Ken dit??

Pagina: 1
Acties:

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een familielid van mij heeft het volgende netwerk thuis liggen:
1 server beneden aangesloten op HUB. Op HUB verder een client PC een laptop en een UTP kabel naar boven naar nog een client.
Nu is mijn vraag: kan ik de client boven vervangen door een HUB en op deze HUB 2 clients aansluiten? :? Dus dat je de volgende situatie krijgt:

Server gaat naar HUB1.
HUB1 --> laptop, client, en HUB2 (boven)
HUB2 --> client (boven), client (boven)

Wordt mijn enorm duidelijke ;) uitleg begrepen? :)

Verwijderd

Die vraag had ik 2 weken geleden ook op dit forum geplaatst. En het antwoord was:
Ja het kan! :)

Manier 1 (als HUB1 een uplink heeft):
Plug een UTP kabel in de uplink van HUB1 en plug de UTP kabel ergens in HUB2, bijvoorbeeld in poort 1.

Klaar! Deze manier hebben wij gedaan en het werkt :)

Manier 2 (als je geen HUB hebt met uplink):
Is mij verteld, ik weet het dus niet zeker maar dan moet je HUB1 en HUB2 met elkaar verbinden via een cross-linked UTP kabel. En verder het zelfde... Je plugt die kabel in bijvoorbeeld poort 8 van HUB1 en in poort 1 van HUB 2. Done...

Als het goed is hoef je geen software te gebruiken als HUB1 al goed werkt.

Succes ermee.
Als er tweakers zijn met commentaar. Geef het! Want ik weet er ook niet veel van. Alleen ff hier gechecked hoe ik het moest doen met ons netwerkje... (hub1 staat bij de buren. hub2 staat hier op de gang)

• stok
  • Niet online
hartstikke bedankt :)

Verwijderd

Ja hoor dat kan zeker!
Je moet alleen ff kijken of die HUB een uplink poort heeft, anders moet je namelijk een crosslink kabel gebruiken
Enne je uitleg wordt wel begrepen hoor;)
[edit: TE LAAT :)]

• stok
  • Niet online
Op vrijdag 29 december 2000 23:10 schreef nelske het volgende:
Je moet alleen ff kijken of die HUB een uplink poort heeft, anders moet je namelijk een crosslink kabel gebruiken
Maar als die HUB geen uplink heeft, en ik tussen server en HUB1 een crossed kabel gooi, moet er dan toch nog een crossed kabel naar HUB2???? Dan wordt het signaal toch weer teruggedraaid :?
Enne je uitleg wordt wel begrepen hoor;)
tenk joe :)

Verwijderd

Op vrijdag 29 december 2000 23:20 schreef stokkie het volgende:

Maar als die HUB geen uplink heeft, en ik tussen server en HUB1 een crossed kabel gooi, moet er dan toch nog een crossed kabel naar HUB2???? Dan wordt het signaal toch weer teruggedraaid :?
Moet je die tweede hub nog kopen? Kop hem dan met een uplink... Ik heb een 8 poorts hub gekocht met uplink voor 75piek. Dus volgens mij maakt het op het bedrag niks uit...

Maar een antwoord op je vraag weet ik niet...
Nelske misschien?

• Janoz
  • Laatst online: 25-08 12:28

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

je moet tussen de server en de Hub geen crosskabel gooien .. Werkt niet.... tussen comp en hub moet een gewone kabel...

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Nee geen crosslink kabel tusen hub en computer!

Alleen een croslink kabel tussen hub en hub indien geen van beide een uplink poort heeft

Verwijderd

Zoals door velen gezegd: hub2 via cross-cable verbinden aan hub1. verder niks...
alleen: de snelheid wordt natuurlijk poepie-traag. een hub verdeeld de beschikbare bandbreedte (10Mb bij hub1) over alle poorten. De tweede hub heeft dus maar 1/8 van die 10Mb te verdelen. je kunt beter een switch gebruiken. die zijn een stuk slimmer. *D

Verwijderd

Ook met een switch wordt de bandbreedte gewoon gedeeld door beide pc's heeft dus totaal geen nut voor dit geval.
En dan nog, je bent toch niet (of in ieder geval zelden) bergen data van beide pc's boven naar verschillende pc's beneden aan het pompen.
Snelheids verlies zal je dus zelden of nooit merken.

• stok
  • Niet online
Op zaterdag 30 december 2000 08:31 schreef Doppinda het volgende:
Zoals door velen gezegd: hub2 via cross-cable verbinden aan hub1. verder niks...
alleen: de snelheid wordt natuurlijk poepie-traag. een hub verdeeld de beschikbare bandbreedte (10Mb bij hub1) over alle poorten. De tweede hub heeft dus maar 1/8 van die 10Mb te verdelen. *D
Het is alleen voor een beetje internetten. Niet voor LAN-partys enzo, dus een beetje mindere snelheid is niet zo erg hoor :)
Allen bedankt voor het verrijken van mijn kennis. :)

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-08 15:34

boner

misantropisch altruïst

ja het kan. let op dat je of op een doorlus poort werkt of een cross cable moet gebruiken.

HUB werkt als repeater. dus hou rekening met de gouden 3-4-5 regel van ethernet.

3 segmenten gebruiken
4 repeaters max achter elkaar
5 segmenten totaal.

• TAMW
  • Laatst online: 31-07 21:02
Op zaterdag 30 december 2000 14:26 schreef boner het volgende:

HUB werkt als repeater. dus hou rekening met de gouden 3-4-5 regel van ethernet.

3 segmenten gebruiken
4 repeaters max achter elkaar
5 segmenten totaal.
Even om misverstanden te voorkomen dit geldt alleen bij 10 MB ethernet!
zie ook http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/93733
Daar staan de regels voor Fast Ethernet(100 MB) in.

[edit:Even nog wat wat toegevoegd]

• TAMW
  • Laatst online: 31-07 21:02
Op zaterdag 30 december 2000 08:31 schreef Doppinda het volgende:
alleen: de snelheid wordt natuurlijk poepie-traag. een hub verdeeld de beschikbare bandbreedte (10Mb bij hub1) over alle poorten. De tweede hub heeft dus maar 1/8 van die 10Mb te verdelen. je kunt beter een switch gebruiken. die zijn een stuk slimmer. *D
Zat nog eens te lezen maar Doppinda dit is echt gelul! Ook op de tweede hub heb je 10 Mb ter beschikking en niet 1/8. De bandbreedte die je tot je beschikking hebt is voor elke poort op 1 segment(totaal aantal hubs aan elkaar geschakeld ook wel een colission domain genoemd) gelijk
Op zaterdag 30 december 2000 10:11 schreef Sakura het volgende:
Ook met een switch wordt de bandbreedte gewoon gedeeld door beide pc's heeft dus totaal geen nut voor dit geval.
Ook dit is helaas weer gelul met een switch heeft elke poort wel degelijk 10 of 100 Mb ter beschikking hier maakt het niet uit hoeveel pc's op de de switch zijn aangesloten elke poort kan gewoon 10 of 100 Mb blijven leveren(Met El cheapo switches kan het net iets minder zijn )
Pagina: 1