MBV schreef op 29 september 2004 @ 16:32:
[...]
En hoe noemen we de krachten van die bruggen? Vanderwaalskrachten? Dat is tenminste wat ik 6 jaar geleden bij natuur/scheikunde heb geleerd. En het komt wel degelijk doordat moleculen 'losbreken' door hun trilling.
Verderwaalskrachten gelden voor alle moleculen, waterstofbruggen gelden voor aantrekking kracht tussen speciale atomen binnen het molecuul op diezelfde atomen in een ander molecuul.Er moet een N-H of O-H voorkomen wil er een waterstof brug ontstaan.
Als waterstofbruggen == vanderwaalskrachten dan zouden gassen als
bijvoorbeeld methaan en ethaan zo ongeveer op dezelfde temperaturen bevriezen als water, omdat de atoommassa's enigszins in de buurt liggen van die van water(naja van ethaan niet, maar zelfs die kookt veel eerder dan water)
Dus water moet om een een of andere reden behalve vanderwaals binding zijn waarom water pas op zulke hoge temperaturen kookt...
De lesboeken voor het Nederlands onderwijs maken meestal onderscheid tussen de vanderwaalsbinding (interactie tussen ongeladen deeltjes als moleculen), de dipool-dipoolbinding en de waterstofbrug.
Bron: projects.edte.utwente.nl/deeltjesmodel/Docentenhandleiding.doc
[quote]
SH4D3H schreef op 29 september 2004 @ 19:57:
OMG!!!
Kheb echt hulp nodig

Ksnap het verhaal nog niet helemaal maar -30 @ load

En dat voor [quote]And the cost for this project is only a little above USD $100.
Zeg maar 80

€1 euro is 1.2 dollar oid(verschilt nogal per dag)
Quintus schreef op 29 september 2004 @ 20:08:
Hmmm schiet me iets te binnen.
Je kunt tegenwoordig ook van de mini koelkastjes kopen.
Inhoud ter grootte van 3 33cl blikjes.
Als je daar nu je reservoir in zet zou dat het geheel koud genoeg houden?
De vraag is natuurlijk wat voor temps je kunt halen met zo'n klein koelkastje.
die kleine koelkastje hebben een vermogen van hoogstens 50 watt, lang niet genoeg om je moderne cpu meej te koelen...
BovenHond schreef op 29 september 2004 @ 20:27:
@ TS,
Als je beter wilt koelen dat water koeling ICM een fan en een radiator.. Moet je het volgende weten:
• De kosten van het maken gaan oneveredig om hoog, (koelkast systemen, ijssystemen, verdampingssystemen etc peltier)
• De kosten van het verbruik (electriciteit, water en of overige dingen) gaan ook behoorlijk mee spelen
• De extra performancewinst van je PC ten opzichte van goede waterkoeling is niet bijzonder hoog. Meer dan 10% extra moet je naar mijn mening niet meer op rekenen.
Beter koelen dat waterkoeling moet je dus doen voor de passie om een goede score of overclock te maken. Maar niet omdat je weinig geld hebt.
je moet imho sowieso beginnen met waterkoeling, daarna zou je kunnen overwegen om een pelt of chiller te gebruiken..of allebei >-) Maar dan kun je qua kosten en energie consumptie beter overgaan op phase-change....
Gaat ook om de l33tnees

SH4D3H schreef op 30 september 2004 @ 13:27:
Ik heb nog eens gekeken maar er zijn veel verschillende compressoren.
Qua PK bijvoorbeeld, hoeveel PK heb je ongeveer nodig?
1/3 zoals op die pagina (die waar Epsilon naar linkte) ?
Meer is in theorie beter, maar ik zou niet op te veel pk's afstemmen, dat soort compressors zijn nogal prijzig/moeilijk te vinden en zonde als je um verknalt. Je kunt beter eerst aan een simpel compressortje soepen, en dan aan het echter werk gaan(en dan net als haeg een cascade bouwen

)
SH4D3H schreef op 30 september 2004 @ 19:19:
*waslijst*
En waar haal je al die dingen?
Kzou het fijn vinden als jullie me zouden helpen via bijvoorbeeld dit topic.
Tis namelijk ook voor m'n profielwerkstuk dus het moet wel goedgaan 
mmm dit zijn GEEN goedkope dingen als je die nieuw wilt kopen...
Blord schreef op 30 september 2004 @ 21:55:
Ik heb eens een phase-change waterkoeler gemaakt. Mijn enigste uitgave is die oversize koelbox. De vriezer had ik uit een oude kast gehaald. Het grootste probleem is condensatie. Zodra de temperatuur beneden de kamertemp gaat, dan gaan die leidingen condenseren. Het is gewoon teveel werk om alles luchtdicht te krijgen. Daarom heb ik nu een gewone waterkoeling. 4.5 graden watertemperatuur op een warme julidag is niet gek
[
afbeelding]
Mmm zoeits had ik ook al in ged88, alleen dan alles netjes in een kastje, slangen geisoleerd enz. Nu alleen nog geld
Heb je misschien een site of iig wat stats? dan weet ik waar ik aan toe ben mocht ik ooit wat geld overhouden
[
Voor 10% gewijzigd door
Rey Nemaattori op 30-09-2004 22:11
]