Geen ip-adres toegewezen aan laptop (sp2 probleem??)

Pagina: 1
Acties:

• Erik
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-07-2025
Thuis heb ik een wired en een wireless netwerk. nu werkte sinds enkele dagen de wireless verbinding niet meer (kreeg geen ip-adres toegewezen bleef staan op "netwerkadres verkrijgen", uiteindelijk een 169.xxx.xxx.xxx adres).

internet deed ik gewoon via wired, dus geen probleem (dacht dat het aan 't netwerkkaartje lag)

nu sloot ik net m'n kabeltje weer aan, kreeg die ook geen ip-adres meer toegewezen!
(uiteindelijk een 169.xxx.xxx.xxx adres)

Op de laptop staat SP2, en voor ik die geinstalleerd had werkte het perfect. ik weet echter niet of er een verband tussen het probleem en sp2 bestaat (met google ook niets er over kunnen vinden :/ )

Nu komt het: op school werkt het wel! zowel wired als wireless, maar thuis werkt het wired netwerk wél gewoon op alle andere pc's!!

ik heb al geprobeerd het ip adres opnieuw in te stellen met ipconfig /release, /renew in een dosprompt maar 't mocht niet baten. ook de knop "herstellen" had geen enkel effect :'(

ons internet komt binnen bij mijn moeder's pc (ip adres 192.168.0.1) en zij deelt het met de rest van het netwerk. haar pc dient volgens mij als een soort dhcp server hierdoor?

ik heb gezocht met google, maar vond alleen op een ander forum (http://www.hardware.info/forum/viewtopic.php?p=599179) iemand met hetzelfde probleem, echter een nuttig antwoord bleef ook daar uit.

het handmatig instellen van een ip-adres werkt trouwens wél op beide adapters (wireless en wired)! (hiermee kan ik dus geen internetverbinding krijgen, aangezien dat gedeeld wordt met m'n moeder's pc :/)

heeft iemand enig idee? een update/patch van MS?

als er iets nog niet duidelijk is hoor ik 't graag :)

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

misschien heb ik er overheen gelezen, maar je al de stekker van de router er een keer uitgehad/gereset?
bij mijn router heb ik ook weleens dat wireless niet werkt en wired wel.
en is bij mij altijd nog de oplossing geweest even de stekker eruit.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  AWU3  AirPods Pro

• Erik
Maikeltje schreef op 22 september 2004 @ 23:05:
misschien heb ik er overheen gelezen, maar je al de stekker van de router er een keer uitgehad/gereset?
bij mijn router heb ik ook weleens dat wireless niet werkt en wired wel.
en is bij mij altijd nog de oplossing geweest even de stekker eruit.
geprobeerd, maar 't mocht niet baten.... heb trouwens een switch, geen router. en een accespoint gekoppeld aan die switch voor 't wireless.

't vreemde is dat alle andere pc's prima werken en ik kan geen verschil in de instellingen vinden. ook werkt het gewoon als ik een fixed ip neem...

[ Voor 15% gewijzigd door Erik op 22-09-2004 23:09 ]

• Erik
*Kick*

(Ik kon in geen van de FAQ's vinden of 't nou is toegestaan of niet, en ik heb maar besloten 't te proberen aangezien er steeds werd gehamerd op de "common-sense" en ik vind 't kicken nou niet echt een vervelend iets. bij deze. als 't niet mag (had gemogen) dan hoor ik 't graag :))

edit:
ik ga naar bed, ik zie 't morgen wel of er misschien een reactie is
morgen na school ga ik er dan mee verder :)

[ Voor 25% gewijzigd door Erik op 22-09-2004 23:57 ]

Verwijderd

erikkll schreef op 22 september 2004 @ 23:09:
[...]

geprobeerd, maar 't mocht niet baten.... heb trouwens een switch, geen router. en een accespoint gekoppeld aan die switch voor 't wireless.

't vreemde is dat alle andere pc's prima werken en ik kan geen verschil in de instellingen vinden. ook werkt het gewoon als ik een fixed ip neem...
[rml][ xp sp2] kan geen verbinding meer maken met andere machines[/rml]
heeft hetzelfde probleem lijkt wel. SP2 is het probleem :)

Probeer toch eens die verdomde wizard uit, zou ik zeggen. Ookal biedt die wizard niet vaak het goede resultaat.

• Erik
Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 02:01:
[...]

[rml][ xp sp2] kan geen verbinding meer maken met andere machines[/rml]
heeft hetzelfde probleem lijkt wel. SP2 is het probleem :)

Probeer toch eens die verdomde wizard uit, zou ik zeggen. Ookal biedt die wizard niet vaak het goede resultaat.
dat topic had ik idd ook gezien, maar zijn probleem was toch anders... hij kon namelijk toch internetten, ik kan dan niet want ik krijg niet eens een ipadres. (hij kan wel internetten dus krijgt wel een ipadres)

de wizard heb ik geprobeerd, het had geen effect (de verbinding werd goed ingesteld, maar kreeg toch geen ip-adres)

ben nu op school, en 't werkt prima. het lijkt dus een probleem in ons netwerk thuis. maar verder werken alle andere pc's prima wat dus een probleem in het netwerk weer zou uitsluiten....

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
Heb je toevallig met je router zitten klooien bij de firewall ? Misschien iets van MAC filtering ofzo ?

En als je een router hebt, waarom gebruik je dan die andere PC om het internet te delen, is dat niet handiger/veiliger om dat vanuit de router te doen?

• Erik
sorted.bits schreef op 23 september 2004 @ 09:18:
Heb je toevallig met je router zitten klooien bij de firewall ? Misschien iets van MAC filtering ofzo ?

En als je een router hebt, waarom gebruik je dan die andere PC om het internet te delen, is dat niet handiger/veiliger om dat vanuit de router te doen?
heb geen router :)
heb op m'n accespoint een mac-adres filter, maar dat werkte en daarna heb ik er niets meer aan veranderd. ik kan ook wel op het netwerk, maar alleen met een fixed ip dus dat kan het waarschijnlijk niet zijn...

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:14
Het probleem lijkt zich voor te doen bij je DHCP server. Kijk deze eens na. Doet internet bij je moeder wel gewoon? En als je een handmatig een IP instelt, stel je dan ook de DNS en gateway in? Anders kan het namelijk wel kloppen dat je geen internet krijgt.

Kicken is trouwens toegestaan na 24 uur geen reactie..

• Erik
Milenco schreef op 23 september 2004 @ 11:03:
Het probleem lijkt zich voor te doen bij je DHCP server.
maar iedere pc krijgt gewoon een ip-adres!
Kijk deze eens na.
waar moet ik naar kijken dan?
Doet internet bij je moeder wel gewoon?
ja
En als je een handmatig een IP instelt, stel je dan ook de DNS en gateway in? Anders kan het namelijk wel kloppen dat je geen internet krijgt.
ja, maar het internet werkt dus gewoon...
Kicken is trouwens toegestaan na 24 uur geen reactie..
ok, dank je.

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:05

reiker

dan jij!

erikkll schreef op 22 september 2004 @ 23:03:
[...]
nu sloot ik net m'n kabeltje weer aan, kreeg die ook geen ip-adres meer toegewezen!
(uiteindelijk een 169.xxx.xxx.xxx adres)

[...]

ons internet komt binnen bij mijn moeder's pc (ip adres 192.168.0.1) en zij deelt het met de rest van het netwerk. haar pc dient volgens mij als een soort dhcp server hierdoor?

[...]
In principe niet, tenzij jij een DHCP-server hebt aangezet. Dat 169.x.x.x adres doet windows automatisch als er geen DHCP-server gevonden is. Dus je denkt dat je een adres krijgt, maar dat is niet zo 8)7

Wellicht ten overvloede :?

Zo gezegd, zo gedaan.

• Erik
reiker schreef op 23 september 2004 @ 11:17:
[...]

In principe niet, tenzij jij een DHCP-server hebt aangezet. Dat 169.x.x.x adres doet windows automatisch als er geen DHCP-server gevonden is. Dus je denkt dat je een adres krijgt, maar dat is niet zo 8)7

Wellicht ten overvloede :?
nee, ik weet dat een 169.xxx.xxx.xxx adres geen adres is. maar normaal gesproken krijg ik dus standaard een 192.168.0.xx adres? dat heeft niets met die pc van m'n moeder te maken?

ik zit nu nog steeds op school dus kan 't allemaal ff niet thuis bekijken maar zou 't nut hebben om het tcp/ip protocol te verwijderen en het opnieuw te installeren?

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:14
erikkll schreef op 23 september 2004 @ 11:10:
[...]

maar iedere pc krijgt gewoon een ip-adres!
Ik neem aan dat je het ip adres 169.254.*.* bedoeld? Dit is een door Windows gegereneerd IP-adres, wat je dus niet krijgt van je eigen DHCP (van je moeder).

Edit:
Zoek eens na welke PC, of welk apperaat die IPs verschaft. Blijkbaar doet die dat nu niet meer, en moet je daar de fout zoeken...
[...]

waar moet ik naar kijken dan?
Een beetje moeite mag je er natuurlijk ook wel insteken. Ik weet niet wat voor DHCP server je gebruikt, maar neem aan dat degene die het heeft geinstalleerd, ook voor je kan nakijken.

[ Voor 12% gewijzigd door Milenco op 23-09-2004 11:39 ]

• Erik
Milenco schreef op 23 september 2004 @ 11:37:
[...]

Ik neem aan dat je het ip adres 169.254.*.* bedoeld? Dit is een door Windows gegereneerd IP-adres, wat je dus niet krijgt van je eigen DHCP (van je moeder).
nee, gewoon een 192.168.0.xx adres
Edit:
Zoek eens na welke PC, of welk apperaat die IPs verschaft. Blijkbaar doet die dat nu niet meer, en moet je daar de fout zoeken...
zal ik doen, maar ben nu niet thuis dus zo gauw ik van school kom kijk ik
Een beetje moeite mag je er natuurlijk ook wel insteken. Ik weet niet wat voor DHCP server je gebruikt, maar neem aan dat degene die het heeft geinstalleerd, ook voor je kan nakijken.
niemand heeft een dhcp server geinstalleerd.

we hebben een switch gekocht en daar alle computers ingeplugd... geen router, m'n moeder deelt internet in windows xp. dus ook geen dhcp server?

• Erik
Ik wil er ook zeker wel moeite voor doen, maar 't gaat niet op school. dat heb ik gister voor ik naar bed ging ook wel gezegd.... ik kan pas thuis weer zoeken naar oplossingen...

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:05

reiker

dan jij!

Ok, prima :)
Als je niet specifiek ervoor hebt gezorgd dat er een DHCP-server draait, of de Windows Network Wizard hebt gedraaid op alle computers, dan is het in principe logisch da je pc's geen ip toegewezen krijgen. Wat je kunt proberen: a) de Wizard Network Setup (oid :)) draaien op alle computers, en dan de goeie instellingen kiezen (router, host). b) je host-computers een vast ip opgeven (in hetzelfde subnet als de "router" pc) en het ip van de router-pc opgeven als gateway. Vergeet niet ICS (Internet Connection Sharing) aan te zetten.

Ik vergeet ongetwijfeld iets in bovenstaand gebrabbel, iets uitgebreider kan je het zeker lezen in de Network Troubleshooting FAQ :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Erik
reiker schreef op 23 september 2004 @ 13:26:
Ok, prima :)
Als je niet specifiek ervoor hebt gezorgd dat er een DHCP-server draait, of de Windows Network Wizard hebt gedraaid op alle computers, dan is het in principe logisch da je pc's geen ip toegewezen krijgen.
niet, want het heeft altijd gewerkt!
Wat je kunt proberen: a) de Wizard Network Setup (oid :)) draaien op alle computers, en dan de goeie instellingen kiezen (router, host). b) je host-computers een vast ip opgeven (in hetzelfde subnet als de "router" pc) en het ip van de router-pc opgeven als gateway. Vergeet niet ICS (Internet Connection Sharing) aan te zetten.

Ik vergeet ongetwijfeld iets in bovenstaand gebrabbel, iets uitgebreider kan je het zeker lezen in de Network Troubleshooting FAQ :)
hmm sorry, maar de simpele dingetjes die hier steeds genoemd worden heb ik allemaal al lang gedaan. bovendien zie ik geen noodzaak om op alle computers de wizard te gaan draaien terwijl dat ding niets veranderd (de instellingen staan namelijk goed, op school werkt het, en thuis werken alle andere pc's ook.)
Pagina: 1