Canon Powershot A95 de beste budget keuze?

Pagina: 1
Acties:

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Hoi allemaal,

Momenteel heb ik een cam met alleen handmatige focus, geen licht settings, en alleen n optische zoeker, en dat alles maakt prachtige plaatjes van 1.3mpix.. Tijd voor n nieuwe. 8)7

Ik ben rond aan het neuzen voor een mooie camera die in de prijsklasse van 300~450 euro zit. Maar internet maakt het me niet bepaald gemakkelijk. Er is gewoon teveel keuze om nog wijs uit te worden, voor een fotografie newbee als ik.

Ik heb metname gekeken op www.dpreview.com voor wat vergelijkingen, maar bij sommige functies snap ik niet eens wat ze doen (AE, EF, TTL AVF??). :P

Mijn oog viel op de Canon Powershot A95, die vooral opviel door zijn redelijk groot schermpje die bovendien uit te klappen is, en de modderdikke lijst van features die het ding rijk is. Een vriend van me heeft een Canon G5, en die beweerd dat de A95 er behoorlijk op lijkt kwa kwaliteit, en dat alleen de focus snelheid soms wat lui is, en dat de A95 soms wat bokt bij het nemen van fotos in felle zon en donkere plekken tegelijk (De zon die door de bladeren van een boomtop schijnt, zorgt bijvoorbeeld voor paarse vlekken).

Bij topvision is deze cam volgens pricewatch het goedkoopst, en wel voor 319 euro. Maak ik met deze cam een goede keuze, of zijn er mischien veel betere op de markt? Et zou leuk zijn als er hier iemand zou zijn die toevallig al deze cam heeft, en zijn mening kan posten over et toestel.

Doe ik er trouwens ook wijs aan, mits deze canon een goede cam is, om sandisk ultra 2 geheugen kaartjes te kopen ipv de gewone?

Groetjes,
Sven

• lester
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
De gehele A serie is een goede keuze, je krijgt gewoon een erg goede cam voor je geld.
Ik zat zelf ook over een A95 te twijfelen een paar weken geleden maar ben uiteindelijk voor een sony v1 gegaan, onder andere door de leuke extra's die de sony heeft (nightshot, 4 maan optische zoom, mooier etc) terwijl hij voor 350-400 ook te krijgen is.

Verwijderd

Ik zit zelf ook sterk te twijfelen of ik de A95 moet kopen. Dat het een Canon uit de A-serie wordt is voor mij zeker. Maar ik zit te twijfelen of ik de A95 of de A75 moet nemen.

De belangrijkste verschillen tussen de A75 en A95

3 MP op 1/2,7" CCD vs. 5 MP op 1/1,8" CCD
1,8" TFT scherm vs. 1,8" uitklapbaar een draaibaar TFT scherm
Flexizone mogelijkheid (A95)

ong € 220,- vs. ong € 340,-

Verder is de A95 een paar millimeter groter en weegt circa 20 gram meer dan de A75. Qua functies en instelmogelijkheden zijn ze nagenoeg identiek.

Ik vind het uitklapbare TFT-scherm zelf behoorlijk zwaar wegen en ik zou ook graag min. 4 megapixel willen. De A80 en A85 vallen voor mij sowieso al af. Maar aan de andere kant, je betaaltvoor de A95 behoorlijk meer, voor die prijs heb je net mooi 2x 512 mb Compact Flash.

Verwijderd

Hoe vaak druk je groter af dan 13x18 cm? En kun je een beetje overweg met fotobewerking? Dan kun je zelfs je foto's nog oppoetsen waardoor ze er ook op 20x30 cm nog prima uitzien. Druk je vaak af op 20x30 cm dan zou ik sowieso voor de A95 gaan. Doe je dit niet, dan adviseer ik je de A75. Scheelt je iig een ritje naar de winkel omdat je je LCD schermpje dubbel hebt gevouwen....

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 18:26:
Hoe vaak druk je groter af dan 13x18 cm? En kun je een beetje overweg met fotobewerking? Dan kun je zelfs je foto's nog oppoetsen waardoor ze er ook op 20x30 cm nog prima uitzien. Druk je vaak af op 20x30 cm dan zou ik sowieso voor de A95 gaan. Doe je dit niet, dan adviseer ik je de A75. Scheelt je iig een ritje naar de winkel omdat je je LCD schermpje dubbel hebt gevouwen....
Ik zou het juist andersom stellen, ga je nog bewerken (en dan vooral croppen) dan is elke extra pixel mooi meegenomen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Verwijderd

m.m schreef op 28 september 2004 @ 19:32:
[...]

Ik zou het juist andersom stellen, ga je nog bewerken (en dan vooral croppen) dan is elke extra pixel mooi meegenomen.
Das waar, maar er bestaat toch ook zoiets van ruis. Is een 5MP op een 1/1,8" CCD aanvaardbaar, want de A80 heeft er 4 op 1/1,8" CCD. Daarentegen heeft de A75 er 3 op 1/2,7" CCD. Zou de A75 minder/meer/evenveel ruis hebben dan de A95.

Met mijn huidige (inmiddels kapotte) A30 heb ik wel eens afgedrukt, maar niet zo vaak. Nu ben ik wel van plan om zeker ook op 20x30 afdrukken te maken.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:19

Rudedadude

Maybe we were born to run

Ik heb met mijn a75 een afdruk laten maken van 20x27 en die was zonder meer van goede kwaliteit. Tel erbij op dat je zo'n afbeelding vaak van iets grotere afstand bekijkt (meer dan 20 cm) en dan is het helemaal een uitgemaakte zaak. Croppen zal met een dergelijk formaat inderdaad wat lastiger worden.

Verder zal je voor de ruis moeten kijken bij bijvoorbeeld de foto's op www.steves-digicams.com Die heeft altijd een aantal standaardfoto's die hij met elke camera maakt. bovendien heeft hij zowel de a75 als de a95 getest. Wie weet ook de a85, dan kun je zelf zien of de ruis daarbij zo onacceptabel is.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Je kunt ook proberen om in een keer de goede foto te maken en niet ervan uitgaan dat je moet croppen. Voor de meeste afdrukken heb je overigens voldoende pixels om nog iets te croppen, maar kun je echt niet fotograferen, kom je in een situatie waarin je meer zoom nodig hebt, dan heb je of de verkeerde camera of zul je een teleconverter nodig.

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-10-2025
Het enigste wat mij niet aanstaat bij de A-reeks van Canon is dat deze allemaal werken op losse batterijen en niet werken met een Lithium-Ion batterij. Oki, dit is puur eigen mening maar ik vind die persoonlijk gewoon handiger. 't Voordeel natuurlijk wel is dat je met de A-reeks als je wil ALTIJD wel ergens batterijen kan vinden moest je camera het plots begeven en je zonder "stroom" zitten. Ook gaat je camera normaal langer mee als je met dit soort batterijen werkt, nadeel dan weer is als je "niet herlaadbare" koopt, dan moet je er telkens nieuwe kopen wat na een tijdje wel kostelijk begint te worden.

Je krijgt bij je A95 ook een setje batterijen, maar deze zijn NIET herlaadbaar, niet zo leuk lijkt het mij, dus je zal zowieso een nieuw setje mogen gaan kopen, al dan niet of je deze kan herladen ja of neen, let ook op dat als je herlaadbare koopt dat je de juiste soort batterijen koopt. Herlaadbare batterijen, neem hier eens een kijkje voor meer info.

Ook nog een opmerking, Canon levert geen herlaadstation mee "in the box", dus als je herlaadbare batterijen koopt zul je hier ook een herlaadstation voor moeten aanschaffen.

Buiten dit, vind ik persoonlijk de A95 een geweldig toestel, zeker als je de reviews leest en de sample foto's ziet. En met z'n uitklapbaar scherm heeft de A95 een echte leuke feature die foto's trekken van dingen die je niet goed kan zien heel handig maakt, ook de vele opties die het toestel heeft is ook zeer leuk. 't Is een echt goed toestel voor de gemiddelde thuisgebruiker.

PS : Ik ga mij deze week de Sony DSC-V1 aankopen, misschien moet je ook maar eens kijken, hij heeft ook zeer goeie kritiek, is misschien al wel even op de markt, maar blijft een zeer goede digicam en de prijs is zeer aantrekkelijk, IMO. Enigste "nadeel, minpunt" is dat zijn scherm echt aan de kleine kant is 1.5", dit kan misschien een struikelblok zijn.

Revieuw
Sample Photo's

[ Voor 25% gewijzigd door imp4ct op 28-09-2004 21:39 ]

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 19:43:
[...]

Das waar, maar er bestaat toch ook zoiets van ruis. Is een 5MP op een 1/1,8" CCD aanvaardbaar, want de A80 heeft er 4 op 1/1,8" CCD. Daarentegen heeft de A75 er 3 op 1/2,7" CCD. Zou de A75 minder/meer/evenveel ruis hebben dan de A95.

Met mijn huidige (inmiddels kapotte) A30 heb ik wel eens afgedrukt, maar niet zo vaak. Nu ben ik wel van plan om zeker ook op 20x30 afdrukken te maken.
Qua ruis zal het niet veel uitmaken, de 1/1,8'sensor is weliswaar bijna 2 x zo groot, maar het aantal pixels ook, het voordeel van de A95 is hier theoretisch en praktisch nihil
bij de A80 ligt dat gunstiger..........

Verwijderd

I_M_P_A_C_T schreef op 28 september 2004 @ 21:33:
Het enigste wat mij niet aanstaat bij de A-reeks van Canon is dat deze allemaal werken op losse batterijen en niet werken met een Lithium-Ion batterij. Oki, dit is puur eigen mening maar ik vind die persoonlijk gewoon handiger. 't Voordeel natuurlijk wel is dat je met de A-reeks als je wil ALTIJD wel ergens batterijen kan vinden moest je camera het plots begeven en je zonder "stroom" zitten. Ook gaat je camera normaal langer mee als je met dit soort batterijen werkt, nadeel dan weer is als je "niet herlaadbare" koopt, dan moet je er telkens nieuwe kopen wat na een tijdje wel kostelijk begint te worden.

Je krijgt bij je A95 ook een setje batterijen, maar deze zijn NIET herlaadbaar, niet zo leuk lijkt het mij, dus je zal zowieso een nieuw setje mogen gaan kopen, al dan niet of je deze kan herladen ja of neen, let ook op dat als je herlaadbare koopt dat je de juiste soort batterijen koopt. Herlaadbare batterijen, neem hier eens een kijkje voor meer info.

Ook nog een opmerking, Canon levert geen herlaadstation mee "in the box", dus als je herlaadbare batterijen koopt zul je hier ook een herlaadstation voor moeten aanschaffen.

Buiten dit, vind ik persoonlijk de A95 een geweldig toestel, zeker als je de reviews leest en de sample foto's ziet. En met z'n uitklapbaar scherm heeft de A95 een echte leuke feature die foto's trekken van dingen die je niet goed kan zien heel handig maakt, ook de vele opties die het toestel heeft is ook zeer leuk. 't Is een echt goed toestel voor de gemiddelde thuisgebruiker.

PS : Ik ga mij deze week de Sony DSC-V1 aankopen, misschien moet je ook maar eens kijken, hij heeft ook zeer goeie kritiek, is misschien al wel even op de markt, maar blijft een zeer goede digicam en de prijs is zeer aantrekkelijk, IMO. Enigste "nadeel, minpunt" is dat zijn scherm echt aan de kleine kant is 1.5", dit kan misschien een struikelblok zijn.

Revieuw
Sample Photo's
Is toch een kwestie van smaak hoor, die batterijen, voor mij komt een camera eigen type zelfs helemaal niet in aanmerking. (ik heb een aantal setjes die ik voor mijn 2 camera's kan gebruiken)
De kennis over oplaadbatterijen en laders is hier toch al vaak aan de orde geweest

• imp4ct
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-10-2025
Verwijderd schreef op 28 september 2004 @ 21:45:
[...]

Is toch een kwestie van smaak hoor, die batterijen, voor mij komt een camera eigen type zelfs helemaal niet in aanmerking. (ik heb een aantal setjes die ik voor mijn 2 camera's kan gebruiken)
De kennis over oplaadbatterijen en laders is hier toch al vaak aan de orde geweest
Dat schrijf ik ook in mijn post, dat dit een persoonlijke mening is. Maar ik wil gewoon
Freakaz0id even hiervan op de hoogte brengen, de voor & nadelen en ook dat je dus geen herlaadbare batterijen & lader bij je aankoop krijgt, misschien toch handig om te weten niet ?

Bedrijf : Webtrix

Foto materiaal:
Nikon D7100 | Nikor AF-S DX 18-105mm | Nikor AF-S 50mm | Nikon SB600

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb dit toestel ook op het oog en ik ben ook erg benieuwd wat de ervaringen zijn met dit toestel, daarom hiervoor maar even een topic aangemaakt:
Canon A95 ervaringen topic
Kom maar op met de ervaringen! :)
Pagina: 1