Toon posts:

Nauwelijks geluid uit rear speakers bij surround setje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even ter info; ja, ik heb de FAQ doorgelezen, maar ook daar niet de gouden tip ;(

Ik heb hier dus een p4p800 Deluxe met een onboard AD1985 SoundMAX 6-channel CODEC met
S/PDIF out interface.
OS is Windows XP Prof. incl. SP2, de nieuwste soundmax drivers heb ik gedownload van de asus site en het boxensetje is een Philips A5.600.

Alle kabels zijn goed aangesloten achter de pc (rear op blauw, front op groen en center op roze) en ook alle kabels van de boxenset zelf zitten goed.
Het grote probleem is dus echter dat ik niet of nauwelijks geluid uit m'n rear boxen krijg.
Front en rear boxkabels ook al eens omgewisseld en de rear boxjes geven dan wel normaal geluid, dus de boxjes zelf zijn ook gewoon in orde.
De windows geluidsinstellingen zijn allemaal nagelopen en de Soundmax control panel instellingen staan ook allemaal ingesteld op 5.1 Surround Sound.

De problemen beginnen echter al bij de Soundmax installatie wizard, alles lijkt goed te gaan, maar bij het testen wordt al duidelijk dat er nauwelijks geluid uit de rear speakers komt.
Ook maar even het microsoft surround testje gedownload, die geeft hetzelfde resultaat.

Ik heb verder geen ideeën meer, dus hier nog iemand met dingen die ik kan proberen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 18:53 ]

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 12:01
Wellicht iets heel kroms, heb je bij die geluidsinstellingen ook de volumeinstellingen nagelopen? (luidsprekertje rechtsonderin), en kijk dan onder opties -> nogwat, of je de front en rear apart kunt instellen en dat deze op gelijk niveau liggen (helemaal omhoog).

Probeer het ook eens met een 'echte' 5.1 bron, zoals een DVD. Het makkelijkst is een THX certified DVD gezien daar ook een stukje calibratie op zit, waarbij je uit iedere speakers wat ruis kunt laten komen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Topicstarter
ShittyOldMan schreef op 23 september 2004 @ 18:59:
Wellicht iets heel kroms, heb je bij die geluidsinstellingen ook de volumeinstellingen nagelopen? (luidsprekertje rechtsonderin), en kijk dan onder opties -> nogwat, of je de front en rear apart kunt instellen en dat deze op gelijk niveau liggen (helemaal omhoog).

Probeer het ook eens met een 'echte' 5.1 bron, zoals een DVD. Het makkelijkst is een THX certified DVD gezien daar ook een stukje calibratie op zit, waarbij je uit iedere speakers wat ruis kunt laten komen.
Allebei geprobeerd, geen succes... ;(

• Arieke
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05-2022

Arieke

live your life, dont waste it.

......
Ik had dit probleem voor eerst ook. Ik was alleen iets dom over men hoofd gezien. Bij configratie scherm heb je daar je luidsprekers ook ingesteld als 5.1 surround? Want ik was ik vergeten en kreeg er totaal geen geluid uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Arieke op 23-09-2004 19:11 ]

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

Verwijderd

Topicstarter
Arieke schreef op 23 september 2004 @ 19:10:
Ik had dit probleem voor eerst ook. Ik was alleen iets dom over men hoofd gezien. Bij configratie scherm heb je daar je luidsprekers ook ingesteld als 5.1 surround? Want ik was ik vergeten en kreeg er totaal geen geluid uit.
Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 18:50:
De windows geluidsinstellingen zijn allemaal nagelopen
Ja dus...

• Arieke
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-05-2022

Arieke

live your life, dont waste it.

Srry over het hoofd gezien.

P4 2.4Ghz @ 3.5Ghz l MSI 875P Neo FIS2R l 512MB 400Mhz @ 466 Corsair x2 l WD 120 Gb 7200 | Sapphire 9700Pro 128Mb DDR 399/714Mhz l Benq 52/32/52 | Chieftec MX-01BLD-S l Hercules Fortisimo III 7.1 | Air Cooling all the way

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog steeds geen oplossing gevonden ;(

Verwijderd

Er komt wel geluid uit begrijp ik. Ligt het dan niet aan het geluidseffect?... Overigens is het geluidsnivo van de surroundspeakers lager dan de frontspeakers.
Ik ben ook wel een tijdje bezig geweest met het instellen van mijn setje toen ik ze net had. Ik moest instellen dat ik gebruik maakte van 5.1 op 3 plaatsen als ik me goed herinner.
1 in windows
2 de geluidskaart
3 de audio/video player

succes

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-07 09:59
je hebt dus 5.1 boxen? maar hoe kan het dat je die dingen in je blauwe gat stopt...en sinds wanneer zit centre op roze, dat is toch voor je mic?

Facts don't care about your feelings

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
YoshiBignose schreef op 26 september 2004 @ 11:53:
je hebt dus 5.1 boxen? maar hoe kan het dat je die dingen in je blauwe gat stopt...en sinds wanneer zit centre op roze, dat is toch voor je mic?
Om aansluitingen te besparen wordt de mic in een uitgang als je aangeeft dat je 5.1 speakers hebt aangesloten.

Verwijderd

Topicstarter
amour021 schreef op 26 september 2004 @ 11:57:
Om aansluitingen te besparen wordt de mic in een uitgang als je aangeeft dat je 5.1 speakers hebt aangesloten.
Correct :)
En die instellingen zijn ook verder allemaal wel goed, maar het probleem is er dus nog steeds...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
Verwissel front eens met rear (de plugjes): Zijn het nu je frontspeakers die zachter gaan spelen (probleem bij pc) of nog steeds je rears (probleem bij speakerset)?

Verder weet ik ook niks beters te verzinnen dan gewoon voor de 12de keer je instellingen na te lopen: Het is mij ook vaak genoeg gebeurd dat ik steeds iets vergat.
Denk daarbij aan alle volumenstellingen (dus zowel windows mixer als mixer van je soundcard, luidspreker instellingen (zowel in player, als geluidskaart app, als audio instellingen in config scherm).

Als je testtooltje goed werkt, zou inderdaad overal hetzelfde geluid uit moeten komen. Daarom verwacht ik het probleem op 1 van de volgende 3 plaatsen:
-driver niet goed (geïnstalleerd)
-> check asus fora/google

-instelling niet goed (volume instelling, preset/geluidseffect instelling of luidspreker instelling)
->voor de zoveelste keer alles nakijken en goed checken of er niet ergens een vinkje verstopt zit.

-boxenset niet goed (defect/volumeknopje)
->zie start van mijn post

Erg voor de hand liggende opmerkingen idd, maar het kan nooit kwaad om de basis nog even goed te bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Raymond op 27-09-2004 01:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Raymond schreef op 27 september 2004 @ 01:22:
Verwissel front eens met rear (de plugjes): Zijn het nu je frontspeakers die zachter gaan spelen (probleem bij pc) of nog steeds je rears (probleem bij speakerset)?

Verder weet ik ook niks beters te verzinnen dan gewoon voor de 12de keer je instellingen na te lopen: Het is mij ook vaak genoeg gebeurd dat ik steeds iets vergat.
Denk daarbij aan alle volumenstellingen (dus zowel windows mixer als mixer van je soundcard, luidspreker instellingen (zowel in player, als geluidskaart app, als audio instellingen in config scherm).

Als je testtooltje goed werkt, zou inderdaad overal hetzelfde geluid uit moeten komen. Daarom verwacht ik het probleem op 1 van de volgende 3 plaatsen:
-driver niet goed (geïnstalleerd)
-> check asus fora/google

-instelling niet goed (volume instelling, preset/geluidseffect instelling of luidspreker instelling)
->voor de zoveelste keer alles nakijken en goed checken of er niet ergens een vinkje verstopt zit.

-boxenset niet goed (defect/volumeknopje)
->zie start van mijn post

Erg voor de hand liggende opmerkingen idd, maar het kan nooit kwaad om de basis nog even goed te bekijken.
Drivers opnieuw geinstalleerd, alles opnieuw ingesteld, niets helpt...
Boxen zijn allemaal gewoon goed, die had ik al gecontroleerd...
Is het niet mogelijk dat de versterker te weinig geluid kan weergeven ofzo?
Dus dat er maximaal 4 speakers (2xfront, center en subwoofer) uitvoer hebben en de rear dus te weinig krijgt :?

Ik noem maar iets

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-07 04:05
Ik heb precies hetzelfde probleem, en ik kan nog nergens een antwoord vinden.
Ik vind dit zeer jammer, aangezien ik graag half life met 5.1 zou spelen.
Kan niemand mij helpen.

• paazei
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-07 04:05
Ik heb al meerdere malen geprobeerd nieuwe drivers te installeren, maar deze werken niet. Als ik de oude drivers gebruik, dan kan ik niet de monitor center runnen, aangezien ik dan een foutmelding krijg. Ik kan mijn onboard geluid dus niet op 5.1 zetten. Ik maak gebruik van een onboard soundmax 5.1 geluid(kaart!)
Is er iemand die hetzelfde probleem heeft gehad en het heeft kunnen maken?
Ligt het misschien aan mijn ac3 filter?
Pagina: 1