Toon posts:

Welke programmeertaal??/

Pagina: 1
Acties:
  • 498 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik wil programmeren. ik 'ken' (kan NOOIT) html en wil nog een taal erbij leren. Ken al een beetje java maar wil dus nog iets anders. Wat? CSS ofzo??

HELP ME :):(:):(:):(:):(:):(

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:16
C++

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

tja, als je het echt goed wil leren dan moet je gewoon in een assembly beginnen. als je dat eenmaal kan dan kan je eigenlijk alles. Maargoed, voor het resultaat kan je idd het beste c++ nemen, en voor de spielerai heb je nog altijd visual basic :P

Verwijderd

Je kan ook Delphi proberen. Met een boek erbij is het best eenvoudig te leren (in ieder geval sneller te leren dan C++)

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
HTML is geen programmeertaal maar een taal op documenten op te maken.
CSS is ook niet echt een programmeertaal, maar op zich is het wel leuk om dit te leren.

Java, C++ en C# kan je op 1 hoop gooien. C++ is een vrij ingewikkelde taal en niet erg makkelijk om te leren.

Als ik jou was zou ik me eerst verder in Java verdiepen. Anders loop je het risico dat je heel veel talen een beetje kent maar geen eentje echt. Ik weet zeker dat je met Java nog een heleboel leuke dingen kan leren. Wellicht dat je daarna over kan stappen op C#, wat heel makkelijk te leren is als je Java al kent.

Overigens moet je je eerst eens afvragen wat je wilt. Je gaat meestal een taal leren omdat je een bepaald produkt wilt maken. Bijvoorbeeld HTML om een webpagina te maken of Java om een een of andere applicatie te maken.

Pas als je weet wat je wilt kan je belissen welke taal je het beste kunt gaan leren. Eigenlijk weet je dan pas uit welke talen-familie je kunt kiezen en daarna kan je zelf de taal die jou het leuks/mooist/snelst etc. lijkt kiezen.

Martin

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

PHP begin daarmaar mee, het is heel makelijk om mee te beginnen,
maar reuze krachtig,

:r

Verwijderd

:r??

Verwijderd

Nee, 'om het leren' programmeren moet je idd. niet met php beginnen. Neem delphi ofzo, dat is vrij simpel te leren en toch snel, beter als bijvoorbeeld visual basic

C++ lijkt me een beetje een grote stap, je moet je ook afvragen waarvoor je zoiets wilt gaan leren.
En natuurlijk kun je ook gewoon lekker beginnen met 8086 assembler... Als je dat door en door kent mag je je met recht een echte nerd noemen *D

Verwijderd

...8086 assembler..
aaargh!

/me heeft hier trauma's aan overgehouden [img=30,15]i/s/frusty.gif[/img]

Verwijderd

Als je op het internet wil blijven programmeren is het het beste om Javascript te leren. Dit lijkt op heel veel andere talen, er zijn veel voorbeelden van en het is redelijk eenvoudig. En helemaal het beste is om dan eerst HTML en CSS te kennen.

Als je een programma wilt maken, dan kun je heel leuk beginnen met een basic taal. De naam zecht het eigenlijk al een beetje "basic". C++ is eigenlijk nog te ingewikkeld, om nog maar niet te spreken over Assembly.

En als je beide wilt: Java

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Basic is leuk, maar ik zou het niet gebruiken om te leren programeren ( g:rt:r ) Zelfs met delphi komt in 1 keer veel op je af... C is redelijk pittig om zomaar mee te beginnen... Ikzelf heb programeren geleerd met pascal (turbo pascal) Als je dat een beetje goed aanppakt leer je ook echt programeren.. Daarnaast is Java (NIET javascript dus) ook een goede taal om mee te beginnen. Hoewel de syntax wel lijkt op C heeft Java "strong typing". Alhoewel somigen dit lastig vinden is het ideaal voor het GOED leren programeren. Nadeel van Java is dat het een object georienteerde taal is, en dit is vooral voor beginnende programeurs soms best lastig te snappen.

In de bieb om de hoek zijn vast wel veel boeken te vinden om te beginnen. Suc6!!

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Als je echt wil leren programmeren begin dan gewoon met ANSI C. Heb je dat dan goed onder de knie (pointers en al die onzin) dan is de overstap naar een object georienteerde taal zoals Java of C++ al veel makkelijker, maar kan je tenminste toch goed de beginselen van programmaren leren.

Just my 2 cents....

• Anders
  • Laatst online: 21-03 19:17
Wil je je op webdesign richten, richt je dan achtereenvolgens op:

JavaScript
CSS
SSI
PHP
MySQL

Wil je je op software maken richten, dan is Delphi inderdaad een aardige keus

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

Verwijderd

Topicstarter
hrm, toen ik net begon met javascript had ik per ongeluk een boek over JAVA gekocht (zonder script dus) Nu heb ik dus het boek Java 2 van Esay Computering. Daar haal ik ook een aantal dingen uit voor JavaScript :) Dankjulliewel voor jullie meningen.

P.S. kan je Java in je webpage integreren, of kan dat alleen met javascript?

• Aaargh!
  • Laatst online: 17:27

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op zaterdag 30 december 2000 12:06 schreef Formsma het volgende:
P.S. kan je Java in je webpage integreren, of kan dat alleen met javascript?
Ja dat kan, met java applets check het package java.applet

je moet gewoon een java.applet.Applet extenden, (gedraagt zich geloof ik als als een Panel) pas wel op dat je geen Swing gebruikt, veel browsers hebben n.l. een java implementatie zonder Swing. verder is 't eigenlijk 't zelfde als een willekeurig java GUI applicatie.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Verwijderd

Topicstarter
aaaaargh! aaaaargh! leg even uit (ben een 'nieuwbee'

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
CSS is geen programmeertaal. Als je graag web developement doet dan pak je PHP, wil je gewoon Windows programmatjes maken dan is Delphi zeker de moeite waard om te leren (gewoon met het rode boek 'Basiscursus Delphi 5').

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik PHP leren????

• Buzzman
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op zaterdag 30 december 2000 14:20 schreef Bigs het volgende:
CSS is geen programmeertaal. Als je graag web developement doet dan pak je PHP, wil je gewoon Windows programmatjes maken dan is Delphi zeker de moeite waard om te leren (gewoon met het rode boek 'Basiscursus Delphi 5').
Ben ik ook mee begonnen, gaat goed met die boekjes :)
'k heb ondertussen ook al het grote blauwe boek uit ;)

• Anders
  • Laatst online: 21-03 19:17
Op zaterdag 30 december 2000 19:23 schreef Formsma het volgende:
Op leren.nl

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Den the Man
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

Op zaterdag 30 december 2000 19:23 schreef Formsma het volgende:
Ga eens naar http://www.comcol.nl en koop daar een goed boek over.

Pak je rust!

• Tim
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

• noMSforme
  • Laatst online: 10-03-2022
voor online informatie over programmeren moet je eens een kijkje nemen op:

http://www.astentech.com
of http://www.w3schools.com

Je kunt hier complete handleidingen, cursussen en voorbeelden vinden.

Succes :)

Verwijderd

Op zaterdag 30 december 2000 04:22 schreef Anders het volgende:
JavaScript
CSS
SSI
PHP
MySQL
Nog een mogelijkheid ;):
JavaScript
CSS
SSI
ASP
JetSQL (:r) / msSQL :9 / MySQL

• BrammeS
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:28
als je programeeren wil leren moet je met pascal beginnen maar aangezien dat een zwaar verouderde zeer achterhaalde kut taal is kan je beter gelijk met C++ beginnen

Advanced sheep-counting strategies

Verwijderd

BrammeS: Als je programeeren wil leren moet je met pascal beginnen maar aangezien dat een zwaar verouderde zeer achterhaalde kut taal is kan je beter gelijk met C++ beginnen

Pascal is heel geschikt om programmeren te leren (en daarna zo snel mogelijk te vergeten hoe het met Pascal moet).
C++ is nodeloos ingewikkeld om programmeren te leren. Als je OO wilt leren zijn Java en Python betere kandidaten.

my @cents = (1..2);

Verwijderd

SpiritX: SSI, ASP

Waarom denken mensen toch dat dit programmeertalen zijn? :? |:(

Verwijderd

Topicstarter
??? leg even uit ???

Verwijderd

Formsma: ??? leg even uit ???

ASP (Active Server Pages) is een omgeving om (web)applicaties in te draaien, net zoals CGI zo'n omgeving is.

SSI (Server Side Includes) is een manier om bestanden of output van programma's in een pagina op te nemen.

Allebei maken ze dus programmeren van webpagina's mogelijk maar het zijn geen programmeertalen.

HTH

Verwijderd

Wat wil je gaan doen dan met die taal?
Wil je iets met internet, of wil je OS-gericht programmeren? Misschien wil je wel scripten? Duidelijkheid plz.

Verwijderd

Op vrijdag 29 december 2000 23:18 schreef weetikveel18 het volgende:
C++ lijkt me een beetje een grote stap, je moet je ook afvragen waarvoor je zoiets wilt gaan leren.
Toen ik 12 was begon ik met C++, geen probleem met een boek met oefeningen erbij.
En natuurlijk kun je ook gewoon lekker beginnen met 8086 assembler... Als je dat door en door kent mag je je met recht een echte nerd noemen *D
sjoooeeeer.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:11

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 30 december 2000 23:46 schreef BrammeS het volgende:
als je programeeren wil leren moet je met pascal beginnen maar aangezien dat een zwaar verouderde zeer achterhaalde kut taal is kan je beter gelijk met C++ beginnen
Wat is dat nou voor clichematig gelul. Zo van C++ is the king en Pascal is speelgoed (Bijna iedereen die dat zegt weet amper waar ie over praat). Pascal is tegenwoordig Object Orientied Pascal (OOP) en vormt de basis van Delphi. Delphi is grandioos populair omdat het heel eenvoudig te leren is, en OOP een hele elegante en goeie taal is. Bovendien is de Delphi compiler 1 van de snelste compilers die er is. Je kan beginnen met Delphi en daarna verder gaan met C++ Builder. C++ is de meest gebruikte taal, dus zeker aan te raden. Maar het is geen noodzaak.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion: Wat is dat nou voor clichematig gelul. Zo van C++ is the king en Pascal is speelgoed (Bijna iedereen die dat zegt weet amper waar ie over praat). Pascal is tegenwoordig Object Orientied Pascal (OOP) en vormt de basis van Delphi.

Nee, Pascal is Pascal. Object Pascal is de basis van Delphi de laatste keer dat ik keek en OOP is Object Oriented Programming.

Delphi is grandioos populair...

Populariteit van Delphi valt ook wel weer mee.

Bovendien is de Delphi compiler 1 van de snelste compilers die er is.

Benchmark? Link?

• Xion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:32
Cobol :P

Verwijderd

Err mij route in programmeerland.. het leuke is dat alles een beetje doorborduurd op het vorige.

basic (op apple IIc)
gwbasic (x86)
quickbasic
visualbasic (een van de eerste versies)
pascal
delphi
asp
68000 assembly
shellscripting
c
c++
x86 assembly
php
java
wie weet wat volgt...

• blaatenator
  • Laatst online: 14-10-2025

blaatenator

tuut tuut tuut de grtn van

Ik kan java aanraden. Zeer uitgebreide taal, bruikbaar om op het web(applets) en stand-alone appz te produceren, terwijl je toch al snel goede resultaten ziet. Het is gratis, heeft zeer uitgebreide online documentatie en tutorials. Kijk op http://www.java.sun.com

Alaaf, waar zijn die smurfen!?!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 31 december 2000 15:18 schreef Arien het volgende:

Nee, Pascal is Pascal. Object Pascal is de basis van Delphi de laatste keer dat ik keek en OOP is Object Oriented Programming.
Pascal is Pascal ja, maar zoals C++ een moderne object georienteerde variant van C is (Er wordt vaak over C gesproken als men C++ bedoelt), is OOP dat voor Pascal. OOP is inderdaad Object Oriented Programming, maar OOP is ook een verkorte naam voor de moderne objecte georienteerde variant van Pascal. Dat de Delphi een razendsnelle compiler heeft, kun je overal lezen dus dat moet je zelf maar ff uitzoeken als je het niet gelooft. Het is zelfs zo dat de C++ Builder compiler is gebaseerd op de Delphi compiler omdat ie zo goed geoptimaliseerd is. De compiler backend is praktisch hetzelfde.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion: Pascal is Pascal ja, maar zoals C++ een moderne object georienteerde variant van C is (Er wordt vaak over C gesproken als men C++ bedoelt), is OOP dat voor Pascal.

Hoe kom je er toch bij dat het Object Pascal OOP heet? :?
Het is misschien OOP, maar zo heet het niet. |:(

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 31 december 2000 16:24 schreef Arien het volgende:
Hoe kom je er toch bij dat het Object Pascal OOP heet? :?
Het is misschien OOP, maar zo heet het niet. |:(
Ik citeer van een willekeurige website die ik even met altavista heb opgezocht:
"Delphi - Borland's new high-performance Windows development tool, object-oriented pascal"
De benamingen Object Pascal en Object Oriented Pascal (OOP) worden erg vaak door elkaar gebruikt.
I rest my case...

Verwijderd

Exirion: Ik citeer van een willekeurige website die ik even met altavista heb opgezocht: "Delphi - Borland's new high-performance Windows development tool, object-oriented pascal"

Ja, het is een object georienteerde vorm van Pascal, en die vorm heet Object Pascal...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zondag 31 december 2000 16:34 schreef Arien het volgende:
Ja, het is een object georienteerde vorm van Pascal, en die vorm heet Object Pascal...
Dit is een oeverloze discussie. OOP is een veelgebruikte term voor Object Pascal, officieel danwel officieus.

Verwijderd

Exirion: Dit is een oeverloze discussie. [...]

Die zullen we dan verder maar niet voeren.

Maar ik heb natuurlijk wel gelijk. :P

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bij deze wil ik je best gelijk geven (al heb ik uiteraard zelf gelijk:P).

Happy new year ;)

• noMSforme
  • Laatst online: 10-03-2022
Volgens mij word het tijd dat er eens een stukje over programmeertalen komt. VOORAL over de ontwikkeling en de historie van deze talen. Dit zal een boel duidelijk maken en veel misverstanden zoals hier voorkomen.

Zal eens kijken of ik volgende week een stukje in elkaar kan zetten.

Maar OOP betekend Object Oriented Programming en heeft dus niets met Pascal of C of wat voor programmeertaal iets te maken.

En om vast even de knuppel in het hoenderhok te gooien :+ Pascal is tot nu toe 1 van de betere programmeertalen. Waarom zal je na het schrijven van mijn stukje wel duidelijk worden.

Terug naar de oliebollen en het bier... :9
** HAPPY NEW YEAR **

Verwijderd

noMSformee: Maar OOP betekend Object Oriented Programming en heeft dus niets met Pascal of C of wat voor programmeertaal iets te maken.

Nee, en nog minder omdat OOP daarmee niet echt kan.

En om vast even de knuppel in het hoenderhok te gooien :+ Pascal is tot nu toe 1 van de betere programmeertalen.

Ben heel benieuwd hoe je daarnaar toe gaat lullen. :P (Ik hou het voorlopig voor een van de eleganste ontwerpen op Pyhton, maar dat is IMHO.)

Waarom zal je na het schrijven van mijn stukje wel duidelijk worden.

Ben benieuwd. Ik beloof alvast een reactie. >:)

Terug naar de oliebollen en het bier... :9

Ben ik nog niet, maar desondanks: Happy New Year! :)

Verwijderd

Topicstarter
AAAAAAAAAAARGH!!! wat moet ik nu???? ik wil graag iets met internet doen, maar wat gewoon op de computer lijkt me ook wel leuk!!! WHAAAAa~!!! ik raak de weg helemaal kwijt jongens, willen jullie het (plz) even met elkaar eens worden??? Jullie zitten ook maar te [scheld] zeiken [/scheld] wat de beste programmeertaal is! ik denk dat elke op zijn eigen gebied de beste is.

Nu is mijn vraag: wat is de beste ALLROUNDER?

Verwijderd

Topicstarter
c'mon, posten!!!

Verwijderd

Op vrijdag 29 december 2000 23:24 schreef Mas*Mind het volgende:

[..]
aaargh!

/me heeft hier trauma's aan overgehouden
/me moet zich niet aanstellen, want KSDZ(14) kent het ook en vind het helemaal niet moeilijk!!

Ik programmeerde vroeger op een TI-79... vandaar, dat lijkt er op :)

Edit: Het is een TI59... Hij stamt uit 1979...

Verwijderd

Topicstarter
WTF is een TI-79??? jaja, ik ben een }:O op dat gebied :)

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:41
Op maandag 01 januari 2001 13:10 schreef Formsma het volgende:
WTF is een TI-79??? jaja, ik ben een }:O op dat gebied :)
Ik denk een Texas Instruments (type) 79 (grafische?) rekenmachine. Ik heb een TI-83, op die dingen kan je o.a. proggen in een soort van basic (=erg makkelijk). Zo'n soort geval "krijg" jij ook als je naar de 2e fase gaat...

Verwijderd

Idd je kan ook op een Casio CFX 9850GB Plus beginnen, Met kleuren :P

Maar ff serieus.
Ik denk dat je gewoon het beste met Visual Basic 6 (of misschien 7) kan beginnen. Is allemaal heel duidelijk en veel grafische shit. Heel leuk om kleine (speel) proggies mee te maken.

• Passenger
  • Laatst online: 21-04 09:44
Ik denk een Texas Instruments (type) 79 (grafische?) rekenmachine. Ik heb een TI-83, op die dingen kan je o.a. proggen in een soort van basic (=erg makkelijk). Zo'n soort geval "krijg" jij ook als je naar de 2e fase gaat...
maarjah... 2e fase zuigt (ja, ik zit er zelf ook in ja... :'( :'( )

• Frank Timmer
Ik denk dat je gewoon het beste met Visual Basic 6 (of misschien 7) kan beginnen. Is allemaal heel duidelijk en veel grafische shit. Heel leuk om kleine (speel) proggies mee te maken.
Dat denk ik ook, dat is erg makkelijk om jezelf aan te leren. Begin maar eens om wat simpele programma's te maken, bijv. een rekenmachine, drie op een rij of yahtzee.

• Frank Timmer
Op maandag 01 januari 2001 13:38 schreef Tu-Tone het volgende:

[..]
maarjah... 2e fase zuigt (ja, ik zit er zelf ook in ja... :'( :'( )
(Beetje) offtopic: Ik vind de 2e fase wel releaxed :P ! Een beetje niks doen op school, geen huiswerk, alleen 4x per jaar wat toetsen leren voor de toetsweek, waarin je geen les hebt en je de toetsen van kan herkansen!

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
{Beetje) offtopic: Ik vind de 2e fase wel releaxed
|:(

maar goed, nix doen op school, en thuis niets doen, dat heb ik ook.. Maar ik heb zo 't gevoel dat ik me tijd verdoe >:)

Verwijderd

Ik zou zeker _niet_ met JavaScript beginnen, met die taal kun je veel te vage dingen doen.

a = 10
a = '' + 10
en hoppakee, a is ineens een string geworden!

Zulke dingen bevorderen nou niet bepaalt het goede programmeren.

Verwijderd

Topicstarter
hm. thanx guys. Maarruh ik denk dat ik op INTERNET wil gaan programmeren, dus welke taal dan? PHP, Java, JavaScript of ?

Verwijderd

het is makkelijk als je eerst een simpelere taal leert denk ik, omdat je dan sneller een "leuk" programma hebt, en je meer gemotiveert bent. maar goed

maar als je dat niet wilt...:
Ik zou met Java beginnen, omdat dit een volwaardige taal is. PHP is ook C++ based geloof ik, dus als je Java kunt, zal dit ook wel niet al te lang duren.

Verwijderd

Op maandag 01 januari 2001 13:29 schreef Snake het volgende:

[..]
Nee! Niet graphisch... is trouwens een 59 zie ik net, ff verbeteren

Verwijderd

offtopic:
Graphische rekenmachines zijn cool, ik programmeer altijd op die van m9ijn vrienden (ik heb alleen maar vrienden van minstens 1,5 jaar ouder dan ik :( / :) )
[very offtopic]
2e fase is cool! Nu maak ik m'n huiswerk niet,
volgend jaar plan ik het niet in 8-)*D:)>:)
[/very offtopic]

C/C++ is een goede taal... zo moeilijk is ie niet, dus...

edit:
spatie vergeten

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-01 09:15

freddifish

schnappi !

Delphi roels en al Linux ooit mainstream wordt ken je met Kylix gelijk instappen..:P
C geeft veel te veel opties voor "fout" programmeren, begin daar aan als je al pascal (lees delphi) kent ;)

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Verwijderd

ksdz: C/C++ is een goede taal... zo moeilijk is ie niet, dus...

C en C++ zijn twee talen.

Verwijderd

Topicstarter
jullie zijn er nog niet uit, zie ik tot mijn schrik. }:O!

• Killemov
  • Laatst online: 08-04 21:27

Killemov

Ik zoek nog een mooi icooi =)

Op vrijdag 05 januari 2001 17:48 schreef Arien het volgende:
ksdz: C/C++ is een goede taal... zo moeilijk is ie niet, dus...

C en C++ zijn twee talen.
Ehm ... niet helemaal, C is een subset van C++ of C++ is een superset van C. Wat jij wilt.

Advies: Begin maar met Delphi.

Hey ... maar dan heb je ook wat!

Verwijderd

Nee... Delphi is een Pascal variant(Object-Pascal)

Dus leer maar gewoon pascal... ken je tenminste onder alle Ossen terecht...

/me kent C/C++, Forth, Pascal, Basic, Java, JS en x86 ASM [img=15,15]i/s/coool.gif[/img]

edit: [/me] vergeten |:(

Verwijderd

In delphi programmeren is een heerlijkheid als je het vergelijkt met C++. De Object Pascal van Delphi 5 is zeer krachtig. Van beginner tot expert is er heel veel uit te halen zonder de vreselijk steile leer curve van C++.
Wil je zo nodig toch C++ leren, neem dan het C++ Builder pakket van Borland. Voor newbiez is dit nog redelijk te doen.

• mbravenboer
Zucht.... programmeertalen hebben over het algemeen een doelgebied. Begin dus niet gelijk te roepen dat deze jongeman PHP of wat dan ook moet gaan leren.

Ik zou eerst eens bedenken wat je eigenlijk wilt doen.

Wil je een webpagina maken met dynamische inhoud? Ga dan kiezen uit een reeks server-side talen. Je kan grofweg kiezen tussen een "gewone" server side programmeertaal of scripting talen. Scripting talen zijn bijvoorbeeld ASP, JSP, PHP. Als je een echte programeertaal wilt zou ik uit voor Java servlets kiezen omdat je Java al een beetje kent en omdat servlets vrij populair aan het worden zijn.

Wil je een geavanceerde website maken met aardige foefjes en een gelikte userinterface? Ga dan voor JavaScript, CSS enz.

Wil je normale standalone applicaties maken? Bedenk dan eens wat je belangrijk vind: platformonafhankelijkheid? een mooie taal? een makkelijke taal? een uitgebreidde taal? een snelle taal? De alternatieven zijn nu Visual Basic, Java, C of C++, Delphi en Pascal bijvoorbeeld. Allemaal hebben ze zo hun voor en nadelen.

Martin

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Ik wou wat gaan posten om je te helpen , maar mbravenboer heeft het perfect opgesomt..

Maar ook dit
Arien heeft het volgende beweerd:
-1)ASP (Active Server Pages) is een omgeving om (web)applicaties in te draaien, net zoals CGI zo'n omgeving is.
-2)Nee, Pascal is Pascal. Object Pascal is de basis van Delphi de laatste keer dat ik keek en OOP is Object Oriented Programming.
Om het eens en voor altijd uit de weg te ruimen, ASP is geen omgeving, maar een technologie... werkt met ASP Scripting Host die op zijn beurt weer een scripting engine aanspreekt.

Ten tweede is Delphi de naam van de RAD en is de taal Object Pascal niets meer en niets minder...

Als je nog nooit geprogd heb, kan je beste traditioneel C leren. Dus niet C++ of iets dergelijks. Wil je object georienteerd leren programmeren kies dan voor Java

Ik hoop je van dienst geweest te zijn.

Verwijderd

APS is geen omgeving, maar een SCRIPTTAAL
huh? ik ken geen APS.. Wat is dat?

En als je ASP bedoelde. ASP is GEEN scripttaal. ASP (active server pages) kunnen gemaakt worden met behulp van scripttalen zoals VB-script en Java-script.

Verwijderd

Uhhmmm, you got me there... ASP ikke bedoel,
damn... ja je hebt gelijk was wat te snel in mijn reactie, ASP is een technologie geen scripttaal

Maar ach als je al zo lang ermee bezig bent als ik, ga je het vanzelf scriptaal noemen...
:) Mijn excuus dat ik zelf onduidelijkheid veroorzaak.

• N8w8
  • Niet online
Perl vind ik de taal met de meeste toepassingen. Ik gebruik het behalve voor mn website (met database) ook voor andere dingen. Als ik een probleempje tegenkom ("hmm, hoe converteer ik 60000 text bestandjes naar HTML" bijvoorbeeld), los ik dit altijd op met Perl. Je kan er de gekste dingen mee doen.

Ik heb de basics in een dag geleerd en ben sindsdien steeds beter geworden door gewoon verder te programmeren.

Oja, ik moet wel zeggen dat ik niet veel vergelijkingsmateriaal heb (alleen GW-BASIC, QBASIC, Java en C++), maar Perl steekt er IMO met hoofd en schouders bovenuit!

Verwijderd

Topicstarter
dus je bedoelt dat ik ook Perl moet gaan leren? Kom op, wordt het even met elkaar eens! dan kan ik beginnen *D

Verwijderd

Op vrijdag 29 december 2000 20:29 schreef Formsma het volgende:
ik wil programmeren. ik 'ken' (kan NOOIT) html en wil nog een taal erbij leren.
HTML is geen programmeer taal! :(
HTML is een OPMAAK taal... in die zin verschillend dat je dus helemaal nix geen procedures of routines schrijft met HTML en dat HTML ook totaal _niet_ te vergelijken is met een taal als C.
Als je met websites bezig bent, leer dan maar PHP, dan hou je nog relatie met je ge-html, maar als je echte applicatie wil gaan ontwikkelen moet je je eerst afvragen wat je doelgroep is... Win of Linux? Eigenlijk vraag je ook het verkeerde, je moet namelijk eerst kijken wat je wil gaan maken en vervolgens zoek je daar een tool voor uit. Als je eenmaal 1 programeer taal kent dan kun je alle andere in no time leren, lijkt toch allemaal op mekaar. Alleen de ene taal heeft een andere toepassing en toepasbaarheid als de andere. D.w.z. als je voor platform onafhankelijk gaat dan kun je het best Java of C++ nemen en als je specifiek iets met Windhoos wil, dan kun je Visual Basic nemen, e.v.t. in combinatie met Access want dit is echt zo simpel dat zelfs mun moedah het nog zou kunnen leren.
Maar ehm, nooooit meer zeggen dat HTML een programmeer taal is hé ;) trouwens, SQL ook niet, da's een vraagtaal... weet je dat ook meteen.

Verwijderd

Op zondag 31 december 2000 01:10 schreef Arien het volgende:
C++ is nodeloos ingewikkeld om programmeren te leren. Als je OO wilt leren zijn Java en Python betere kandidaten.
WAUS! Java is _vet langzaam_ whehehe, als je OO wilt leren ga dan vooral _niet_ met java sjit bouwen want 't schiet niet op. De snelste taal is C++. En nu gaan zeggen dat C++ nodeloos ontwikkelt is dan ben je echt wazig... Linux EN Windows zijn beiden voor het grootste gedeelte in deze taal ontworpen! en dan ook nog stukken C en stukjes assembler. Als je soepel draaiende drivertjes wil schrijven pak je dus _niet_ java, want dat gaat niet of langzaam werken en je neemt ook geen C meer want da's vet lomp, C++ is veel compacter.

Verwijderd

Op donderdag 04 januari 2001 11:00 schreef Formsma het volgende:
hm. thanx guys. Maarruh ik denk dat ik op INTERNET wil gaan programmeren, dus welke taal dan? PHP, Java, JavaScript of ?
Het wordt nergens genoemd in deze thread.. en toch is het de meest gebruikt internet-programmeertaal: PERL.
Hiermee ben ik pas begonnen en het is niet alleen makkelijk (en gratis) maar ook nog leuk!
Het enige nadeel is dat je bij de hosting-provider toegang tot een cgi-bin moet hebben.
Het werkt ook nog eens op echt ALLE platformen (windows,unix,bsd,solaris,mac,etc.)

:9

• mbravenboer
CyberJunk86: is de sloot nog niet leeg? Java is niet traag meer. Als sinds Java 2
is de snelheid enorm verbeterd en JDK 1.3 deed daar een flinke schep bovenop. Zelfs
de Swing performance is nu behoorlijk acceptabel. Op sommige punten is Java
zelfs sneller dan C++ vanwege de Hotspot just in time compiler.

Als er dus al een reden mocht zijn om Java niet te kiezen dan is het niet de performance.
Jij noemt het schrijven van drivers in Java. Ik ben benieuwd hoe je dat wilt doen. Ik ga er even vanuit dat Formsma geen drivers wil schrijven en dan is Java een zeer aardige en vriendelijke taal om in te programmeren. Vrijwel geen ene taal stelt je in staat om zo fraai te ontwerpen.

Martin

Verwijderd

Op zondag 07 januari 2001 12:27 schreef mbravenboer het volgende:
CyberJunk86: is de sloot nog niet leeg? Java is niet traag meer. Als sinds Java 2
is de snelheid enorm verbeterd en JDK 1.3 deed daar een flinke schep bovenop. Zelfs
de Swing performance is nu behoorlijk acceptabel. Op sommige punten is Java
zelfs sneller dan C++ vanwege de Hotspot just in time compiler.
euhmmmm wake up, zelfs met de JIT compiler is C++ nog 2 tot 3 keer zo snel...
Jij noemt het schrijven van drivers in Java. Ik ben benieuwd hoe je dat wilt doen.
Ik ook, ik zeg ook al dat het niet gaat lukken, behalve op speciaal ontwikkelde java platforms.

• N8w8
  • Niet online
Op zondag 07 januari 2001 10:45 schreef Formsma het volgende:
dus je bedoelt dat ik ook Perl moet gaan leren? Kom op, wordt het even met elkaar eens! dan kan ik beginnen *D
Ik bedoel dat IK aan Perl genoeg heb om ALLES te kunnen programmeren. Het is gewoon ZO makkelijk (IMO).

Mja, eens worden over welke de beste is... Neeh :) Ik hou t bij Perl.

• N8w8
  • Niet online
Op zondag 07 januari 2001 11:30 schreef Webrunner het volgende:

[..]
Het wordt nergens genoemd in deze thread.. en toch is het de meest gebruikt internet-programmeertaal: PERL.
Hmm, ik noemde m toch ECHT WEL hoor (7 Jan 2:42) :)
ach nvmd

• The - DDD
  • Laatst online: 24-04 22:08
Damn, ik weet al welke thread "The Most Offtopic Thread of the Year" gaat winnen. :P

Iig: Om toch wat orde in de chaos te scheppen die de andere replys gecreeerd hebben.

Programeren: Boeit niet welke taal je neemt, neem gewoon iets waarvan je denkt dat je er daadwerkelijk iets mee kunt.

Dat kan dus zijn:
-Java
-C
-C++
-C#
-Pascall
-Object Pascall
-etc etc..

Belangrijk bij het kiezen van een taal om als eerste taal te leren is of je er makkelijk informatie over kan vinden. Nu is dat met Internet en Boeken (ik adviseer: Koop een goed boek over de taal in kwestie.) niet echt een probleem om info te vinden.

Maar (en nu komt het), kijk ook is in je omgeving, heb je vrienden, familie, kenissen, etc.. die goed overweg kunnen met een bepaalde taal?

Indien dat het geval is dan zou ik zeker overwegen om die taal te kiezen om te leren. Want je kan lezen wat je wilt, je leert veel meer als je met iemand kan praten over een onderwerp. Stel dat je in je boek iets ziet wat je niet snapt en je kan nergens makkelijk aankloppen. Wat dan? Dan heb je een aardig probleem en een behoorlijk obstakel waar je eerst overheen moet klimmen. Als iemand je kan helpen en je een zetje in de juiste richting geeft, dan wordt het allemaal net iets makkelijker.

Dus ik zou zeker niet afgaan op "wat nou de beste taal is" Want zeg nou zelf jongens, als het eenmaal uitgevoerd wordt door de processor dan zijn het toch allemaal dezelfde instructies. (ok, de ene compiler is iets effectiever dan de andere)

Een goed idee is ook om een taal te kiezen waarmee je snel resultaat ziet.

Het geeft namelijk aardig wat voldoening wanneer je iets af hebt wat ook nog echt nuttige functionaliteit in zich heeft.

Iedereen die programmeert kent wel die periode dat je dingetjes maakte zoals een string tig keer op je scherm schrijven. Leuk, maar wat voor nut heeft het?

Verwijderd

[b]
Maar (en nu komt het), kijk ook is in je omgeving, heb je vrienden, familie, kenissen, etc.. die goed overweg kunnen met een bepaalde taal?

Indien dat het geval is dan zou ik zeker overwegen om die taal te kiezen om te leren. Want je kan lezen wat je wilt, je leert veel meer als je met iemand kan praten over een onderwerp. Stel dat je in je boek iets ziet wat je niet snapt en je kan nergens makkelijk aankloppen. Wat dan? Dan heb je een aardig probleem en een behoorlijk obstakel waar je eerst overheen moet klimmen. Als iemand je kan helpen en je een zetje in de juiste richting geeft, dan wordt het allemaal net iets makkelijker.
Voor dat familie gedoe heb je toch dit forum (geintje ik zit zelf altijd 3 uur achter mijn monitor als er iets fout gaat en daardoor heb ik zoveel geprobeerd dat ik hier nog geen programeer vraag (of heel weinig) heb gesteld)

Laat meneer Formsma eerst maar duidelijk laten zien welke kant hij op wil

Internet
- Serverside
- clientside

of "echte" proggies

Verwijderd

Topicstarter
Maakt mij niet zoveel uit, serverside of die andere side. Ik wil gewoon _makkelijk_ op internet kunnen programmeren met een taal waarmee je veel kanten later ook nog op kan.

• mbravenboer
Volgens mij vind je het gewoon leuk om hier iedereen over elkaar te zien duikelen :).

Ik zou toch eerst maar eens denken wat je wilt voordat je je op een taal stort. Je hebt toch wel een idee wat je bijvoorbeeld zou willen maken?? Zoveel gedoe is het nou ook weer niet om een taal te leren hoor (kennelijk wel om een taal te kiezen :+). Als je eenmaal een aantal talen kent is het leren van een nieuwe taal 1 grote aha erlebnis.

Martin

Verwijderd

Topicstarter
herm, :) ik denk dat ik Perl, PHP of Java doe. Wie vote voor Perl? steek je hand op... aha, 3. Wie wil PHP? Ja, steek je hand ook op... hem, dat zijn er 4, 5, ah, 6. En nu voor java. Nou? Niet te snel! oh, 1 iemand.

Okee, ik heb gekozen. Denk PHP

Verwijderd

Op zondag 07 januari 2001 18:58 schreef Formsma het volgende:
herm, :) ik denk dat ik Perl, PHP of Java doe. Wie vote voor Perl? steek je hand op... aha, 3. Wie wil PHP? Ja, steek je hand ook op... hem, dat zijn er 4, 5, ah, 6. En nu voor java. Nou? Niet te snel! oh, 1 iemand.

Okee, ik heb gekozen. Denk PHP
Goeie keus, leer je meteen een beetje C++ en Java d'r bij namelijk. :)

• N8w8
  • Niet online
Op zondag 07 januari 2001 18:58 schreef Formsma het volgende:
Wie vote voor Perl?
PERL!!! PERL!!! PERL!!!
Het is nog niet te laat om je keuze voor PHP terug te draaien!!!!! ;)

Verwijderd

Topicstarter
zucht.

Verwijderd

Topicstarter
ga dit topic opblazen...

BOOOOOOOOM KNAL BATS AAAARGH!

hehe, mooi vuurwerk, hé? :9~

Verwijderd

Killemov: Ehm ... niet helemaal, C is een subset van C++ of C++ is een superset van C. Wat jij wilt.

Als het een taal is, dan kan je me vast wel vertellen hoe ik classes maak in C? ;)

(Verder is het niet zo handig om in C C++ te denken of in C++ C te denken IMHO.)

Verwijderd

ZeroG: Om het eens en voor altijd uit de weg te ruimen, ASP is geen omgeving, maar een technologie... werkt met ASP Scripting Host die op zijn beurt weer een scripting engine aanspreekt.

Voor de programmeur is het omgeving zoals CGI bijvoorbeeld een omgeving is waarbinnen je werkt. Die omgeving wordt mogelijk gemaakt door technologie.

Ten tweede is Delphi de naam van de RAD en is de taal Object Pascal niets meer en niets minder...
Object Pascal is de basis van Delphi...
De basis van... Het gaat dus om Object Pascal voor een programmeur (en voor het sleur en pleur gedeelte etc heet het pakket dan Delphi).

Was het dus bedoeld als toevoeging of hoe moet ik dit zien? :?

Verwijderd

CyberJunk86: Java is _vet langzaam_ whehehe, als je OO wilt leren ga dan vooral _niet_ met java sjit bouwen want 't schiet niet op.

Weer zo'n mooi onderbouwd commentaar. >:)

De snelste taal is C++.

|:( Ja, en Rome is de hoofdstad van Zimbabwe.

En nu gaan zeggen dat C++ nodeloos ontwikkelt is dan ben je echt wazig...

C++ is nodeloos ingewikkeld en dat heeft compatabiliteit met C te maken onder andere (en Stroustrupp vind ook dat er in C++ een elegantere taal zit die naar buiten probeert te komen dus als ik wazig ben heb ik in ieder geval goed gezelschap).

Linux EN Windows zijn beiden voor het grootste gedeelte in deze taal ontworpen!

Linux grootste gedeelte in C++? Sinds wanneer?

Als je soepel draaiende drivertjes wil schrijven pak je dus _niet_ java,...

Hardware-afhankelijke dingen probeer je niet cross-platform te houden oid, dat gaat puur om performance tot de laatste druppel, dus dat is nogal een |:( voorbeeld.

...en je neemt ook geen C meer want da's vet lomp,..

Een van de betere argumenten weer.

C++ is veel compacter.

:D Humor. >:)

Verwijderd

CyberJunk86: Goeie keus, leer je meteen een beetje C++ en Java d'r bij namelijk. :)

Wat heeft PHP nou weer met C++ en Java te maken? :? |:(

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Flash :+

nee ff serieus er is echt veel mogelijk in flash 5, ok je gaat geen server side flash applets maken maar als beginnetje in het programmeren is ie heel aardig :)

Stukje flash 5 :

randomvalue = random(chance);
dwergtype = (random(3)+1);
trashcounter = trashcounter+1;
waitfordrop = waitfordrop-1;
timer = Math.round(300-(getTimer()-starttimer)/100);
for (counter1=0; counter1<objecttrasharray.length; counter1++) {
for (counter2=0; counter2<objectarray.length; counter2++) {
if (objecttrasharray[counter1] eq objectarray[counter2]) {
objectarray.splice(counter2, 1);
removeMovieClip (objecttrasharray[counter1]);
}
}
}
objecttrasharray.splice(0);
if (randomvalue eq (chance-1) and waitfordrop<=0) {
waitfordrop = 10;
objectcounter++;
objectarray.push("dwerg"+objectcounter);
duplicateMovieClip ("_root.thedwerg"+dwergtype, ("dwerg"+objectcounter), objectcounter);
setProperty ("dwerg"+(objectcounter), _x, xcontraint+random(650));
setProperty ("dwerg"+(objectcounter), _y, 50);
}
for (counter=0; counter<objectarray.length; counter++) {
setProperty (objectarray[counter], _y, getProperty(objectarray[counter], _y)+acceleration);
if (getProperty(objectarray[counter], _y)>disapearheight) {
objecttrasharray.push(objectarray[counter]);
lifes = lifes-1;
}
if (getProperty(objectarray[counter], _y)>disapearheight-50) {
setProperty (objectarray[counter], _visible, 0);
}
if (sneeuwwitje.hit_left.hitTest("_root."+objectarray[counter]) or sneeuwwitje.hit_right.hitTest("_root."+objectarray[counter]) or sneeuwwitje.hit_up.hitTest("_root."+objectarray[counter])) {
if (objectarray[counter]<>lasthitobject) {
punten = punten+1;
tellTarget (objectarray[counter]) {
gotoAndPlay ("klap");
}
lasthitobject = objectarray[counter];
}
}
}

Verwijderd

Hehehe wat een heerlijke flames weer heren.

Laten we afspreken dat we bij elke stelling 2 of 3 argumenten moeten geven en het anders gewoon *niet* zeggen?

Dan nu mijn tips voor de originele schrijver van dit topic (als ie nog zin heeft):

Je wilt dus een taal (bij)leren? Gefeliciteerd! Zo voelde ik me +/- 10 jaar geleden ook en toen heb ik C++ 3.1 + app. frameworks (voor win3.11!) gekocht voor 500 piek. Toen was ik 14 :) Ondanks dat ik er enorm van heb geleerd en C++ enorm waardeer als taal kan je gerust zeggen dat C++ voor een knulletje van 14 vrij machtig is....
1. Enorm groot, waar moet je beginnen??
2. Alles in het engels. Kon ik toen niet.

Hoe dan ook:

Ik heb de indruk dat je web-based wil proggen omdat je html noemt....
Dat raad ik php aan. o.a.:
1. gratis.
2. relatief eenvoudig.
3. populair, veel ondersteund door providers.
4. goeie support (got, phpfreakz).
5. database-je koppelen? no problemo.
6. gewoon lekker direkt beginnen, direkt resultaat!

php lijkt me nooit een slechte keus, alhoewel je zeker niet de enige meer bent ofzo :)

Of wil je een meer algemene taal leren?
In dat geval heb je een enorme keus.....

Gaat het om windows programma's met een GUI?
Dan zou je info over visual basic, delphi, visual c, visual java op kunnen zoeken.
1. je kunt met allemaal makkelijk grafische apps maken.
2. allemaal voor win.

Hou je van modulariteit en spreekt OO je aan? Dan zijn Java en C++ logische keuzes.
1. beide OO :P
2. beide modulair :P:P

Hou je wel van Linux en spreken dingen zoals kernel-hacking en pointers e.d. je aan? Daar sluit C/C++ goed bij aan.
1. hebben beide pointers.
2. ik weet geen goed argument, het is een gevoel, op praktijk gebaseerd ook wel.

al zijn mn argumenten nog zo slecht , ik noem dr wel steeds 2 !!!!

Suc6 en veel plezier TTFN

• Lord_T
  • Laatst online: 18-04 23:39
ik doe universiteit en hier moet ja let wel moet je c++ leren en het werkt!!! >:)
echt cool om met c++ ok wel oude versie maar toch programmaatjes te schrijven zoals een gedeelte van ns spoorboekje........
treinen wel op tijd en goed laten rijden...iets wat de ns nog niet gelukt is..
dat kan allemaal met c++ en echt cool..alleen een ding je moet een goed boek hebben zoals:
abstraction and design using c++
dan lukt het wel...
is mij tenminste wel gelukt.. >:)
suc6 ermee....
Thomas

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

• Orphix
  • Niet online
Om toch even wat (objectief?) materiaal in deze war te gooien nog een benchmark over java - c++. Oordeel zelf ...

www.igd.fhg.de/~zach/benchmarks/java-vs-c++.html

• Aaargh!
  • Laatst online: 17:27

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Op zondag 07 januari 2001 12:27 schreef mbravenboer het volgende:
Jij noemt het schrijven van drivers in Java. Ik ben benieuwd hoe je dat wilt doen.
ORBit ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Pagina: 1