From the analogue BBS to the World Wide Web
Toch ff een converter kopen, zijn niet zo duur. Kijk hier eens bijvoorbeeld.
Er gaat geen spanning door een optische toslink, alleen licht... Volgens mij...Xam schreef op 26 september 2004 @ 17:49:
ja ok maar is het niet gewoon mogelijk de signaal pin van de optische toslink connectie + ground aan een tulp connector te hangen? of zijn de spanningsniveaus totaal anders.
Dus je zult zo'n converter moeten scoren.
Lees nou eens wat ik zei lampieXam schreef op 26 september 2004 @ 17:49:
ja ok maar is het niet gewoon mogelijk de signaal pin van de optische toslink connectie + ground aan een tulp connector te hangen? of zijn de spanningsniveaus totaal anders.
Hmm, dat klinkt raar. Geen idee war een toslink receive unit inhoudt. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk als je zegt dat het een keer omgezet moet worden naar pcm. In theorie zou je dan idd een rca connector op je receiver kunnen modden en die verbinden met het punt na de omzetting van toslink naar coaxiaal pcm (bij gebrek aan een betere term). Maar dat lijkt me nauwlijks een aantrekkelijke optie. Zodadelijk werkt het niet om wat voor reden dan ook en dan zit je met je half gesloopte receiver.Xam schreef op 26 september 2004 @ 18:02:
klopt, maaaaaaarrrr ik wil hem vervangen aan de receiver kant. waar een toslink receive unit op zit. deze heeft 3 aansluitingen : voeding, ground en signaal. zet deze het signaal dan niet simpelweg om van optisch naar een bepaalt spanningsnivo wat gelijk is aan coax signaal. dan kan ik natuurlijk gewoon die 2 pinnen gebruiken.
Het is wel zo dat een converter redelijk prijzig is, nl iets van 20 euro. Maar ik zou het niet voor laten als dat echt je probleem oplost.
Het is mij trouwens wel onduidelijk wat die "Toslink receive unit" inhoudt, misschien dat een foto het duidelijker maakt.
Waarschijn het gat waar z'n toslinkje in gaat? Of het gedeelte in de receiver van ingang naar waar het lichtsignaal in iets anders wordt ongezet?Jag schreef op 26 september 2004 @ 18:14:
[...]
Het is mij trouwens wel onduidelijk wat die "Toslink receive unit" inhoudt, misschien dat een foto het duidelijker maakt.
type wat erop staat is rx178a maar via google kom ik op weinig nuttigs uit.
en wat die omzetters betreft loopt al snel op met prijs aangezien ik er al minimaal 2 nodig heb. vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief. 2 female tulp connectoren zijn toch stuk goedkoper dan die omzetters
Verwijderd
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2004 20:33 ]
in dit artikel geven ze dat namelijk ook aan dat het uitwisselbaar is:
http://www.xbox-scene.com/articles/digital-output.php
De (TO)RX178 van Toshiba (welke in je receiver steekt) is een bouwsteen die het optische Toslink signaal omzet naar elektrisch S/PDIF op TTL-lijnniveau. Het is dus perfect mogelijk deze bouwsteen te vervangen door een coaxiale S/PDIF aansluiting. Wel een addertje onder het gras: Coaxiale aansluitingen vereisen dat de lijn met een correcte impedantie (75 Ohm) afgesloten wordt. Wil je het goed doen, dan is het wel iets complexer dan gewoon een RCA-busje monteren op de datalijn van de RX178. Het makkelijkste is gewoon op de RCA-bus een 75 Ohm weerstand te monteren tussen massa en signaalpen. Gebruik ook een 100 nF condensator op de signaallijn tussen de RCA-bus en de print van de receiver. Sterk aangeraden is het bijplaatsen van een bufferversterkertrap middels twee NOT-poortjes in serie waarvan je parallel aan de eerste NOT-poort een 10k weerstand zet. Zo weet je zeker dat je een zuiver TTL-signaal aan de receiver biedt.
[ Voor 5% gewijzigd door satcp op 27-09-2004 13:30 ]
Verwijderd
Ik sluit me hier volledig bij aan, het kost niet zoveel om er een not poortje tussen te prikken. De benodigde 5v trek je van de optical receiver.SatCP schreef op 27 september 2004 @ 13:28:
De bitstream is inderdaad ook identiek tussen Toslink en coaxiaal. Het gaat namelijk in beide gevallen om puur hetzelfde S/PDIF signaal, alleen bij de ene in optische vorm en de andere in elektrische vorm. Daarom zijn adaptertjes voor Coax->Optisch en vice versa ook simpel te bouwen met slechts enkele componenten.
De (TO)RX178 van Toshiba (welke in je receiver steekt) is een bouwsteen die het optische Toslink signaal omzet naar elektrisch S/PDIF op TTL-lijnniveau. Het is dus perfect mogelijk deze bouwsteen te vervangen door een coaxiale S/PDIF aansluiting. Wel een addertje onder het gras: Coaxiale aansluitingen vereisen dat de lijn met een correcte impedantie (75 Ohm) afgesloten wordt. Wil je het goed doen, dan is het wel iets complexer dan gewoon een RCA-busje monteren op de datalijn van de RX178. Het makkelijkste is gewoon op de RCA-bus een 75 Ohm weerstand te monteren tussen massa en signaalpen. Gebruik ook een 100 nF condensator op de signaallijn tussen de RCA-bus en de print van de receiver. Sterk aangeraden is het bijplaatsen van een bufferversterkertrap middels twee NOT-poortjes in serie waarvan je parallel aan de eerste NOT-poort een 10k weerstand zet. Zo weet je zeker dat je een zuiver TTL-signaal aan de receiver biedt.
http://home.planet.nl/~andras/p-toslink.htm
Verwijderd
erg cool!Xam schreef op 07 oktober 2004 @ 13:21:
Project werkt ondertussen, check voor info:
http://home.planet.nl/~andras/p-toslink.htm
Weet je zeker dat dit Engels is ??soldering
Mooie site ook trouwens !!!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||