Toon posts:

DTS 6.1 of dolbydigital 5.1?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een dolby/dts receiver (denon1404) deze kent echter alleen 5.1. Nu heb ik een film waarbij ik kan kiezen tussen dolbydigital 5.1 en dts 6.1. Mijn voorkeur gaat uit naar dts, maar dat geeft dus 1 kanaal meer dan ik kan aansluiten. Op het eerste gehoor mis ik niets...... maar is dit ook zo?... zet de receiver het terug naar 5.1 of gaat er 1 kanaal verloren?

• ATR
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-10-2025

ATR

Bij Dolby Digital EX (6.1) is het zo dat het achterste midden kanaal een mix is van de surround kanalen, in dit geval mis je dus niks als je een 5.1 opstelling hebt.

Volgens mij is dit bij DTS-ES (6.1) ook het geval. Bij mijn weten heb je dus gelijk dat je niks mist.

• Cyco
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-02-2006
Als het goed is mixt je receiver het 6.1 terug naar 5.1 geluid je mist het dus niet.
Maar luister gewoon even naar allebij en gebruik gewoon wat je zelf het lekkerst vindt klinken.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:54
Om precies te zijn, het extra kanaal zit ook bij DTS-ES in de twee rear kanalen. Daarnaast zit datzelfde kanaal nog eens los (discreet), maar je receiver herkent dit losse kanaal niet.
Wat er anders gebeurt is dat de receiver het extra kanaal uit de twee normale rears haalt en het vervangt voor het discrete kanaal.

Je mist dus niks, je receiver ziet enkel DTS 5.1 en speelt het ook zo af.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
dat werkt prima dan

ik zal nadat ik de film gezien heb eens uitgebreid vergelijken. Ik vond het zonde van de film om dit vooraf te doen.

groeten en bedankt!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-02 07:39
dts heeft toch ook een veel hogere bitrate? en is daardoor kwalitatief veel beter?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

ShittyOldMan schreef op 26 september 2004 @ 12:10:
Om precies te zijn, het extra kanaal zit ook bij DTS-ES in de twee rear kanalen. Daarnaast zit datzelfde kanaal nog eens los (discreet), maar je receiver herkent dit losse kanaal niet.
Wat er anders gebeurt is dat de receiver het extra kanaal uit de twee normale rears haalt en het vervangt voor het discrete kanaal.

Je mist dus niks, je receiver ziet enkel DTS 5.1 en speelt het ook zo af.
Als ik het goed begrijp is het dus zo dat bij een dts-es track het rearcenter kanaal én in de rearleft en rearright kanalen zit, én als apart kanaal op de disc staat?
En dts 5.1 met matrix decoding haalt dus uit de twee rear kanalen het center kanaal?

Life is not about specs, it is about joy!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Jag

hilbren schreef op 26 september 2004 @ 16:29:
dts heeft toch ook een veel hogere bitrate? en is daardoor kwalitatief veel beter?
Dat is een beetje kort door de bocht. Het is een vrij verschillende manier van compressie. DTS is op zich wel bedacht met het idee van hogere kwaliteit, maar echt superieur is het niet. Zoiezo gaat Dolby Digital beter om met de bandbreedte.

• bartvl

bartvl

Jag schreef op 26 september 2004 @ 17:13:
[...]
Dat is een beetje kort door de bocht. Het is een vrij verschillende manier van compressie. DTS is op zich wel bedacht met het idee van hogere kwaliteit, maar echt superieur is het niet. Zoiezo gaat Dolby Digital beter om met de bandbreedte.
Daarbij blijft het natuurlijk altijd de manier van opnemen. Als een mp3'tje uitstekend is opgenomen bij 128 kbps kan dit betere kwaliteit leveren dan 6.1 dts geluid van 1548 kbps(of hoeveel het is) wat is opgenomen met een cheapass pc-microfoontje.

Daarmee wil ik dus zeggen dat DTS niet per definitie beter is, maar wel de potentie heeft om betere kwaliteit te leveren (in feite dus ook wat jij zegt, Jag, maar dan om het nog wat duidelijker te maken)

En dan ook nog eens:
Je kan beter op een goede receiver Dolbydigital luisteren, dan op een goedkoop huis tuin en keuken apparaat DTS beluisteren.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:46

Jag

In principe wordt er voor beide tracks (DD en DTS) wel dezelfde master gebruikt (6 pcm kanalen), maar idd die master is wel het meest bepalend voor de uiteindelijke kwaliteit. Ik moet zeggen dat ik DD al een hele goede compressie methode vind waarbij op een slimme manier de beschikbare bandbreedte verdeeld wordt over de kanalen. Wel jammer dat vaak voor een 384kbit bitrate wordt gekozen en niet 448kbit.
Het slechte aan DTS vind ik de onduidelijkheid die is ontstaan over het LFE kanaal. Er is op een bepaald moment besloten om het LFE een 10dB boost te geven en het DTS movie programma (dat dat had) is toen gewoon DTS geworden. Nu heb je soms de situatie dat een LFE track 10dB te hard of andersom 10dB te zacht wordt weergegeven. Gaat nergens over.

• ShittyOldMan
bartvl schreef op 26 september 2004 @ 17:09:
[...]

Als ik het goed begrijp is het dus zo dat bij een dts-es track het rearcenter kanaal én in de rearleft en rearright kanalen zit, én als apart kanaal op de disc staat?
En dts 5.1 met matrix decoding haalt dus uit de twee rear kanalen het center kanaal?
Precies. De DTS matrixed variant gebruikt dan het backcenter kanaal uit die twee rears. De DTS discrete versie haalt deze er ook uit (want het moet er wel eerst uit worden gehaald) en vervangt het vervolgens door de extra toegevoegde. In beide gevallen heb je dus wel een rear left en rear right waar iets uit gefilterd is. Enig verschil is wat er met dat gefilterde wordt gedaan.

Dat verklaart ook waarom DTS ES is af te spelen op oudere systemen. Die filteren niks, houden het gewoon zoals het is, en zien het extra toegevoegde discrete kanaal niet. De decoder hoeft het ook niet toe te voegen aan de huidige rears want daar zit het al in. Je mist dus in feite niks aan geluid :)

• bartvl

bartvl

ShittyOldMan schreef op 26 september 2004 @ 17:45:
[...]

Precies. De DTS matrixed variant gebruikt dan het backcenter kanaal uit die twee rears. De DTS discrete versie haalt deze er ook uit (want het moet er wel eerst uit worden gehaald) en vervangt het vervolgens door de extra toegevoegde. In beide gevallen heb je dus wel een rear left en rear right waar iets uit gefilterd is. Enig verschil is wat er met dat gefilterde wordt gedaan.

Dat verklaart ook waarom DTS ES is af te spelen op oudere systemen. Die filteren niks, houden het gewoon zoals het is, en zien het extra toegevoegde discrete kanaal niet. De decoder hoeft het ook niet toe te voegen aan de huidige rears want daar zit het al in. Je mist dus in feite niks aan geluid :)
Mijn yamaha rx-v440 receiver geeft bij een dts 6.1 discrete disc aan dat er een rearcenter is als digitale input, dat betekent dus dat de dvdspeler dat kanaal er al uit heeft gehaald, of snap ik het dan niet helemaal?

Eerlijk gezegd snap ik zoals jij het uitlegt het verschil tussen dts-es discrete en matrix niet echt.
[edit]Nu wel! Ik heb ff op de site van DTS rondgeneusd:
DTS-ES overview
In het menselijk gezegd:
Aan de achterkanalen zijn gegevens toegevoegd die alleen een compatible stukje hardware kan weergeven, en die hardware die niet compatible is, gewoon negeert. Zo simpel is het dus eigenlijk.
En de matrix variant doet dus eigenlijk wat Dolby Prologic (I en II) en DTS Neo:6 ook doen, "gewoon" door een algoritme proberen een apart kanaal te simuleren (doet ie overigens niet slecht)

[ Voor 20% gewijzigd door bartvl op 26-09-2004 19:06 ]

Verwijderd

Bitrates die voor DVD's gelden:

- PCM: 2 kanalen 16 bits 44,1 kHz 1411 kb/s (geen compressie 1:1)
- LPCM: 2 kanalen 16 bits 48 kHz 1536 kb/s (geen compressie 0:0)
- LPCM: 2 kanalen 20 bits 48 kHz 1920 kb/s (geen compressie 1:1)
- Dolby Digital: 6 kanalen 20 bits 44,1 kHz 384 kb/s (compressie 9:1)
- Dolby Digital: 6 kanalen 20 bits 44,1 kHz 448 kb/s (compressie 8:1)
- DTS: 6 kanalen 20 bits 48 kHz 1509 kb/s (compressie 4:1)
- DTS: 6 kanalen 20 bits 48 kHz 754 kb/s (compressie 8:1)

Geluidsfrequenties:
Dolby Digital 20 bits dynamiek bij een sample rate van 41.1 kHz in de 3/2.1 kanaal mode:

Bitrate Audio lineair frequentie bereik*
- 448 kb/s 20,3 kHz
- 384 kb/s 18,1 kHz
- 320 kb/s 15,8 kHz
- 256 kb/s 12,4 kHz
- 224 kb/s 9,1 kHz

DTS 20 bits dynamiek bij een sample rate van 48 kHz in de 3/2.1 kanaal mode:
Bitrate Audio lineair frequentie bereik *)
- 1509 kb/s 21,1 kHz
- 754 kb/s 16,7 kHz

*) Na deze frequenties vindt er afval in het hoog plaats met -3 dB of meer. Het frequentie bereik stopt dus niet, maar wordt verzwakt en met beperkingen weergegeven. Deze afval in de hoge frequenties bepaald de totale harmonie van de ervaring van het geluid.

bron: www.dvd-home.nl

Vooral de Japanse uitgaves van bepaalde blockbusters maken vaak gebruik van de hele bandbreedte "- Dolby Digital: 6 kanalen 20 bits 44,1 kHz 448 kb/s (compressie 8:1) en - DTS: 6 kanalen 20 bits 48 kHz 1509 kb/s (compressie 4:1)". Maar gelukkig is geluidskwaliteit niet de enige belangrijke eis bij een film :) .

• bartvl

bartvl

Maar 6 kanalen is dus 5.1 (want 5+1 is 6 :Y) )
Of heeft dat zevende kanaal niks toe te voegen aan bandbreedte e.d. of anders gezegd, wordt daardoor de bandbreedte van l/r beperkt door de center die erin verwerkt zit?

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
yep voor full bitrate moet je echt bij regio3 dvd's zijn

veel koreaanse dvd's hebben full bitrate DTS, merk je toch wel vind ik

PIII 800@804 Mhz

• bartvl

bartvl

maar ja, mijn dvd-speler regio vrij krijgen is nie zo eentweedrie gebeurd...
(ONKYO, is een chip voor nodig... DUUR!!!)

[ Voor 23% gewijzigd door bartvl op 26-09-2004 19:25 ]

• ShittyOldMan
bartvl schreef op 26 september 2004 @ 18:53:
[...]

Mijn yamaha rx-v440 receiver geeft bij een dts 6.1 discrete disc aan dat er een rearcenter is als digitale input, dat betekent dus dat de dvdspeler dat kanaal er al uit heeft gehaald, of snap ik het dan niet helemaal?

Eerlijk gezegd snap ik zoals jij het uitlegt het verschil tussen dts-es discrete en matrix niet echt.
Het verschil:
Zowel matrixed als discrete halen het backcenter kanaal uit de twee rears. Dit is geen simulatie of tovenarij, maar gewoon het monogeluid van beide speakers. Wat uit beide speakers komt wordt eruit gehaald. Wat enkel in de linker zit blijft bij de linker. Evenzo voor rechts.

matrixed -> haalt het geluid er uit en stuurt het naar de backcenter
discrete -> haalt het geluid er uit, gooit het weg en vervangt het voor het extra discrete kanaal wat los staat van het 5.1 signaal. De back center is hier dus discreet en geen 'gefilterd goedje' van de bestaande rears. Oude decoders zien dit extra discrete kanaal niet en filteren tevens niks.
Verwijderd schreef op 26 september 2004 @ 19:09:
Bitrates die voor DVD's gelden:

- PCM: 2 kanalen 16 bits 44,1 kHz 1411 kb/s (geen compressie 1:1)
- LPCM: 2 kanalen 16 bits 48 kHz 1536 kb/s (geen compressie 0:0)
- LPCM: 2 kanalen 20 bits 48 kHz 1920 kb/s (geen compressie 1:1)
- Dolby Digital: 6 kanalen 20 bits 44,1 kHz 384 kb/s (compressie 9:1)
- Dolby Digital: 6 kanalen 20 bits 44,1 kHz 448 kb/s (compressie 8:1)
- DTS: 6 kanalen 20 bits 48 kHz 1509 kb/s (compressie 4:1)
- DTS: 6 kanalen 20 bits 48 kHz 754 kb/s (compressie 8:1)

Geluidsfrequenties:
Dolby Digital 20 bits dynamiek bij een sample rate van 41.1 kHz in de 3/2.1 kanaal mode.
Volgens mij ben ik nog nooit een 44.1 kHz Dolby Digital track tegengekomen op een DVD :?

[ Voor 28% gewijzigd door ShittyOldMan op 26-09-2004 19:43 ]

Verwijderd

ShittyOldMan schreef op 26 september 2004 @ 19:35:
[...]

Het verschil:
Zowel matrixed als discrete halen het backcenter kanaal uit de twee rears. Dit is geen simulatie of tovenarij, maar gewoon het monogeluid van beide speakers. Wat uit beide speakers komt wordt eruit gehaald. Wat enkel in de linker zit blijft bij de linker. Evenzo voor rechts.

matrixed -> haalt het geluid er uit en stuurt het naar de backcenter
discrete -> haalt het geluid er uit, gooit het weg en vervangt het voor het extra discrete kanaal wat los staat van het 5.1 signaal. De back center is hier dus discreet en geen 'gefilterd goedje' van de bestaande rears. Oude decoders zien dit extra discrete kanaal niet en filteren tevens niks.

[...]

Volgens mij ben ik nog nooit een 44.1 kHz Dolby Digital track tegengekomen op een DVD :?
Volgens de officiele dolby website kan men kiezen tussen de volgende sampling rates 32kHz, 44,1kHz en 48kHz voor de input.
Pagina: 1