krachten van die bruggen? Vanderwaalskrachten? Dat is tenminste wat ik 6 jaar geleden bij natuur/scheikunde heb geleerd. En het komt wel degelijk doordat moleculen 'losbreken' door hun trilling.
Verderwaalskrachten gelden voor alle moleculen, waterstofbruggen gelden voor aantrekking kracht tussen speciale atomen binnen het molecuul op diezelfde atomen in een ander molecuul.Er moet een N-H of O-H voorkomen wil er een waterstof brug ontstaan.

Als waterstofbruggen == vanderwaalskrachten dan zouden gassen als bijvoorbeeld methaan en ethaan zo ongeveer op dezelfde temperaturen bevriezen als water, omdat de atoommassa's enigszins in de buurt liggen van die van water(naja van ethaan niet, maar zelfs die kookt veel eerder dan water)

Dus water moet om een een of andere reden behalve vanderwaals binding zijn waarom water pas op zulke hoge temperaturen kookt...
De lesboeken voor het Nederlands onderwijs maken meestal onderscheid tussen de vanderwaalsbinding (interactie tussen ongeladen deeltjes als moleculen), de dipool-dipoolbinding en de waterstofbrug.

Bron: projects.edte.utwente.nl/deeltjesmodel/Docentenhandleiding.doc
[quote]SH4D3H schreef op 29 september 2004 @ 19:57:
OMG!!!

En dat voor [quote]And the cost for this project is only a little above USD $100.
Zeg maar 80 ;) €1 euro is 1.2 dollar oid(verschilt nogal per dag)
Quintus schreef op 29 september 2004 @ 20:08:
die kleine koelkastje hebben een vermogen van hoogstens 50 watt, lang niet genoeg om je moderne cpu meej te koelen...
BovenHond schreef op 29 september 2004 @ 20:27:
@ TS,

Als je beter wilt koelen dat water koeling ICM een fan en een radiator.. Moet je het volgende weten:

• De kosten van het maken gaan oneveredig om hoog, (koelkast systemen, ijssystemen, verdampingssystemen etc peltier)
• De kosten van het verbruik (electriciteit, water en of overige dingen) gaan ook behoorlijk mee spelen
• De extra performancewinst van je PC ten opzichte van goede waterkoeling is niet bijzonder hoog. Meer dan 10% extra moet je naar mijn mening niet meer op rekenen.

je moet imho sowieso beginnen met waterkoeling, daarna zou je kunnen overwegen om een pelt of chiller te gebruiken..of allebei >-) Maar dan kun je qua kosten en energie consumptie beter overgaan op phase-change....

Gaat ook om de l33tnees :P
SH4D3H schreef op 30 september 2004 @ 13:27:
Meer is in theorie beter, maar ik zou niet op te veel pk's afstemmen, dat soort compressors zijn nogal prijzig/moeilijk te vinden en zonde als je um verknalt. Je kunt beter eerst aan een simpel compressortje soepen, en dan aan het echter werk gaan(en dan net als haeg een cascade bouwen :P)
SH4D3H schreef op 30 september 2004 @ 19:19:
*waslijst*

En waar haal je al die dingen?
Kzou het fijn vinden als jullie me zouden helpen via bijvoorbeeld dit topic.
Tis namelijk ook voor m'n profielwerkstuk dus het moet wel goedgaan ;)
mmm dit zijn GEEN goedkope dingen als je die nieuw wilt kopen...
Blord schreef op 30 september 2004 @ 21:55:
Ik heb eens een phase-change waterkoeler gemaakt. Mijn enigste uitgave is die oversize koelbox. De vriezer had ik uit een oude kast gehaald. Het grootste probleem is condensatie. Zodra de temperatuur beneden de kamertemp gaat, dan gaan die leidingen condenseren. Het is gewoon teveel werk om alles luchtdicht te krijgen. Daarom heb ik nu een gewone waterkoeling. 4.5 graden watertemperatuur op een warme julidag is niet gek :)

[afbeelding]
Mmm zoeits had ik ook al in ged88, alleen dan alles netjes in een kastje, slangen geisoleerd enz. Nu alleen nog geld :P

Heb je misschien een site of iig wat stats? dan weet ik waar ik aan toe ben mocht ik ooit wat geld overhouden :P

[ Voor 10% gewijzigd door Rey Nemaattori op 30-09-2004 22:11 ]

Verwijderd

Ik heb even heel het topic zitten lezen en vind het best interessant, ik denk alleen dat je al gauw tot de conclusie kunt komen dat je
OF veel ruimte kwijt bent aan je koelsysteem
OF veel geld kwijt bent aan je koelsysteem
OF je pc niet meer bruikbaar is in normal day life

Wel leuk echter is best interessant wat er zoal mogelijk is, kan je geen rij cheapass alu koelblokken tegen de buitenmuur (of onder dakgoot ofzow) lijmen en daar een goot op maken waar het water door stroomt... das misschien het goedkoopste en makkelijkst

• SH4D3H
Rey Nemaattori schreef op 30 september 2004 @ 22:08:
[knip]
Khad er al rekening mee gehouden dat dinger duurder zullen uitvallen ;)
[knip]
je moet imho sowieso beginnen met waterkoeling, daarna zou je kunnen overwegen om een pelt of chiller te gebruiken..of allebei >-) Maar dan kun je qua kosten en energie consumptie beter overgaan op phase-change....

Gaat ook om de l33tnees :P
Psies l33tness ;)
En me profielwerkstuk ...
Owja, Waterkoeling is voor mij niet extreem genoeg :9
[knip]
mmm dit zijn GEEN goedkope dingen als je die nieuw wilt kopen...
Tsja, je moet ze toch hebben he?
En die gast uit het 'verhaaltje' had alles voor €80 :P

Dus jullie gaan me steunen? :P

Edit:
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 22:17:
Ik heb even heel het topic zitten lezen en vind het best interessant, ik denk alleen dat je al gauw tot de conclusie kunt komen dat je
OF veel ruimte kwijt bent aan je koelsysteem
OF veel geld kwijt bent aan je koelsysteem
OF je pc niet meer bruikbaar is in normal day life
- Te veel ruimte zal wel meevallen, daarmee doelde ik op die giga projecten met meters buis :+
- Geld speelt natuurlijk wel een belangrijke rol, maar het gaat ook om m'n ego ;)
- Niet meer bruikbaar? En die mensen met hun proms dan? :P
Wel leuk echter is best interessant wat er zoal mogelijk is, kan je geen rij cheapass alu koelblokken tegen de buitenmuur (of onder dakgoot ofzow) lijmen en daar een goot op maken waar het water door stroomt... das misschien het goedkoopste en makkelijkst
Hehe :+

[ Voor 50% gewijzigd door SH4D3H op 30-09-2004 22:34 ]

• HunterPro
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 14:58:
[...]

sorry maar dat is onzin. paardekracht is het vermogen van de motor van de compressor en heeft bar weinig te maken met het koelvermogen. (ja tuurlijk sterker is beter maar absoluut niet zoals jij zegt, het koelvermogen is ook afhankelijk van de verplaatsing, het koudemiddel en de efficientie van de motor en het meeste nog de verdampingstemperatuur). Je moet kijken naar de capaciteit van compressors en niet blind staren naar het vermogen. Indien je een danfoss compressor hebt kan je de capaciteit mooi opzoeken op hun site, indien je een ander merk compressor hebt kan je op de danfoss site een gelijkwaardige compressor proberen te vinden (dat komt wel enigszins overeen).

@TS: lees wat meer, kijk naar de prestaties die andere gehaalt hebben en hoe ze dat gedaan hebben en wat ze daarvoor nodig hadden. Bij compressors is het meestal roeien met de spaanders die je hebt aangezien ze nieuw lastig te krijgen zijn en je maar geluk moet hebben met wat je vind in vriesbakken etc.

@twynn: haha had het al aangepast voordat ik jouw bericht las. _/-\o_ Ik dacht even alleen maar 1 temperatuur. offtopic: epsilon wil dat je je PM @ XS checkt :P
Het is een mooie richtlijn. Wat je er instopt aan energie komt er ook aan warmte + 'kou' weer uit. Met andere woorden: als je kijkt wat je nodig hebt, en je neemt hier een overmaat op, kom je nooit uit op waarden als 5pk oid. Eerder op max een halve ofzo (als je echt heel erg spannende overmaten neemt). Zo kun je gemakkelijk nakijken of je idee een béétje klopt. Op het moment dat je het exact wilt gaan uitrekenen moet je belasting van de proc, contactoppervlak, geleiding tussen de vlakken, vloeistofleer, warmewisselingen, condensatie en verdamping en alle andere knelpunten meerekenen. Echter die hebben allemaal als't goed is minder invloed op de koelcapaciteit dan het vermogen van de motor. Derhalve kun je als vuistregel uitgaan van het vermogen van de motor met een overmaat.

• HunterPro
  • Niet online
Rey Nemaattori schreef op 30 september 2004 @ 22:08:
[...]

[...]
zeg maar www.xe.com/ucc + shipping + invoer over dit geheel + BTW (19%) over het geheel van product, shipping en invoerrechten. Dan ga je toch snel naar de 1 op 1 ;)

• Twynn
HunterPro schreef op 01 oktober 2004 @ 02:15:
[...]

Het is een mooie richtlijn. Wat je er instopt aan energie komt er ook aan warmte + 'kou' weer uit. Met andere woorden: als je kijkt wat je nodig hebt, en je neemt hier een overmaat op, kom je nooit uit op waarden als 5pk oid. Eerder op max een halve ofzo (als je echt heel erg spannende overmaten neemt). Zo kun je gemakkelijk nakijken of je idee een béétje klopt. Op het moment dat je het exact wilt gaan uitrekenen moet je belasting van de proc, contactoppervlak, geleiding tussen de vlakken, vloeistofleer, warmewisselingen, condensatie en verdamping en alle andere knelpunten meerekenen. Echter die hebben allemaal als't goed is minder invloed op de koelcapaciteit dan het vermogen van de motor. Derhalve kun je als vuistregel uitgaan van het vermogen van de motor met een overmaat.
Leuk verhaal, maar dan ga jij ervanuit dat de COP van een koelsysteem (het rendement van het systeem) altijd < 100% is. En dat is lang niet altijd waar.. De meeste systemen hebben meer koelvermogen dan dat ze aan motorvermogen opnemen.

(Bedenk dat een gemiddelde split-airco een compressor met ongeveer 1000W motorvermogen heeft, terwijl het koelvermogen zo rond de 2.5 KW ligt.)

Helaas zijn al die dingen niet zo standaard en zeker niet lineair. Je moet gewoon eerst weten wat je wilt (of wat je kunt krijgen ;))
Je zult ook zien dat bij erg lage verdampertemperaturen (-50) de capaciteiten van de compressoren minder belangrijk worden.

• Epsilon

Epsilon

HunterPro schreef op 01 oktober 2004 @ 02:15:
[...]

Volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt :).

Ik zal eens een voorbeeld pakken.
Om te beginnen: 1pk = 746W

Een lichte compressor:
de Electrolux (cubigel) ML40TB
motorVermogen = 1/6pk = 125w
Koelmiddel = r404a

Het koelvermogen bij -25c is 132w (allemaal uit het datasheet te halen)
Het koelvermogen bij 10c is 557w

Een andere (zwaardere) compressor:

de Electrolux (cubigel) MS34FB
motorvermogen = 1pk = 746w
koelmiddel = r404a
Koelvermogen bij -40 = 242w
Koelvermogen bij -10 = 2319w

het heeft dus totaal niet met het motor vermogen te maken maar met de temperatuur, verplaatsing en koelmiddel.

edit: iets met spuit11 enzo ;)

Verwijderd

Epsilon schreef op 01 oktober 2004 @ 08:47:
[...]

Volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt :).
denk dat ik verder niks hoef aan te voeren ter verdediging. :D

@TS: even een tip, voordat je blindelings er in stort, probeer even globaal te kijken waar je alles vandaan haalt en wat het je gaat kosten. Als je zelfbouw dan nog steeds de moeite waard vind dan ga je de spullen pas ook echt kopen. Het zou zonde zijn als je na het kopen van de helft van de onderdelen erachter komt dat de andere helft te duur wordt en je dus niks meer hebt aan de onderdelen die je al hebt. Wat je met deze tip doet moet je uiteraard helemaal zelf weten ;)

• SH4D3H
Tis een goed idee jah :D
Pagina: 1 2 Laatste