Toon posts:

Programmeren

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil zelf programma's gaan maken.
Q Basic heb ik redelijk goed door. maar ik wil toch wat hoger op!
Nu is de vraag, met welk programma kan ik dat het best doen. en met welk programma kan ik ook werkelijk leuke aplications maken.

Groetjes sander (8>

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

aangezien je al een beetje qbasic hebt zou ik zeggen Visual Basic!

leuk+snel+makkelijk

maar als je echt serieus wlt gaan programmeren is C++ de enige weg om in te slaan

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Visual Basic is dan zeker leuk, maar wil je wat verder zou ik voor Delphi gaan. Dat is gebaseerd op Pascal, dus op zich ook best makkelijk te leren.

• Brainstorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:17
Op dinsdag 02 januari 2001 22:47 schreef Bigs het volgende:
Visual Basic is dan zeker leuk, maar wil je wat verder zou ik voor Delphi gaan. Dat is gebaseerd op Pascal, dus op zich ook best makkelijk te leren.
Ben ik het helemaal mee eens. Met delphi is het best wel makkelijk om 'echte' windowsapps te schrijven. Ik kan je overigens wel aanraden om iets van een (leer)boek erbij te houden, om de beginselen te leren. Anders denk ik wel dat je verzuipt in de mogelijkheden...

Programmer's Drinking Song: 99 little bugs in the code, 99 bugs in the code, Fix one bug, compile it again, 100 little bugs in the code. (go to start if bugs>0)

Verwijderd

stylee: Als je echt serieus wlt gaan programmeren is C++ de enige weg om in te slaan

s/enige weg/een van de wegen/;

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-04 22:08
Ik zou zeggen ga eerst is wat rotzooien in Visual Basic.

Je kan er waarschijnlijk snel mee uit de voeten, je leert het in elkaar zetten van gui's. De eventafhandeling komt ook aan bod en je krijgt een eerste kennismaking met Object Orientatie. (VB is wat betreft OO maar half / half)
Leuke van VB is ook dat je redelijk eenvoudig win32 api calls kan doen. Erg intressant en leerzaam.

Met Visual basic zie je snel veel resultaat en dat werkt motiverend.

Als je eenmaal zover bent dat je wat meer power en mogelijkheden wil, dan zou ik is gaan rondkijken naar een overstap.

Delphi zou ik afraden, er is niks mis mee, een prima taal, een prima omgeving. Maar kom op zeg, Delphi is wel een beetje aan het uitsterven. VB wordt gruwelijk veel gebruikt in het bedrijfsleven. Daarom is het veel waardevoller om te kunnen VB-en dan delphi-en.

Uiteraard wordt je met kennis van een taal als C++/C of Java nog waardevoller omdat die mensen nou eenmaal zeldzamer zijn. VB is niet voor niets eenvoudiger onder de knie te krijgen dan andere talen. Het is veel minder krachtig en daardoor minder ingewikkeld.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties ik denk dat ik maar is met Visual Basic ga beginnen.

• red_indian
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-01 12:26

red_indian

Smokin' Suckz B!

Als je leuke voorbeelden zoekt raad ik je aan om eens op www.planet-source-code.com te kijken.
(Of direct voor VB www.planet-source-code.com/xq/ASP/lngWId.1/qx/vb/default.htm)
Daar staan echt supercoole voorbeelden, en vaak nog redelijk bedocumenteerd ook. Een andere optie is:
www.vbcode.com/

Of natuurlijk de voorbeelden van de MS online hullup als je ergens niet uitkomt.

Mijn advies (hahaah, ik ben ook net 2/3 maand bezig), als je er niet uitkomt, kijk dan eerst of er niet iemand anders is die hetzelfde probleem had, dit scheelt uren zo niet nachten :)

search.support.microsoft.com/kb/c.asp?fr=0&SD=GN&LN=EN-US

Voor rare dingen / oplossingen.

Ik heb toch met mijn geringe ervaring binnen 3 weken een redelijke app weten te coden die HTML parsed en meerdere downloads aankan etc.
Zonder bovengenoemde sites had ik hier wel 3 jaar over gedaan!

Grtz & succes de rode indiaan ;)

Need a cuesheet/tracklisting? (meer dan 500.000 online)

• Aaargh!
  • Laatst online: 17:27

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Java: lekker OO proggelen

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• MaxxRide
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 10:13

MaxxRide

Surf's up

Zelf ben ik voor JAVA.
Maar ik wil nog wel even kwijt dan DELPHI niet aan het uitsterven is......
Binnenkort komt ook kylix (delphi voor linux), ze verwachten dan volgens mij een come back......

If you are not wiping out you are nog pushing enough...

Verwijderd

een come back
Mijn ervaring is dat Delphi redelijk populair is.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-04 13:23

SG

SG surft naar info hardewaren

ik ben begonnen met pascal in dos
nu gebruik ik c++ met directx in windows
voor grafische progjes
heb ook 'n aantal boekjes c++,oop, directx,uml
en ben aan het oefenen op de demo source
die bij de boekjes mee komt. :)

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

Verwijderd

Zo heb ik ook gehoord dat ze VB aan het porten zijn naar linux. Aan de ene kant kan je beter vb kiezen maar andere andere kant staat het beter op je cv als je Delphi hebt.

• The - DDD
Op woensdag 03 januari 2001 16:54 schreef Pinda het volgende:
Zelf ben ik voor JAVA.
Maar ik wil nog wel even kwijt dan DELPHI niet aan het uitsterven is......
Binnenkort komt ook kylix (delphi voor linux), ze verwachten dan volgens mij een come back......
Cool, dit wist ik niet. Enne diversiteit kan alleen maar goed zijn, volgens mij.
Ben benieuwd of je "voorspelling" uitkomt.

Verwijderd

Pinda: Maar ik wil nog wel even kwijt dan DELPHI niet aan het uitsterven is. Binnenkort komt ook kylix (delphi voor linux), ze verwachten dan volgens mij een come back.

Dan is het dus nu aan het uitsterven en als de come back niet komt wordt het er niet mooier op.

Verwijderd

Formsma: crosspost??? zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/95904

Omdat iemand anders een soortgelijke vraag heeft? :? |:(

Verwijderd

Java de toekomst ??

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Jave de toekomst?
Als ze eindelijk eens 3D ondersteuning gaan inprogrameren misschien :)

Jammer van Delphi is dat het nu nog Win only is, en als ze het gaan porten naar bv Linux, neem ik aan dat de taal zelf ook een beetje anders wordt..

Verwijderd

Tizzwat: Java de toekomst?

Een toekomst.

Timpie2000: Als ze eindelijk eens 3D ondersteuning gaan inprogrameren misschien :)

Welkom in de toekomst.

Verwijderd

java is te traag en heeft te weinig mogelijkheden om een serieuse taal te worden... :r

neem dan php oid.!

• The - DDD
Java traag? Mwoah ik heb niets te klagen.

Iedereen vergeet trouwens dat je in Java net zogoed voorzichtig met je geheugen moet zijn.

Stel je hebt deze situatie:
---------
|Object1|
---------
| ^
v |
---------
|Object2|
---------
| ^
v |
---------
|Object3|
---------

Object 1 wijst naar Object 2.
Object 2 wijst naar Object 1.

Object 2 wijst naar Object 3.
Object 3 wijst naar Object 2.

Prima je het werkt lekker en je bent zover dat Object 3 Object twee niet meer nodig heeft.

Vervolgens verwijder je de verwijzing van Object 3 naar Object 2.

Ok prima Object 2 gaat nu door de garbage collector geruimd worden toch?

Niet dus.
1 en 2 verwijzen nog naar elkaar. En dus doet de garbage collector niet zijn werk.

Als je dit soort zaken goed regelt dan is Java in een keer een heel stuk sneller.

Maar ja, veel luie programmeurs vergeten die "verborgen" referenties.

Persoonlijk zou ik het veel beter vinden als je in java een object kan "markeren" voor garbage collectie. Ze zijn echter met iets anders bezig. Verschillende types referenties mogelijkmaken. Abolute and loose ofzo. Absolute verhinderd garbage collectie, loose niet.

Verwijderd

aragorn: java is te traag en heeft te weinig mogelijkheden om een serieuse taal te worden... :r

Java is al een serieuze taal en traagheid valt erg mee. (Je denk misschien aan applets van 5 jaar geleden ofzo? :?)

neem dan php oid.!

|:(

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Op vrijdag 05 januari 2001 05:35 schreef aragorn het volgende:
java is te traag en heeft te weinig mogelijkheden om een serieuse taal te worden... :r

neem dan php oid.!
check www.cfxweb.net daar staan serieeus snelle demo's... java is dus echt niet meer traag...

Verwijderd

Op donderdag 04 januari 2001 13:46 schreef Timpie2000 het volgende:

[..]

Jammer van Delphi is dat het nu nog Win only is, en als ze het gaan porten naar bv Linux, neem ik aan dat de taal zelf ook een beetje anders wordt..
Kylix!!!www.borland.com/kylix/

Verwijderd

[..]
hebben ze allang en het heet.......Java3D!

Ow BTW, ze hebben geen RMI multicast faciliteit dus die heb ik zelf maar geschreven, als dr nog iemand belangstelling heeft.........

edit typo

Verwijderd

Op vrijdag 05 januari 2001 10:16 schreef The - DDD het volgende:
Persoonlijk zou ik het veel beter vinden als je in java een object kan "markeren" voor garbage collectie. Ze zijn echter met iets anders bezig. Verschillende types referenties mogelijkmaken. Abolute and loose ofzo. Absolute verhinderd garbage collectie, loose niet.
Object 2 blijft bestaan omdat Object 1 nog een referentie heeft naar Object 2. Dat vind ik nogal logisch. Dat is net als met bestanden waar meerdere links naar zijn, dat bestand wordt pas echte gedelete als dr geen links maar naar zijn. Logisch. IMHO

'Markeren voor g.c.' is helemaal dom want dat is hetzelfde als delete ... in C. Daar wilden ze juist vanaf bij Java. Automatische G.c. verbeterd de productiviteit, wees eerlijk.

Overigens zijn dr 3 of 4 soorten referenties in Java. Na 3 jaar Java ken ik dr nog maar 1.

edit typo

Verwijderd

vxmv: hebben ze allang en het heet.......Java3D!

Dat zou hij ondertussen al moeten weten ;)
Tizzwat: Java de toekomst?

Een toekomst.

Timpie2000: Als ze eindelijk eens 3D ondersteuning gaan inprogrameren misschien :)

Welkom in de toekomst.

• marcelk
  • Niet online
Ik zou zeggen: download gratis JBuilder 4.0 Foundation op www.borland.com samen met de documentatie en voorbeelden. Kost (bijna) niets als je een kabelmodem hebt, en anders staat opde PCActive CDRom van deze maand ook deze versie.

Ik vind namelijk zelf dat Java een zeer goede ondersteuning biedt voor Design Patterns en UML gerelateerde zaken die steeds belangrijker worden.

JBuilder bevat een complete Java omgeving en biedt ook RAD ondersteunig net zoals Delphi. Een ander voordeel is dat JBuilder 4.0 draait op Windows en Linux (en Solaris). Je hoeft je project maar een keer te schrijven en je kunt hem overal runnen zonder modificatie. Daarnaast bevat JBuilder tutorials en documentatie. Wat wil je nog meer ?

Groeten,
Marcel

Verwijderd

marcelk: Ik vind zelf dat Java een zeer goede ondersteuning biedt voor Design Patterns en UML gerelateerde zaken die steeds belangrijker worden.

Hoe kan je nou ondersteuning hebben voor design patterns en UML? :? Straks komt er nog Java 2000++ uit met ondersteuning voor algoritmes. |:( |:(

Je hoeft je project maar een keer te schrijven en je kunt hem overal runnen zonder modificatie.

Dat is het idee met Java, ja.

Ik ben het wel met je eens dat Java een goede keus is om te leren programmeren, maar je argumenten zijn af en toe wat vreemd.

Verwijderd

Op vrijdag 05 januari 2001 16:52 schreef Arien het volgende:
Java is al een serieuze taal en traagheid valt erg mee. (Je denk misschien aan applets van 5 jaar geleden ofzo? :?)
Keej, ik kan gewoon niet zo goed tegen client-side taaltjes... althans, dat bij de gebruiker een applet wordt geladen... maar misschien is mijn java-haat dan vooral windows-haat; als ik aan java denk denk ik aan hakkelende kadertjes, lelijke zwart-wit graphics en schokkelende chatboxen...

en kun je bijvoorbeeld een forum maken mbv java of blijft het nut beperkt tot lamme spelletjes e.d.?

Verwijderd

aragorn: Ik kan gewoon niet zo goed tegen client-side taaltjes.

Laat de client ook maar eens wat doen.

Kun je bijvoorbeeld een forum maken mbv java of blijft het nut beperkt tot lamme spelletjes e.d.?

Je kunt (in principe) in Java alles maken, zelfs met applets kan je hele mooie dingen maken. WEl zou het leuk zijn als browser een beetje betere Java ondersteuning hadden. :)

• marcelk
  • Niet online
Op zaterdag 06 januari 2001 03:21 schreef Arien het volgende:
marcelk: Ik vind zelf dat Java een zeer goede ondersteuning biedt voor Design Patterns en UML gerelateerde zaken die steeds belangrijker worden.

Hoe kan je nou ondersteuning hebben voor design patterns en UML? :? Straks komt er nog Java 2000++ uit met ondersteuning voor algoritmes. |:( |:(
Met Design Patterns bedoel ik de Design Pattern interfaces die al onder Java beschikbaar zijn en in Delphi/C++ etc. nog niet. Zoals je weet wordt software steeds meer gemodelleerd in termen van Design Patterns, dus is misschien wel handig als er al een Pattern Framework klaar is.

Algemeen: UML gebruikt bepaalde concepten zoals packages, interfaces en components en dergelijke die in Java relatief eenvoudig over te nemen zijn.

Ik vind de reactie: "Komt er ook nog een Java2000+ die algoritmen ondersteund ?" dus een beetje flauw.

Groeten,
Marcel

Verwijderd

<warning>
Als je VB redelijk goed kent, is 't best irri om over te stappen. Ik wil zelf C++ gaan leren, maar als ik ff een programmatje moet hebben, maak ik 't toch weer in VB, omdat 't zo makkelijk is en ik 't al ken.
</warning>

Verwijderd

Op zondag 07 januari 2001 21:07 schreef bfi668 het volgende:
<warning>
Als je VB redelijk goed kent, is 't best irri om over te stappen. Ik wil zelf C++ gaan leren, maar als ik ff een programmatje moet hebben, maak ik 't toch weer in VB, omdat 't zo makkelijk is en ik 't al ken.
</warning>
Heb ik nou ook. Simpele C of Pascal programmatjes maak ik vaak ik PHP, hoe krom dat ook is.

• The - DDD
Op zaterdag 06 januari 2001 00:49 schreef marcelk het volgende:
Ik zou zeggen: download gratis JBuilder 4.0 Foundation op www.borland.com samen met de documentatie en voorbeelden. Kost (bijna) niets als je een kabelmodem hebt, en anders staat opde PCActive CDRom van deze maand ook deze versie.

Ik vind namelijk zelf dat Java een zeer goede ondersteuning biedt voor Design Patterns en UML gerelateerde zaken die steeds belangrijker worden.

JBuilder bevat een complete Java omgeving en biedt ook RAD ondersteunig net zoals Delphi. Een ander voordeel is dat JBuilder 4.0 draait op Windows en Linux (en Solaris). Je hoeft je project maar een keer te schrijven en je kunt hem overal runnen zonder modificatie. Daarnaast bevat JBuilder tutorials en documentatie. Wat wil je nog meer ?

Groeten,
Marcel
Check ook Forte for Java Comunity Edition is.
http://www.sun.com/forte/ffj/

Zekers de moeite waard, ik bouw er m'n stage opdracht in.

Verwijderd

The tools don't mather... The result does!

C++ ya!

>:)

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Java is zeker geen client side taal. Tegenwoordig is het eigenlijk zelfs zowat meer een server side taal. Applets zijn volledig gedropt. Niemand gebruikt die achtelijke dingen meer. Het werkt gewoon niet als iedere browser baggere virtual machines meeleverd. Alleen voor LANs in bedrijven kan het nog wel eens wat zijn omdat je dan zelf de plugin kan installeren. Op de server side is Java gigantisch gegroeid. Helaas heb ik geen cijfers maar kijk maar eens hoe vaak er wel niet servlet in een url staat.

Met Java kan je dus zeker forums maken. Ook kan je zeer makkelijk complete database of netwerk applicaties maken, met XML werken enz.

Ik zie hier overigens wat opmerkingen over de goede mogelijkheden om design patterns te gebruiken in Java. Daar ben ik het volledig mee eens. De standaard bibliotheken blinken alleen helaas nog wel eens uit van slechte designs. Zeker AWT is bagger ontworpen omdat het vrij snel-snel afgemaakt moest worden. Hier hebben ze nu gruwelijke spijt van omdat het niet meer aan te passen is. Binnenkort komt er een nieuwe io API omdat ook daarmee nogal wat problemen zijn. Deze API moet de functionaliteit van de oude io API dupliceren. Over het algemeen bevat de API nogal veel dubbele functionaliteit en gebruiken de verschillende API's elkaar niet optimaal.

Met de Collections API is in ieder geval het verzamelingen deel behoorlijk verbeterd, maar ook hier zorgt de dubbele functionaliteit (Vector - ArrayList, Hashtable - HashMap, Iterator - Enumeration) voor nogal wat verwarring.

Kortom: Java is een prachtige taal om mooie ontwerpen in te maken maar de standaard API zou op veel punten stukken beter komen.

Overigens is Java in de wetenschappelijke Software Technoglogie wereld al volledig standaard. Niemand denkt er daar nog over om in C++ te werken. Er lopen nog een paar Smalltalk freaks rond maar daar heb je het absoluut mee gehad.

Een goed voorbeeld van slecht design in de Java API is bijvoorbeeld de aanwezigheid van de functie remove in de Iterator, de StringTokenizer die nog steeds Enumeration implementeerd, het zeer onduidelijke clone mechanisme en de zeer kort de bochte manier van serializeren. Om het nog maar geeneens te hebben over de API's die eigen verzamelingen gebruiken. Ook de implementatie van het Observer pattern zou veel beter hebben gekund.

Maar ja, Java is en blijft een van mooiste talen. Het wordt bovedien steeds beter. Java 1.0 was volkomen bagger, Java 1.1 was al stukken fraaier en Java 2 bracht ons beter design en grotere performance. Met de komst van Java 1.4 (codenaam Merlin) zullen er ook geparamterizeerde typen in de taal worden opgenomen. Ook zal Java eindelijke covariantie van return types ondersteunen.

Martin

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 13:36

GraasGast

Analogue Heaven

[..]
[..]
Java? 3D? check sumea

• TheOneLLama
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

Op zaterdag 06 januari 2001 05:40 schreef aragorn het volgende:

[..]
Keej, ik kan gewoon niet zo goed tegen client-side taaltjes... althans, dat bij de gebruiker een applet wordt geladen...
Hm, je kan ook een servlet pleuren op de server en deze vrijwel al het werk voor de applet laten doen.. maar applets zijn nogal uit de tijd alweer.. JAVA wordt vooral toegepast op andere gebieden
maar misschien is mijn java-haat dan vooral windows-haat; als ik aan java denk denk ik aan hakkelende kadertjes, lelijke zwart-wit graphics en schokkelende chatboxen...
Windows-haat terwijl JAVA *de* ultieme cross-platform taal is? sorry hoor maar nu kijk je toch echt gewoon niet verder dan je neus lang is..
en kun je bijvoorbeeld een forum maken mbv java of blijft het nut beperkt tot lamme spelletjes e.d.?
Yep, dat kan zeker.. je kan dat met een applet en een servlet doen, en die applet alles laten weergeven.. beetje maffe oplossing echter!
JAVA kan echter ook a la PERL en dergelijke geworden gebruikt, scripttaal.. en nog vele andere vormen..
Je kan het ook als "echte" progameertaal gebruiken, en de enige echt zijn in mijn ogen C, C++ en assembly maar hiervoor is het hellaas te traag.
Vroeger had bv. SUN hun hele webserver op JAVA draaien.. of dat nog zo is :?

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

Verwijderd

Op maandag 08 januari 2001 01:08 schreef TheOneLLama het volgende:
Hm, je kan ook een servlet pleuren op de server en deze vrijwel al het werk voor de applet laten doen.. maar applets zijn nogal uit de tijd alweer.. JAVA wordt vooral toegepast op andere gebieden
Je hebt helemaal geen applet nodig. Een servlet is gewoon programma dat via de webserver output geeft (het word dus op de server uitgevoert net zoals bijvoorbeeld php). Niks geen applets of whatsoever.
Yep, dat kan zeker.. je kan dat met een applet en een servlet doen, en die applet alles laten weergeven.. beetje maffe oplossing echter!
Nogmaals, een applet is helemaal niet nodig! Een servlet alleen kan al het werk doen. Je kunt ook gebruik maken van JavaServer Pages (jsp), een soort asp/php maar dan met java. Je kunt hiermee java code in html embedden.
Je kan het ook als "echte" progameertaal gebruiken, en de enige echt zijn in mijn ogen C, C++ en assembly maar hiervoor is het hellaas te traag.
Wanneer gebruik je java dan *niet* als "echte programmeertaal":?. En waarom is het te traag, benchmarks? Bij de meeste applicaties is de uiterste performance halen toch minder belangrijk dan een goed gestructureerd programma. Trouwens, een goed design kan ook voor performance winst zorgen.
Vroeger had bv. SUN hun hele webserver op JAVA draaien.. of dat nog zo is :?
Ik neem aan dat voor de dynamische content gebruik wordt gemaakt van java.

• whoami
  • Laatst online: 13:16
Op zondag 07 januari 2001 23:59 schreef mbravenboer het volgende:

Maar ja, Java is en blijft een van mooiste talen. Het wordt bovedien steeds beter. Java 1.0 was volkomen bagger, Java 1.1 was al stukken fraaier en Java 2 bracht ons beter design en grotere performance. Met de komst van Java 1.4 (codenaam Merlin) zullen er ook geparamterizeerde typen in de taal worden opgenomen.
Martin
Van Java 2.0 naar Java 1.4 gaan.... strange... :? :)

https://fgheysels.github.io/

• TheOneLLama

TheOneLLama

Op maandag 08 januari 2001 13:06 schreef Jaapf het volgende:

[..]
Je hebt helemaal geen applet nodig. Een servlet is gewoon programma dat via de webserver output geeft (het word dus op de server uitgevoert net zoals bijvoorbeeld php). Niks geen applets of whatsoever.
[..]
quote mezelf:
"maar applets zijn nogal uit de tijd alweer.. JAVA wordt vooral toegepast op andere gebieden"
en
"JAVA kan echter ook a la PERL en dergelijke geworden gebruikt, scripttaal.. en nog vele andere vormen.."

Samengevat: veel mensen denken bij JAVA aan die appletjes enzo, maar daar draait JAVA niet meer om tegenwoordig, en zijn andere manieren om dit te doen!
Nogmaals, een applet is helemaal niet nodig! Een servlet alleen kan al het werk doen. Je kunt ook gebruik maken van JavaServer Pages (jsp), een soort asp/php maar dan met java. Je kunt hiermee java code in html embedden.
My point exactly...
[..]
Wanneer gebruik je java dan *niet* als "echte programmeertaal":?.
Te traag, VM..
en je kan moeilijk een OS gaan bouwen binnen een VM..
ik bedoel.. van mij mag je best.. maar wat je er aan hebt? ;)
En waarom is het te traag, benchmarks?
Als jij beweert dat JAVA sneller draait dan C-code of assembly.. van mij mag je hoor..
maar ondertussen weet ik wel beter ;)
bij de meeste applicaties is de uiterste performance halen toch minder belangrijk dan een goed gestructureerd programma. Trouwens, een goed design kan ook voor performance winst zorgen.
En dan is JAVA bijna perfect om te gebruiken :o
Dat ben ik helemaal met je eens :)
[..]
Ik neem aan dat voor de dynamische content gebruik wordt gemaakt van java.
Nee, ik had het hier over een webserver geheel gebouwd met JAVA en die vanuit de VM een webserver draaide, een typisch voorbeeld om GEEN JAVA te gebruiken, maar ja SUN wou zo graag hun product showen enzo.. tja onspronkelijk ontwikkeled voor embedded devices enzo JAVA is erg functioneel :)
Dat beeld dat mensen hebben van JAVA, dat het alleen maar uit trage applets bestaat wou ik nou juist ontkrachten :)
feit blijft echter wel.. door die VM en alles zal het nou eenmaal nooit de snelheid van C(++) code halen....

Verwijderd

marcelk: Met Design Patterns bedoel ik de Design Pattern interfaces die al onder Java beschikbaar zijn en in Delphi/C++ etc. nog niet. Zoals je weet wordt software steeds meer gemodelleerd in termen van Design Patterns, dus is misschien wel handig als er al een Pattern Framework klaar is.

Maar dat bekent niet dat je bijvoorbeeld in C++ niet met design patterns kan werken, daar doelde ik op (zie hét boek erover bijvoorbeeld).

Algemeen: UML gebruikt bepaalde concepten zoals packages, interfaces en components en dergelijke die in Java relatief eenvoudig over te nemen zijn.

Maar ook in veel andere talen.

Ik vind de reactie: "Komt er ook nog een Java2000+ die algoritmen ondersteund ?" dus een beetje flauw.

Design patterns zijn manieren om een oplossing voor een klasse problemen te omschrijven en zijn dus niet programmeertaal gebonden (zelfs intrinsiek toepasbaar in meer of mindere mate op alle talen aangezien het doel van al die talen is... de oplossing van problemen omschrijven).

Verwijderd

natas: The tools don't mather... The result does! C++ ya!

En aangezien het niet altijd om snelheid van executie gaat (het kan trouwens sneller dan C++...), maar bijvoorbeeld om snelheid van implementatie is er een hele reeks andere kandidaten afhankelijk van de situatie.

Verwijderd

TheOneLLama: Feit blijft echter wel: door die VM en alles zal het nou eenmaal nooit de snelheid van C(++) code halen.

Ach, er zijn wel studies naar dat soort dingen, bijvoorbeeld deze (7 pagina's PDF formaat)

• TheOneLLama

TheOneLLama

Op dinsdag 09 januari 2001 01:45 schreef Arien het volgende:
TheOneLLama: Feit blijft echter wel: door die VM en alles zal het nou eenmaal nooit de snelheid van C(++) code halen.

Ach, er zijn wel studies naar dat soort dingen, bijvoorbeeld deze (7 pagina's PDF formaat)
Thanx voor de link, hier staat dus precies in wat ik en ieder logisch denkend mens al vermoedde :) JAVA draait langzamer en neemt meer geheugen in.. zelfs veel scripttalen zijn sneller in sommige dingen (en niet sneller dan C(++))
Tis natuurlijk ook logisch, als je bedenkt dat uiteindelijk al die andere talen weer (grotendeels) uit C en C++ zijn opgebouwd...

intresant PDFje, aanrader!

Verwijderd

TheOneLLama: JAVA draait langzamer en neemt meer geheugen in.. zelfs veel scripttalen zijn sneller in sommige dingen (en niet sneller dan C(++))

a) Behalve executie tijd is er ook programmeertijd. Executietijd is niet altijd doorslaggevend.
b) Executiesnelheid hangt ook van de programmeur af en dan ben je met taal X niet per se sneller dan met taal Y, hoeveel taal X intrinsiek misschien sneller zou zijn. (pag 4 onderaan...)

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Officieel betekend 1.2.x: Java 2 Platform versie 1.2.x. Huidige versie is Java 2 Platform 1.3 en de toekomstige versie zal waarschijnlijk Java 2 Platform 1.4 worden. Vandaar de rare versie nummers :?.

Java wordt niet naar C++ code omgezet voordat het gecompileerd wordt. Door de virtual machine zijn er runtime optimalisatie mogelijk die niet te bereiken zijn met native code. Ook Micrsoft gaat dit nu gebruiken voor C# en hun zogenaamd briljante intermediate language of hoe dat ook mag heten. In feite is het gewoon hetzelfde als Java bytecode. Micrsoft zal alleen wel zorgen dat de programma's makkelijk te starten zijn en de VM niet te zien is. Dan klaagt niemand erover :(.

Snelheid = programmeur + compiler + runtime optimalisatie.

Martin

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• TheOneLLama

TheOneLLama

Op dinsdag 09 januari 2001 12:28 schreef Arien het volgende:
TheOneLLama: JAVA draait langzamer en neemt meer geheugen in.. zelfs veel scripttalen zijn sneller in sommige dingen (en niet sneller dan C(++))

a) Behalve executie tijd is er ook programmeertijd. Executietijd is niet altijd doorslaggevend.
b) Executiesnelheid hangt ook van de programmeur af en dan ben je met taal X niet per se sneller dan met taal Y, hoeveel taal X intrinsiek misschien sneller zou zijn. (pag 4 onderaan...)
Yep, ben ik zeker met je eens.. maar ik had het toch echt steeds puur over de executietijd, dat was wel duidelijk uit de discussie... Ik moet er niet aan denken zware string bewerkingen in C of C++ te schrijven dan pak ik ook iets anders, dan draait het maar slomer...

overigens kwam JAVA er in die test qua bouwtijd ook niet al te best af >:)

Verwijderd

mbravenboer: Officieel betekend 1.2.x: Java 2 Platform versie 1.2.x. Huidige versie is Java 2 Platform 1.3 en de toekomstige versie zal waarschijnlijk Java 2 Platform 1.4 worden. Vandaar de rare versie nummers :?.

Die "vreemde" versie nummers zijn net als bij zoveel software gewoon PR blaat.

Java wordt niet naar C++ code omgezet voordat het gecompileerd wordt. Door de virtual machine zijn er runtime optimalisatie mogelijk die niet te bereiken zijn met native code.

Niet met "generiek" gecompileerde native code nee. Uiteindelijk wordt Java ook als native code uitgevoerd natuurlijk.

Ditzelfde prinicipe wordt trouwens in Perl en Python (en andere talen) gebruikt, alleen is het bij deze twee geen zichtbare stap voor de programmeur.

Ook Micrsoft gaat dit nu gebruiken voor C# en hun zogenaamd briljante intermediate language of hoe dat ook mag heten. In feite is het gewoon hetzelfde als Java bytecode. Micrsoft zal alleen wel zorgen dat de programma's makkelijk te starten zijn en de VM niet te zien is. Dan klaagt niemand erover :(.

Ach, over M$ is zoveel te klagen. >:) (Los daarvan is het hele bytecode idee al zo oud...)

Snelheid = programmeur + compiler + runtime optimalisatie.

En dan is er nog ontwikkelsnelheid bijvoorbeeld.

Verwijderd

TheOneLLama: Ik had het toch echt steeds puur over de executietijd, dat was wel duidelijk uit de discussie...

De discussie wordt ook 99% van de tijd vanuit het verkeerde oogpunt gevoerd... |:(

Verwijderd

Op dinsdag 09 januari 2001 01:37 schreef Arien het volgende:
marcelk: Met Design Patterns bedoel ik de Design Pattern interfaces die al onder Java beschikbaar zijn en in Delphi/C++ etc. nog niet. Zoals je weet wordt software steeds meer gemodelleerd in termen van Design Patterns, dus is misschien wel handig als er al een Pattern Framework klaar is.

Maar dat bekent niet dat je bijvoorbeeld in C++ niet met design patterns kan werken, daar doelde ik op (zie hét boek erover bijvoorbeeld).
Hehehe de bijbel van de Design Patterns beschrijft patterns met voorbeelden in C++

Verwijderd

edit: Yes, ik wist dat het kan!!!!! dubbelposten

Verwijderd

vxmv: Hehehe de bijbel van de Design Patterns beschrijft patterns met voorbeelden in C++

C++ en SmallTalk als ik het me goed herinner. Misschien maar weer eens lezen... *kijk mijn 20 wachtende boeken aan* Misschien over een tijdje... :P

Verwijderd

Java-haters: Je leert het wel waarderen hoor. Kijk maar naar mij. Weet je wat cool is? ->javadoc.
Check bijvoorbeeld deze zelfgemaakte RMI multicasting package (bestond nog niet:)), is nog niet helemaal afgedocumenteerd hoor. Maar je kan er wel binnen 5 minuten een peer-2-peer chatprogramma mee schrijven (zonder chatserver).
Pagina: 1