[REQ] Inspeel audio file speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hai,

Ik heb ooit eens hier een bestand voorbij zien komen waarmee je je speakers goed in kon "branden". De speakers werden tegen over elkaar geplaatst waarbij er 1 geinverteerd speelde. Alle freqeuenties werden voor een bepaalde periode afgegaan. Heeft iemand deze file nog? Of iig een naam waar ik op kan zoeken? Thanks!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

hier staat ie www.geloofdieonzinoverinspelentochniet:+.com
ja, inspelen is echt en nee je kan dit niet goed of fout doen :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-07 11:06

TheBorg

Resistance is futile.

In dit topic wordt ik nog voor gek verklaard betreft het tegenover elkaar zetten van de speakers: Eltax Concept serie

Speakers tegenover elkaar zetten, van één speaker de fase omdraaien, deken eroverheen en spelen maar. Je hoort ze dan bijna niet.

Met een speciale audio CD kan het inspelen sneller gaan, met een beetje stevige muziek gaat het echter ook prima.

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Atgast schreef op 23 september 2004 @ 00:47:
hier staat ie www.geloofdieonzinoverinspelentochniet:+.com
ja, inspelen is echt en nee je kan dit niet goed of fout doen :)
Wat is er onrealistisch aan mijn vraag? |:(

Ik zoek gewoon die file en ik vraag niet of speakers ingespeelt moeten worden. (8> (8>

[ Voor 15% gewijzigd door Oyster op 23-09-2004 02:04 ]

Verwijderd

Nog even over het inspelen: Heb speakers gekocht welke niet in de winkel hadden gestaan. Toen ik thuis ging luisteren, had ik ze meteen willen omruilen omdat ze uit fase klonken. Er zat geen laag in, geluid kwam overal vandaan en het was niet om aan te horen. Heb de winkel gebeld waar ik het advies kreeg ze 2 weken de kans te geven en af en toe flink hevig te spelen. Langzaam maar zeker nam het stereobeeld toe evenals de lage tonen weergave. Het duurde ongeveer een maand voordat het klankbeeld uit winkel werd weergegeven. Inspelen is met de meeste nieuwe speakers dus geen overbodige luxe!
Dan even een opmerking over het bestand: je kan zoeken naar speciale bestanden, maar dat gaat niet veel sneller. Wanneer je de speakers in tegenfase zet, heb je minder 'last' van het geluid, maar je hebt er al helemaal geen plezier van. Gewoon een paar 'vette' CD's met grote regelmaat afspelen haalt hetzelfde effect, maar met meer plezier.

Verwijderd

24 uur een 20Hz toon wil ook wel helpen, Dan worden de surrounds lekker soepel.

PAS WEL OP, dat je onder de maximale excursie van de woofer blijft!!

Als je bovenstaande niet begrijpt kan je beter wat roze ruis afspelen.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
Xander2000 schreef op 23 september 2004 @ 02:03:
Wat is er onrealistisch aan mijn vraag? |:(

Ik zoek gewoon die file en ik vraag niet of speakers ingespeelt moeten worden. (8> (8>
Er niets onrealistisch aan je vraag. Maar je hebt geen speciale file nodig om je luidsprekers in te spelen. Je kan gewoon muziek luisteren en dan raken ze vanzelf ingespeeld.

Als je het proces wilt bespoedigen om een of andere reden, kan je ook besluiten om idd ff wat roze ruis op flink volume af te spelen. Dan is tegenover elkaar zetten (en evt. uit fase aansluiten, als dat stiller klinkt) geen slecht idee, omdat ruis nu eenmaal niet plezierig is om aan te horen.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 23-09-2004 14:40 ]

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 16:47
Ik heb indertijd die file gehost, maar heb'm zelf niet meer...

Pink noise is ideaal om speakers in te spelen, maar wel gevaarlijk... Bij pink noise is de vermogensverdeling per frequentieband gelijk, als je dat dus hard gaat afspelen, krijgt de tweeter krankzinnig veel te veel te verwerken.

Je kan eventueel zelf pink noise maken, met een wave-editor. Haal je file dan door een equaliser, zodanig dat je de hoge tonen wegfiltert en je tweeter niks te verwerken krijgt, en zodanig dat je de tonen onder de 20 à 30Hz ook wegfiltert.

Ikzelf heb zo'n file gemaakt die ik gebruik voor het inspelen van woofers: download pinknoise.wav - 6.79 Mb. Het is pink noise afgefilterd tussen ongeveer 20 en 100Hz - klinkt ook spectaculair met een stevige sub trouwens ;)

Verwijderd

@ sub
wat jij bedoelt is white noise
pink noise is namelijk aan de afwijkings curve van het gehoor aan gepast (een soorte met van loudnes dus)

en je kan pinknoise prima afspelen mits op normaal volume

zoek is op http://www.nch.com.au/ daar zwerft ergens een toon generator rond met white en pink noise is uberhaupt wel handig zo'n toongenerator :P

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-08 22:40

Exirion

Gadgetfetisjist

subsonik schreef op 23 september 2004 @ 15:28:
Pink noise is ideaal om speakers in te spelen, maar wel gevaarlijk... Bij pink noise is de vermogensverdeling per frequentieband gelijk, als je dat dus hard gaat afspelen, krijgt de tweeter krankzinnig veel te veel te verwerken.
Fout, da's white noise. Pink noise is geen gevaar voor je tweeters, mits je uiteraard geen abnormale uitsturing doet.

oeps... iemand was me voor.

[ Voor 5% gewijzigd door Exirion op 23-09-2004 15:43 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• subsonik
no_no_no: klopt niet. White noise is "natuurlijke" ruis. De energie-inhoud per frequentieband is hier gelijk, hierdoor stijgt de hoeveelheid ruis met 6dB 3dB per octaaf. White noise is de ruis die door elektronische componenten gegenereerd wordt.

Bij pink noise is de energie-inhoud per octaaf gelijk. Als je pink noise bekijkt op een spectrum analyser, heb je een perfect vlakke curve.

[edit] Aangezien er blijkbaar een hardnekkig misverstand hieromtrent is... een screenshot om m'n punt te bewijzen: pink noise bekeken door een real-time FFT analyser.

[ Voor 27% gewijzigd door subsonik op 23-09-2004 16:19 ]

• Raymond
subsonik schreef op 23 september 2004 @ 15:45:
ij pink noise is de energie-inhoud per octaaf gelijk. Als je pink noise bekijkt op een spectrum analyser, heb je een perfect vlakke curve.
Volgens verschillende google resultaten neemt bij pink noise het niveau per octaaf met 3dB af, waardoor inderdaad de energie per octoof gelijk blijft. Hierdoor lijkt het mij beter geschikt dan white noise (wat dan gevaarlijk is voor je tweeter).
Voorbeeldje:
http://www.norsonic.com/web_pages/level_difference.html

[ Voor 17% gewijzigd door Raymond op 23-09-2004 16:00 ]

Verwijderd

leuk man die pink noise op het speakertje dat in de hp compaq d530 zit (zo'n kleine compaq met multibay) hoor je het niet eens... dat speakertje is wel erg slecht............ als ik de 2.1 set er aan hang gaat het een partij te keer daar onder de tafel....

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

subsonik schreef op 23 september 2004 @ 15:45:
Bij pink noise is de energie-inhoud per octaaf gelijk. Als je pink noise bekijkt op een spectrum analyser, heb je een perfect vlakke curve.
Alweer fout: da's white noise. Probeer het maar uit. White noise geeft een rechte curve, en pink noise loopt af naar de bovenkant van het spectrum toe.

En die testje met analyzers heb ik al vaker geprobeerd. Je hoort het trouwens al gewoon met je eigen oren al: pink noise klinkt wat rustiger/doffer dan white noise. Je hebt ook nog brown noise maar daar ken ik geen details over.

[ Voor 23% gewijzigd door Exirion op 23-09-2004 16:15 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

@sub
je hebt gelijk alleen moet het(zo als hier boven ook gezegd) volgens mijn literatuur moet het 3dB stijging per octaaf zijn.

hier ook een schaamteloos geript stukje

White noise is a sound that contains every frequency within the range of human hearing (generally from 20 hertz to 20 kHz) in equal amounts. Most people perceive this sound as having more high-frequency content than low, but this is not the case. This perception occurs because each successive octave has twice as many frequencies as the one preceding it. For example, from 100 Hz to 200 Hz, there are one hundred discrete frequencies. In the next octave (from 200 Hz to 400 Hz), there are two hundred frequencies.

en een verdubbeling van de frequenties zou idd over een komen met een stijging van 3dB

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Nog wat extra info:
White noise (common definition) power density is constant over a finite frequency range. AKA Johnson noise.

Pink noise (common definition) power density decreases 3dB per octave with increasing frequency (density proportional to 1/f) over a finite frequency range which does not include DC. Each octave contains the same amount of power. Many point out that this is not a trivial filtering problem. AKA flicker noise.

Red noise (common definition within the oceanographic field, contributed by P.J. "Josh" Rovero) (Anyone have the spectrum?)

oceanic ambient noise (ie, noise distant from the sources) is often described as "red" due to the selective absorption of higher frequencies."
Orange noise (anonymous contribution) (Anyone foolish enough to want the spectrum?)

quasi-stationary noise with a finite power spectrum with a finite number of small bands of zero energy dispersed throughout a continuous spectrum. These bands of zero energy are centered about the frequencies of musical notes in whatever system of music is of interest. Since all in-tune musical notes are eliminated, the remaining spectrum could be said to consist of sour, citrus, or "orange" notes. Orange noise is most easily generated by a roomfull of primary school students equipped with plastic soprano recorders.
Green noise (defined by some folks producing relaxation tapes, Mystic Moods, I believe) supposedly the background noise of the world. A really long term power spectrum averaged over several outdoor sites. Rather like pink noise with a hump added around 500Hz. (Anyone have the spectrum?)

Blue noise (FS-1037C) power density increases 3dB per octave with increasing frequency (density proportional to f) over a finite frequency range. This can be good noise for dithering.

Purple noise (origional definition, contributed by Jon Risch) power density increases 6dB per octave with increasing frequency (density proportional to f^2) over a finite frequency range. Differentiated white noise. AKA violet noise.

Grey noise (heard this one a couple of times, but can't put my finger on a source) noise subjected to a psychoacoustic equal loudness curve (such as an inverted a-weight curve) over a given range of frequencies, so that it sounds like it is equally loud at all frequencies. This would be a better definiton of "white noise" than the "equal power at all frequencies" definition, since real "white light" has the power spectrum of a 5400K black body, not an equal power spectrum.

Brown noise (Jon M. Risch, rbmccammon) power density decreases 6dB per octave with increasing frequency (density proportional to 1/f^2) over a frequency range which does not include DC. Is not named for a power spectrum that suggests the color brown, rather, the name is a coruption of Brownian motion. If we were going to pick a color, red might be good since pink noise lies between this noise and white noise. Unfortuantly, red is already taken. AKA "random walk" or "drunkard's walk" noise.

**** Three different definitions of black (silent) noise ****

Black noise (contributed by Jeff Mercure, his own definition) whatever comes out of an active noise control system and cancles an existing noise, leaving the world world noise free. (The comic book character "Iron Man" used to have a "black light beam" that could darken a room like this, and popular SCI-FI has an annoying tendancy to portray active noise control in this light.)

Black noise (seen in the sales literature for an ultrasonic vermin repeller) power density is constant for a finite frequency range above 20kHz. Ultrasonic white noise. This black noise is like the so-called "black light" with frequencies too high to be preceived as sound, but still capable of affecting you or your surroundings.

Black noise (Manfred Schroeder, "fractals, chaos, power laws," contributed by Mike Arnao)

has an f ^ -beta spectrum, with beta > 2, and is characteristic of "natural and unnatural catastrophes like floods, droughts, bear markets, and various outrageous outages, such as those of electrical power." further, "Because of their black spectra, such disasters often come in clusters."
:)

En het is dus, zoals ik al zei, een DALING van 3dB... Het hoog klinkt minder hard bij pink noise.

[ Voor 4% gewijzigd door Exirion op 23-09-2004 16:18 ]

• subsonik
Exirion schreef op 23 september 2004 @ 16:13:
Alweer fout: da's white noise. Probeer het maar uit. White noise geeft een rechte curve, en pink noise loopt af naar de bovenkant van het spectrum toe.
White noise geeft een curve die stijgt in het hoog :) De curve van pink noise is mooi vlak... en nee, kheb niet geknoeid met m'n screenshot.
Exirion schreef op 23 september 2004 @ 16:17:
En het is dus, zoals ik al zei, een DALING van 3dB... Het hoog klinkt minder hard bij pink noise.
Er staat: "power density decreases 3dB per octave". Maar aangezien je per octaaf een dubbel zo groot frequentiegebied afdekt, blijft de energie-inhoud binnen 1 octaaf gelijk.

Het is ook belangrijk om te beseffen dat een spectrum analyser met een logaritmische schaal voor de frequenties werkt. Met andere woorden: een spectrum analyser meet de energie-inhoud per (deel van een) octaaf, en niet de energie-inhoud per discrete frequentie.

[ Voor 46% gewijzigd door subsonik op 23-09-2004 16:32 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

subsonik schreef op 23 september 2004 @ 16:22:
White noise geeft een curve die stijgt in het hoog :) De curve van pink noise is mooi vlak... en nee, kheb niet geknoeid met m'n screenshot.
Ja, ik snap dus niet hoe jij meet/genereert hoor.
Noise with a flat spectrum is called "white noise".
Bron: http://www.mlab.uiah.fi/~eye/mediaculture/noise.html

Wil je nog meer bewijs?

• Raymond
Exirion: Er is verschil tussen niveau en energie.

De link die jij aanhaalt spreekt over een constante energie per finite frequency band. Dus in de band van 50 tot 150 hertz (100hz breed) zit bij white noise evenveel energie als in de band van 15050 tot 15150 hertz (ook 100hz).

Bij pink noise is de energie per octaaf constant. Dus 50 tot 100 hertz (50hz, maar 1 octaaf) bevat evenveel energie als 15000 tot 30000 hertz (15000 hertz, maar ook maar 1 octaaf).

Lees nog eens goed de texten door, dan zal je zien dat sub hetzelfde beweerd als wat jij denkt te zeggen :)

• subsonik
Om er even wat wiskunde bij te halen...

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/edv/got/whitenoise.png

We berekenen dus de energie-inhoud van een octaaf. Het octaaf ligt tussen de frequenties A en 2A. Je ziet dat de energie-inhoud van het octaaf evenredig is met A, de energie-inhoud verdubbelt per octaaf. Dubbele energie-inhoud = +3dB.

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/edv/got/pinknoise.png

De energieinhoud van een octaaf bij pink noise. De energie-inhoud is volledig onafhankelijk van A, met andere woorden: de energie-inhoud van elk octaaf is gelijk.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Exirion schreef op 23 september 2004 @ 16:17:En het is dus, zoals ik al zei, een DALING van 3dB... Het hoog klinkt minder hard bij pink noise.
Het is precies zoals subsonic zegt hoor. Het hoog klinkt bij pink noise net zo hard als het laag. Pink noise houdt in evenveel energie in elk octaaf, zoals al eerder gezegd. White noise stijgt met 3dB/octaaf.

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-07 09:20
na al deze technische uitleg:

inspelen van speakers is noodzakelijk. Wat je kan doen: sluit een van de 2 speakers tegenfase aan. Ze ze met hun voorkant naar elkaar gericht (dicht bij elkaar) en leg er een dik donsdeken overheen. Laat dit geheel maar een paar dagen spelen. Keihard of fluisterstil moet je ze niet zetten, gewoon speelvolume is goed genoeg.

De inspelingstijd van een paar luidsprekers is zeer sterk verschillend van merk naar merk. Bij sommigen duurt het 2 weken, bij anderen 3 maand.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

DinoBe schreef op 24 september 2004 @ 16:00:
inspelen van speakers is noodzakelijk.
Allemaal leuk en aardig, maar je hoeft er op zich een aandacht aan te besteden. Als je het niet actief doet gebeurt het toch vanzelf wel, duurt misschien wat wel langer :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Zoals wel vaker in audioland worden er magische eigenschappen aan dat inspelen toegekend, ik geloof daar niet zo in eigenlijk.

• DinoBe
Ja je kan je speakers 'inspelen' door er al rechtstreeks naar te luisteren. Je moet niet speciaal laten inspelen zonder er mogen naar te luisteren.

Meestal is het zo dat je een set hoort in de winkel en die heel goed klinkt. Dan kom je thuis met een paar speakers uit het magazijn en die klinken totaal niet goed. Om de teleurstelling te verminderen kan je ze laten inspelen en dan pas luisteren.
Het is wel zo dat nieuwe speakers beter beginnen te klinken naarmate ze spelen.

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 29-07 12:01
Inspelen zal wellicht een (al dan niet klein) effect hebben doordat de fysieke eigenschap van de ophanging veranderd, maar er zijn een boel andere omstandigheden welke een groter effect hebben op de geluidsbeleving. Zo kun je dus niet een speaker in de winkel goed vinden, thuis niet, en dit vervolgens wijden aan het wel of niet inspelen. De verandering van luisterruimte zal een veel grotere invloed hebben evenals eventuele andere apparatuur en volume.

Ook kun je mijn inziens niet een nieuwe speaker thuis hebben staan, welke na een maand anders klinkt, en dit vervolgens verklaren met enkel het inspelen. De gewenning zal namelijk zeker een rol spelen. Schakel in de winkel maar eens van speaker. In eerste instantie klinkt dat ook niet altijd even goed. Na een minuut klinkt het al anders en op den duur klinkt de eerste speaker weer vreemd als je daar naar terug schakelt. Thuis is dat op langere termijn ook zo, je went aan het geluid van je speaker, je geluidsbeleving veranderd daar door.

Nu wil ik niet een conclusie gaan trekken of het inspelen wel of geen effect heeft, laat dat ieder voor zich zelf bepalen. Maar ga nooit het veranderen van je geluidsbeleving enkel verklaren met inspelen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• DinoBe
Ja natuurlijk zijn er een aantal factoren zoals gewenning, akoestiek, installatie, plaatsing,... die allemaal een rol spelen.

Maar ik ben ervan overtuigd dat wanneer je een vergelijkende test zo doen tussen een gloednieuw paar speakers (die nog niet gespeeld hebben) en een paar speakers die al een maand lang uitgebreid gespeeld hebben, dat er zeker een verschil hoorbaar is. Ik ga er van uit dat alle andere factoren gelijk zijn.

Speakers gaan anders / beter / klinken naarmate ze spelen, of je ze nu speciaal inspeelt met witte, roze of groene noise van mijn part of je ze gewoon laat spelen....
Pagina: 1