S-ATA Boot niet vanaf MB

Pagina: 1
Acties:

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
Ik zal het probleem even uitleggen.

ik heb 2 raptors op mijn mobo zitten (S-ATA op een ASUS A7N8X deluxe (raid 0 - striped)
ik heb van de week een WD 200 GB gehaald ook S-ATA die moest dus op een PCI Kaart. ik een kaartje gehaald, in de pc geprakt en de schijf eraan gehangen en nu start windows dus niet meer.

zodra ik de schijf van de kaart afhaal doet windows het weer wel.

op de een of andere vage reden start de pc op vanaf de S-ATA pci-kaart en niet vanaf de raptors die S-ATA op het moederbord zitten. heb alles al geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar om op te starten vanaf die raptors.
heb al diverse instellingen in het bios gehad, maar hij blijft booten vanaf de pci-kaart, maar daar staat dus geen windows op :)

is er nog een andere oplossing dan de raptors op de pci-kaart te gooien, het lijkt me wel maar hoe :?

get rich or die try'in

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-03 17:37
Uit de FAQ van dit subforum:
Bootvolgorde
Een PC boot van de eerste geactiveerde primaire partitie die de BIOS in de bootvolgorde tegenkomt (volg je het nog? :+ ). Het is dus de bedoeling dat je ten hoogste één actieve primaire partitie in je schijvensysteem hebt zitten. Anders wordt het een zooitje. Je kunt primaire partities activeren en de-activeren met behulp van bijvoorbeeld FDISK, Ranish Partition Manager en PartitionMagic.
Wanneer je wil booten van een 3rd party ATA/SATA/RAID controller, dan moet je de bootvolgorde in de BIOS op "SCSI" zetten. Wanneer je meerdere 3rd party controllers hebt, dan wordt er afgescand naar de waarde van Host Adapter instelling (ook wel Controller Order genoemd). Deze waarde kun je gewoonlijk in de BIOS van de controller instellen. Anders moet je in geval van problemen even de kaarten in alle PCI slots uitproberen.
De tweede paragraaf vooral

[ Voor 30% gewijzigd door OnTracK op 26-09-2004 15:34 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
OnTracK schreef op 26 september 2004 @ 15:26:
Uit de FAQ van dit subforum:
[...]
De tweede paragraaf vooral
dat snap ik ook wel, normaliter stond hij in het bios ook op scsi en dan startte hij ook normaal op, maar in het bios van de controller kan ik niet komen :?
het is een promise tx2 heb al in het boekje gekeken maar daar staat voor zover ik kon zien niks in over een bios.

zodra de pc opstart krijg ik ook eerst het bios van de pci kaart en dan pas het raid bios van het moederbord.
in het bios van de pci-kaart staat dan ook ide bus master enabeld, kwee nie of het hiet iets mee te maken heeft.
anders hang ik de raptors wel aan de pci-kaart, dat moet qua snelheid niks uitmaken geloof ik.

get rich or die try'in

• OnTracK
mmm, misschien een beetje onduidelijk nog, laat ik het even proberen uit te leggen.

Je hebt 2 third-party controllers, namelijk je onboard SATA en je PCI-kaart, blijkbaar heeft je PCI-kaart een andere Host-Adapter instelling waardoor deze eerst wordt gezien om van te booten, deze instelling moet je dus veranderen.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
OnTracK schreef op 26 september 2004 @ 15:34:
mmm, misschien een beetje onduidelijk nog, laat ik het even proberen uit te leggen.

Je hebt 2 third-party controllers, namelijk je onboard SATA en je PCI-kaart, blijkbaar heeft je PCI-kaart een andere Host-Adapter instelling waardoor deze eerst wordt gezien om van te booten, deze instelling moet je dus veranderen.
dat is het jah, maar hoe doe ik dat :?

get rich or die try'in

• OnTracK
stond in mijn vorige FAQ-quote: ;)
[...]

Deze waarde kun je gewoonlijk in de BIOS van de controller instellen. Anders moet je in geval van problemen even de kaarten in alle PCI slots uitproberen.

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
OnTracK schreef op 26 september 2004 @ 15:39:
stond in mijn vorige FAQ-quote:
[...]
dat bios is dus niet in te komen voor zover ik weet, ik zal eens andere pci-sloten proberen, en anders hang ik de raptors wel aan de pci kaart.

ik laat wel ff weten hoe het probleem is opgelost.

get rich or die try'in

• ModmaN

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
probleem is opgelost, heb een nieuw uber-bios (1008) geflast en nu kan ik wel kiezen of hij de onboard sata pakt of scsi. ;)

get rich or die try'in

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

d:)b
Pagina: 1