[WC] Koud water

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 413 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Je kan er wel mee lassen, en ik dacht dattie butaan er nu voor had.
Maar ik ga ff op zoek naar 'n witgoedsloper :P

Edit: De goudengids kent geen witgoedsloper :|
Ook Google niet, kga maar eens een andere term gebruiken ;)

[ Voor 38% gewijzigd door SH4D3H op 30-09-2004 21:53 ]

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Ik heb eens een phase-change waterkoeler gemaakt. Mijn enigste uitgave is die oversize koelbox. De vriezer had ik uit een oude kast gehaald. Het grootste probleem is condensatie. Zodra de temperatuur beneden de kamertemp gaat, dan gaan die leidingen condenseren. Het is gewoon teveel werk om alles luchtdicht te krijgen. Daarom heb ik nu een gewone waterkoeling. 4.5 graden watertemperatuur op een warme julidag is niet gek :)

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/nihao/pc-waterkoeling.jpg

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
MBV schreef op 29 september 2004 @ 16:32:
[...]

En hoe noemen we de krachten van die bruggen? Vanderwaalskrachten? Dat is tenminste wat ik 6 jaar geleden bij natuur/scheikunde heb geleerd. En het komt wel degelijk doordat moleculen 'losbreken' door hun trilling.
Verderwaalskrachten gelden voor alle moleculen, waterstofbruggen gelden voor aantrekking kracht tussen speciale atomen binnen het molecuul op diezelfde atomen in een ander molecuul.Er moet een N-H of O-H voorkomen wil er een waterstof brug ontstaan.

Als waterstofbruggen == vanderwaalskrachten dan zouden gassen als bijvoorbeeld methaan en ethaan zo ongeveer op dezelfde temperaturen bevriezen als water, omdat de atoommassa's enigszins in de buurt liggen van die van water(naja van ethaan niet, maar zelfs die kookt veel eerder dan water)

Dus water moet om een een of andere reden behalve vanderwaals binding zijn waarom water pas op zulke hoge temperaturen kookt...
De lesboeken voor het Nederlands onderwijs maken meestal onderscheid tussen de vanderwaalsbinding (interactie tussen ongeladen deeltjes als moleculen), de dipool-dipoolbinding en de waterstofbrug.

Bron: projects.edte.utwente.nl/deeltjesmodel/Docentenhandleiding.doc
[quote]SH4D3H schreef op 29 september 2004 @ 19:57:
OMG!!!

Kheb echt hulp nodig :)
Ksnap het verhaal nog niet helemaal maar -30 @ load :D
En dat voor [quote]And the cost for this project is only a little above USD $100.
Zeg 150 euries :P :P :P
Zeg maar 80 ;) €1 euro is 1.2 dollar oid(verschilt nogal per dag)
Quintus schreef op 29 september 2004 @ 20:08:
Hmmm schiet me iets te binnen.
Je kunt tegenwoordig ook van de mini koelkastjes kopen.
Inhoud ter grootte van 3 33cl blikjes.
Als je daar nu je reservoir in zet zou dat het geheel koud genoeg houden?
De vraag is natuurlijk wat voor temps je kunt halen met zo'n klein koelkastje.
die kleine koelkastje hebben een vermogen van hoogstens 50 watt, lang niet genoeg om je moderne cpu meej te koelen...
BovenHond schreef op 29 september 2004 @ 20:27:
@ TS,

Als je beter wilt koelen dat water koeling ICM een fan en een radiator.. Moet je het volgende weten:

• De kosten van het maken gaan oneveredig om hoog, (koelkast systemen, ijssystemen, verdampingssystemen etc peltier)
• De kosten van het verbruik (electriciteit, water en of overige dingen) gaan ook behoorlijk mee spelen
• De extra performancewinst van je PC ten opzichte van goede waterkoeling is niet bijzonder hoog. Meer dan 10% extra moet je naar mijn mening niet meer op rekenen.

Beter koelen dat waterkoeling moet je dus doen voor de passie om een goede score of overclock te maken. Maar niet omdat je weinig geld hebt.
je moet imho sowieso beginnen met waterkoeling, daarna zou je kunnen overwegen om een pelt of chiller te gebruiken..of allebei >-) Maar dan kun je qua kosten en energie consumptie beter overgaan op phase-change....

Gaat ook om de l33tnees :P
SH4D3H schreef op 30 september 2004 @ 13:27:
Ik heb nog eens gekeken maar er zijn veel verschillende compressoren.
Qua PK bijvoorbeeld, hoeveel PK heb je ongeveer nodig?
1/3 zoals op die pagina (die waar Epsilon naar linkte) ?
Meer is in theorie beter, maar ik zou niet op te veel pk's afstemmen, dat soort compressors zijn nogal prijzig/moeilijk te vinden en zonde als je um verknalt. Je kunt beter eerst aan een simpel compressortje soepen, en dan aan het echter werk gaan(en dan net als haeg een cascade bouwen :P)
SH4D3H schreef op 30 september 2004 @ 19:19:
*waslijst*

En waar haal je al die dingen?
Kzou het fijn vinden als jullie me zouden helpen via bijvoorbeeld dit topic.
Tis namelijk ook voor m'n profielwerkstuk dus het moet wel goedgaan ;)
mmm dit zijn GEEN goedkope dingen als je die nieuw wilt kopen...
Blord schreef op 30 september 2004 @ 21:55:
Ik heb eens een phase-change waterkoeler gemaakt. Mijn enigste uitgave is die oversize koelbox. De vriezer had ik uit een oude kast gehaald. Het grootste probleem is condensatie. Zodra de temperatuur beneden de kamertemp gaat, dan gaan die leidingen condenseren. Het is gewoon teveel werk om alles luchtdicht te krijgen. Daarom heb ik nu een gewone waterkoeling. 4.5 graden watertemperatuur op een warme julidag is niet gek :)

[afbeelding]
Mmm zoeits had ik ook al in ged88, alleen dan alles netjes in een kastje, slangen geisoleerd enz. Nu alleen nog geld :P

Heb je misschien een site of iig wat stats? dan weet ik waar ik aan toe ben mocht ik ooit wat geld overhouden :P

[ Voor 10% gewijzigd door Rey Nemaattori op 30-09-2004 22:11 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Ik heb even heel het topic zitten lezen en vind het best interessant, ik denk alleen dat je al gauw tot de conclusie kunt komen dat je
OF veel ruimte kwijt bent aan je koelsysteem
OF veel geld kwijt bent aan je koelsysteem
OF je pc niet meer bruikbaar is in normal day life

Wel leuk echter is best interessant wat er zoal mogelijk is, kan je geen rij cheapass alu koelblokken tegen de buitenmuur (of onder dakgoot ofzow) lijmen en daar een goot op maken waar het water door stroomt... das misschien het goedkoopste en makkelijkst

• SH4D3H
Rey Nemaattori schreef op 30 september 2004 @ 22:08:
[knip]
Khad er al rekening mee gehouden dat dinger duurder zullen uitvallen ;)
[knip]
je moet imho sowieso beginnen met waterkoeling, daarna zou je kunnen overwegen om een pelt of chiller te gebruiken..of allebei >-) Maar dan kun je qua kosten en energie consumptie beter overgaan op phase-change....

Gaat ook om de l33tnees :P
Psies l33tness ;)
En me profielwerkstuk ...
Owja, Waterkoeling is voor mij niet extreem genoeg :9
[knip]
mmm dit zijn GEEN goedkope dingen als je die nieuw wilt kopen...
Tsja, je moet ze toch hebben he?
En die gast uit het 'verhaaltje' had alles voor €80 :P

Dus jullie gaan me steunen? :P

Edit:
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 22:17:
Ik heb even heel het topic zitten lezen en vind het best interessant, ik denk alleen dat je al gauw tot de conclusie kunt komen dat je
OF veel ruimte kwijt bent aan je koelsysteem
OF veel geld kwijt bent aan je koelsysteem
OF je pc niet meer bruikbaar is in normal day life
- Te veel ruimte zal wel meevallen, daarmee doelde ik op die giga projecten met meters buis :+
- Geld speelt natuurlijk wel een belangrijke rol, maar het gaat ook om m'n ego ;)
- Niet meer bruikbaar? En die mensen met hun proms dan? :P
Wel leuk echter is best interessant wat er zoal mogelijk is, kan je geen rij cheapass alu koelblokken tegen de buitenmuur (of onder dakgoot ofzow) lijmen en daar een goot op maken waar het water door stroomt... das misschien het goedkoopste en makkelijkst
Hehe :+

[ Voor 50% gewijzigd door SH4D3H op 30-09-2004 22:34 ]

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 september 2004 @ 14:58:
[...]

sorry maar dat is onzin. paardekracht is het vermogen van de motor van de compressor en heeft bar weinig te maken met het koelvermogen. (ja tuurlijk sterker is beter maar absoluut niet zoals jij zegt, het koelvermogen is ook afhankelijk van de verplaatsing, het koudemiddel en de efficientie van de motor en het meeste nog de verdampingstemperatuur). Je moet kijken naar de capaciteit van compressors en niet blind staren naar het vermogen. Indien je een danfoss compressor hebt kan je de capaciteit mooi opzoeken op hun site, indien je een ander merk compressor hebt kan je op de danfoss site een gelijkwaardige compressor proberen te vinden (dat komt wel enigszins overeen).

@TS: lees wat meer, kijk naar de prestaties die andere gehaalt hebben en hoe ze dat gedaan hebben en wat ze daarvoor nodig hadden. Bij compressors is het meestal roeien met de spaanders die je hebt aangezien ze nieuw lastig te krijgen zijn en je maar geluk moet hebben met wat je vind in vriesbakken etc.

@twynn: haha had het al aangepast voordat ik jouw bericht las. _/-\o_ Ik dacht even alleen maar 1 temperatuur. offtopic: epsilon wil dat je je PM @ XS checkt :P
Het is een mooie richtlijn. Wat je er instopt aan energie komt er ook aan warmte + 'kou' weer uit. Met andere woorden: als je kijkt wat je nodig hebt, en je neemt hier een overmaat op, kom je nooit uit op waarden als 5pk oid. Eerder op max een halve ofzo (als je echt heel erg spannende overmaten neemt). Zo kun je gemakkelijk nakijken of je idee een béétje klopt. Op het moment dat je het exact wilt gaan uitrekenen moet je belasting van de proc, contactoppervlak, geleiding tussen de vlakken, vloeistofleer, warmewisselingen, condensatie en verdamping en alle andere knelpunten meerekenen. Echter die hebben allemaal als't goed is minder invloed op de koelcapaciteit dan het vermogen van de motor. Derhalve kun je als vuistregel uitgaan van het vermogen van de motor met een overmaat.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Rey Nemaattori schreef op 30 september 2004 @ 22:08:
[...]

[...]
zeg maar www.xe.com/ucc + shipping + invoer over dit geheel + BTW (19%) over het geheel van product, shipping en invoerrechten. Dan ga je toch snel naar de 1 op 1 ;)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
HunterPro schreef op 01 oktober 2004 @ 02:15:
[...]

Het is een mooie richtlijn. Wat je er instopt aan energie komt er ook aan warmte + 'kou' weer uit. Met andere woorden: als je kijkt wat je nodig hebt, en je neemt hier een overmaat op, kom je nooit uit op waarden als 5pk oid. Eerder op max een halve ofzo (als je echt heel erg spannende overmaten neemt). Zo kun je gemakkelijk nakijken of je idee een béétje klopt. Op het moment dat je het exact wilt gaan uitrekenen moet je belasting van de proc, contactoppervlak, geleiding tussen de vlakken, vloeistofleer, warmewisselingen, condensatie en verdamping en alle andere knelpunten meerekenen. Echter die hebben allemaal als't goed is minder invloed op de koelcapaciteit dan het vermogen van de motor. Derhalve kun je als vuistregel uitgaan van het vermogen van de motor met een overmaat.
Leuk verhaal, maar dan ga jij ervanuit dat de COP van een koelsysteem (het rendement van het systeem) altijd < 100% is. En dat is lang niet altijd waar.. De meeste systemen hebben meer koelvermogen dan dat ze aan motorvermogen opnemen.

(Bedenk dat een gemiddelde split-airco een compressor met ongeveer 1000W motorvermogen heeft, terwijl het koelvermogen zo rond de 2.5 KW ligt.)

Helaas zijn al die dingen niet zo standaard en zeker niet lineair. Je moet gewoon eerst weten wat je wilt (of wat je kunt krijgen ;))
Je zult ook zien dat bij erg lage verdampertemperaturen (-50) de capaciteiten van de compressoren minder belangrijk worden.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

Epsilon

HunterPro schreef op 01 oktober 2004 @ 02:15:
[...]

Volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt :).

Ik zal eens een voorbeeld pakken.
Om te beginnen: 1pk = 746W

Een lichte compressor:
de Electrolux (cubigel) ML40TB
motorVermogen = 1/6pk = 125w
Koelmiddel = r404a

Het koelvermogen bij -25c is 132w (allemaal uit het datasheet te halen)
Het koelvermogen bij 10c is 557w

Een andere (zwaardere) compressor:

de Electrolux (cubigel) MS34FB
motorvermogen = 1pk = 746w
koelmiddel = r404a
Koelvermogen bij -40 = 242w
Koelvermogen bij -10 = 2319w

het heeft dus totaal niet met het motor vermogen te maken maar met de temperatuur, verplaatsing en koelmiddel.

edit: iets met spuit11 enzo ;)

Verwijderd

Epsilon schreef op 01 oktober 2004 @ 08:47:
[...]

Volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt :).
denk dat ik verder niks hoef aan te voeren ter verdediging. :D

@TS: even een tip, voordat je blindelings er in stort, probeer even globaal te kijken waar je alles vandaan haalt en wat het je gaat kosten. Als je zelfbouw dan nog steeds de moeite waard vind dan ga je de spullen pas ook echt kopen. Het zou zonde zijn als je na het kopen van de helft van de onderdelen erachter komt dat de andere helft te duur wordt en je dus niks meer hebt aan de onderdelen die je al hebt. Wat je met deze tip doet moet je uiteraard helemaal zelf weten ;)

• SH4D3H
Tis een goed idee jah :D
Pagina: 1 2 Laatste