UTP of STP naast stroomkabel

Pagina: 1
Acties:
  • 937 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:59
Ik wil een UTP kabel samen met een stroomkabel trekken naar de kelder waar ik
dus al een pc staan heb die als (ftp) server moet gaan dienen.

Even gesearched op het forum levert welliswaar veel informatie op, maar de één
roept "niet doen" en de andere zegt ""mwoah geen probleen", ik heb het dan over
normale UTP kabel naast een stroomkabel.

De af te leggen afstand is ongeveer 8 à 9 meter, en ik ben wel van plan vrij dikke
stroomkabel te gebruiken met randaarde en een aparte omhulsel. Aangezien beide
kabels ongeveer uit dezelfde richting komen wil ik ze wel samen doen, want P25
is redelijk prijzig, en 1 P25 goot is meer dan genoeg.

Zal ik STP moeten gebruiken?
Ik heb weinig zin in snelheidsverliest, aangezien mijn upload niet meer is dan +/- 100kbyte/s.

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

STP = shielded, juist vanwege interferentie door naastliggende voedingskabels ;)
Wanneer gebruik ik Shielded kabels ?

Nou, in thuis-situaties eigenlijk niet. Shielded kabels zijn voornamelijk in gebruik in omgevingen waar er grote kans is op magnetische interferentie. Denk hierbij aan fabriekshallen waar electromotoren of andere zware machines gebruikt worden. Thuis hoef je je hier gemiddeld niet druk over te maken
Handig topic: Kabelleiding delen: UTP met elektriciteit

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 09:09 ]

• Snowwie
Als je gewoon op safe wilt spelen gebruik je dus STP.

Bij de UTP weet je het nooit helemaal zeker.

Mijn YouTube Channel

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

STP heb je in principe in een thuis situatie nooit nodig. Maar als je goedkoop aan dat type kabel kan komen, waarom ook niet :)
Waar mogelijk wel proberen de kabels zo ver mogelijk van elkaar te leggen, zelf hou ik altijd minstens 1,5cm aan :)

• Maanzaad
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-03 09:04
STP is de zekere weg. De mantel (shield) is een extra bescherming tegen stoorsignalen die van de 230 leiding kunnen komen. Bedenk wel hoe je de mantel aard. Namelijk maar aan 1 zijde anders krijg je last van 'aardstromen' en die maken het alleen maar erger. Als je het niet aard, is het effect van het shield beperkt.

Als je weet wat voor stroomafnemers er via de 230 leiding worden gevoed, kan je overwegen UTP te nemen. Motororen, dimmers, geschakelde voedingen (je computer) en anderen afnemers die stoorsignalen kunnen veroorzaken maken de keuze eenvoudig: STP.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 12:34
Ik kan me niet voorstellen dat je zoveel ampere door die 230v lijn jaagt dat je utp-verbinding er merkbaar van achteruitgaat....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Snowwie
Rey Nemaattori schreef op 22 september 2004 @ 11:28:
Ik kan me niet voorstellen dat je zoveel ampere door die 230v lijn jaagt dat je utp-verbinding er merkbaar van achteruitgaat....
Feitelijk niet meer dan 1 pc die continue aan zal staan.
Maanzaad schreef op 22 september 2004 @ 09:27:
Bedenk wel hoe je de mantel aard. Namelijk maar aan 1 zijde anders krijg je last van 'aardstromen' en die maken het alleen maar erger. Als je het niet aard, is het effect van het shield beperkt.
Sorry voor de n00b vraag, maar waaraan moet je de mantel van de STP
kabel dan aarden? Steekt deze apart uit?

[ Voor 41% gewijzigd door Snowwie op 22-09-2004 11:32 ]

Mijn YouTube Channel

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:31
Dat begrijp ik ook niet. Je hebt wel een metalen draad erdoor lopen die je zou kunnen aarden maar waaraan moet je die aarden :?

[ Voor 21% gewijzigd door Valkje op 22-09-2004 11:37 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Sinds wanneer moet je STP kabels aarden :?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:17

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In de praktijk zou het best kunnen. Kijken we echter naar de regelgeving, dan is het niet toegestaan om zwakstroom toepassingen en sterkestroom toepassingen door dezelfde buis te laten gaan. Volgens 'de wet' moet je de electrischitet door een andere buis alten gaan dan de coax, utp en telefoon kabel.

Het zou misschien best nog wel eens kunnen dat je problemen krijgt met de verzekering waneer je huis door kortsluiting oid afbrand.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

maar waaraan moet je de mantel van de STP kabel dan aarden?
Aan de metalen stekker, metalen buitenrand of aardaansluiting.
Zie ook hier:
- http://www.myatari.net/issues/jan2001/united.htm (STP + 1000baseT)
- http://www.delmar.edu/Courses/ITNW2313/itokn.htm (STP + Token/type1)
Steekt deze apart uit?
Afbeeldingslocatie: http://www.weblearn.hs-bremen.de/Sonstiges/Diplomarbeiten/ATM/WWW_Files/stp.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 11:58 ]

• Snowwie
Janoz schreef op 22 september 2004 @ 11:44:
In de praktijk zou het best kunnen. Kijken we echter naar de regelgeving, dan is het niet toegestaan om zwakstroom toepassingen en sterkestroom toepassingen door dezelfde buis te laten gaan. Volgens 'de wet' moet je de electrischitet door een andere buis alten gaan dan de coax, utp en telefoon kabel.

Het zou misschien best nog wel eens kunnen dat je problemen krijgt met de verzekering waneer je huis door kortsluiting oid afbrand.
Heb je ook een bronvermelding van deze wet?

Mijn YouTube Channel

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat kwam naar voren toen ik aanwezig was bij de bouw van het kantoor pand waar ik een tijdje in heb gewerkt. Probleem is dat ik al tijden op zoek ben naar regels omtrend bekabeling in kantoren en in huis, maar deze nog niet heb kunnen vinden. Beetje suf aangezien ze bij vrom wel druk reclame maken met aansluitingen in huis ed, maar geen enkele revferentie daar hebben naar een fatsoenlijke lijst met regels.

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-03 08:24
Kortom, als je ook STP RJ45 connectoren gebruikt, (die met zo'n metalen buitenkant) zal de kabel geaard zijn via je netwerkkaart en je behuizing.

• Snowwie
Janoz schreef op 22 september 2004 @ 14:08:
Dat kwam naar voren toen ik aanwezig was bij de bouw van het kantoor pand waar ik een tijdje in heb gewerkt. Probleem is dat ik al tijden op zoek ben naar regels omtrend bekabeling in kantoren en in huis, maar deze nog niet heb kunnen vinden. Beetje suf aangezien ze bij vrom wel druk reclame maken met aansluitingen in huis ed, maar geen enkele reverentie daar hebben naar een fatsoenlijke lijst met regels.
Ik geloof je ook wel, alleen als het gaat om de brandverzekering heb ik liever niet
dat de verzekeraar mij zou kunnen 'pakken' op zo'n akkefietje. Ik heb onze systeembeheerder nog eens gevraagd en volgens hem zou er nooit brand kunnen
ontstaan doordat deze twee kabels bij elkaar in de goot liggen. De spanning zou
daarvoor veel te laag blijven (hooguit 60 watt bij een werkende pc), en de frequentie van beide signalen zouden te verschillend zijn.

Ps. Referentie schrijf je met een 'f' :)

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Gewoon UTP kabel gebruiken, maakt niets uit.

Ik heb thuis (studentenhuis) ongeveer 250 meter kabel lopen (normale UTP) , lopen overal langs.

Het enige waar ik voor op moest passen waren de TL-bakken, heb de lampen eruit gedraaid welke te dicht op de UTP kwamen. (maar ook met de lamp erin geen probeem hoor.)

suc6!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik mis er inderdaad wel eens eentje bij spelling ;)...

Maar het is inderdaad zo dat er geen brand door kan ontstaan, maar verzekeringenaars zijn natuurlijk wel redelijk zuinig op hun centjes ;). Waarschijnlijk heeft het meer te maken dat een sluiting tussen de zwak en de sterke stroom (doordat je een keer in de muur boort oid) ervoor kan zorgen dat er een fikse spanning komt te staan op onderdelen die daar niet op berekend zijn. (220 op de telefoon leiding is niet fijn ;) )

* Janoz is niet helder vandaag :X

[ Voor 5% gewijzigd door Janoz op 22-09-2004 14:39 ]

• Snowwie
Janoz schreef op 22 september 2004 @ 14:17:
Ik mis er inderdaad wel eens eentje bij spelling ;)...

Maar het is inderdaad zo dat er geen brand door kan ontstaan, maar verzekeringen zijn natuurlijk wel redelijk zuinig op hun centjes ;). Waarschijnlijk heeft het meer te maken dat een sluiting tussen de zwak en de sterke stroom (doordat je een keer in de muur boort oid) ervoor kan zorgen dat er een fikse spanning komt te staan op onderdelen die daar niet op berekend zijn. (220 op de telefoon leiding is niet fijn ;) )
Je bedoelt 'verzekeraars' :P :P :P , uiteraard zijn die erg voorzichtig met hun geld,
en die proberen dan ook van alles om er onderuit te komen. Geef ze liever niet
de kans.

Ik hoef voor het leggen van deze kabel geen gaten in muren te boren, wel in een
houten wandje maar die is maar een paar mm. dik, dus dat gaat geen problemen
opleveren.

Maar goed, als het huis ook daadwerkelijk zou afbranden, dan branden die goten
en kabels net zo hard mee, en is de kans dat men dan nog kan achterhalen erg
klein.

* Snowwie gaat vanmiddag ff een stukkie UTP halen en een P25 kabelgoot :)

Mijn YouTube Channel

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Snowwie schreef op 22 september 2004 @ 14:26:
[...]
Maar goed, als het huis ook daadwerkelijk zou afbranden, dan branden die goten
en kabels net zo hard mee, en is de kans dat men dan nog kan achterhalen erg
klein.
Verkijk je daar niet te hard op. De isolatie om de kabels zal wel wegbranden, maar je hebt een behoorlijk extreme fik nodig om ook het geleidende deel van de kabels (metaal) te laten verdwijnen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
wat een ge-emmer,

jij wil je utp direct leggen naast je stroomkabeltje wat ongeveer een lengte van 10 meter heeft.

maakt helemaal niet uit hoor kun je gerust doen, ik zou zelfs wel die utp kabel aan de stroomkabel durven vast te maken met bijv. tierips of plakband

gebeurd niks mee

succes

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

shure-fan schreef op 22 september 2004 @ 22:26:
maakt helemaal niet uit hoor kun je gerust doen, ik zou zelfs wel die utp kabel aan de stroomkabel durven vast te maken met bijv. tierips of plakband

gebeurd niks mee
Als je geluk heb niet nee ;)

En als het mogelijk is, waarom niet gewoon iets afstand houden.

Alleen is het in sommige gevallen niet verstandig, net zoals een server in je meter kast zetten, het kan, maar is niet aan te raden verzekerings technisch (en voor je gas/water rekening 8)7 )

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
De eisen voor een elektrische installatie zijn allemaal vastgelegd in NEN normen. Daamee moet wel wat te vinden zijn.

De site van NEN is nu nogal plat, maar als je zoekt met google naar NEN dan vind je genoeg.

Ontopic:
10 meter 220 (voor 1 pc) en utp zou ik rustig doen. Kans op problemen is nihil.

• Maanzaad
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-03 09:04
Mijn opmerking over de STP aarding heeft wat aandacht getrokken. Even een paar dingen op een rijtje. En dit heeft niet alleen betrekking op STP aarding.

Het 'aardniveau' op punt A hoeft niet gelijk te zijn als op punt B. Dit kan in principe per stopcontact verschillen. Ik ga even niet in op de redenen. Als je een elektrische verbinding tussen A en B aanbrengt (via het shield van de STP bijvoorbeeld) kan het zijn dat het 'voordeliger' is voor de aardstroom om van punt B via de verbinding naar A te gaan i.p.v. rechtstreeks via B. De weg van de minste weerstand!

Dit geldt voor lekstromen, maar ook voor kortsluitstromen. De eerste kunnen storing veroorzaken, de tweede brand! Lekstromen komen bv. door de netfilters in je PC voeding.

Wat is het geval bij tweezijdig 'geaarde' STP. Let op de quotes. Vanwege het hierboven genoemde is het niet mogelijk om beide uiteinden 'hard' aan aarde te leggen. Vaak wordt er een virtuele aarde gecreerd in de apparatuur. Dit wil zeggen dat via een weerstand (spoel of/en condensator) deze virtuele aarde met de werkelijke aarde wordt verbonden. Deze (wisselstroom) weerstand zorgt ervoor dat de stroom beperkt wordt (niet meer de weg van de minste weerstand). Dus wel effectief voor het afvoeren van ontvangen stoorsignalen op de afscherming en niet als alternatieve aardingsroute.

Als je niet zeker bent dat je met een virtuele aarde te maken hebt is het dus verstandig om de STP shield slechts aan 1 zijde te aarden.

Verwijderd

En éénzijdig aarden is dan weer een mooie antenne...

Het shielden van twisted pair kan een goede zaak zijn , maar kan helaas ook zooo onvoorspelbaar zijn. Het elektriciteitsnetwerk wordt nu éénmaal niet beheerd door de IT manager, maar moet er wel gebruik van maken en hopen op een goede grounding.

STP SFTP FTP allemaal leuke producten die in labo-omstandigheden het geweldig doen maar een goede kennis van de installateur vergen om het degelijk te installeren.
In bepaalde industriële omgevingen is trouwens shielding met goede aarding de enige oplossing.

Maar 220V 20A ... geen probleem...en op 10m mag dat zelfs voor C-merken geen probleem zijn :) !!!

Trouwens als je een kabeltje wil trekken, ga je er dan zelf RJ45's op knijpen? Of ga je die mooi termineren in een outlet (jack) aan beide kanten.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2004 12:50 ]

Pagina: 1